Åtkomst av hårddiskar i Ubuntu 8.10?

Permalänk
Inaktiv

Åtkomst av hårddiskar i Ubuntu 8.10?

God dag!

Jag har stött på ett litet men ack så jobbigt problem, jag kan inte komma åt mina hårddiskar i Ubuntu!
Jag har tagit skärmbilder för att underlätta förklaringen av problemet.

Bild 1. Skrivbordet

Som ni kanske ser så har jag min My Book lätt åtkomlig på skrivbordet men det är inte heller det som är problemet, det är att mina andra 2 interna hårddiskar inte visas där.
My Booken visades på skrivbordet automatiskt efter det att jag pluggat in USB och strömkabel i den. Smidigt!

Bild 2. Platser

Inte heller under fliken Platser -> Flyttbara media syns dem. Så vart finns dem igentligen? Och hur kommer jag åt dem?

Bild 3. Hårddisk 1 sda6

Bild 4. Hårddisk 2 sdb5

Sammanfattning
Hur ska jag bära mig åt för att få både sda5 och sda6 att visas på samma sätt som min My Book? Jag är ganska säker på att det går för av någon anledning visades även sda5 på skrivbordet och platser igår kväll, om än bara för en liten stund.

Jag vet att det är svårt men försök att förklara på ett så enkelt och ingående sätt som möjligt då jag inte känner mig helt säker i Ubuntu ännu.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

sda6 är monterad under /usr/
Jag vet inte varför du gjort så. Varför skulle du vilja visa /usr/* på skrivbordet? Möjligtvis vill du ha /home/dinanvändare/ på skrivbordet, men du bör inte pilla i /usr/
Nu vet jag inte heller hur mycket du hunnit installera under /usr, att flytta monteringspunkten nu kan fucka upp allt (som att slita ut en mapp ur windowskatalogen)

sda5 är en swap-partition, den är speciellt och kan inte synas. Du menar sdb5.
Öppna synaptic och se till att ntfs-3g är installerat, så bör allting förhoppningsvis ske automatiskt för sdb5.

Permalänk
Inaktiv

Ja det är så klart sdb5 jag menade, skrev fel tecken. Klumpigt av mig.

Jag valde monteringspunkterna /usr för sda6 och /usr/local för sdb5 för att man var tvungen till att välja en monteringspunkt när man installerade Ubuntu. Jag hade ingen aning om vad en monteringspunkt vad så jag valde /usr och /usr/local för att det lät som user. Tänkte typ Mina dokument, kanske lite dumt men somsagt jag hade ingen aning.

Så detta går alltså inte att fixa utan jag måste kanske installera om Ubuntu?

Jag har använt mig av kommandot "sudo apt-get install ntfs-3g" i terminalen men sdb5 visas ej ändå.

Permalänk
Medlem

Att montera en vanlig intern hårdisk i vanligt skrivbart läge i Ubunut ät tyvärr de saker som forfarande är krångligt. Det som gäller är att editera /etc/fstab manuellt

Annars kan du ta och installera senaste 9.04 och sedan ange t,ex /media/windows /media/lagring istället för /usr/*

Permalänk
Inaktiv

Ok, så det snabbaste och smidigaste sättet är alltså att installera om Ubuntu? Denna installationen är endast några dagar gammal så jag kan föra över viktiga filer till min My Book. Den visas ju automatiskt!

Och om jag har förstått Meto rätt ska jag vid installation välja /media/windows och /media/lagring eller /media/vadsomhelst? Och detta kommer resultera i att mina hårddiskar visas på skrivbordet och i platser menyn precis som min My Book?

Permalänk
Medlem

Nej, det snabbaste är att editera /etc/fstab och därefter köra mount -a.
Om du vill att diskarna skall synas på skrivbordet måste du göra så här:
skriv gconf-editor i teminalen, öppna apps, öppna nautilus, bocka för volumes_visible.

Interna hårddiskar kan inte "fulmonteras" på samma sätt som USB-diskar eller USB-minnen.

Permalänk
Medlem

pärkka precis och kör på senaste 9.04 som blir officiellt stabil imorn

Permalänk
Medlem

Kan man inte använda GParted på nåt sätt?
( Det är GNOME Partitions-HradDrive-program, om jag minns rätt )
Det finns i de flesta LINUX som ett standard filhanteringsprogram.

Du måste dock Logga in som 'root' eller använda SU user, tror jag.

Hur man söker in en extra hårddisk och skapar en Desktop Ikon (monterar)
vill jag också veta mer om.

Det är så långt emellan mina LINUX försök
att jag hinner glömma till nästa gång.

/halo

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti

Permalänk
Inaktiv

Det du borde ha gjort vid installation var att montera hårddiskarna på något säkert ställe, texi /home/[ditt namn]. Hade du något viktigt i den som nu är /dev/sda6? För den har väldigt lite använt utrymme, finns en risk att den är formaterad. Där ligger nu nämligen massor av Ubuntus filer.

Den enklaste lösningen i mina ögon är att installera om. 9.04 släpps väl idag? Installera den. När du kommer till partitionsredigeraren: Formatera alla diskar som du inte har din personliga data på. Montera sedan volymerna det gäller i /home/[din användare]/Lagring1 (och /Lagring2 för den andra), byt namn på mappen om du vill. Viktigt är dock att du väljer samma username som du väljer för monteringspunkten, annars blir det fult

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoWin
Nej, det snabbaste är att editera /etc/fstab och därefter köra mount -a.
Om du vill att diskarna skall synas på skrivbordet måste du göra så här:
skriv gconf-editor i teminalen, öppna apps, öppna nautilus, bocka för volumes_visible.

Interna hårddiskar kan inte "fulmonteras" på samma sätt som USB-diskar eller USB-minnen.

Problemet är att allt under /usr nu troligtvis ligger på den partitionen, och att byta monteringspunkten kommer sabba allt. Såvida han inte installerar om, eller fixar över alla filer felfritt så kommer han sabba allt, och låter han det vara kvar så här så kommer han aldrig åt sdb6.

Sedan så rekommenderar jag också att lägga lagringsutrymmet under /media/blabla då det inte behöver ha något att göra med din användare. Det kommer att finnas genvägar dig i menyn i gnome/nautilus ändå, och måste du verkligen ha /home/dinanvändare/Lagring så går det enkelt att göra en symlänk till /media/vadduvill

Kort och gott: Ja ditt sista inlägg var helt korrekt.

Permalänk
Inaktiv

Tack för alla bra svar mina damer och herrar.
Jag har nu bestämt mig för att installera om Ubuntu och välja mountpoint /media/disk1 och /media/disk2, låter det som om det skulle funka?

Kan också tycka att inget av detta som jag nu har fått lära mig av er stod vid installationen. Typ "Att välja /usr som monteringspunkt kommer begränsa möjligheterna att använda denna disk.". Förutom detta lilla problem med hårddiskarna tycker jag ändå att Ubuntu har varit en mycket trevlig bekantskap änsålänge.

Tack en än gång.

P.S.
Någon speciell monteringspunkt som själva Ubuntu bör ligga på? D.v.s. den partition jag väljer i installeraren.
D.S.

Permalänk
Medlem

/media/* är inte avsett för interna diskar utan för externa och flyttbara (CD/DVD). De partitioner, som användarnas data lagras på skall monteras på /home eller en underliggande katalog till /home. Själva systemet monteras på /.

Du skall ha 3 partitioner till UBuntu:
1. systemet, monteras på / (dev/sda1)
2. användardata, monteras på /home (/dev/sda6)
3. swap.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pärkka
Tack för alla bra svar mina damer och herrar.
Jag har nu bestämt mig för att installera om Ubuntu och välja mountpoint /media/disk1 och /media/disk2, låter det som om det skulle funka?

Kan också tycka att inget av detta som jag nu har fått lära mig av er stod vid installationen. Typ "Att välja /usr som monteringspunkt kommer begränsa möjligheterna att använda denna disk.". Förutom detta lilla problem med hårddiskarna tycker jag ändå att Ubuntu har varit en mycket trevlig bekantskap änsålänge.

Tack en än gång.

P.S.
Någon speciell monteringspunkt som själva Ubuntu bör ligga på? D.v.s. den partition jag väljer i installeraren.
D.S.

Låter vettigt. Blir enklast så. Precis som fagerja skriver är det bekvämt att dela upp partitionerna lite. Min setup ser ut typ som han skriver:

oscar:archsome » df -h 0:03:16
Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
/dev/sda3 7.3G 2.3G 4.7G 33% /
none 252M 0 252M 0% /dev/shm
/dev/sda1 99M 10M 84M 11% /boot
/dev/sda4 11G 4.6G 5.5G 46% /home
/dev/sdb1 466G 390G 76G 84% /media/usb

dvs, en för root (/), en för /boot (inte så viktigt att ha speciell partition), en för /home. Viktigast är en för /root, en för /home. Swap kan vara fint också, 2 gb räcker nog fint.

Vad gäller dina diskar så kan du självklart montera dom under /media/diskX. Men jag tror det kan bli enklare med rättigheter m.m. om du lägger dom i din hemmamapp (/home/du/monteringspunkt).

Kul att du gillar Ubuntu! Det är verkligen ett fint operativsystem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
/media/* är inte avsett för interna diskar utan för externa och flyttbara (CD/DVD). De partitioner, som användarnas data lagras på skall monteras på /home eller en underliggande katalog till /home. Själva systemet monteras på /.

Du skall ha 3 partitioner till UBuntu:
1. systemet, monteras på / (dev/sda1)
2. användardata, monteras på /home (/dev/sda6)
3. swap.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
/media/* är inte avsett för interna diskar utan för externa och flyttbara (CD/DVD). De partitioner, som användarnas data lagras på skall monteras på /home eller en underliggande katalog till /home. Själva systemet monteras på /.

Du skall ha 3 partitioner till UBuntu:
1. systemet, monteras på / (dev/sda1)
2. användardata, monteras på /home (/dev/sda6)
3. swap.

Inte avsett? Nähä, men om systemet skulle ha flera användare så behöver andra användare läs och skrivrättigheter där den är monterad (vilket då skulle kunna vara i någon annans hemkatalog). Nu är sda6 på nästan 300 GiB, och för att fylla upp sånt så kommer det förmodligen vara en hel del underhållning som troligtvis delas gemensamt mellan användarna, såvida inte användaren skall sysslar med bild/musikproduktion eller något annat platskrävande, då tar jag tillbaka allt.
Kort och gott; Partitioner för gemensam data bör inte läggas under /home/, eller /home/foo/bar
Edit: Och pärkka vill att partitionen skall dyka upp på skrivbordet som allt annat under /media/

pärkka:
Oavsett om du lägger lagringspartitionerna i /mnt/foobar eller /media/foobar eller /home/användare/foobar så kommer du kunna flytta monteringspunkterna utan problem efteråt.

Att lägga den på /home/ är också ett bra alternativ. (Fördelen med detta är att du kan installera om linux på din första partition (under /) utan att det påverkar alla dina inställningar för program, och allt annat du lagt i din hemkatalog. Om du bara kommer ha en användare (eller om sdb5 räcker för gemensam data som musik) på datorn så kommenderar jag också detta.

Sedan så valde du faktiskt det avancerade alternativet för partitionering vid installationen, och du kanske du borde frågat om råd innan.

KlavKalashj;
"Viktigast är en för /root"
Va?! du menar en för "/" hoppas jag

Permalänk
Medlem

Att ha /home på en egen partition är viktigt för att man skall kunna installera om utan att användarnas data och inställningar rörs. Eftersom alla användare har tillgång till /home är det inget hinder att ha gemensamt data i kataloger (virtuell användare) under /home med rättigheterna 2770 och göra de användare, som skall ha tillgång till gruppmedlemmar i respektive grupper. Underlättar även backup om allt finns på samma ställe (/home).

Har man dem i /media/foo så måste man antingen ha en egen partition för den om man inte vill att datat skall förloras vid ominstallation eller tillfälligt flytta datat

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
KlavKalashj;
"Viktigast är en för /root"
Va?! du menar en för "/" hoppas jag

Självklart! Gick lite snabbt där Menar som jag skrev första gången:

"dvs, en för root (/), en för..."

Och såklart, root som i filträdets root, inte superanvändaren

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Inte avsett? Nähä, men om systemet skulle ha flera användare så behöver andra användare läs och skrivrättigheter där den är monterad (vilket då skulle kunna vara i någon annans hemkatalog). Nu är sda6 på nästan 300 GiB, och för att fylla upp sånt så kommer det förmodligen vara en hel del underhållning som troligtvis delas gemensamt mellan användarna, såvida inte användaren skall sysslar med bild/musikproduktion eller något annat platskrävande, då tar jag tillbaka allt.

Medan jag håller med om att /home inte är ett bra ställe för gemensamma data så *är* /media reserverad för removeable media enligt FHS. Får jag föreslå /usr/local/share/<whatchamacallit>?

Att få den att synas på skrivbordet löses enklast med en symlink. Det är inte det faktum att en partition monteras under /media som gör att den dyker upp på skrivbordet utan att den monteras av en mounter som pratar med desktopmiljöns HAL (DBUS, DCOP etc), partitioner som monteras från /etc/fstab monteras av mount som inte skickar några meddelanden till HAL.

EDIT: mer korrekt beskrivning av mekanismen bakom enheter som syns på skrivbordet.