WordPress + Windows + Webbhotell = sant?

Permalänk

WordPress + Windows + Webbhotell = sant?

Hejhej.

Jag satte mig ner ikväll för att beställa webbhotell och står väl mellan Loopia och Binero, som många talat/skrivit gott om här innan. De konton dessa företag erbjuder är likvärdiga så det känns hugget som stucket vilka man väljer. Det är inte det tråden handlar om.

För ett år sen satte jag upp en WordPress MU-miljö på min garderobsserver som kör Windows 2003, allt fungerade som det skulle och allt var frid och fröjd. Nu vill jag dock få mina bloggar och andra projekt hostade på ett lite mer stabilt sätt, därav webbhotellsinköpet.

Undersöker man instruktioner och rekommendationer, både på respektive företags supportsidor men också i diverse inlägg och guider på nätet, kan man läsa att det rekommenderas att välja Unix-konto framför Windows när man ska sätta upp WP på webbhotellet. Men ingenstans står det varför!

Jag vill helst köpa ett Windows-konto då jag till vardags jobbar med .NET-teknik och inte vill behöva begränsa mig, dessutom fungerar ju de facto WP och Windows tillsammans.

Inget tjafs om .NET vs. PHP eller Mono på Unix nu, jag vill bara veta om det finns någon grund bakom rekommendationerna att använda ett Unix-konto för WP.

Visa signatur

www.uu.se - some kind of university | www.hirr.org.uk - ain't no mountain high enough | www.bajenfans.se

Permalänk
Medlem

De brukar köra PHP på unix och Asp på windows. Därför blir det givna valet för WP, unix. Det är väl inget fel med det?

Det brukar för övrigt framgå väldigt tydligt att unix kör php och windows Asp eller liknande.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk

Loopia erbjuder PHP på Windows, Binero inte. Så min fråga kvarstår hur som helst för Loopia eller andra hotell där Windows-kontot stöder PHP.

Visa signatur

www.uu.se - some kind of university | www.hirr.org.uk - ain't no mountain high enough | www.bajenfans.se

Permalänk

Behöver du ha både PHP och .NET så är det väl inte mycket att fundera över? Då är Windows det givna valet.

Permalänk
Medlem

Vad säger de på Loopia om du frågar dem om det funkar med Wordpress på windowskontot som har php och asp.net?

Permalänk

Det är klart jag kan fråga webbhotellen själva, men det är inte det jag är ute efter. Jag ville kolla om det fanns nån här som kört just WP MU i Windowsmiljö på ett webbhotell, vilket som helst!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har de stöd för php på windows finns det väl inget som talar för att WP inte skulle funka?

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk

Nej det är ju det jag tycker, ändå ger de (webbhotellen och random användare) rekommendationer att välja ett Unix-konto om man vill köra WP. PHP-installationerna på de olika kontotyperna kanske är olika? Jag har ingen aning hur det ser ut hos dem men undrar fortfarande över varför man hittar information såsom denna:

Från http://www.marcusreldin.se/guide-installera-wordpress-hos-loo... :

"Tack för guiden, du är en pärla! Undrar bara vaför ger inte Loopia lika bra service åt sina kunder. En fundering till, det går att köra PHP5 på windows servrar hos Loopia (https://www.loopia.se/webbhotell/specifikationer/#tech6), dock fungerar ej att köra WP på Windows: varför?"

"Hej Agny! Vad jag har läst så går det att köra wordpress på en windows-server men det rekommenderas inte. Det funkar helt enkelt inte så bra. Det här med PHP och servers är överkurs för mig! /Marcus"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

WordPress rekommenderar själva att man använder en linux-server: Hosting WordPress — Recommended Setup.

Permalänk

Okej, men eftersom det bevisligen fungerar på Windows av egen erfarenhet borde det fungera på Loopia också, om inte deras PHP-setup är ned-tweakad på något konstigt vänster?

Jag får helt enkelt hoppas att någon som kör WP på ett Windows-konto hos dem hittar till den här tråden.

Tack för svaren.

Visa signatur