Kompis dator problem [problem vid uppstarten efter nybyggd dator]

Permalänk
Medlem

Kompis dator problem [problem vid uppstarten efter nybyggd dator]

Hej!

Jag har precis kommit hem från att ha försökt hjälpa en kompis sätta ihop ett datorsystem med dessa delar :

NZXT Guardian (hans gamla chassi)
Gigabyte GA-MA780G-UD3H
4GB (2x2GB) DDR2 PC6400 Corsair XMS2
XFX Radeon 4770 512 MB
AMD Athlon64 X2 7750 2.7Ghz
4GB (2x2GB) DDR2 PC6400 Corsair XMS2
500GB Western Digital GP SATA II
400W Corsair CMPSU-400CXEU

+en äldre Samsung 200GB sata något

När vi hade kopplat ihop allt och sen startade fick vi ingen bild. Vi satte då i hans äldre ATI grafikkort och då fick vi bild (pga vga och inte dvi kontakt på hans skärm) Sen ser vi då på postskärmen meddelandet "Disk boot failure insert system disk and press enter". Vi stängde då av datorn och kopplade in hans äldre hårddisk (Samsung 200gb något) och då kommer vi vidare men precis när vi kommer till XP logan står det på skärmen No Signal Going to sleep mode.

Jag antog då att felet var XP och gamla drivrutiner men tyvärr har han inte kvar sin installationsskiva :/. Ser ni vad felet kan vara? Jag har funderat på att ladda ner Win 7 betan och testa. Är det en bra idé? Fast jag kan ju inte installera på den nya 500gb för då kommer Disk boot failure insert system disk and press enter felmeddelandet upp.

Kommer det bli skit att installera på den gamla? Eller ligger problemet någon annanstans som ni kan se det?

Ledsen för den slarviga förklaringen men har läxor att göra så måste skynda mig.

Mvh Hannes Bengtsson och hans bekymrade kompis

Permalänk
Medlem

"Disk boot failure insert system disk and press enter" OK men var det nått OS installerat då eller inte på rätt hårdisk?

Sedan att det blir problem när man sätter in en hårdisk från en annan dator är ju uppenbart, vad ni måste göra med nya datorn är ju att installera ett OS på just den datorn.

Sedan problemet med grafikortet, uppdatera moderkortets bios om det finns nyare.

Och att ladda ner win7 RC1 är en väldigt bra idé

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Okej. Men Disk boot failure får vi på den nya :/ så jag vet inte riktigt hur man ska kunna installera 7 ;). Mer hjälp här tack

Permalänk
Medlem

Klart att du får disk boot failure om du inte har något operativsystem installerat.

Permalänk
Medlem

Bränn win7 på en DVD, ställ in bios så att datorn bootar på DVD skivan och installera

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ok tack för de snabba svaren :). Återkommer om det inte funkar imorgon eller ikväll!

Permalänk
Medlem

Kan ju säga att jag har en polare som har lite problem med moderkortet som du har. Det är dock inte alls samma som du verkar ha. Han får BSOD's lite då och då, skit skumt fel vi har hållit på och felsökt i en månad snart. Uppdaterat BIOS skickat in grafikkortet på RMA och fått tillbaka det utan fel. Känns som om det verkligen är mobot som är boven här.

Men ska väl köra lite memory tests och HDD tests. Kan ju vara kompabilitetsproblem också.

Jag är lite nyfiken på hur din polare upplever sin dator sedan när ni får igång allt, gör grejen är den att han även har likadana minnen. Så det skulle vara schysst om du kunde rapportera fel och buggar som han stöter på

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Antielefant

this: Be honom köra Memtest86, för fel på moderkortet är grymmare än så.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync