Döpa om bilder med hjälp av Exif-data? Bästa program för att tagga bilder?

Permalänk
Medlem

Döpa om bilder med hjälp av Exif-data? Bästa program för att tagga bilder?

Hej!

Jag satt här om veckan och skulle leta upp lite bilder som jag behövde, när jag insåg att jag inte har någon koll på alla mina bilder. Jag har nu 8000 bilder som endast är sorterade i mappar efter år och i vissa fall månad. Därför så bestämde jag mig för att sortera upp dom bilder jag har och i fortsättningen se till att sortera och tagga nya bilder när jag för över dom. Efter att ha börjat tagga bilderna med hjälp av Windows 7:s utforskare (orkade väl ett par hundra bilder) så insåg jag dock att det kommer ta en evighet om jag inte effektiviserar det på något vis så jag behöver hjälp med ett par saker.

1. Som det ser ut nu så finns det olika bilder i olika mappar fast med samma namn eller bara allmänt ogenomtänkta namn. Min tanke är om möjligt att använda mig av Exif-data för att namnge filerna. Att t.ex. plocka datum/tid och vilken kamera bilden är tagen med ur Exif-datan och namge filen till typ f31fd20090509163022.jpg (eller gärna förslag på ett bättre system). Finns det något program som jag kan använda för att döpa om filerna med hjälp av Exif-datan? Om inte så något annat bra program för att döpa om många bilder på ett enkelt sätt?

2. Det andra jag tänkt göra är som sagt att tagga bilderna. Min tanke är att tagga bilderna ganska noggrant med t.ex. vem, vad, var, typ av händelse (fest, julfirande, sport etc). Så det första kravet är att man kan tagga i nivåer t.ex
-Vänner
----Pelle
----Kalle
-Natur
----Fåglar
-------Pärluggla
-Europa
----Sverige
-------Stockholm
----------Råsunda
-Fest
-Sport
-Fiske
-Bröllop
o.s.v.
Så om jag tar en bild på Pelle på Råsunda så kan jag när jag taggat den med Råsunda och Pelle hitta den även om jag söker på taggen Vänner och Europa, Sverige eller Stockholm. Viktigt är också att informationen spars i bildfilen och inte i en databas i programmet som jag förstått att vissa program gör.

3. Tips på bästa program för att söka bland bilderna när steg ett och två är klart.

4. Något annat jag bör tänka på innan jag börjar organisera mina foton?

Programmen får gärna vara freeware men jag kan även tänka mig att köpa program om det behövs.

Tack på förhand

//
Philp

Visa signatur

DFI LP UT NF4 Ultra-D // Opteron 144 CABYE 0536 // TT Big Typhoon // 2*512 Twinmos SP BH-5 // Abit RX700 Pro 128-PCIE (AC ATI Silencer 1 rev 2) // Seagate 200 gb SATA // Nec 3520 // Antec Sonata // OCZ Modstream 450W

Permalänk

Det låter som att det är dags för dig att lämna utforskaren och gå över till något riktigt program för hantering av bilder, testa Lightroom

f31fd20090509163022.jpg lät inte direkt som ett jättetrevligt filnamn exif-datan har du ju dessutom redan i filen, varför duplicera den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjohansson
Det låter som att det är dags för dig att lämna utforskaren och gå över till något riktigt program för hantering av bilder, testa Lightroom

f31fd20090509163022.jpg lät inte direkt som ett jättetrevligt filnamn exif-datan har du ju dessutom redan i filen, varför duplicera den?

Det är verkligen dags, har iof använt lite olika program tidigare för lättare redigering (Nu brukar jag använda finepixviewer). Men i och med att det nu är ett ganska massivt arbete att sortera upp bilderna så vill jag försöka hitta ett så effektivt system som möjligt för annars är jag rädd att jag om 5 år kommer ha 15 000 osorterade bilder där jag inte kan hitta något.

f31fd20090509163022.jpg är väl ett grymt filnamn...fast egentligen hade jag nog tänkt datumet först och kanske något för att avskilja datum och tid typ 20090509_163022_f31fd.jpg kanske även skippa att ha med vilken kamera som tog bilden. Tyckte det verkade som en bra idé att ha ett filnamn som visar när bilden togs, blir väldigt lätt att sortera bilderna då. (hittade det som tips när jag läste en recension av något program för just att organisera fotografier)

Jag hade fått för mig att Lightroom sparade alla ändringar i en databas men har aldrig testat det så jag vet inte? Kostar ju en del, finns det som trial?

