Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
för att Israel bygger bosättningar på "ockuperad" mark?

för att få varaktig fred måste bosättningarna bort, annars kommer Palestinierna att fortsätta vara sura, osv:)

Men före 1967 fanns det ju inga bosättningar och inga ockuperade områden, ändå fortsatte konflikten, araberna startade krig. Hur förklarar du det? Med ditt resonemang borde inte konflikten ha börjat öht.

Visa signatur

“All that talk about ‘liberation’ twenty, thirty years ago, all the plotting, all the bodies, produced this, this impoverished broken-down country led by a gang of cruel and paternalistic half-educated theorists.” - Pham Xuan An, former vietcong general, 1999.

Permalänk
Medlem

konflikten mellan judar och araber fanns redan innan Israel bildades 1948;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Och för att förekomma dig pågick organiserade våldsamheter och attacker mot judar i området redan i början på 20-talet. Årtionden innan det öht fanns någon Israelisk stat, varför?

Visa signatur

“All that talk about ‘liberation’ twenty, thirty years ago, all the plotting, all the bodies, produced this, this impoverished broken-down country led by a gang of cruel and paternalistic half-educated theorists.” - Pham Xuan An, former vietcong general, 1999.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
konflikten mellan judar och araber fanns redan innan Israel bildades 1948;)

Och vad handlade det om då samt varför skulle inte den problematiken vara aktuell idag även efter Israels bildande?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Och vad handlade det om då samt varför skulle inte den problematiken vara aktuell idag även efter Israels bildande?

jag ber att få återkomma efter gympasset och att jag kollat upp källan lite vidare, men om jag minns rätt så körde judarna iväg araber ifrån sina gårdar(arabernas) m.m

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
jag ber att få återkomma efter gympasset och att jag kollat upp källan lite vidare, men om jag minns rätt så körde judarna iväg araber ifrån sina gårdar(arabernas) m.m

Hehe ok. Ska bli intressant, men dock får du det redan nu att låta som att det skulle vara ena sidans fel helt och hållet. Det känns onyanserat.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
jag ber att få återkomma efter gympasset och att jag kollat upp källan lite vidare, men om jag minns rätt så körde judarna iväg araber ifrån sina gårdar(arabernas) m.m

Och det gjorde man alltså med början när, slutet av 1800-talet?

Det börjar bli uppenbart att du inte vet vad du pratar om. Judarnas invandring till området medförde en rad positiva effekter, det fick araber att invandra till området som aldrig förr. Den judiska invandringen var alltså förutsättningen för den arabiska. Faktum är att den arabiska folkökningen i området var större än den judiska. Du kanske ser orimligheten i påståendet att judarna skulle ha kört bort araber samtidigt som fler än någonsin invandrade till området.

Visa signatur

“All that talk about ‘liberation’ twenty, thirty years ago, all the plotting, all the bodies, produced this, this impoverished broken-down country led by a gang of cruel and paternalistic half-educated theorists.” - Pham Xuan An, former vietcong general, 1999.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dave R
Och det gjorde man alltså med början när, slutet av 1800-talet?

Det börjar bli uppenbart att du inte vet vad du pratar om. Judarnas invandring till området medförde en rad positiva effekter, det fick araber att invandra till området som aldrig förr. Den judiska invandringen var alltså förutsättningen för den arabiska. Faktum är att den arabiska folkökningen i området var större än den judiska. Du kanske ser orimligheten i påståendet att judarna skulle ha kört bort araber samtidigt som fler än någonsin invandrade till området.

det är inget jag tänker förneke, iaf så har jag nu läst vidare, och minnet svek lite visade det sig, iaf kan jag dra det jag han/orkade läsa i punkt form

-under 20-talet förekom anti-judiska demonstrationer
-när Israel bildats fördrevs araber ifrån de städer där staten israel skulle ligga(som ni vet var Israel inte så stort i början), vilket var etnisk rensning?

bör dock förklara att jag tycker man kan göra en stor parkerings plats av hela israel, palestinska territorier inkluderade:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
bör dock förklara att jag tycker man kan göra en stor parkerings plats av hela israel, palestinska territorier inkluderade:)

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=9134412...

Death solves all problem - no man, no problem.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
-under 20-talet förekom anti-judiska demonstrationer

Om vi lägger till hatpropaganda, upplopp, terror och våldsamheter stämmer det bra, en av de ledande figurerna bakom dessa påhitt var Mohammad Amin al-Husayni, stormuftin av jerusalem. Långt senare, på 40-talet, flydde han till Nazityskland och träffade Hitler för att diskutera judefrågan, hur man skulle lösa problemen med judiska element i palestina och övriga arabvärlden. Han försökte även få igenom en deklaration där axelmakterna skulle stödja elimineringen av ett framtida judiskt hemland i regionen. Börjar det klarna något?

[QUOTE]
-när Israel bildats fördrevs araber ifrån de städer där staten israel skulle ligga(som ni vet var Israel inte så stort i början), vilket var etnisk rensning?
[/QUOTE]

Tänker inte utveckla eller ens kommentera ovanstående rader en fjärde (eller vad det nu är) gång, mer än att Israel är fortfarande inte så stort.

Istället återgår vi till frågan om varför det pågick våldsamheter mot judar i området långt innan Israels bildande? (Israel bildades ju inte förrän i slutet av 40-talet.) Vad hade judarna gjort som motiverade hatkampanjen mot dem? Varför attackerades dem?

Visa signatur

“All that talk about ‘liberation’ twenty, thirty years ago, all the plotting, all the bodies, produced this, this impoverished broken-down country led by a gang of cruel and paternalistic half-educated theorists.” - Pham Xuan An, former vietcong general, 1999.

Permalänk
Avstängd

Kan du Dave R, sluta dra upp Israels historia i denna tråd som faktiskt handlar om AIPAC har makt eller inte? Försöker du blanda bort korten, du vill inte att folk ska läsa om AIPAC, eller? Om du vill diskutera Israels historia, så är du fri att skapa en egen tråd om det. Nu tycker jag vi går tillbaka till on-topic och diskuterar det denna tråd handlar om. Låter det rimligt, eller måste jag säga till en moderator? Jag har flera ggr sagt att jag diskuterar gärna med dig Dave R, men då får du sluta förolämpa mig och sluta skriva "du har fel, du måste tro mig", du måste bifoga länkar som är någorlunda seriösa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bajuka
Nu har jag småläst lite här i tråden och det verkar som att Du Saddam håller på med något jäkla Anna Odell arbete (Att se våra reaktioner på dina skriverier).
...
För er som inte fattar är jag ironisk, tycker sådant här är så himla sjukt bara, Israel styr i USA lika mycket som jag styr över Kinesernas konsumtion av ris....

På vilket sätt tycker du jag har fel och är helt knäpp? Kan du ge exempel? Eller är det bara något du tycker?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Kan du Dave R, sluta dra upp Israels historia i denna tråd som faktiskt handlar om AIPAC har makt eller inte?

Jag började min medverkan i tråden med att utgå från det hypotetiska scenariot att Israel faktiskt styrde USA och sedan ställa frågan vilka problem du tyckte det medför. Dina svar föranledde de följande utläggningarna från mig. Det var alltså du som ledde diskussionen hit och avslöjade samtidigt din antisemitism, att du inte har någon insikt i problemets kärna eller koll på områdets historia öht och där är vi nu. Du är en pajas i klass med Muhammed Omar, Andreas Malm eller varför inte Lasse Wilhelmsson, som fallit offer för div. vänsterextremisters och arabiska propagandalögner och i stort sett har du köpt varenda antisemitisk och antiisraelisk konspirationsteori på planeten. Du kan ju inte undgå att folk sitter och skrattar åt dig, du har gjort dig själv till åtlöje.

Visa signatur

“All that talk about ‘liberation’ twenty, thirty years ago, all the plotting, all the bodies, produced this, this impoverished broken-down country led by a gang of cruel and paternalistic half-educated theorists.” - Pham Xuan An, former vietcong general, 1999.

Permalänk
Avstängd

Ok, då vet jag hur min diskussion om AIPAC fick dig att prata om Israels historia, som israelerna ser på den. Men nu återgår vi till on-topic, tack.

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad av att veta mer om vilka problem det enligt dig medför att en israelisk lobbygrupp styr USA. Vad händer som inte hade hänt om det inte varit så?

Visa signatur

“All that talk about ‘liberation’ twenty, thirty years ago, all the plotting, all the bodies, produced this, this impoverished broken-down country led by a gang of cruel and paternalistic half-educated theorists.” - Pham Xuan An, former vietcong general, 1999.

Permalänk
Avstängd

Det är intressant att diskutera historien bakom konflikten, men jag tänkte att denna tråd inte skulle fokusera på historia. Utan på AIPACs makt. Försöka ge lite perspektiv på konflikten, varför den aldrig tar slut. Varför USA låter Israel fortsätta utan att göra något åt saken. Men visst, historia är också intressant. Men den kanske kan vara en bisak i denna tråd, och inte själva fokuset?

Du ser själv inga problem med att den Israeliska lobbyn i USA har enorm makt?

Permalänk
Medlem

Vilka problem ser du? Vad är det som händer som inte hade hänt om den Israeliska lobbyn inte haft någon makt?

Visa signatur

“All that talk about ‘liberation’ twenty, thirty years ago, all the plotting, all the bodies, produced this, this impoverished broken-down country led by a gang of cruel and paternalistic half-educated theorists.” - Pham Xuan An, former vietcong general, 1999.

Permalänk
Medlem

problemet med att Israel styr o ställer mkt är väl det att Israel inte är en ekonomisk stormakt? vad skulle Israel kunna göra mot USA ifall USA "portar" AIPAC?

det är liksom ett problem för mej, dock rätt så litet problem, att ett så litet land "styr" ett av världens mäktigaste

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
problemet med att Israel styr o ställer mkt är väl det att Israel inte är en ekonomisk stormakt? vad skulle Israel kunna göra mot USA ifall USA "portar" AIPAC?

det är liksom ett problem för mej, dock rätt så litet problem, att ett så litet land "styr" ett av världens mäktigaste

Är du galen, tror du att Israel styr USA?

Visa signatur

“All that talk about ‘liberation’ twenty, thirty years ago, all the plotting, all the bodies, produced this, this impoverished broken-down country led by a gang of cruel and paternalistic half-educated theorists.” - Pham Xuan An, former vietcong general, 1999.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dave R
Är du galen, tror du att Israel styr USA?

inte helt, men de har nog mer än andra nationer att säga till om i USA, lr vad tror du?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
inte helt, men de har nog mer än andra nationer att säga till om i USA, lr vad tror du?

Väntade på detta, nu tar diskussionen en intressant vändning, låt oss titta bakåt. På 50-talet engagerade sig USA i Korea, över 35000 amerikanska soldater dog. På 60- och 70-talet i Vietnam, man skuldsatte sig, lade ner åtskilliga miljarder och offrade nästan 60000 soldater. Var detta resultatet av koreansk och vietnamesisk lobbying? Och detta är ju långtifrån de enda exemplen.

När man inte förstår innebörden av demokrati och mänskliga rättigheter och än mindre vad som krävs för att upprätthålla dem så uppstår konspirationsteorier som dessa. I själva verket är det inte konstigare än att man står upp för demokrati och mänskliga rättigheter samtidigt som man motsätter sig diktatur och imperialism, man gör det man alltid gjort helt enkelt. Det är därför det är så lustigt att vänstern, som i vanliga fall skriker sig hesa över vad de kallar angreppskrig på nationalistiska och imperialistiska grunder, i detta fall kan ursäkta eller blunda för att arabnationalistiska imperialister attackerat och försökt utplåna en liten, demokratisk stat i 60 år och framförallt att man förklarar USAs hjälp till denna nation med en uppsjö av konspirationsteorier. För människor med demokratiska ideal och det minsta sinne för mänskliga rättigheter är det inte ett dugg konstigt.

Visa signatur

“All that talk about ‘liberation’ twenty, thirty years ago, all the plotting, all the bodies, produced this, this impoverished broken-down country led by a gang of cruel and paternalistic half-educated theorists.” - Pham Xuan An, former vietcong general, 1999.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dave R
Väntade på detta, nu tar diskussionen en intressant vändning, låt oss titta bakåt. På 50-talet engagerade sig USA i Korea, över 35000 amerikanska soldater dog. På 60- och 70-talet i Vietnam, man skuldsatte sig, lade ner åtskilliga miljarder och offrade nästan 60000 soldater. Var detta resultatet av koreansk och vietnamesisk lobbying? Och detta är ju långtifrån de enda exemplen.

När man inte förstår innebörden av demokrati och mänskliga rättigheter och än mindre vad som krävs för att upprätthålla dem så uppstår konspirationsteorier som dessa. I själva verket är det inte konstigare än att man står upp för demokrati och mänskliga rättigheter samtidigt som man motsätter sig diktatur och imperialism, man gör det man alltid gjort helt enkelt. Det är därför det är så lustigt att vänstern, som i vanliga fall skriker sig hesa över vad de kallar angreppskrig på nationalistiska och imperialistiska grunder, i detta fall kan ursäkta eller blunda för att arabnationalistiska imperialister attackerat och försökt utplåna en liten, demokratisk stat i 60 år och framförallt att man förklarar USAs hjälp till denna nation med en uppsjö av konspirationsteorier. För människor med demokratiska ideal och det minsta sinne för mänskliga rättigheter är det inte ett dugg konstigt.

USA hade ett par doktriner som de ansåg rättfärdigade inblandning i konflikter där kommunismen riskerade att sprida sig.

och nej jag förespråkar inte arabiska anfall mot Israel, när Israel gick in i Gaza ansåg jag att de gjorde det för att skydda sin befolkning;)

sen att Hamas ljög om massa saker som "skedde" kan vi ta någon annan stans;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
USA hade ett par doktriner som de ansåg rättfärdigade inblandning i konflikter där kommunismen riskerade att sprida sig.

Exakt. Har oftast inte något med mänskliga rättigheter eller demokrati att göra när USA lägger sig i, det är ren politik. Afghanistan är ett riktigt typexempel på detta.

He is a scumbag, but atleast he is our scumbag.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Den där Andreas Malm är riktigt otäck alltså.

Vad det kryllar av palestinaälskare i det här landet, både i media och på gräsrotsnivå, och det är helt kört för den pro-Israeliska minoriteten när vi fortsätter att importera så oerhört många nya Israelhatare varje år.

Tack och lov så är USA pro-Israeliskt ännu.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
...

Så vad är problemet?

Visa signatur

“All that talk about ‘liberation’ twenty, thirty years ago, all the plotting, all the bodies, produced this, this impoverished broken-down country led by a gang of cruel and paternalistic half-educated theorists.” - Pham Xuan An, former vietcong general, 1999.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Exakt. Har oftast inte något med mänskliga rättigheter eller demokrati att göra när USA lägger sig i, det är ren politik. Afghanistan är ett riktigt typexempel på detta.

Hur och när menar du nu?

Visa signatur

“All that talk about ‘liberation’ twenty, thirty years ago, all the plotting, all the bodies, produced this, this impoverished broken-down country led by a gang of cruel and paternalistic half-educated theorists.” - Pham Xuan An, former vietcong general, 1999.

Permalänk
Medlem

Det jag ville få er att förstå är att Israel, i egenskap av liten och demokratisk nation under ständig attack, är ett av de minst kontroversiella länderna i världen att ge sitt stöd. Det behövs alltså inga konspirationsteorier för att förklara USAs agerande. Alla vid sunda vätskor som inte drabbats av sjukdomen antisemitism och med minsta spår av demokratiska ideal i skallen förstår det.

Innan det kommer fler dumma och ogenomtänkta inlägg, försök istället inse att det jag säger faktiskt är både logiskt och rimligt.

Visa signatur

“All that talk about ‘liberation’ twenty, thirty years ago, all the plotting, all the bodies, produced this, this impoverished broken-down country led by a gang of cruel and paternalistic half-educated theorists.” - Pham Xuan An, former vietcong general, 1999.

Permalänk
Medlem

USA skänker ju pengar även till Palestina. Hur mycket är detta jämfört med t.ex. vad Sverige skänker? BNP spelar ju ingen roll i det sammanhanget. Palestinierna lär ju skita i om Sverige ger mer "solidariskt" om de bara får bistånd.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dave R
Det jag ville få er att förstå är att Israel, i egenskap av liten och demokratisk nation under ständig attack, är ett av de minst kontroversiella länderna i världen att ge sitt stöd. Det behövs alltså inga konspirationsteorier för att förklara USAs agerande. Alla vid sunda vätskor som inte drabbats av sjukdomen antisemitism och med minsta spår av demokratiska ideal i skallen förstår det.

Innan det kommer fler dumma och ogenomtänkta inlägg, försök istället inse att det jag säger faktiskt är både logiskt och rimligt.

skulle inte riktigt hålla med, Israel > diktaturer anytime, men andra demokratiska nationer är nog bättre att hålla på så att säga:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Har läst de första 3 sidorna och det får räcka....jisses va mycket text....

Saddam

*BORT*

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Campaigner
Har läst de första 3 sidorna och det får räcka....jisses va mycket text....

Saddam

*BORT*

Att ta upp en bok skriven av en före detta KKK ledare som det bästa beviset på den så kallade "förintelsebluffen" visar på mycket dåligt omdöme och om du vill lämna Sweclockers skicka mig då ett PM så ordnar jag detta åt dig!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM