Billigare och bättre SSD inom kort

Permalänk
Melding Plague

Billigare och bättre SSD inom kort

Bra solid state-enheter är fortfarande dyra. Det kan snart ändras med nya kontrollerkretsar och bättre tillverkningsteknik.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Låter bra, men tok för dyra ändå

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Låter bra, allting som snabbar på processen att få fram stora och snabba SSDer är välkommet.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Avstängd

Ja, det är ju jäkligt dumt att Jmicrons kontroller tidigare varit en flaskhals, inte SSDn som sådan eller gränssnittet. För kontrollern gör verkligen skillnad.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Proffsmoddare

Nice! Då får man hoppas att de finns ute på marknaden till hösten då!

Någon som vet någon ungefärlig release?

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Underbart, jag som var påväg att köpa intels X25-m disk, nu kan jag hålla mig ett par månader till från onödiga utgifter

Permalänk
Medlem

Lovade de inte samma sak om JMF602B jämfört med tidigare versioner? Kanske lyckas de fixa problemet denna gång.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Ja, det är ju jäkligt dumt att Jmicrons kontroller tidigare varit en flaskhals, inte SSDn som sådan eller gränssnittet. För kontrollern gör verkligen skillnad.

Om kontrollern inte gör någon skillnad, så menar du att det spelar ingen roll om det sitter LSI eller JMicron i SSD:n då?

Right.

Visa signatur

8x64-bit POWER5+, 2TB memory, 15.2mb L2-Cache, 2xFC & 2X10Gbit Ethernet -- en _riktigt_ dator har IBM P5+.

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se.
En SSD som system disk i min nästa dator är ett måste känner jag...

Permalänk
Medlem

Det är väl framörallt den nya tillvekningstekniken av minnena som kommer att göra dem billigare (eller större utrymme för samma peng). Själva kontrollern kostar väl inte så mycket antar jag?

Ska man tolka det som att 32 och 34 nm (varför två olika storlekar så nära varandra förresten) flashminnen redan har börjat tillverkas? Då kanske dessa billigare SSD blir köpvärda framåt hösten.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av khanan
Om kontrollern inte gör någon skillnad, så menar du att det spelar ingen roll om det sitter LSI eller JMicron i SSD:n då?

Right.

Ett ord: Va?

Edit: Du kanske läste in någon ironi som inte fanns där. Är jag ironisk avslutar jag i regel med:

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Det är väl framörallt den nya tillvekningstekniken av minnena som kommer att göra dem billigare (eller större utrymme för samma peng). Själva kontrollern kostar väl inte så mycket antar jag?

Stämmer bra.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Det är väl framörallt den nya tillvekningstekniken av minnena som kommer att göra dem billigare (eller större utrymme för samma peng). Själva kontrollern kostar väl inte så mycket antar jag?

Ska man tolka det som att 32 och 34 nm (varför två olika storlekar så nära varandra förresten) flashminnen redan har börjat tillverkas? Då kanske dessa billigare SSD blir köpvärda framåt hösten.

Skulle tro att Intell tar bra betalt för sin kontroller på sina SSD diskar, finns det någon annan som använder Intells kontrollkrets?

Intells MCL diskar spöar väll Jmicrons MCL diskar rejält, och då borde ju minnes kostnaden vara ungefär den samma det du får betala 5 ggr priset för är ju styrkretsen.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Fast det kan ju inte vara så att intel-kretsen kostar flera tusen kronor mer att tillverka...

Gillar nyheten dock, har precis som artikeln säger avstått från att köpa en billig ssd eftersom styrkretsen fått så mycket kritik, och har inte tyckt att de dyrare modellerna är värda vad de kostar. Dessutom har jag inte haft råd att köpa dem.

