Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Dålig jämförelse eftersom det inte är genant att vara muslim.

Dessutom var det inte ett argument utan en reflektion på din och otec88's homofobi. Iofs verkar otec88's väga tyngre.

Nu har jag inte sagt att jag är rädd för/hatar homosexuella så jag förstår inte vart du får allting ifrån.

EDIT: Du verkar förövrigt ha förutfattade meningar om saker och ting. Först SD och nu mig.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Det där köper jag inte (tänkt det på vilket annat ämne som helst så förstår du varför). Om man inte har definierat exakt vad ras är finns inga rätt eller fel, så länge man förklarar vad man menar.

Raser är det de som håller på med avel kallar grupper av djur de avlat fram olika egenskaper på.

Ibland kan lekmän som håller på med exempelvis fågelskådning använda det istället för underart.

Så nej, det finns inga raser bland människor. Då ingen avlat oss.
Vad man kan diskutera är om det finns underarter bland oss människor, som det ser ut nu finns det inga sådan klassning utan vi är alla Homo sapiens sapiens. Men raser? Nix pix, aldrig.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Raser är det de som håller på med avel kallar grupper av djur de avlat fram olika egenskaper på.

Ibland kan lekmän som håller på med exempelvis fågelskådning använda det istället för underart.

Så nej, det finns inga raser bland människor. Då ingen avlat oss.
Vad man kan diskutera är om det finns underarter bland oss människor, som det ser ut nu finns det inga sådan klassning utan vi är alla Homo sapiens sapiens. Men raser? Nix pix, aldrig.

Är det inte ras från engelska "breed" du tänker på? För vad jag har förstått det skillnad på race och breed i engelskan.

Men jag säger inte att du har fel. Har för lite kunskaper inom ämnet göra det.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Raser är det de som håller på med avel kallar grupper av djur de avlat fram olika egenskaper på.

Ibland kan lekmän som håller på med exempelvis fågelskådning använda det istället för underart.

Så nej, det finns inga raser bland människor. Då ingen avlat oss.
Vad man kan diskutera är om det finns underarter bland oss människor, som det ser ut nu finns det inga sådan klassning utan vi är alla Homo sapiens sapiens. Men raser? Nix pix, aldrig.

Bara för att du förnekar verkligheten så betyder det inte att raser inte finns.
Som sagt förklara bidil det är en medicin som fungerar väldigt bra på svarta men inte på vita eller gula

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Jag förstår din poäng, men jag säger inte att alla homofober är homosexuella. Däremot menar jag att det existerar. Fast det vägrar ju du tro på, eller ens ta i akt.

Ja existerar gör det säkert. Men att man med ögonbindel på måfå kastar en pil och lyckas träffa mitt i prick betyder inte att man kommer träffa varje gång man kastar därefter.

Det är som sagt ett enormt dumt antagande, men av någon anledning så verkar det vara godtaget att göra det antagantet gällande just detta ämne fast inget annat. För det är verkligen lika dumt som att kalla alla som har någonting negativt att säga om invandring för rasister. Visst, en del är det säkert men det går inte att förutsätta det, eller ens anta det med någon som helst säkerhet.

Och det är det jag reagerar på. Att detta extremt osäkra, antagligen i majoriteten av fallen felaktiga och bara rent ut sagt korkade påstående på något sätt skulle vara ok att använda som fakta gällande homosexualitet, speciellt när samma antagande gällande någonting annat omedelbart avslöjar sig som helt galet.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90

Nu har jag inte sagt att jag är rädd för/hatar homosexuella så jag förstår inte vart du får allting ifrån.

Nej, men att du stör dig på dem. Vad är det som gör att du stör dig på dem? Kan ju va så att du bara inte gillar feminina killar, och då ska det väl kallas för någonting annat än homofobi antar jag.

Otec88 däremot spelar i en helt annan liga som skulle stöta bort sin son enbart pga. hans sexuella läggning om denne visade sig homosexuell.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90

..men jag stör mig på "bögiga" personer och pride-festivalen.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Är det inte ras från engelska "breed" du tänker på? För vad jag har förstått det skillnad på race och breed i engelskan.

Men jag säger inte att du har fel. Har för lite kunskaper inom ämnet göra det.

Engelskans breed används ungefär på det sättet, absolut.
Vad menar du skulle vara skillnaden mellan breed och race på engelska?

Jag går ju främst efter hur orden används, ras används inte i striktare sammanhang för naturlig variation innom arter. Biologer talar aldrig om raser, varken bland oss människor eller någon annan art.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_khyron
Bara för att du förnekar verkligheten så betyder det inte att raser inte finns.

Nu tycker jag inte att jag förnekar någon verklighet, men mycket riktigt, hade jag gjort det så hade inte det varit ett argument mot att raser finns. Men det påstod jag inte heller, mina argument mot att man kan använda raser bland människor står i mitt inlägg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_khyron
Som sagt förklara bidil det är en medicin som fungerar väldigt bra på svarta men inte på vita eller gula

Så...?

Vad har det med raser att göra? Är definitionen av ras "grupper där viss medicin fungerar olika bra"?
Det finns massvis med genetisk polymorfism bland människor (som tillhör vad du anser är samma ras) som resulterar i olika effekter av medicin, det är antagligen en av de största orsakerna till att olika personer får olika biverkningar av samma läkemedel.
Men gör det att de tillhör olika raser?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots

Vad har det med raser att göra? Är definitionen av ras "grupper där viss medicin fungerar olika bra"?
Det finns massvis med genetisk polymorfism bland människor (som tillhör vad du anser är samma ras) som resulterar i olika effekter av medicin, det är antagligen en av de största orsakerna till att olika personer får olika biverkningar av samma läkemedel.
Men gör det att de tillhör olika raser?

Den gör Svarta friska inte Vita eller Gula det är konstaterat av FDA.
Varför just bara svarta om vi alla är så lika?

Du kan fortsätta hävda att alla är lika
Men evolutionen har inte dragit mig och en kille från tex Zimbabwe åt samma håll sen vi separerade för 70000 år sedan om vi ska tro på Out of Africa teorin.
Vist vi är intelligenta men inte nog intelligenta för att förhindra evolutionen.

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_khyron
Den gör Svarta friska inte Vita eller Gula det är konstaterat av FDA.
Varför just bara svarta om vi alla är så lika?

Du kan fortsätta hävda att alla är lika
Men evolutionen har inte dragit mig och en kille från tex Zimbabwe åt samma håll sen vi separerade för 70000 år sedan om vi ska tro på Out of Africa teorin.
Vist vi är intelligenta men inte nog intelligenta för att förhindra evolutionen.

Så om det finns genetiska skillnader så innebär det ett bevis för att det finns raser alltså? Eller vad försöker du få fram? En kille med blå ögon och en kille med bruna ögon har också genetiska skillnader. Menar du att de är olika raser?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_khyron
Den gör Svarta friska inte Vita eller Gula det är konstaterat av FDA.
Varför just bara svarta om vi alla är så lika?

Du kan fortsätta hävda att alla är lika
Men evolutionen har inte dragit mig och en kille från tex Zimbabwe åt samma håll sen vi separerade för 70000 år sedan om vi ska tro på Out of Africa teorin.
Vist vi är intelligenta men inte nog intelligenta för att förhindra evolutionen.

Suck... läs vad jag skriver.

Jag skrev inte att variationen var för liten för att ras skulle kunna appliceras på människor, jag skrev att ras är helt fel ord.
Finns det grund för en uppdelning så kommer detta att vara underart eller liknande, inte ras. Aldrig ras. Den variation som finns är naturlig, inte ett resultat av avel.

Ras används inte för andra "naturliga" arter (utöver i sammanhang som amatörfågelskådning), så varför skulle det kunna användas på oss?

Förövrigt så förstår jag inte riktigt var du tänkte att vi skulle dra gränserna, vi har ju inte varit speciellt isolerade och stationära.
Ska man gå efter genetisk skillnad så kommer den större delen av alla underarter att hamna i just Afrika. Den genetiska skillnaden mellan oss och asiater är mindre än mellan vissa folk i Afrika.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Nej, men att du stör dig på dem. Vad är det som gör att du stör dig på dem? Kan ju va så att du bara inte gillar feminina killar, och då ska det väl kallas för någonting annat än homofobi antar jag.

Otec88 däremot spelar i en helt annan liga som skulle stöta bort sin son enbart pga. hans sexuella läggning om denne visade sig homosexuell.

Jag stör mig på fjollor. Hur fan gör det mig till homofob?

Just det, glömmde bort att skriva det förrut. Jag stör mig även på fjortisbrudar. Gör det mig osäker på mitt kön nu då och att jag egentligen vill vara en liten skrikande fjortistjej?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Det där köper jag inte (tänkt det på vilket annat ämne som helst så förstår du varför). Om man inte har definierat exakt vad ras är finns inga rätt eller fel, så länge man förklarar vad man menar.

Precis, och alltså är det vi lär oss inte fel!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Jag stör mig på fjollor. Hur fan gör det mig till homofob?

Just det, glömmde bort att skriva det förrut. Jag stör mig även på fjortisbrudar. Gör det mig osäker på mitt kön nu då och att jag egentligen vill vara en liten skrikande fjortistjej?

Ja! Vi vill alla i hemlighet vara små skrikande fjortistjejer, för det verkar så roligt!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Ja! Vi vill alla i hemlighet vara små skrikande fjortistjejer, för det verkar så roligt!

Räkna in mig där också

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Jag stör mig på fjollor. Hur fan gör det mig till homofob?

En irrationell avsky/vad du nu vill kalla det gentemot homosexuella betraktar jag som homofobi. Om man skulle ta det strikt språkligt så krävs det att man är rädd för bögar, men det gör inte jag.

Du är välkommen att lämna din egna syn på ordets innebörd.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
En irrationell avsky/vad du nu vill kalla det gentemot homosexuella betraktar jag som homofobi. Om man skulle ta det strikt språkligt så krävs det att man är rädd för bögar, men det gör inte jag.

Du är välkommen att lämna din egna syn på ordets innebörd.

Jag stör mig också på väldigt feminina killar. Å andra sidan har jag hånglat med en kille för att reta en kompis som var homofob. Så hur skulle du klassa mig?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
Jag kan inte debattera emot homosexualitet då det är en åsikt jag har baserad på en känsla, inte fakta. Om jag vet att någon är homosexuell tappar jag mycket respekt för människan framför allt på grund av den sexuella akt som utövas. Nu drog du ett till dåligt argument - jag är inte rädd för homosexualitet. Och ja - vet att det inte kommer försvinna men då jag anser att miljö påverkar om folk blir homosexuella så anser jag att man kan motverka det.

Det finns en del spännande studier på området. Det finns allt fler bevis för att homosexualitet är "ärftligt". Vid studier av brödrapar där ena brodern är homosexuell har man sett att om det gäller enäggstvillingar så är det i 52% även så att den andra brodern är homosexuell. Tar vi ner det på vanliga tvillingar så är det helt plötsligt nere på 22% och hos adoptivsyskon nere på 11%(Bailey & Pillard, 1991). Det vill säga, desto närmare släktskap, desto troligt att de sexuella preferenserna stämmer överens(Kirk et al, 2000).

Men visst finns det vissa belägg för att miljö spelar in på sexualitet. I en studie har det visat sig att desto fler äldre bröder en man har, desto större chans att han blir/är homosexuell. Sambandet gäller dock bara män med äldre bröder, äldre systrar verkar inte ha någon inverkan. Kvinnors sexualitet verkar heller inte påverkas av antalet äldre syskon oavsett kön(Blanchard, 2001). Värt att påpeka kan vara att studien upprepats av andra med samma resultat ett högt antal gånger(14 studier med totalt 7000 "testpersoner")

Jag föreslår att du genast att du sätt igång och motverkar dessa otäcka miljöer som fullkomligt sprutar ur sig enorma mängder otäcka fjolliga homosexuella!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
Normalt är i det här fallet detsamma som naturligt för mig. Sen är det rätt svårt att definiera vad som är normalt för den mänskliga rasen.

Med din definition är det ett ohyggligt onormalt samhälle vi lever i.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk
Det finns en del spännande studier på området. Det finns allt fler bevis för att homosexualitet är "ärftligt". Vid studier av brödrapar där ena brodern är homosexuell har man sett att om det gäller enäggstvillingar så är det i 52% även så att den andra brodern är homosexuell. Tar vi ner det på vanliga tvillingar så är det helt plötsligt nere på 22% och hos adoptivsyskon nere på 11%(Bailey & Pillard, 1991). Det vill säga, desto närmare släktskap, desto troligt att de sexuella preferenserna stämmer överens(Kirk et al, 2000).

Men visst finns det vissa belägg för att miljö spelar in på sexualitet. I en studie har det visat sig att desto fler äldre bröder en man har, desto större chans att han blir/är homosexuell. Sambandet gäller dock bara män med äldre bröder, äldre systrar verkar inte ha någon inverkan. Kvinnors sexualitet verkar heller inte påverkas av antalet äldre syskon oavsett kön(Blanchard, 2001). Värt att påpeka kan vara att studien upprepats av andra med samma resultat ett högt antal gånger(14 studier med totalt 7000 "testpersoner")

Jag föreslår att du genast att du sätt igång och motverkar dessa otäcka miljöer som fullkomligt sprutar ur sig enorma mängder otäcka fjolliga homosexuella!

Jag kommer inte ändra mitt ställningstagande mot hbt-folk. Hbt-folk kommer inte försvinna vad man än gör och det finns viktigare frågor att diskutera och lägga sin kraft på. Det finns homosexuella som är bättre människor än heterosexuella, och tvärt om.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk

Med din definition är det ett ohyggligt onormalt samhälle vi lever i.

Jag citerar mig själv "Normalt är i det här fallet detsamma som naturligt för mig". "I det här fallet" skriver jag.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
Jag kommer inte ändra mitt ställningstagande mot hbt-folk. Hbt-folk kommer inte försvinna vad man än gör och det finns viktigare frågor att diskutera och lägga sin kraft på. Det finns homosexuella som är bättre människor än heterosexuella, och tvärt om.

Mitt inlägg var mest ett svar på :

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
då jag anser att miljö påverkar om folk blir homosexuella så anser jag att man kan motverka det.

Det vill säga, jag gav dig ett tips på hur man motverkar dessa otäcka miljöfaktorer. Jag var inte ute efter att omvända dig, trångsynta människor som bygger sina antaganden om andra människor på rent hat är erkänt svåra att övertyga. Det är dock väldigt ömkligt att tillhöra normen i samhället(som både du och jag) och se ner på grupper som ställer sig utanför densamma(som hbt-personer). Att du ens känner dig tvingad att sammankoppla sexualitet med människorvärde är helt bisarrt.

Men åter till vad vi kan göra åt miljöfaktorerna. Ska vi ta och förbjuda folk att få för många söner? Eller vad säger du om att tex kräva att att folk adopterar runt sina barn till massa andra familjer(11% liksom!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
Jag kommer inte ändra mitt ställningstagande mot hbt-folk.

Har du några argument för ditt ställningstagande?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Har du några argument för ditt ställningstagande?

Varför måste man ha argumentation för moraliska ställningstaganden egentligen? Han har en annan slags moraletik än du och jag antagligen. Vissa gillar kaffe , vissa gillar te, vissa gillar bajssex andra gillar det inte. osv osv

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Varför måste man ha argumentation för moraliska ställningstaganden egentligen? Han har en annan slags moraletik än du och jag antagligen. Vissa gillar kaffe , vissa gillar te, vissa gillar bajssex andra gillar det inte. osv osv

Det är skillnad på moraliska ställningstagande och subjektiva preferenser. Dessutom behöver man inte ta ställning mot något bara för att man inte känslomässigt gillar det. Som jag sa innan stör jag mig också på feminina killar, men jag tycker inte det är moraliskt fel bara för det. För att göra ett moraliskt ställningstagande vill jag ha argument, precis som för alla mina ställningstaganden. Annars blir moralen helt godtycklig, och så mycket relativist är jag inte att jag accepterar det.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Det är skillnad på moraliska ställningstagande och subjektiva preferenser. Dessutom behöver man inte ta ställning mot något bara för att man inte känslomässigt gillar det. Som jag sa innan stör jag mig också på feminina killar, men jag tycker inte det är moraliskt fel bara för det. För att göra ett moraliskt ställningstagande vill jag ha argument, precis som för alla mina ställningstaganden. Annars blir moralen helt godtycklig, och så mycket relativist är jag inte att jag accepterar det.

Du stör dig på feminina killar. Då har du ju en subjektiv preferens mot sådant. Moraliska argument blir ju rätt så löjliga i slutändan. Alla har ju olika moral och då är det ju väldigt svårt att motivera varför man har just den moral man har när den är baserat på uppväxt och andra företeelser.

Moral är helt godtyckligt. Annars skulle det vara ett etiskt ställningstagande. Din moral är just din egen och är baserad på ditt eget sinne och tankar om omvärlden. Du kanske tycker det är moraliskt rätt att snatta lite då och då och kan säkert argumentera för det ur ett känslomässigt plan, men säkerligen kommer de flesta inte hålla med dig ändå och det är inte heller det som är meningen. Moraliska värderingar är så pass subjektiva och olika att en argumentation känns meningslös då det aldrig kommer gälla alla eller ens att det behöver vara logiskt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Savvy
Frågan är ju varför man måste ogilla en sådan sak som "feminina killar", konkurrerar de på något sätt? - Hjälp mig förstå! ...och betyder det att man gillar maskulina killar?

Jag förstår inte, varför får man inte ogilla feminina killar? Jag ogillar små barn, måste jag då gilla stora barn? Varför måste man ha ett motsatsförhållande.

Jag gillar kaffe för att det är gott, jag gillar inte vin för det smakar äckligt. osv osv

*** EDIT ***

Ska man däremot prata om att "jag gillar inte feminina killar och anser att vi bör motverka sådant genom att t.ex. vägra sälja smink till killar osv osv" ja då är man inne på nåt helt annat än moral och då ska man ju givetvis försöka motivera varför man ska motverka en sådan utveckling som feminina killar. Men handlar det om frågor som "jag gillar inte kaffe" "jag gillar inte fjollor" osv osv så är det en helt annan sak. Alla kan inte gilla allt och bör inte heller göra det för då blir samhället väldigt underligt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Savvy
Jag undrar också om själva motsatserna, måste man gilla allting, måste man ogilla? Måste man tycka någonting ö.h.t. om saker som inte berör en? Men det är kanske själva grejen, just att de berör en - ett hot på något sätt eftersom det skapar olust eller vad det nu må vara..? Jag gillar kaffe för det är gott, jag ogillar feminina killar för att jag inte tänder på de,,, eh hur menas?

Jag gillar svarta jeans för att de framhäver mina ögon? Jag gillar svarta jeans för att svart är fint, svart är fint för att?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Savvy
Jag undrar också om själva motsatserna, måste man gilla allting, måste man ogilla? Måste man tycka någonting ö.h.t. om saker som inte berör en? Men det är kanske själva grejen, just att de berör en - ett hot på något sätt eftersom det skapar olust eller vad det nu må vara..? Jag gillar kaffe för det är gott, jag ogillar feminina killar för att jag inte tänder på de,,, eh hur menas?

De kanske känner obehag, äckel eller liknande.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Savvy
Pågrund av dåliga erfarenheter ungefär som äckligt kaffe då? Ser man de här feminina killarna som någon kulör som inte passar in i bilden, skapad av något ideal någonstans någongång - om hur saker och ting skall vara?

"Jag umgicks med en rödhårig våren 93, denne visade sig vara en idiot och jag har nu kommit till insikt. Känner mig äcklad över alla vars hår är rött, färgat eller ej."

Jag tycker bajs är äckligt därför att jag under socialisationen blivit lärd att det smakar illa, är onyttigt, inte skall lekas med, är tabu helt enkelt, det beror alltså på en hel rad faktorer. Nu har jag aldrig prövat att äta bajs (inte vad jag kan påminna mig om i alla fall), men nog fanken finns det orsaker till varför jag tycker mig tycka det är äckligt, det är inte bara så helt utan orsak.

Det är ju individer vi snackar om, att ogilla småbarn eller maskulina tjejer bara för att liksom ingenting? Men det är lugnt, det ska inte behöva finnas någon orsak till att man tycker sig ogilla, känna obehag eller whatever. Man är ytlig helt utan orsak.

Alla tycker inte bajs är äckligt. Tror du att du skulle kunna relatera till bajs annorlunda om någon som gillar att smeta in sig i bajs och äta det skulle förklara för dig det underbara med bajs eller känns det som att det blir irrelevant för dig för du kommer nog inte bli omvänd till bajsätare?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Savvy
Vad pratar du om egentligen? Jag accepterar orsaker följda av alla anledningar förutom de enkla "därför det bara är så" och söker inte bli eller omvända någon. Poängen din är eller var?

Att därför är det bara så att vissa kanske tänder på bajs osv, andra gör det inte, det behöver inte vara mer avancerat än så. Om jag säger att bajssex verkar riktigt äckligt. Så behöver jag väl ändå inte motivera det mer än så att jag tycker verkligen det verkar vara så.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Savvy
Du behöver ingenting Sentenced, du får gärna leva i tron om att saker "bara är" rätt upp och ner utan orsak.

Ett ställningstagande eller "attityd" som det vi pratar om kallas, ja det kräver en bakomliggande orsak - antingen medveten eller omedveten. Vad det än är, så är det enligt mig intressant att få reda på varför. Har svårt att se fördomar som någonting positivt och ser gärna att de förebyggs, men det kräver ju en vilja att förstå.

Till skillnad från teorin om att fobin gentemot spindlar och ormar är genetiskt betingad, alltså där vi rent ärftligt bär på ett inbyggt skydd (överlevnadsinstinkt) mot det som en gång var en större fiende än den är idag, det är att feminina kvinnor är något man måste lära in - men vem vet, de kanske agerade som hot någon gång i tidernas begynnelse. Är det så - så är det en förklaring, men jag tror själv på miljö/socialisation/främlingsfientlighet till följd av okunskap.

Så du tror inte folk kan ha olika smak eller osmakligheter för sig utan att allt nödvändigtvis måste ha en bakomliggande orsak?

Att någon tycker Mona Lisa är en vacker målning medans andra tycker den är ful? Finns det alltså en vettig förklaring till varför det är så?

Givetvis finns det fördomar som kan bearbetas och som bygger på olika slags förklaringsmodeller. Men det finns även strikt moraliska värderingar där det handlar om att människor tycker olika helt enkelt. Människor kan tycka illa om en mängd olika saker utan att för den delen alltid ha en slags motivation till allt. Man kan även tycka om saker av olika anledningar, just den lukten är god, den smaken är bra osv. Som inte direkt kan relateras till en annan människa för den delen. Man kan tända och bli avtänd av olika anledningar. Saker är inte bara som dom är rakt upp och ner men människor är olika individer med olika känslor och preferenser.

Det finns säkerligen en mängd saker du tycker är gott eller beteenden som du tycker är fina som givetvis inte är direkt analyserbara från min synvinkel för att jag har andra referensramar än du och skulle inte skriva under på allt som du tycker av rena känsloskäl. Lika meningslöst blir det för dig att försöka motivera dina känslor över ett aspekt till mig om vi inte ens har samma referensram. Jag kommer inte tycka exakt som du känslomässigt om exakt allt. Det betyder inte att varken du eller jag har fel eller att du tycker något är som det är rakt upp och ner.

Det är lika lite ställningstagande och attityd att tycka fjolliga människor är obehagligt som att du tycker att uteliggare är obehagliga medan någon annan tycker att de är rena mysfarbröderna man kan ha trevliga diskussioner med då det är deras känslor om ämnet som talar och inte dina. Och nej du skulle inte behöva ha blivit antastad av uteliggarna men du kanske relaterar deras situation till obehag samt den andra personen kanske relaterar exakt samma situation till något bohemskt och vackert osv osv.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Jag stör mig också på väldigt feminina killar. Å andra sidan har jag hånglat med en kille för att reta en kompis som var homofob. Så hur skulle du klassa mig?

Skulle klassa dig som en människa med lite trångsynthet och konservativt tänkande kring könsroller.

Feminin är inte lika med bög, och att man stör sig på feminina killar gör en inte till homofob.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Jag stör mig på fjollor. Hur fan gör det mig till homofob?

Ordet fjolla har många betydelser, bland annat bög i mina hemtrakter. När du säger fjollor, syftar du då på feminina killar eller bögar?

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Du stör dig på feminina killar. Då har du ju en subjektiv preferens mot sådant. Moraliska argument blir ju rätt så löjliga i slutändan. Alla har ju olika moral och då är det ju väldigt svårt att motivera varför man har just den moral man har när den är baserat på uppväxt och andra företeelser.

Moral är helt godtyckligt. Annars skulle det vara ett etiskt ställningstagande. Din moral är just din egen och är baserad på ditt eget sinne och tankar om omvärlden. Du kanske tycker det är moraliskt rätt att snatta lite då och då och kan säkert argumentera för det ur ett känslomässigt plan, men säkerligen kommer de flesta inte hålla med dig ändå och det är inte heller det som är meningen. Moraliska värderingar är så pass subjektiva och olika att en argumentation känns meningslös då det aldrig kommer gälla alla eller ens att det behöver vara logiskt.

Det är inte alls speciellt svårt att motivera sin moral. En subjektiv preferens bör inte finnas i en sådan motivering. Det verkar som vi har lite olika syn på vad som räknas som etik och moral. Har du lyssnat på moraltestet i P3 nån gång? Bengt Brylde som är moralfilosof ger betyg på folk när de får moraliska frågor. Betyget baserar sig inte på vilka ställningstaganden de gör, utan hur bra de kan motivera och argumentara för dem.

Moral och etik är för många, även inom universitetsvärlden, samma sak. Ett moralsikt ställningstagande är alltså samma sak som ett etiskt ställningstagande.

Jag skulle aldrig argumentera för en av mina etiska ställningar ur ett känslomässigt plan. Just därför gör jag inte ställningstagandet att det är fel att vara feminin som kille, även om jag stör mig på det. Jag separerar mina känslomässiga reaktioner från mina ställningtaganden eftersom jag vill ha en bra grund för mina åsikter, jag vill kunna motivera dem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Savvy
Du behöver ingenting Sentenced, du får gärna leva i tron om att saker "bara är" rätt upp och ner utan orsak.

Ett ställningstagande eller "attityd" som det vi pratar om kallas, ja det kräver en bakomliggande orsak - antingen medveten eller omedveten. Vad det än är, så är det enligt mig intressant att få reda på varför. Har svårt att se fördomar som någonting positivt och ser gärna att de förebyggs, men det kräver ju en vilja att förstå.

Ja, men att jag stör mig på feminina killar är inte ett ställningtagande, det är en känsloreaktion. Se ovan.

Och nej, jag vet inte varför det är så, det bara är så. Jag är medveten om att det är irrationell, men det är inget jag tänker lägga energi på att göra nått åt. Men sålänge jag kan separera irrationella känslor från logiska resonemang ser jag inget problem i att mina känsloreaktioner inte alltid stämmer överens med mina ställningstaganden.

Är det svar på din fråga?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Skulle klassa dig som en människa med lite trångsynthet och konservativt tänkande kring könsroller.

Feminin är inte lika med bög, och att man stör sig på feminina killar gör en inte till homofob.

Är killar som attraheras av smala tjejer också trångsynta? Vad jag får för känslomässiga reaktioner när jag ser eller hör vissa saker behöver inte alls ha något med trångsynthet eller konservativt tänkande att göra. Det är bara DIN fördom om hur det ligger till.

P.S. På den nivå av femininitet som jag pratar om så kan jag nästan garantera att de flesta är bögar. Låt inte din politiskt korrekta strävan hindra dig från att se faktiska korrelationer. D.S.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?