Undran angående snabb huvudvärk

Permalänk
Medlem

Undran angående snabb huvudvärk

Då det hänger flera medicinskt kunniga personer här, samt att det tar ungefär 129.2 år att komma till läkare i detta landet tänkte jag fråga lite snabbt om någon har en aning om detta är normalt eller inte.

Det är så att jag då och då (ibland flera gånger per dag, vissa dagar inte alls) får som ett stick i huvudet, bara hugger till och gör extremt ont. Sådär ont så man halvt skriker till och måste trycka handen till huvudet. Men det brukar gå över på 2-10 sekunder och sen endast kännas lite halvt sömnigt i en minut och sen är det helt passerat. Ingenting jag riktigt störts av speciellt mycket men det försvinner lixom inte så jag tänkte höra med folk. Är det värt att kolla upp eller är det bara nått ovettigt? Enda problemet jag tidigare haft i huvudet förut var en mildare hjärnhinneinflammation som jag inte gick till läkare förens den var över, hade kronisk huvudvärk i 10 månader efter det

Tips/råd/teorier mottages gärna.

// David

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Det här är garanterat ett fall för en läkare och inget för alla Swec spekulationer, gå och snacka med en läkare så får dom göra ett utlåtande speciellt då du haft hjärnhinneinflammation som är en väldigt allvarlig sjukdom.

Permalänk
Medlem

Har du trådlöst nätverk hemma är det dags att ta fram foliehatten!

För mig låter det som om det skulle vara en nerv i klämm..

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Ja, du ska självklart gå till läkare.

Får du någon förändring i synen under attackerna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Det här är garanterat ett fall för en läkare och inget för alla Swec spekulationer, gå och snacka med en läkare så får dom göra ett utlåtande speciellt då du haft hjärnhinneinflammation som är en väldigt allvarlig sjukdom.

Äsch, det var längesedan. Det enda den gjorde var att förbudet av träning under de där 10 månaderna har gjort att jag kom helt ur rytm, och pga skola inte kommit in i den under alla dessa år (läs är väll lat). Brukade köra 8 km per dag i löpning, sen vart jag sjuk och tränade lite ändå, så jag fick hjärnhinneinflamationen :p.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryden
Har du trådlöst nätverk hemma är det dags att ta fram foliehatten!

För mig låter det som om det skulle vara en nerv i klämm..

Har funderat på foliehatt! Har många galna i min närhet som hävdar att strålning är livsfarligt, kanske borde fråga dem om design på foliehatt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Ja, du ska självklart gå till läkare.

Får du någon förändring i synen under attackerna?

Lite sömnig i huvudet blir jag under/efter i någon minut, dvs svårare att fokusera som om man just vaknat. Men ingen markant skillnad faktiskt. Sen vill jag undvika läkare i största möjliga mån, då läkarbesök i Sverige är det mest tidskrävande jag varit med om. Samt att de bara bollar runt dig för de inte har någon aning om vad som är fel.

Tänkte mer om nån här hade varit med om liknande saker. Kan ju vara så att det försvinner av sig själv, hade för några månader sen problem med att det en gång i veckan högg till i bröstet och vänsterarmen domnade bort, och hade det så med lite smärta i nån timme. Men det försvann efter några gånger. Brukar va så med kroppen tycker jag, att det försvinner av sig själv. Då vill varken slösa min tid eller Sveriges resurser på att gå till läkare för sådant som kan försvinna själv.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Chansa inte med det här, läkare snarast.

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med ovan. Huvudet är inte att leka med.

Permalänk

Samma sak hände för mig också. Då skickades jag hem från sjukan flera gånger med diagnosen "Lätt migrän", vilket det ABSOLUT inte var. Några år senare blev det så intensivt att jag tappade känseln i benen och halva ansiktet. Åkte in till sjukan igen och då visade det sig att det var en hjärnblödning som dom hade kunnat upptäcka tidigare. Så kolla upp dig!!!

"Läkaren" som skickade hem mig och inte tog min värk på allvar dog i cancer nyligen. Rätt åt den jäveln säger jag bara...

Visa signatur

I just do what I do. It's not something that should be revered as something that's great.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seth vicious
Samma sak hände för mig också. Då skickades jag hem från sjukan flera gånger med diagnosen "Lätt migrän", vilket det ABSOLUT inte var. Några år senare blev det så intensivt att jag tappade känseln i benen och halva ansiktet. Åkte in till sjukan igen och då visade det sig att det var en hjärnblödning som dom hade kunnat upptäcka tidigare. Så kolla upp dig!!!

"Läkaren" som skickade hem mig och inte tog min värk på allvar dog i cancer nyligen. Rätt åt den jäveln säger jag bara...

Äsch, så illa känns det inte. Har faktiskt inte haft det fullt lika ofta som för 3 veckor sen nu. Kanske försvinner av sig själv. Får köra på att om det är kvar efter sommaren kanske man kollar upp det.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seth vicious
Samma sak hände för mig också. Då skickades jag hem från sjukan flera gånger med diagnosen "Lätt migrän", vilket det ABSOLUT inte var. Några år senare blev det så intensivt att jag tappade känseln i benen och halva ansiktet. Åkte in till sjukan igen och då visade det sig att det var en hjärnblödning som dom hade kunnat upptäcka tidigare. Så kolla upp dig!!!

"Läkaren" som skickade hem mig och inte tog min värk på allvar dog i cancer nyligen. Rätt åt den jäveln säger jag bara...

Jag förstår att det hela kan kännas förbannat orättvis, men är du inte lite väl hård?
Datortomografi (som lär ha varit det som övervägdes) är dels långt ifrån gratis men framförallt inte helt riskfritt, den ökade risken för cancer är förvisso rätt liten men inte nog liten för att man skulle kolla varenda patient som kommer in och med huvudvärk.

Derox, hur lång period dagar får du sådan huvudvärk?
Det jag funderar över är om det inte kunde vara epilepsi, det är ju en inte allt för ovanlig komplikation med hjärnhinneinflammation och skulle kunna passa in på det du beskriver.
Men samtidigt låter dina symtom lite för isolerade för att det ska låta som en typisk epilepsi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots

Derox, hur lång period dagar får du sådan huvudvärk?
Det jag funderar över är om det inte kunde vara epilepsi, det är ju en inte allt för ovanlig komplikation med hjärnhinneinflammation och skulle kunna passa in på det du beskriver.
Men samtidigt låter dina symtom lite för isolerade för att det ska låta som en typisk epilepsi.

Som sagt går det över på ca 10 sekunder. Hugger till snabbt och går över snabbt igen. Sen är det som vanligt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Sluta med det här nu. Ring sjukvårdsupplysningen eller allra helst - gå till en läkare och förklara. Vi vill inte ha en till sådan där tråd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
Sluta med det här nu. Ring sjukvårdsupplysningen eller allra helst - gå till en läkare och förklara. Vi vill inte ha en till sådan där tråd.

Instämmer till 100%...

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
Sluta med det här nu. Ring sjukvårdsupplysningen eller allra helst - gå till en läkare och förklara. Vi vill inte ha en till sådan där tråd.

Känns extremt onödigt att ta upp läkares tid för sånt som kan försvinna med tiden. Endast riktigt akuta saker bör läkare handskas med. Tänkte mer ifall folk hade en aning om vad det kunde vara, annars avvaktar jag nog till efter sommaren.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Vad är problemet, först vill du inte till läkare för att det tar för lång tid, sen vill du inte dit för att dina besvär helt plötlsligt är banala, sen vill du inte dit för att du inte vill ta upp läkarens tid?

Hade jag haft en lagom stor känga hade du haft den långt upp i din häck, Derox. Skärp dig och kolla upp det där.

Att ha huvudvärk då och då är en sak, men blir man så påverkad som du påstår i första inlägget med starka smärtor, påverkan på medvetandet etc så ska man kolla upp det. Risken att du har något allvarligt må vara liten, men du har haft en allvarlig sjukdom innan och det är bättre att kolla upp det en gång för mycket än en gång för lite.

Jag skulle kunna fråga dig mer om smärtorna, besvären och allt som har med det att göra.
Jag skulle kunna ge förslag på olika tillstånd och sjukdomar som skulle kunna orsaka sådana besvär.

Men det tänker jag inte göra.

Gå till en läkare eller sluta prata om det på ett forum där ingen kan hjälpa dig oavsett hur bra du beskriver dina symtom och besvär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Vad är problemet, först vill du inte till läkare för att det tar för lång tid, sen vill du inte dit för att dina besvär helt plötlsligt är banala, sen vill du inte dit för att du inte vill ta upp läkarens tid?

Hade jag haft en lagom stor känga hade du haft den långt upp i din häck, Derox. Skärp dig och kolla upp det där.

Att ha huvudvärk då och då är en sak, men blir man så påverkad som du påstår i första inlägget med starka smärtor, påverkan på medvetandet etc så ska man kolla upp det. Risken att du har något allvarligt må vara liten, men du har haft en allvarlig sjukdom innan och det är bättre att kolla upp det en gång för mycket än en gång för lite.

Jag skulle kunna fråga dig mer om smärtorna, besvären och allt som har med det att göra.
Jag skulle kunna ge förslag på olika tillstånd och sjukdomar som skulle kunna orsaka sådana besvär.

Men det tänker jag inte göra.

Gå till en läkare eller sluta prata om det på ett forum där ingen kan hjälpa dig oavsett hur bra du beskriver dina symtom och besvär.

Ringde faktiskt vårdguiden nu och skulle höra hur det va med min vårdcentral och hur man tar reda på husläkare osv. Dock sa de att eftersom jag senaste dagarna mått illa och haft feber och fått tryckande huvudvärk hela tiden så va det ingen idé att åka dit. De sa att jag säkert hade fått nå virus nu eller nåt. Avskrev helt tidigare symptom Så får nog vänta tills efter min tenta eller nått och se om de kommer tillbaka efter detta.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Skitbra gjort!

Och skulle det nu hålla i sig så kan du alltid säga att du redan provat vänta ut det hela, men förhoppningsvis går det över med infektionen (som du inte nämnde? )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Skitbra gjort!

Och skulle det nu hålla i sig så kan du alltid säga att du redan provat vänta ut det hela, men förhoppningsvis går det över med infektionen (som du inte nämnde? )

Tänkte mer att huvudvärken har jag haft i ca 3-4 månader, medan detta kom i helgen. Trodde jag bara blitt lite sjuk och magen (har stressmage osv) bara mådde dåligt av dålig mat Aja, får se hur de lider

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

man kanske borde ringa den där vårdguiden också, har haft huvudvärk i snart 4 veckors tid, nästan varje dag men det kan väll kanske vara efter att man har varit ute å rest också va?

Visa signatur

Mera COOP åt folket

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Tänkte mer att huvudvärken har jag haft i ca 3-4 månader, medan detta kom i helgen. Trodde jag bara blitt lite sjuk och magen (har stressmage osv) bara mådde dåligt av dålig mat Aja, får se hur de lider

Detta är faktiskt en viktig del i läkarbesöket, att denne frågar ut dig om saker dsom du kan tycka verkar vara banala för att hitta eventuell koppling om den finns. Sånt kan man inte göra via forum...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kingenandy
man kanske borde ringa den där vårdguiden också, har haft huvudvärk i snart 4 veckors tid, nästan varje dag men det kan väll kanske vara efter att man har varit ute å rest också va?

Varför skulle resande orsaka 4veckors huvudvärk om jag får fråga? För jag antar att du inte räknar med infektioner o dyl?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Varför skulle resande orsaka 4veckors huvudvärk om jag får fråga? För jag antar att du inte räknar med infektioner o dyl?

Tänkte mest bara att det kan vara tryckutjämningar och sånt, glömde nämna att det var flygplan också med i bilden å nä, jag har inte räknat med infektioner å dylikt

Visa signatur

Mera COOP åt folket

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kingenandy
Tänkte mest bara att det kan vara tryckutjämningar och sånt, glömde nämna att det var flygplan också med i bilden å nä, jag har inte räknat med infektioner å dylikt

Jo jag utgick från att du flygplan var inblandad och även kanske något exotiskt ställe.

Tryckutjämningar håller inte i sig så länge och vore det en infektion vore det konstigt att du inte hade fått andra symtom under denna tid. Men å andra sidan så finns det ju en del nasty infektioner som tar tid på sig att utvecklas och ge symtom.

Vilket för oss till att du också borde söka läkare, nämna din resa och vart du varit när de frågar om du gjort något speciellt senaste tiden.

Permalänk
Medlem

den roliga förklaringar: Voldermort är nära

den tråkiga: uppsök läkare -.-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Jo jag utgick från att du flygplan var inblandad och även kanske något exotiskt ställe.

Tryckutjämningar håller inte i sig så länge och vore det en infektion vore det konstigt att du inte hade fått andra symtom under denna tid. Men å andra sidan så finns det ju en del nasty infektioner som tar tid på sig att utvecklas och ge symtom.

Vilket för oss till att du också borde söka läkare, nämna din resa och vart du varit när de frågar om du gjort något speciellt senaste tiden.

inga exotiskt ställe men nu när man tänker på det så har jag varit mycket sjuk under den här tiden, ibland så är man bara gode dum. detta ska kollas upp

Visa signatur

Mera COOP åt folket

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kingenandy
inga exotiskt ställe men nu när man tänker på det så har jag varit mycket sjuk under den här tiden, ibland så är man bara gode dum. detta ska kollas upp

Behöver inte vara exotiska platser, räcker med en tur upp till Norrland för att få nephropathia endemica tex.
Låter jävligt exotiskt och sexigt, men är vanlig sorkfeber och som missas av många läkare söderöver. En anledning är att patienterna (och läkare i många fall) inte anser Norrland vara något nämnvärt ställe att berätta att man rest till.

Slutsvamlat från mitt håll, du gör bra i att kolla upp det, det skadar ingen.

Permalänk
Medlem

Har själv liknande symptom . Ibland (ett par gånger per månad...) så hugger det till i skallen, ofta på sidan och instinktivt vill jag trycka med handen där. Det onda tonar ut på 10 sekunder och sedan är det som vanligt igen. Har haft detta några år, men aldrig gått till läkare för. Man kanske borde kolla det..

Permalänk
Medlem

Bara jag som får lite Pale vibbar här?
Han som också ville fråga på Swec först för att kolla, sen lite "äsch de är inte så farligt" attityd, vi såg vad som fanns i hans kropp..

Ta inga risker för fan.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

kanske någon form av migrän eller hortons huvudvärk?

låter läskigt iallafall. att ha ihållande huvudvärk (flera veckor) kan inte vara bra och kan tyda på många saker, bla högt blodtryck. så uppsök genast läkare.

både jag och min bror lider av migrän, jag av en mild form som nuförtiden endast kommer ca 1 gång i halvåret, var mkt mer frekvent när man var yngre.
min stackars bror därimot har en allvarligare form där han har ett härligt varsel* han tappar synen på höger öga HELT. då vet han att han inte har så långt tid på dig att ta sig hem eller till ett mörkt ställe med en säng och toalett och får se fram imot flera timmar av mycket lidande samt en del uppkastningar.

* med migrän får många såkallade varsel altså en föraning om att migränen är på väg, vissa kan känna att en hand börjar sticka lite lätt eller en speciell smak i munnen eller någon annan form av känsla som tyder på att migränen är på väg. min bror har ett ovanligt varsel där han förlorar synen på ett öga.
själv får jag en lätt huvudvärk men som jag direkt vet vad den kommer föra med sig, ibland kan den börja på morgonen direkt när jag vaknar och blir sakta starkare under dagen för att på kvällen blossa ut i en fullskalig migrän attack MEN lyckas jag få bort varsel huvudvärken brukar det ofta få bort migrän attacken oxå!

men ni som har huvudvärk som ni inte vet vad det är...GÅ TILL LÄKAREN! det kanske tar tid och är jobbigt men det kan det vara värt då det kanske räddar ditt liv eller iallafall besparar dig mycket lidande. förhoppningsvis är det inget men man vet aldrig.

min gammel farfar klagade på huvudvärk en lång tid. slutade med att dom fick ta bort halva hans hjärna som var uppäten av cancer. han levde inte så länge efter det bara någon månad men han kunde tala och röra sig hyfsat och verkade klar i huvudet iallafall!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Har ringt å fått tid idag klockan 3 å då sa dom att dom skulle ta blodtrycket å så minns jag inte om jag skulle ta ett infektionstest eller om det var så att det kunde dröja några veckor innan det fans tid för det. jaja tänkte bara uppdatera lite iallafall att jag är påväg att kolla upp det iallafall

Visa signatur

Mera COOP åt folket