//
Philp

Visa signatur

DFI LP UT NF4 Ultra-D // Opteron 144 CABYE 0536 // TT Big Typhoon // 2*512 Twinmos SP BH-5 // Abit RX700 Pro 128-PCIE (AC ATI Silencer 1 rev 2) // Seagate 200 gb SATA // Nec 3520 // Antec Sonata // OCZ Modstream 450W

Permalänk
Medlem

Re: Döpa om bilder med hjälp av Exif-data? Bästa program för att tagga bilder?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Philp
1. Som det ser ut nu så finns det olika bilder i olika mappar fast med samma namn eller bara allmänt ogenomtänkta namn. Min tanke är om möjligt att använda mig av Exif-data för att namnge filerna. Att t.ex. plocka datum/tid och vilken kamera bilden är tagen med ur Exif-datan och namge filen till typ f31fd20090509163022.jpg (eller gärna förslag på ett bättre system). Finns det något program som jag kan använda för att döpa om filerna med hjälp av Exif-datan?

Exifer:
http://www.friedemann-schmidt.com/software/exifer/

Permalänk
Medlem

Re: Re: Döpa om bilder med hjälp av Exif-data? Bästa program för att tagga bilder?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummus
Exifer:

Tack. Verkade vara något utdaterat dock, inte uppdaterat på 7 år och utvecklaren själv rekomenderade andra lösningar. Men när jag klickat mig vidare så fann jag detta istället: http://www.amok.am/en/freeware/amok_exif_sorter/#features verkar vara precis vad jag letade efter. Screenshootsen och licensen är tyvärr bara på tyska men jag hoppas att det går att byta till engelska annars så måste jag ge min skoltyska en lite uppdatering.

Jag ska i alla fall ladda ner det när jag kommer hem imorgon och testa det.

Då återstår förhoppningsvis bara att hitta/välja ett bra program för att tagga bilderna på ett enkelt och tydligt sätt. När jag sökt runt och letat så verkar det som de flesta rekomenderar Lightroom. Är det det som gäller eller finns det något bra alternativ (gärna billigare). Och är det så att Lightroom ändrar exif-datan i bildfilen eller sparas bara ändringarna i en databas som jag har för mig att jag läst någonstan?

//
Philp

Edit: Hittade nu att man i programet jag länkade till (AmoK Exif Sorter 2.54) kan man ändra språket till engelska.

Visa signatur

Permalänk

Apples Aperture är ett alternativ till Lightroom, dock enbart för Mac OS X. Om Lightroom fungerar som Aperture, vilket jag tror att det gör, så sparas ändringarna endast i en databas och du måste använda programmet för att söka etc. Dock är det snabbt och smidigt att tagga bilder samt betygsätta dem.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

AmoK Exif Sorter var precis programet jag letade efter. Nu har alla mina foton (utom ett hundratal som var tagna med SE T610 och andra gamla mobiler som saknade Exif-data) fått nya tydligare namn och dessutom sorterats in i mappar efter år och månad bilderna är tagna i. Nu återstår bara det "lilla" jobbet med att tagga några tusen bilder.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Apples Aperture är ett alternativ till Lightroom, dock enbart för Mac OS X. Om Lightroom fungerar som Aperture, vilket jag tror att det gör, så sparas ändringarna endast i en databas och du måste använda programmet för att söka etc. Dock är det snabbt och smidigt att tagga bilder samt betygsätta dem.

Jag använder inte Mac så Apples alternativ faller bort direkt. Om Lightroom bara sparar i databas så faller det också bort, men jag läste att PS elements också skriver till en databas men där kan man välja att även skriva till bildfilen. Är det möjligt i Lightroom?

Annars har jag börjar kolla lite på Googles Picasa och Microsofts WLPG (Windows Live Picture Gallery) som kanske kan fungera? Men vad jag läst så verkar båda ha sina brister. Picasa ska tydligen ha fungerande ansiktsigenkänningsfunktion för att namntagga bilder där den efter att man markerat ett ansikte som en viss person letar upp andra bilder med samma person så att man enkelt och snabbt kan tagga dom. WLPG ska ha något liknande men det ska tydligen inte fungera lika bra. Picasa saknar vad jag kan förstå taggning i flera nivåer vilket WLPG har.

Just nu lutar det åt att jag börjar med att testa WLPG (då jag verkligen vill ha multi-level tags) så får vi se hur det funkar. Men jag vill fortfarande gärna ha tips på vilket program som ni rekomenderar, både av dom som nämnts och andra.

//
Philp

Visa signatur

Permalänk

Re: Döpa om bilder med hjälp av Exif-data? Bästa program för att tagga bilder?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Philp
Hej!

Jag satt här om veckan och skulle leta upp lite bilder som jag behövde, när jag insåg att jag inte har någon koll på alla mina bilder.

......

Tack på förhand

//
Philp

Philip,
vet nu inte om du redan påbörjat din katalogisering. Men om inte så tycker jag verkligen att du SKALL titta närmare på LightRoom (LR).

Jag ska erkänna att jag inte läste ditt första inlägg jättenoga och att jag inte prövat mycket annat än LightRoom, men de centrala önskemål du beskrev finns i LightRoom. Mig veteligen finns det ingen applikation som kommer i närheten när det kommer till att hantera stora mängder bilder. LR är helt enkelt suveränt.

Tre spontana skäl som (om jag förstår dig rätt) rakt upp och ner torde vara oslagbara för dig.

1. Full koll
Oavsett var du har dina bilder så håller LightRoom koll på dem. Du suger helt enkelt in dina 8000 bilder genom att lägga till bibliotek som LR skall hålla koll på. Det tar förvisso någon timme att läsa in 8000 bilder (LR jobbar med detta i bakgrunden medan du kan fortsätta arbeta med programmet), men därefter lär det ju inte komma batcher i den storleken. Se ändå till att ha en genomtänkt katalogstruktur, för det är ju alltid skönt att kunna browsa bland originalfilerna. När du sedan har lagt in nya bilder i dina bildbibliotek så synkroniserar du bara LR varpå programmet hittar dina nya foton och importerar dem enligt din specifikation. Redan i detta läge kan du välja en EXIF-profil för dem.

2. Non-destructive editing
Alla förändringar du gör (skärpa, färger, brusreducering, vinjettering osv) visas bara på skärmen i LightRoom. Om du vill printa en bild så gör du det antingen direkt inifrån LR, eller så exporterar du valda bilder och då skapas en ny fil, med automatisk namngivning enligt dina preferenser (typ enligt ditt önskemål). Jag tycker redigeringsmöjligheterna räcker till 95%. För de väldigt få gånger jag måste nå 100% så väljer jag en renodlad editor med mer utvecklade retouchmöjligheter. Men för att nå 95% på 8000 bilder med en traditionell editor får man nog ägna några månader för att åstadkomma. Med LR's presets skapar du egna förinställningar vilket du med ett enkelt klick sedan lägger på valda bilder. Så teoretiskt kan du redigera 8000 bilder med ett klick. Sanningen är väl iofs den att man jobbar lite noggrannare än så. Om man inte är en riktig monsterfotograf så antar jag att av 8000 bilder så kanske det är 500 som är bra (om du nu inte redan gjort en gallring). Här är LR också jättebra med sina filter. Du kan antingen betygsätta, flagga eller tillskriva bilderna en etikett. Så när du gjort en snabb genomgång så filtrerar du helt enkelt bort de bilder som inte håller måttet för en noggrannare redigering.

3. Nyckelordsfiltrering
I LR skapar du nyckelordsuppsättningar vilka består av nyckelord. Så exempelvis kan du skapa en uppsättning som heter FEST vilken i sin tur innehåller nyckelorden kräftskiva, fylleslag, midsommar. Eller som du beskrev, en uppsättning som heter VÄNNER som innehåller Pelle och Kalle. Sedan är det bara att sätta igång och markera och klicka. Ett litet tips. Det är viktigt att man tänker igenom sin nyckelordsstruktur ordentligt så man inte gör detta digra jobb för att sedan komma på hur man egentligen borde gjort det. Varje bild kan tillskrivas hur många nyckelord som helst vilket också är finfint. Så om Kalle var med på Kräftskivan och Fylleslaget i Råsunda (osv osv) så då kommer han att dyka upp vid filtreringar som innehåller något av de tillskrivna nyckelorden.

Men...när jobbet sedan är är det en kakbit att filtrera ut precis de bilder man vill titta på, redigera, presentera, printa eller exportera...eller vad man nu vill.

Som exempel så hade jag en uppdragsfotografering i förra månaden där jag tog närmare 1000 bilder på olika objekt. Att bara gå igenom en sådan mängd bilder i en bildredigerare hade tagit mig säkerligen ett par dagar. Med LR kunde jag göra jobbet på några få timmar med hjälp av flaggor och betygsättning och efter ytterligare några få till så hade jag gjort de 95% av nödvändiga korrigeringarna. Sedan exporterade jag bara bilderna och uppdraget var slutfört.

Klart som korvspad?

Lycka till...

Permalänk
Medlem

Re: Re: Döpa om bilder med hjälp av Exif-data? Bästa program för att tagga bilder?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummus
Exifer:

Stort tack. Det programmet hade jag kört för några år sedan men glömt bort var det hette. alla jag testat efter det envisas med att tvinga mig att ha med tiden tex då korten är tagna i filnamnet. jag vill ha 2009-09-07 Fest hos kalle 001.jpg osv. nu hade jag kort från flera personers kameror från samma fest och kan lätt få dom i en mapp i rätt ordning samt att jag var på en fest och körde både med kamean och mobilkameran