Permalänk

SHIFT tangenten intryckt?

har lite problem med en dator. det är så att SHIFT tangenten är intryckt hela tiden. har prövat med ett annat tangentbord och även utan tangentbordet men det är samma sak. precis som att shifttangenten är intryckt hela tiden. måste vara någon inställning i datorn men jag hittar inget. det är vista på datorn också.. tack för svar

Visa signatur

Corsair AX 1200W 80+ GOLD | Asus RAMPAGE III EXTREME, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 4GB (2x2048MB) DOMINATOR GT DHX+, Corsair Obsidian 800D, Asus GeForce GTX 580, Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB

Permalänk
Avstängd

Är shift lock aktiverad? Prov åtminstone att trycka en gång på caps lock.

Permalänk
Antielefant

Caps Lock intryckt? Kolla under hjälpmedel i kontrollpanelen så inget är aktiverat där.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av persson_orka
har prövat med ett annat tangentbord och även utan tangentbordet men det är samma sak.

Och ursäkta frågan men hur testar du detta utan tangentbord?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Inte så att du varit inne och pillat på inställningarna för tangentbordet? typ sticky keys och liknande? yngsta grabben här hemma har gjort det på sin lite då och då, det resulterar i att caps inte går att stänga av förren man ändrat tillbaka inställningarna.

Visa signatur

|/foo/|

Permalänk
Avstängd

I vista finns funktion som gör att shift-tangenten kan användas som caps lock.

Permalänk
Medlem

Har detta med "tröga tangenter" att göra kanske? Det finns en alternativmeny som kommer upp om man håller nere shift-tangenten i typ 5-10 sek.

Permalänk

Du har förmodligen tryckt på SHIFT fem gånger i följd, vilket aktiverar tröga tangenter som nämnts ovan.

Min svärfar höll på att bli tokig när han hade gjort detta i Excel....

Tryck på SHIFT fem gånger i följd igen så får du upp en dialogruta där du kan ange inställningar för tröga tangenter. Mitt råd är att avaktivera dessa helt.