Boota med Windows 11 usb

Permalänk

Boota med Windows 11 usb

Hej!

Jag kommer inte in i Windows och måste installera om.

Har gjort en bootable Windows 11 som jag brukar.
När jag sedan försöker boota från usb så får jag upp felmeddelande som syns på ena bilden.

Frågan är vad jag ska ha för inställningar i bios på bilden?

Tusen tack!

Permalänk
Medlem

CSM ska vara disable om det är modernare hårdvara du kör.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

CSM ska vara disable om det är modernare hårdvara du kör.

Hej och tack för svar.

Jag disable csm och försökte boota med usb igen.
Då kom följande upp som syns på bilden!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikssonsweden:

Hej och tack för svar.

<Uppladdad bildlänk>

Vad är det för moderkort och cpu du kör?

Kan du nollställa Secure boot i BIOS? Alt återställa BIOS till default via clr CMOS och testa på nytt?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Vad är det för moderkort och cpu du kör?

Kan du nollställa Secure boot i BIOS? Alt återställa BIOS till default via clr CMOS och testa på nytt?

Det är asus z97p moderkort med i3 processor.
Valde när jag skapade usb i Rufus att den skulle ta bort kravet på tpm.

Ska kolla om jag kan.
Gällande clear CMOS. Är det på moderkortet man gör det?

Permalänk
Medlem

Ska kolla om jag kan.

Aha, det är äldre grejer du jobbar med. Då kan även grafikkort vara relevant att ange eftersom att en del har stöd för UEFI, andra inte (och då måste man köra CSM aktivt).

Clear CMOS brukar vara en bygel på moderkortet (alt får man brygga pinnarna med t.ex. en skruvmejsel), koppla först ut strömmen ur datorn.

Vad föranledde problemet med Secure boot?

Visa signatur

Permalänk

Ska kolla om jag kan.

den är inte kompatibel med Win 11 utan att modda bort systemkraven för TPM osv.

Z97 är väl för intel 4000 serien eller nå sånt vill jag minnas så iaf 3 generationer äldre än minkravet för win 11.

edit: missade delen att du redan hade tagit bort kravet.

men texten du fick up tyder ju på att Secure Boot är aktivt så frågan är om dina inställningar sparas i bioset eller inte

ganska troligt att sparbatteriet på moderkortet är dött vid detta laget och även det som eventuellt orsakade ditt ursprungsfel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av shugge:

Aha, det är äldre grejer du jobbar med. Då kan även grafikkort vara relevant att ange eftersom att en del har stöd för UEFI, andra inte (och då måste man köra CSM aktivt).

Clear CMOS brukar vara en bygel på moderkortet (alt får man brygga pinnarna med t.ex. en skruvmejsel), koppla först ut strömmen ur datorn.

Grafikkortet är ett Sapphire radeon rx 550 pulse. 4gb.
Och just nu får jag inte loss grafikkortet för att komma åt batteriet. Haha.

Permalänk
Medlem

Grafikkortet är ett Sapphire radeon rx 550 pulse. 4gb.
Och just nu får jag inte loss grafikkortet för att komma åt batteriet. Haha.

Ätpinnar brukar vara bra till att trycka ned pci-e spärren för att få loss kortet.

Visa signatur

Permalänk

Är CLRTC samma som återställa CMOS?

Permalänk
Skrivet av shugge:

Jag fick loss grafikkortet nu och ska ta ut batteriet.
Tänkte sätta i ett nytt batteri för ett par gånger när jag kom in i bios tidigare idag så var jag tvungen att ställa in tiden.

Permalänk
Medlem

Är CLRTC samma som återställa CMOS? <Uppladdad bildlänk>

Korrekt.

Jag fick loss grafikkortet nu och ska ta ut batteriet.
Tänkte sätta i ett nytt batteri för ett par gånger när jag kom in i bios tidigare idag så var jag tvungen att ställa in tiden.

Hoppas att det är lösningen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av shugge:

Korrekt.

Hoppas att det är lösningen.

Jag fick stänga av Secure Boot eller ändra till other system eller vad det hette.

Efter det kom jag in i Windows installationen, men kan ej välja någon disk då det står att diskarna är mbr och att Windows ej kan installeras på mbr disk.
Hur dom har blivit mbr har jag ingen aning om.

Vet inte hur jag ska göra.

Permalänk
Medlem

Jag fick stänga av Secure Boot eller ändra till other system eller vad det hette.

Efter det kom jag in i Windows installationen, men kan ej välja någon disk då det står att diskarna är mbr och att Windows ej kan installeras på mbr disk.
Hur dom har blivit mbr har jag ingen aning om.

Vet inte hur jag ska göra.

MBR (Master Boot Record) är det gamla sättet att dela upp en disk i flera partitioner. Windows 11 skyddar sådana diskar så att inte data förstörs så du måste aktivt förstöra MBR strukturen med "diskpart", alternativt konvertera disken med "mbr2gpt".
https://learn.microsoft.com/en-us/windows-server/storage/disk...

GPT (GUID Partition Table) är den nya diskstrukturen som hänger med UEFI på moderna datorer.

Gjorde en sista koll med AI:

Citat:

Yes, you can boot a GPT disk with a Z97 motherboard, but only if the motherboard's UEFI firmware is enabled in the BIOS settings. You will need to access the BIOS, disable CSM (Compatibility Support Module), set the boot mode to UEFI, and then ensure your operating system is installed with a UEFI-compatible setup that uses GPT.

Precis som "shugge" nämnt ovan.

Permalänk

Tack hittils för era svar.
Jag har inte hunnit sätta mig vid datorn förrän nu.

Just nu sitter det 1 hårddisk i datorn. Det är den disken som Windows var/är installerad på.

Jag har varit inne i diskpart och kollat och bifogar hur det ser ut på disken.
Hur det har blivit mbr disk det förstår jag inte.
Hur går jag vidare nu? 🙂

Permalänk
Medlem

Just nu sitter det 1 hårddisk i datorn. Det är den disken som Windows var/är installerad på.

Hur går jag vidare nu? 🙂

<Uppladdad bildlänk>

Kör du win 11 idag? Prova annars att lägga windows 10 på en usb och installera senare kan du uppgradera när du väl kommer in i windows.

Permalänk
Medlem

Hur går jag vidare nu? 🙂

<Uppladdad bildlänk>

Om CSM var aktivt när du installerade Windows från första början så blir det automatiskt MBR.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej och tack för svar.

<Uppladdad bildlänk>

Hade exakt detta fel på en burk häromdagen, skapade en ny usb-sticka med RUFUS så fungerad det . du kan också stänga av Secure Boot helt, tills du installerat Windows.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Hur går jag vidare nu? 🙂

<Uppladdad bildlänk>

Behöver du spara det som är på disken? Se https://learn.microsoft.com/en-us/windows-server/storage/disk...

Annars är det bara att ta bort alla partioner via GUI. Klicka delete tills det inte finns nått mer att ta bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Hade exakt detta fel på en burk häromdagen, skapade en ny usb-sticka med RUFUS så fungerad det . du kan också stänga av Secure Boot helt, tills du installerat Windows.

Det är inget krav att ha Secure Boot aktiverat/påslaget, bara att moderkortet stödjer Secure Boot, så om man inte vill ha det aktiverat av någon anledning så går det alldeles utmärkt att ha den avstängd

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig