Mer bas = Nytt ljudkort?

Permalänk
Medlem

Mer bas = Nytt ljudkort?

Tjena! Det är så här jag har "Creative I-Trigue L3800" högtalare + subben som ingår och känner att jag skulle vilja få ut mer bas ur dom. Jag har testat att höja basen i winamp, wmp och foobar2000, men får inte någon större skillnad. Jag använder det inbyggda ljudkortet i Intel DG965WH. Så jag undrar behöver jag köpa ett nytt ljudkort? eller kanske nya högtalare? Och isåfall, vilket ljudkort eller vilka högtalare? Värt att vet då är att jag vill ha stöd för 5.1 ljud, jag spelar en hel del spel, lyssnar mycket på musik (Spotify ). Tack på förväg!

//Zatyrax

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk

Aså jag vill inte låta alltför negativ men ett system för 1200 borde ge mer än tillräckligt med bas och ljud oavsett hur baskåt du är. Mina Logitech X-230(?) duger gott och väl...

Men det är väl möjligt att det då är ljudkortet som främst behöver uppgraderas.(har dock ingen aning om vad det är du har)

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera dig både nya högtalare samt ljudkort.

Ljudkort - 500kr "Soundblaster extreme audio"
Högtalare - 3400kr? "Logitech Z-5500"

Jag kan rekommendera dessa av egen erfarenhet då jag har sådana själv.

Visa signatur

||I9 13900kf, 96gb DDR5 5600MHz, Gigabyte RTX4090||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6||
https://www.speedtest.net/result/16090287443.png
--------------------------------------
http://www.speedtest.net/result/213595932.png

Permalänk
Avstängd

Ditt ljud Borde ge mer bas, men sen så kom ja in på en väldigt avgörande tanke också. hur sitter du och hur är allt placerat?

Placeringen har en väldigt avgörande faktor av hur ljudet kommer att bli...

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk

Ett nytt ljudkort kommer inte att göra någon märkbar skillnad här. Du behöver nya högtalare. Man kan inte förvänta sig bra ljud om högtalarna heter Logitech. Skaffa dig ordentliga högtalare, och en förstärkare. Det är det enda sättet att få mycket bas.

Undvik "datorhögtalare", då det inte finns bra sådana. Du behöver stereohögtalare. Jag skulle föreslå begagnade sådana, då du inte får mycket ljud för pengarna om du köper nytt. Vill du ha bas så måste du lägga många tusen kronor på nya högtalare, medan du kan få något som krossar det mesta för under tusen kronor, begagnat.

Låt bli ljudinställningarna i datorn förresten! Datorn kan inte påverka ljudet positivt. Du behöver en riktig förstärkare, och höja basen där!

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Medlem

Vad är fel med basen tycker du? Bara allmänt vek eller presterar den normalt men du vill ha mer? Det är ingen höjdare till baslåda så förvänta dig inga låga toner ur den men lite bröl lär den kunna prestera.

Och som redan sagt, kontrollera din positionering, det kan göra mer än nytt ljudkort för dina högtalare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
Ett nytt ljudkort kommer inte att göra någon märkbar skillnad här. Du behöver nya högtalare. Man kan inte förvänta sig bra ljud om högtalarna heter Logitech. Skaffa dig ordentliga högtalare, och en förstärkare. Det är det enda sättet att få mycket bas.

Låt bli ljudinställningarna i datorn förresten! Datorn kan inte påverka ljudet positivt. Du behöver en riktig förstärkare, och höja basen där!

Högtalarna heter dock denna gång creative, sak samma nästan dock, han verkar dock inte vara så intresserad av allmän ljudkvalitet utan snarare mer bas. Men ja, välljud får du inte ur några normala datorhögtalare.

Och visst kan du påverka ljudet positivt i datorn, det krävs bara lite mer avancerade saker än standardEQn... Den gör mer skada än nytta.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Prova att placera subwoofern i ett hörn i rummet, väggarna fungerar som en extension av högtalarkabinetten och kommer att förstärka basen i de allra flesta fall av lådkonstruktioner och rum. Men det ger knappast välljud utan snarare brölbas, men det är ju uppskattat av många.

Men kanske har du någon inställning där du kan byta/ändra fas på subwoofern, detta kan påverka ljudet som du har det i den placeringen just nu.

En felaktig placerad baslåda kommer att låta illa, de flesta billigare och små högtalare är konstruerade att ta nytta av rummets väggar/dynamik/klang, får de inte det så presterar de ofta dåligare än normalt.

Ett nytt ljudkort kommer inte att ge dig mera bas, kanske lite bättre kontroll/nyanserat/detaljerat men mera bas ur de befintliga högtalarna lär du knappast få.

Nya högtalare går ju att skaffa, men ska du lägga flera tusen så gör dig en stor tjänst och köp Hifi istället för små kompakt högtalare.

Ett duktigt/lite större konstruerat bashorn i 3/4, 1/2våg kommer att ge dig en omskakande upplevelse, grannarnas porslin hoppar ur skåparna, och adrenalinet av ljudtrycket uppskattas av basnarkomaner. Men detta duger inte i finlir, bara av seriösa basnarkomaner, skillnaden mellan förstärkningen av en normal sobwoofer/portad baslåda och ett dedikerat bashorn är brutal.

Permalänk
Medlem

Tack för alla dom svaren! Jag är jätte nöjd med ljudet i övrigt men inte basen som sagt. Här kommer en bild på hur jag sitter:

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Hooooo! Basen på golvet! Ner med den! Gärna i ett hörn också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tehlily
Hooooo! Basen på golvet! Ner med den! Gärna i ett hörn också.

Jepp, sätt den på golvet istället

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Ja, en sämst placering kan man nog kalla det att sätta baslådan där.

Permalänk
Medlem

har ingen bra plats på golvet så det fick bli så här:

ps. kommentera inte det som ser ut som rivmärken, det blev något lustigt med bilden
Kände att det blev lite mer tryck i basen nu, men fortfarande inte helt nöjd finns det något mer jag kan göra?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk

Jo, du kan lägga den på golvet i ett hörn. Så liten som den där grejen är så kan det väl inte vara så svårt att hitta en plats?

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem

Baslådorna hör hemma på golvet inte på ett datorbord där den nästan kan få noll rumsunderstöd. Det är rätt självklart att en hel del bas försvinner med en såpass liten låda där uppe som måste ha rumsunderstödet för att prestera något vettigt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
Ett nytt ljudkort kommer inte att göra någon märkbar skillnad här. Du behöver nya högtalare. Man kan inte förvänta sig bra ljud om högtalarna heter Logitech. Skaffa dig ordentliga högtalare, och en förstärkare. Det är det enda sättet att få mycket bas.

Undvik "datorhögtalare", då det inte finns bra sådana. Du behöver stereohögtalare. Jag skulle föreslå begagnade sådana, då du inte får mycket ljud för pengarna om du köper nytt. Vill du ha bas så måste du lägga många tusen kronor på nya högtalare, medan du kan få något som krossar det mesta för under tusen kronor, begagnat.

Låt bli ljudinställningarna i datorn förresten! Datorn kan inte påverka ljudet positivt. Du behöver en riktig förstärkare, och höja basen där!

Dagens inlägg!!!

Och till TS. Har du inte plats med basen på golvet, gör plats åt den!
Du kan ju testa att ställa den i någon av lådorna. Bara att göra ett litet hål på baksidan för kablar.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
Ett nytt ljudkort kommer inte att göra någon märkbar skillnad här. Du behöver nya högtalare. Man kan inte förvänta sig bra ljud om högtalarna heter Logitech. Skaffa dig ordentliga högtalare, och en förstärkare. Det är det enda sättet att få mycket bas.

Undvik "datorhögtalare", då det inte finns bra sådana. Du behöver stereohögtalare. Jag skulle föreslå begagnade sådana, då du inte får mycket ljud för pengarna om du köper nytt. Vill du ha bas så måste du lägga många tusen kronor på nya högtalare, medan du kan få något som krossar det mesta för under tusen kronor, begagnat.

Låt bli ljudinställningarna i datorn förresten! Datorn kan inte påverka ljudet positivt. Du behöver en riktig förstärkare, och höja basen där!

Pff...har 2.1-högtalare från Labtech och det är en jävla bas i detta.

Permalänk
Avstängd

har du på golvet om basen inte får plats? den måste inte stå precis under bordet...

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Måste ju säg att bas kan vad som helst nästan spela,

men frågan är ju hur stort ljud man vill ha?
köpte en laptop i helgen, med PRECIS de högtalarna trådskaparen har!
var verkligen inte nöjd med ljudet, basen tål ju ingenting, och front högtalarna är ju som små bebisar! och ljudbilden är väldigt liten.

Som någon annan nämnde, jag hade satsat på helt nytt, eller begagnat, INTE dator högtalare, iaf inte Logitech, dom har väl 1 bra system, som kostar fläsk, men då är det lika bra att köpa feta grejer för dom pengarna.

Men tvinga ner basen på golvet och tryck in den någonstans så får du en märkbar skillnad!

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem

Yeeaaa det hjälpte nu är jag happy Lyckades sätta den under bordet. Vilken härlig bas det blev! dock lite trångt för fötterna Tack för all hjälp

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Labtech

Hihihi.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zatyrax
Yeeaaa det hjälpte nu är jag happy Lyckades sätta den under bordet. Vilken härlig bas det blev! dock lite trångt för fötterna Tack för all hjälp

http://img87.imageshack.us/img87/8706/img4643v.jpg

Hur stora fötter har du? Gott om plats där juh!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zatyrax
Yeeaaa det hjälpte nu är jag happy Lyckades sätta den under bordet. Vilken härlig bas det blev! dock lite trångt för fötterna Tack för all hjälp

http://img87.imageshack.us/img87/8706/img4643v.jpg

Fick nog fin resonans i skrivbordlådorna där, trevligt!

Permalänk
Avstängd

Det där är inte lite plats... o.o

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Hur stora fötter har du? Gott om plats där juh!

Nej, jag har en papperskorg där med, men den är inte med på bilden

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk

Hoppas folk förstår innebörden av att placering är A och O.
Du kan ha skithögtalare som är optimalt placerade i ett optimalt rum och de kan spela mycket vackrare och bättre än ett par för 10-dubbla priset fast som är placerade uselt.

Härligt att du fick bra ljud till slut

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Ojojoj, lite bump här Nu har jag iaf blivit ännu mer basnarkoman Så nu hade jag tänkt att köpa nya högtalare, dock har jag inte pengar nu på ett tag så jag hade tänkt att börja kolla i tid, så jag får något jag kommer älska Max pris är ca 2500. Jag har ett hembio system på mitt rum, kanske kan använda recivern på något sätt så jag kan lägga mer pengar på högtalare? Recivern är en Onkyo HT-R340. Begangnat eller nytt spelar ingen roll, låt tipsen hagla

EDIT: Sen ska jag helst få plats med grejerna också, ni ser bilder där uppe

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

XTZ'as 8-tummare är mkt prisvärd om du vill ha en riktig subwoofer som är hyfsad för både musik och film.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=149054
Har den i vardagsrummet (placerad nära ett hörn), ca 22 kvadrat stort rum och 3.40 i takhöjd. Mkt nöjd med basljudet.

Permalänk
Medlem

Detta spelar större roll på större system/dyrare system, han vill åt bas inte någon acustisk symetri.
Skaffa Creative audigy typ 300 kr på komplett, du kommer märka skillnad från tidigare.

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk

ett tips är att sätta basen mot väggen och mitten, så kan du ha fötterna på sidorna och baslådan som fotstöd kanske XD

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

jag har även min basslåda under skrivbordet, fett bra akustik förstärkning! jag har lagt min ner och har den som fotpall, den är större dock