Permalänk

IP-telefoni från Com Hem

Hejsan!

Jag funderar på att byta från vanlig telefoni (Telia) till Com Hem's IP-telefoni. Har dock hört att såväl ljudkvalitén som stabiliteten kan vara tveksam...

Någon av er som har erfarenhet av denna tjänst? Bör jag tacka ja till detta erbjudande eller förkasta det?

Tacksam för svar!

/Sebastian

Permalänk
Avstängd

IP tele är oftast skit. :S Själv har jag ett telenor vänner kontant och för 59 kr/mån ringer jag gratis till hela fasta nätet.:) Sen har jag Parlino och med dom ringer man gratis till Telia, halebop, Tele2/Comviq, och Parlino.

Om du är i behov av att ringa utomlands kan du välja en fristående operatör att ha vid sidan om kontantkortet, dvs. du ringer upp ett "eget" nr som kopplar samtalen ut och så får du samtalen på en separat räkning.:) Tex. med Voyo.:P

God jakt ^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Mina erfarenheter är att ljudet är inga problem. Men har man problem med comhems bredband, som jag, att det går upp och ner lite hur som helst så kan man vänta sig samma sak med telefonin.

Så det beror väl på om man är väldigt beroende av en fast telefon som ska funka jämt. Larm osv brukar ju använda det.

För min del spelar telefonen ingen direkt roll men när bredbandet inte funkar blir man ju tokig.

Permalänk

Tack för svar!

Enkronan, har du någon erfarenhet av just Com Hem's iptelefoni?

dlp, jag har absolut inga problem med själva bredband, det är väldigt stabilt. Så med andra ord bör jag bra förutsättningar för att skaffa deras iptelefonitjänst?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastian123
Tack för svar!

Enkronan, har du någon erfarenhet av just Com Hem's iptelefoni?

dlp, jag har absolut inga problem med själva bredband, det är väldigt stabilt. Så med andra ord bör jag bra förutsättningar för att skaffa deras iptelefonitjänst?

Ja om bb fungerar bra fungerar deras tele bra.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dlp
Mina erfarenheter är att ljudet är inga problem. Men har man problem med comhems bredband, som jag, att det går upp och ner lite hur som helst så kan man vänta sig samma sak med telefonin.

Så det beror väl på om man är väldigt beroende av en fast telefon som ska funka jämt. Larm osv brukar ju använda det.

För min del spelar telefonen ingen direkt roll men när bredbandet inte funkar blir man ju tokig.

Trygghetslarm funkar inte med Iptelefoni från comhem.

Hemtelefon är riktigt hett, om året är 1979 dvs

/R

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robber
Trygghetslarm funkar inte med Iptelefoni från comhem.

Hemtelefon är riktigt hett, om året är 1979 dvs

/R

Vad innebär att trygghetslarm inte fungerar?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Det funkar inte ?

Vid strömavbrott slutar larmet funka såklart om det nu går via CH's modem och slutar CH's tjänster funka som igår (................................) händer säkert samma sak.

Permalänk
Medlem
Citat:

Comhem får/kan inte erbjuda sådana tjänster då det inte är en "fysisklina"

/R

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk

Ah okej. Var lite oprecis i min fråga; undrade helt enkelt vad ett trygghetslarm är för något. Efter lite googlande antar jag dock att jag som 20åring inte lär behöva en sådan tjänst på ett bra tag :p.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
IP tele är oftast skit. :S Själv har jag ett telenor vänner kontant och för 59 kr/mån ringer jag gratis till hela fasta nätet.:) Sen har jag Parlino och med dom ringer man gratis till Telia, halebop, Tele2/Comviq, och Parlino.

Om du är i behov av att ringa utomlands kan du välja en fristående operatör att ha vid sidan om kontantkortet, dvs. du ringer upp ett "eget" nr som kopplar samtalen ut och så får du samtalen på en separat räkning.:) Tex. med Voyo.:P

God jakt ^^

Citat:

Så här funkar Telenor Vänner Kontant
Ladda ditt kontantkort var 30:e dag så ringer du för 0 kr i minuten till alla inom Telenors nät. Till alla andra betalar du 69 öre per minut. Du får en påminnelse i god tid när det är dags att ladda. Om du inte laddar kontantkortet efter 30 dagar så kostar alla samtal 1,99 kr i minuten tills du laddar nästa gång.

Hur får man det att man kan ringa till hela det fasta nätet för 59:-/mån?

Själv har jag megaphone ip-telefoni, fungerar klockrent samt att man får 2 linjer samt 900 fria minuter inom det fasta nätet/mån endast startavgift på 69 öre/samtal tillkommer, kostar 69:-/mån vilket man ringer för.

www.megaphone.se

Vad jag hört så fungerar comhems ip-telefoni utan problem med.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Hur får man det att man kan ringa till hela det fasta nätet för 59:-/mån?

Själv har jag megaphone ip-telefoni, fungerar klockrent samt att man får 2 linjer samt 900 fria minuter inom det fasta nätet/mån endast startavgift på 69 öre/samtal tillkommer, kostar 69:-/mån vilket man ringer för.

www.megaphone.se

Vad jag hört så fungerar comhems ip-telefoni utan problem med.

Ang. comhem, såg du inte deras fet-crash i förrgår?

Bara gräva runt på telenors hemsida.

Citat:

Tal Fritt Fastnät
Ring så mycket du vill till fasta telefoner för bara 59 kronor per månad! Se innehåll

Så här funkar Tal FrittFastnät
Du ringer det fasta nätet hur mycket du vill för ett fast pris per månad. Du betalar endast startavgiften när du kopplar upp ditt samtal.

Dock är det fortfarande startavgift på 79 öre...

Det vettigaste jag hittat hittils inom fast avgift på samtal till fasta nätet är digisip.
http://digisip.com/Products/?pid=DS42
79:- per månad och inga öppningsavgifter.

Allt detta är noggrannt uträknat... Har för mig att snittsamtalet är 1 min 30 sek långt eller så..
T ex hos mig är ungefär 65% av samtalsdelen på mitt mobilabbonemang öppningsavgifter...

Nästa sak att akta er för är debiteringsintervall. Ytterligare en sneaky sak från operatörernas sida som enbart går ut på att slita av kunderna mer cäsh.
Debiteringsintervall är just intervallet dom tar betalt för.
Såg nån gång ett som var så högt som 30 sek.
Så såfort du kommit in på nästa 30sek intervall så får du betala för det.
Har för mig att dom flesta stora operatörer idag kör på 10 sek..

Permalänk

Min mor har IP telefon från Com Hem. Har funkat kanon. Själv har jag den gamla hederliga fasta telefonin från Telia. Dessutom mycket billigare än Com hem.......

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Ang. comhem, såg du inte deras fet-crash i förrgår?

Vad har det med hur deras ip-telefoni fungerar?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |