Permalänk
Medlem

Telia -> Modem -> Router = Problem!

Nu är det såhär!
Vi har haft mycket problem med vårat "internet" här hemma!
vi har Linksys ADSL Modem (AM200) och Linksys WRT54GL (Router)

nu ska jag också förklara hur vårat "nätverk" är uppbyggt här hemma...

Väggen (aka telekablen) går såklart till Modemet, Sen går då en nätverkskabel (vet inte vilken cat och så men spelar nog ingen roll) till port 4 i routern (ja det är sant) sen ifrån port 1-3 är då mina datorer med tråd inkopplade. det problemet är då att internet lägger av nästan jämnt (blir åtkomst: endast lokalt på vista, på min dator) det tar mellan 2-10 minuter och få det och fungera igen... detta upprepas hela tiden med lite mellanrum.

jag och mamma har pratat med Telia och mamma har också ringt Linksys och frågat vad problemet kan vara, det var då hon kopplade in modemet i port 4 på routern och allt funkade helt magiskt tydligen! har inte lyckats få fram så mycket om vad hon gjort för jag var i skolan och hon fattade inte riktigt vad hon gjorde...

ANG Telia! dom pingar vårat Modem men inte våra datorer eller nått sånt sa mamma...

jag tror då att det är fel på våran DHCP i nätverket... modemet har dymnanisk DHCP "aktiverat" och routern har DHCP "disable".
vet inte riktigt hur jag ska sätta upp nätverket för att det ska funka och jag hoppas ni kan förklara!

jag hoppas jag har gett er tillräckligt med information.
är det nått ni undrar så skriv! har säkert glömt nått hehe...

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk

Om du kopplar in datorn direkt till modemet, vad får du för IP-adress då? En lokal? (192.168.X.X) Om du får en lokal, ställ modemet i bryggat läge. Då ska du, efter att Telia släppt sin MAC-låsning, få en riktig IP-adress till datorn. (T.ex. 83.176.X.X)

När det är avklarat, resetta router, koppla i modemet i routerns WAN-port. Surfa in på routern, konfigurera den att erhålla IP-adress automatiskt. Voila!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluetiger
Om du kopplar in datorn direkt till modemet, vad får du för IP-adress då? En lokal? (192.168.X.X) Om du får en lokal, ställ modemet i bryggat läge. Då ska du, efter att Telia släppt sin MAC-låsning, få en riktig IP-adress till datorn. (T.ex. 83.176.X.X)

När det är avklarat, resetta router, koppla i modemet i routerns WAN-port. Surfa in på routern, konfigurera den att erhålla IP-adress automatiskt. Voila!

okej tack <3! jag ska försöka förstå hur du förklarade är ännu inte så hajj med allt detdär :P... men ska testa lite imårrn får främmande så då behövs inte nätverket här hemma

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.