Permalänk

70-200/300 objektiv

Suttit och funderat lite på objektiv för att komma lite närmre, har märkt att det är inte så jäkla lätt att ta bilder på tex fåglar med ett 17-50 objektiv.

Suttit och kollat lite på ett 70-300 Nikkor:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=111704

Verkar dock vara en bit ljussvagt, men med VR och en stativ så kanske det inte e någon större fara.

Sedan ett 70-200 från Sigma:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=274034

Fördel att det är ljusstarkare, nackdelen dock att det kostar en smula mer.

Nån som har någon erfarenhet av dessa eller kanske ett tips på ett annat objektiv gärna i prisklass med Nikkorn?

Edit*
Min kamera är en Nikon D90.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Hedersmedlem

Ett begagnat Nikon 80-200/2,8 är ett bra alternativ. Kostar runt 6-7000kr för ett tvårings af-d med stativfäste.
Kan du tänka dig den äldre versionen så kommer du ner till 3-4000kr, men då är det skjutzoom, långsam autofokus och inget stativfäste. Båda är dock riktigt bra optiskt och byggda för att användas.

Kolla även på Tamron 70-200/2,8 Det är något billigare än sigmas motsvarighet och ska dessutom vara skarpare. Nackdelen är något långsammare autofokus.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Sigma 70-200 eller Nikon 80-200 AF-D (tvårings) är nog de du vill ha om du ska fota fåglar, inte så kul med långsam autofokus då.

Ligger väl runt 5-7k beggat. Nikonet går ju inte att köpa nytt i Sverige.

Permalänk
Medlem

Om inte fågeln flyger nära och rakt mot eller från kameran så behövs det inte så extremsnabb AF. AF 80-200/2.8 har förresten inte heller så dundersnabb AF, särskilt inte på en D90.

Hur som helst skulle jag säga att 200mm är väl kort om man men någon regelbundenhet tänker fota fåglar. 300mm eller mer skulle jag säga är att föredra, om man inte tänker fotografera änder i parken eller småfåglar vid fågelbordet hemmavid, då klarar man sig rätt bra med 200mm.
Sigma 120-400/4.5-5.6 DG APO HSM OS är väldigt prisvärt, IMO. De har ju även ett 150-500/5-6,3, men då börjar kanske ljusstyrkan bli lite väl trist.
Sigma 50-500 och Tamron 200-500 finns såklart åxå, men har inte bildstabilisering.

Sigma 100-300/4 är mycket bra annars. Man kan ju kombinera med telekonverter om man vill, men det är lite dyrare.
Tror man sig klara sig med 200mm är såklart nämnda 70-200:or bra objektiv. Dessa går ju åxå att kombinera med telekonverter, om man vill.
Vill man kompromissa lite mellan pris och brännvidd så är Nikons 70-300 VR ett bra köp, men blir lite mjukare över 200mm.

Edit:
Och så ett litet exempel taget med Tamron 90 (långsam AF) när fågeln precis "hämtat upp" efter en dykning mot mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Kolla även på Tamron 70-200/2,8 Det är något billigare än sigmas motsvarighet och ska dessutom vara skarpare. Nackdelen är något långsammare autofokus.

Jag har ett sånt, och det är riktigt bra för pengarna.

Jag tycker inte att autofokusen är 'långsam' i ordets betydelse, men när ljuset inte riktigt räcker till så 'jagar' autofokusen litegrann innan den hittar rätt.
Den har stativfäste.

Sen är det riktigt skönt att man skjuter hela främre "ringen" mot dig för att få manuell fokus. Ingen liten brytare här inte.

Lägger in några bilder jag tagit med det, så du får lite perspektiv.

Höjt färgtemperaturen litegrann.

Har endast lagt till lite "filled black" på bilden nedan, för att få den där siluett-känslan.

Tagen på ljusa dan, med exponeringskompensation på -4.

Oförändrad.

Oförändrad.

Liten notering dessutom, om du har ett VR-objektiv och ska fota med stativ, stäng av VR. Annars jagar objektivet skakningsoskärpa, trots att det inte finns någon vilket kan ge negativa egenskaper på fotografiet.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk

Tjusigt

När jag sa fåglar så tog jag bara det som exempel av en va de saker jag kommer fota, hade ju tänkt mig mest fåglar som inte rör på sig så mycket ändå, så en extremt snabb autofokus kanske inte är så viktigt

Tamron bilderna ser ju väldigt fina ut

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem
Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk

Jo, jag satt å kollade lite på dom tidigare idag

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

Jag är också en av de personer som skulle säga till dig att titta på 70-200/2.8 från Tamron.

Jag har använt det i snart fyra månader och jag är verkligen super nöjd. Man får så mycket objektiv för pengarna. Satt i tre månader och jämförde bilder mellan Sigma och Tamron och trots att autofokusen sägs vara sämre på Tamron objektivet är den enda skillnaden jag kan märka när det börjar bli mörkt. När det inte finns så mycket ljus så kan tamronen försöka hitta fokus lite väl mycket. Men mer än så är det inte.

Det blir verkligen knivskarpt, oavsett om du kör 70mm eller 200mm.

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag nog kört på högre brännvidder runt 500-600mm, men det beror ju lite på vad du skall fotografera för sorts fåglar. Har fotat t.ex. Tranor som är skygga med mitt Canon EF 70-200/2.8 L IS och känner att jag inte kommer nära nog. Går visserligen att lösa med en eller ett par teleconverters (fast fler linselement är nog inte att föredra), eller kanske ett bra gömställe.