Permalänk
Medlem

byta bilförsäkring

godag folk på swec.
börjar bli lite fattig nu när jag inte har ngt jobb, så jag skulle behöva byta min bil försäkring från trygghansa till atava. Men eftersom det inte har gått ett år sedan jag valde trygghansa så ska detta inte gå enligt min far. men jag har hört att detta ska gå ändå vet bara inte hur.

så har ni några tips om hur detta ska gåtill?

Visa signatur

hooho säjjer en uggla i skogen eller tomten. vem vet

"Ja, med tanke på hur oviktig titeln är för Blizzard lär dom hyra in Tjeckiens bagarlandslag för att utveckla spelet med fria tyglar //Icetec"

Permalänk
Medlem

Det är enkelt, säg upp försäkringen hos trygghansa och teckna ny hos atava.

Har aldrig hört talas om en bilförsäkring med bindningstid...

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem

Hört att det fungerar om du ställer av bilen så din nuvarande försäkring avslutas, sen ställer du på den igen med nya försäkringen.

Sälj till- och köp bilen av farsan borde väl rimligtvis fungera likadant?

Inga säkra svar dock.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qwarkman
Det är enkelt, säg upp försäkringen hos trygghansa och teckna ny hos atava.

Har aldrig hört talas om en bilförsäkring med bindningstid...

jag tyckte också att det låt knepigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Hört att det fungerar om du ställer av bilen så din nuvarande försäkring avslutas, sen ställer du på den igen med nya försäkringen.

Sälj till- och köp bilen av farsan borde väl rimligtvis fungera likadant?

Inga säkra svar dock.

ngt sådant jag tänkte om det funkar kanske bässt att ringa hansa å fråga.

Visa signatur

"Ja, med tanke på hur oviktig titeln är för Blizzard lär dom hyra in Tjeckiens bagarlandslag för att utveckla spelet med fria tyglar //Icetec"

Permalänk
Medlem

Bilförsäkringar kan bara ändras/avslutas vid årsförfallodagen, iaf alla dom jag någonsin haft. Lättast är att skriva över bilen på någon annan, då avslutas den automatiskt iom ägarbytet. Avställning funkar också, men det kan ju ta ett par dagar att få ställt på den igen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

va?! ändrade en försäkring så sent som i igår inga problem med LF ialla fall ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aldric T
Bilförsäkringar kan bara ändras/avslutas vid årsförfallodagen, iaf alla dom jag någonsin haft. Lättast är att skriva över bilen på någon annan, då avslutas den automatiskt iom ägarbytet. Avställning funkar också, men det kan ju ta ett par dagar att få ställt på den igen.

kostar det ngt att få den av/påstäld? för vad jag har tänkt på är att ställa av bilen skriva den på min mor ställa på den å byta till mig igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M.i.G
kostar det ngt att få den av/påstäld? för vad jag har tänkt på är att ställa av bilen skriva den på min mor ställa på den å byta till mig igen.

När du ställer av bilen får du tillbaks det som är kvar på vägskatten, sen när du ställer på den får du betala skatten på den igen, är väll det som kostar.

Men du behöver inte byta ägare, bara ställ av och ställ på.
Men ring trygghansa och fråga om du måste vänta med att avsluta. så du vet innan du börjar krångla med att ställa av.

Tänk på att det är straffavgift på att ha påställd bil utan minst trafikförsäkring bara, kom inte ihåg hur mycket men det är per dag utan försökring iaf, så det tickar på rätt fort.

/MVH Janss0n

Permalänk
Avstängd

Det finns något som heter avställningsförsäkring, dvs att det går från exempel nu 600kr till 100kr i månaden men då får den inte röras. En del kör årspremie utan rätt att ställa av den, dessa kan ha lägre månadskostnad än andra.

Ända sättet att avsluta detta i förtid är att kränga bilen till farsan och sen han till dig igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allstaar
Det finns något som heter avställningsförsäkring, dvs att det går från exempel nu 600kr till 100kr i månaden men då får den inte röras. En del kör årspremie utan rätt att ställa av den, dessa kan ha lägre månadskostnad än andra.

Ända sättet att avsluta detta i förtid är att kränga bilen till farsan och sen han till dig igen.

Avställningsförsäkring är valfritt. Försäkringsbolaget får inte ändra förutsättningarna för försäkringen utan kundens godkännande.

När jag ställde av min gamla bil fick jag en förfrågan av volvia om jag ville ha en sådan försäkring, skulle kosta 23kr/mån.

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BJorNus
va?! ändrade en försäkring så sent som i igår inga problem med LF ialla fall ...

LF och vilket annat bolag?

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BJorNus

Jag var lite otydlig. Med ändras menade jag ändra på så vis att den blir billigare för dig. Du kan när som helst under året t.ex öka din körsträcka (och därmed få högre premie).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Avstängd

Jag bytte i vintras från TryggHansa till något annat, bara för att en säljare på TH skulle återkontakta mig och sålde på en ännu bättre försäkring för än mindre pengar

Det fungerar rätt enkelt, man ställer av bilen och ställer på den igen 24h senare. Kostar 50kr tror jag att ställa på den på detta vis, kommer inte riktigt ihåg.

Permalänk
Medlem

Har tyvärr själv gjort likadant en gång, man får skriva över bilen på någon annan och sedan tillbaka till sig själv, annars släpper ej TryggHansa iväg dig.

Tänk dig för både en och fyra gånger innan du byter till Atava, de är billiga av en anledning.

Så om du inte har någon tanke på att byta försäkring, sälja bilen, få något stulet, ja allt som innefattar någon som helst kundtjänst. Då kan du byta till Atava. Annars avråder jag å det bestämdaste.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

IF

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
LF och vilket annat bolag?

Permalänk
Medlem

Man behöver inte hålla på att ställa av/på bilen.

Jag bytte från Länsförsäkringar till Gjensidige på min bil efter 6 månader.

När jag pratade med de på LF så sade de bara att strunta i att betala räkningen, samt påminnelsen, för då avslutas den och jag kunde försökra hos andra företaget.

Gjorde så helt utan problem.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-E Gaming...AMD Ryzen 7 5800X3D...Hyte Y60
Corsair Vengeance LPX 64GB (2x32GB) 3600MHz CL18...Sapphire Radeon RX 7900XT Nitro+
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM850x
Samsung 990 PRO 2TB M.2 + WD BLACK SN850X 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 2

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig varit med om att man måste ställa av/på bilen för att byta försäkringsbolag. ring till ditt blivande försäkringsbolag och säg att du vill byta till deras så ska du se att dom kirrar det på 3 röda.

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatzoN
Jag har aldrig varit med om att man måste ställa av/på bilen för att byta försäkringsbolag. ring till ditt blivande försäkringsbolag och säg att du vill byta till deras så ska du se att dom kirrar det på 3 röda.

Saxat från LÄnsförsäkringars villkor om försäkring, säg att du har försäkrings tid på ett år. Vilket verkar vara praxis för försäkringar.

"Din rätt att säga upp försäkringen under försäkringstiden:

Du får säga upp med omedelbar verkan om;
- Försäkringsbehovet upphör eller om det inträffar en annan liknande omständighet.
- vi väsentligt åsidosätter våra skyldigheter enligt avtalet eller försäkringsavtalslagen
- det i annat fall föreligger en omständighet av väsentlig betydelse för försäkringsförhållandet"

Dvs du kan inte säga upp den hursom.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oobum
Saxat från LÄnsförsäkringars villkor om försäkring, säg att du har försäkrings tid på ett år. Vilket verkar vara praxis för försäkringar.

"Din rätt att säga upp försäkringen under försäkringstiden:

Du får säga upp med omedelbar verkan om;
- Försäkringsbehovet upphör eller om det inträffar en annan liknande omständighet.
- vi väsentligt åsidosätter våra skyldigheter enligt avtalet eller försäkringsavtalslagen
- det i annat fall föreligger en omständighet av väsentlig betydelse för försäkringsförhållandet"

Dvs du kan inte säga upp den hursom.

Har visserligen aldrig haft länsförsäkringar men man tycker ju att de flesta bolag bör ha samma krav?
Jag kör oftast med folksam och har kunnat byta från och till olika bolag utan några som helst problem gällande bilförsäkringen.
Som jag sa förrut, ring ditt blivande försäkringsbolag.

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"