Citat:
Ursprungligen inskrivet av Philp
Hej!
Jag satt här om veckan och skulle leta upp lite bilder som jag behövde, när jag insåg att jag inte har någon koll på alla mina bilder.
......
Tack på förhand
//
Philp
Philip,
vet nu inte om du redan påbörjat din katalogisering. Men om inte så tycker jag verkligen att du SKALL titta närmare på LightRoom (LR).
Jag ska erkänna att jag inte läste ditt första inlägg jättenoga och att jag inte prövat mycket annat än LightRoom, men de centrala önskemål du beskrev finns i LightRoom. Mig veteligen finns det ingen applikation som kommer i närheten när det kommer till att hantera stora mängder bilder. LR är helt enkelt suveränt.
Tre spontana skäl som (om jag förstår dig rätt) rakt upp och ner torde vara oslagbara för dig.
1. Full koll
Oavsett var du har dina bilder så håller LightRoom koll på dem. Du suger helt enkelt in dina 8000 bilder genom att lägga till bibliotek som LR skall hålla koll på. Det tar förvisso någon timme att läsa in 8000 bilder (LR jobbar med detta i bakgrunden medan du kan fortsätta arbeta med programmet), men därefter lär det ju inte komma batcher i den storleken. Se ändå till att ha en genomtänkt katalogstruktur, för det är ju alltid skönt att kunna browsa bland originalfilerna. När du sedan har lagt in nya bilder i dina bildbibliotek så synkroniserar du bara LR varpå programmet hittar dina nya foton och importerar dem enligt din specifikation. Redan i detta läge kan du välja en EXIF-profil för dem.
2. Non-destructive editing
Alla förändringar du gör (skärpa, färger, brusreducering, vinjettering osv) visas bara på skärmen i LightRoom. Om du vill printa en bild så gör du det antingen direkt inifrån LR, eller så exporterar du valda bilder och då skapas en ny fil, med automatisk namngivning enligt dina preferenser (typ enligt ditt önskemål). Jag tycker redigeringsmöjligheterna räcker till 95%. För de väldigt få gånger jag måste nå 100% så väljer jag en renodlad editor med mer utvecklade retouchmöjligheter. Men för att nå 95% på 8000 bilder med en traditionell editor får man nog ägna några månader för att åstadkomma. Med LR's presets skapar du egna förinställningar vilket du med ett enkelt klick sedan lägger på valda bilder. Så teoretiskt kan du redigera 8000 bilder med ett klick. Sanningen är väl iofs den att man jobbar lite noggrannare än så. Om man inte är en riktig monsterfotograf så antar jag att av 8000 bilder så kanske det är 500 som är bra (om du nu inte redan gjort en gallring). Här är LR också jättebra med sina filter. Du kan antingen betygsätta, flagga eller tillskriva bilderna en etikett. Så när du gjort en snabb genomgång så filtrerar du helt enkelt bort de bilder som inte håller måttet för en noggrannare redigering.
3. Nyckelordsfiltrering
I LR skapar du nyckelordsuppsättningar vilka består av nyckelord. Så exempelvis kan du skapa en uppsättning som heter FEST vilken i sin tur innehåller nyckelorden kräftskiva, fylleslag, midsommar. Eller som du beskrev, en uppsättning som heter VÄNNER som innehåller Pelle och Kalle. Sedan är det bara att sätta igång och markera och klicka. Ett litet tips. Det är viktigt att man tänker igenom sin nyckelordsstruktur ordentligt så man inte gör detta digra jobb för att sedan komma på hur man egentligen borde gjort det. Varje bild kan tillskrivas hur många nyckelord som helst vilket också är finfint. Så om Kalle var med på Kräftskivan och Fylleslaget i Råsunda (osv osv) så då kommer han att dyka upp vid filtreringar som innehåller något av de tillskrivna nyckelorden.
Men...när jobbet sedan är är det en kakbit att filtrera ut precis de bilder man vill titta på, redigera, presentera, printa eller exportera...eller vad man nu vill.
Som exempel så hade jag en uppdragsfotografering i förra månaden där jag tog närmare 1000 bilder på olika objekt. Att bara gå igenom en sådan mängd bilder i en bildredigerare hade tagit mig säkerligen ett par dagar. Med LR kunde jag göra jobbet på några få timmar med hjälp av flaggor och betygsättning och efter ytterligare några få till så hade jag gjort de 95% av nödvändiga korrigeringarna. Sedan exporterade jag bara bilderna och uppdraget var slutfört.
Klart som korvspad?
Lycka till...