Ny dator, Verifying DMI pool data-problem

Permalänk

Ny dator, Verifying DMI pool data-problem

Har fixat ihop en dator nu för första gången, och när jag ska installera windows xp pro så börjar jag få problem.

Jag lyckas boota från cd-skivan, formatera hårddisken, och överföra/kopiera alla filer till hddn. Sen så ska datorn reboota automatiskt (eller så trycker man på ENTER för att spara 15 sekunder), men efteråt så kommer jag till en svart skärm med massa text, och längst ner står det "Verifying DMI pool data...", någon sekund senare startar datorn om av sig själv och samma sak händer igen. Det slutar inte. Dock så kommer ibland en "Verifying DMI pool data... Updated!" men inget mer händer.

Har googlat om problemet och letat överallt utan att hitta någon lösning.

Har kollat igenom CMOS Features, och HDDn finns där som IDE channel 0 master, så HDDn hittas iaf.
Har provat alla möjliga ordningar på Boot Priority, inget funkar.
Har försökt med Load Optimized Defaults, inte fungerat det heller.

Någon som har någon aning på vad som jag har gjort/gör fel?

Burken:
Processor: Intel Core2Duo E8400 3.0 GHz
Moderkort: Gigabyte EP45-DS3
Minne: Corsair 4GB (2x2GB) XMS-2 8500C5
Grafikkort: PowerColor ATI HD4670 PCS 512MB PCIe
Hårddisk: 320GB Seagate Barracuda 7200.11 SATA II
Nätaggregat: 400W FSP ATX-400PNF 120mm Bulk
Övriga komponenter: Philips DVD R/RW

Permalänk

Kan det vara så att jag måste uppdatera BIOS av någon anledning?

Permalänk
Hedersmedlem

Gör en clear cmos först och främst, läs hur i manualen till moderkortet.

Körs dina minnen i 1066 MHz så behöver du ändra spänningen till 2,1V (eller däromkring, står oftast på eller läs på Corsairs sida).

Hjälper inte detta, uppdatera BIOS, men se till att datorn är stabil och inte startar om hur som helst innan du gör det, annars kan datorn bli oanvändbar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

min burk brukar stanna där ifall jag har en extern hdd (usb) inkopplad. Om jag inte går in och ändrar i bios att den ska boota den vanliga disken brukar den frysa där...
Men det beror ju på ifall du har en ipluggad.. annars vet jag inte riktigt vad felet kan va...

Visa signatur

- AMD Phenom X4 9850BE - Gigabyte GA-MA790GP-DS4H - Radeon HD4850 512mb - 2x2gb Mushkin XP2-8500 @5-5-5-15 / 2,1V - Samsung Spinpoint F1 750gb -

Permalänk
Utelåst hobbymoderator

har du fler hårdiskar i datorn då du instalerar windows ?

om så är det så illa att råkar du ha en ide hårdisk i datorn som lagrings enhet så kan den instalera delar av windows systemfiler där ,sen byter den ibland c: ->d: osv detta har jag råkat ut för flera gånger. Sluta med att jag koppla ur alla andra hårdiskar som inte är systemhårdisken. Och efter detta så funkar det felfritt för mig i allfall.

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk

MultiMan: Clear CMOS har jag redan gjort, löste inte problemet. Ändrade spänningen till 2.1V (som det står på corsairs hemsida) och nu startar inte datorn om längre när den kommer till "Verifying DMI pool data...", utan den hänger sig där bara. Det är iaf framsteg

guran007: Nope, inga externa hdds är inkopplade.

Börjevandal: Bara en HDD, den som har windows-filerna men som vägrar boota från.

EDIT: Alla delar i datorn är nya förutom cd-dvdn som jag har tagit från min gamla Dell Dimension 5000. Kan det ha någon betydelse?

Permalänk
Medlem

jahap

se till att cd dvd är kopplade som master respektive slave.
precis som i gamla datorn

dvs mastern langst ut på kabeln

Permalänk

Ja, alltså, det är bara en maskin och den är inkopplad som i den gamla datorn, master.

Permalänk
Medlem

mja du har kanske drabbats av en av saegates dåliga 7200.11 hd ?

du kan ju alltid gå hit och kolla själv..

http://seagate.custkb.com/seagate/crm/selfservice/search.jsp?...

Permalänk

Kollade upp ifall min var en av de dåliga, och tydligen inte. Så lite tur har man iaf.

Permalänk

Kan det vara mitt moderkort som saknar drivrutiner till SATA-hdd?

Permalänk
Medlem

tror att det bara är ett bios cfg problem bara

leta after det här i bios

SATA Port0~3 Native Mode

Ändra det till enabled..

du måste läsa manualen noggrant

Permalänk

Jo, jag har det redan. Har läst igenom manualen flera gånger nu. Förstår inte vad jag kan ha missat.

Permalänk
Medlem

prova byta sata port.. och sata kabel

Permalänk

Jag bytte SATA-kabel samt SATA-port, och försökte att börja om från början med installationen. Och efter att ha bootat från CDn med winxp i så får jag följande error:

"File \i386\biosinfo.inf could not be loaded. The error code is 32768
setup cannot continue. Press any key to exit."

Har googlat det och det verkar som att filerna jag tidigare överförde till hddn från skivan var skadade eller något sådant, så jag måste formatera om hddn och börja om med en annan skiva. Men hur kan jag göra det? Jag menar att innan kom det upp Windows Setup där jag kunde välja partition och formatera den för att kopiera över filerna, men nu kommer det bara den där error när jag bootar från cdn.

Edit: Om jag stoppar in en annan skiva kanske det börjar från början med windows setup...?

Edit2: Verkar som att felet ligger i hddn. Ska byta den så får vi väl se om det löser sig.