Permalänk
Medlem

Elförbrukning på datorsystem

Hej!

Vet inte riktigt vart denna tråd passar bäst, men eftersom jag har en AMD processor så lägger jag i denna tråd, ligger den fel så får nån moderator flytta den.

Jag undrar vad normal elförbrukning är på en dator ?

Jag köpte en elmätare och kopplade in, i snitt så drar det ca 3,7kw per dygn.
datorn står på dygnet runt, skärmen är avstängd när den ej används, scanner och laserskrivare är i standbyläge.

Totalt här i huset så drar det ca 12kw/dygn, så tycker det låter mycket om bara datorn drar 3,7kw, utan datorn skulle dygnsförbrukningen bli 8,3kw.
Datorn drar alltså ca 1350kw/år.

Är detta normalt eller är det nåt fel med min dator/utrustning ?

AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 4600+, 2.40 GHz
450W Corsair CMPSU-450VXEU
nVidia GeForce 6600 GT
1st IDE HD
3st Sata HD

Viewsonic 19 Widescreen TFT
Brother Laserskrivare HL-2030
Scanner Canon canoscan 4400F

Högtalare: 6,5" bas med 2st högtalare

Enligt elmätaren så hade förbrukningen varit uppe i som max 14,72A och 990w

Permalänk
Avstängd

Låter rimligt.

Lek med tanken att datorn skulle bara dra 100 w per timme så blir det ju faktiskt 2400 w per dygn om den står på 24 timmar om dagen. Bara ditt grafikkort drar nog betydligt mer än så när det belastas. Förvisso så står väl datorn i "idle" för det mesta men många bäckar små.

En anledning till att stänga av datorn om den inte utför ngt vettigt arbete på natten eller på dagen då man är på jobbet.

Permalänk

Själva datorn du har dvs Moderkort, processor, minne, hårddiskar, fläktar, optisk enhet och grafikkort drar nog inte mer än mellan 100W och 170W beroende på belastning (/0.8 ungefär för att få vad som dras från väggen), så övriga prylar måste dra rätt bra.

bingobelle<= 6600GT drar runt 48W i full load (enligt x-bit labs), alltså långt ifrån 100W.

Edit: Varför inte koppla in elmätaren så att den enbart mäter vad din dator förbrukar (utan kringutrustning), så får du ju snabbt och lätt reda på hur mycket själva datorn drar.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd

bingobelle<= 6600GT drar runt 48W i full load (enligt x-bit labs), alltså långt ifrån 100W.

Oj inte mer! Man lär sig ngt nytt varje dag. Trodde faktiskt att ett sådant värstingkort ( år 2004 ) drog mer.

Men 100 w blir ju iallafall 2,4 kwh per dygn. då fattas ju 1,3 kwh någonstans. Undrar vart de tar vägen? Men tycker att om det vore fel på datorn så att den drar alldeles för mycket effekt så hade den nog gått sönder så tror inte att det är fel på den.

oj. såg fel igen. det står ju 6600 gt och inte 6800 gtx som jag tänkte på. men det kanske inte drar så mycket mer det heller.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bingobelle

Oj inte mer! Man lär sig ngt nytt varje dag. Trodde faktiskt att ett sådant värstingkort ( år 2004 ) drog mer.

Men 100 w blir ju iallafall 2,4 kwh per dygn. då fattas ju 1,3 kwh någonstans. Undrar vart de tar vägen? Men tycker att om det vore fel på datorn så att den drar alldeles för mycket effekt så hade den nog gått sönder så tror inte att det är fel på den.

oj. såg fel igen. det står ju 6600 gt och inte 6800 gtx som jag tänkte på. men det kanske inte drar så mycket mer det heller.

6600GT var ju aldrig något värstingkort, utan lägre mellanklass.

Om inte jag missminner mig låg 6800GT på ~55W och 6800Ultra på runt 70-75W i load, 6800GTX låg väl någonstans däremellan.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Om du menar 3,7 kWh per dygn så motsvarar det en genomsnittlig effektförbrukning på 154 W för din dator med tillbehör.

Kolla i bios om du har cool&quiet aktiverat. Om inte så aktivera det så sparar du en del. Ställ även in "begränsade strömsparfunktioner" i operativsystemet så att cool&quiet blir använt. Låt även datorn gå ner i viloläge eller vänteläge efter en tid när den inte används så sparar du ännu mera. Det finns särskilda grendosor man kan köpa där strömmen till datorn styr de övriga kontakterna så när datorn stängs av stängs kringutrustningen också av automatiskt.

Permalänk
Medlem

Finns det något energisparläge på din skrivare, vissa äldre laserskrivare kan dra mer än 60 Watt i standby, hade en gammal skivare som drog 90W, drygt 2kWh/dygn.