Mina egna SATAII-diskar går bara i typ 30MB/s så det känns verkligen som att man skulle kunna vidga en flaskhals genom att byta upp sig där.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk

Asså om priserna sjunker så mycket så lär det bli en SSD i min MacBook Pro

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk

Hoppas verkligen dom är bättre, då kommer Intel kanske vara tvungen att sänka sitt pris. Sen får vi hoppas på ännu bättre och billigare när Intel, OCZ och de som nu har kvalitets SSD börjar tillverka diskar med de mindre chippen.

Visa signatur

http://steamcommunity.com/id/SolidDread
AMD Phenom2 X4 940 @3.7GHz | XFX GeForce GTX 260+ 896MB PCIe | Corsair 4GB XMS-2 8500C5 |
Fraktfritt på Inet.se

Permalänk
Medlem

Tror det var ungefär två månader sedan jag fick massa skäll och annat för att jag förutstpådde (efter krav, från vissa) att SSD skulle på allvar börja fasa ut de gamla HDD'erna om ca: 2år.

Det ser ju bara mer och mer ut som att jag, i min enfald kanske hade rätt? Men nåja, jag ska inte gläfsa mer om detta utan förpassar mig till sidlinjen igen, för att inte uppröra våra kära läsare.

Mvh

Ther mion.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thermion
Tror det var ungefär två månader sedan jag fick massa skäll och annat för att jag förutstpådde (efter krav, från vissa) att SSD skulle på allvar börja fasa ut de gamla HDD'erna om ca: 2år.

Det ser ju bara mer och mer ut som att jag, i min enfald kanske hade rätt? Men nåja, jag ska inte gläfsa mer om detta utan förpassar mig till sidlinjen igen, för att inte uppröra våra kära läsare.

Mvh

Ther mion.

Definiera fasa ut? Vanliga hårddiskar kommer leva kvar betydligt längre än så då de inte har alltför taskig sekventiell överföring samt kostnaden per/MB är BETYDLIGT lägre än för SSD:s.

Permalänk

50% billigare är bra men inte tillräckligt =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
50% billigare är bra men inte tillräckligt =/

50 % inte tillräckligt? HAHAHAA 50% är så mycket att jag förstår inte hur dom tänker men men! ( visst det är ju RITKGIT BRA! att dom sänker )

Permalänk
Medlem

Hoppas den är bättre än Indilinx kontrollern.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
50% billigare är bra men inte tillräckligt =/

Inte tillräckligt för vadå? Hade priset varit för högt för marknaden hade SSD inte sålts över huvud taget.

Visst vore det trevligt om SSD plötsligt kom i modeller på 10 TB för några hundralappar och massiv prestanda, men priset speglar faktiskt utvecklingskostnader.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thermion
Tror det var ungefär två månader sedan jag fick massa skäll och annat för att jag förutstpådde (efter krav, från vissa) att SSD skulle på allvar börja fasa ut de gamla HDD'erna om ca: 2år.

Det ser ju bara mer och mer ut som att jag, i min enfald kanske hade rätt? Men nåja, jag ska inte gläfsa mer om detta utan förpassar mig till sidlinjen igen, för att inte uppröra våra kära läsare.

Mvh

Ther mion.

Som vandligt försöker SSD Fanboys få varje possitiv nyhet om teknologin att låta som den sista spiken i kistan för den magnetiska/mekaniska hårddisken. Faktum är att om man gämför en ok SSD, dvs. OCZ Vertex, med valfri 1-1,5TB disk ser man snabbt att SSD'n kostar över 30 ggr mer än den traditionella disken, per GB. Det kommer inte att ändras särskillt mycket i och med en ny Jmicron kontroller och med en sådan enorm pris skillnad spelar det för många applikationer ingen som helst roll om SSD'n är ljudlös och inte kräver någon som helst ström.

Återigen vill jag påpeka att jag inte har något emot SSD'n, det är antagligen det bästa "uppfinningen" för oss entusiaster sedan 3D hårdvaran, och jag tänker själv antaglign köpa en hyfsat snart. Men den kommer då ersätta 1 av dom 8 diskar jag har i bruk. Dom andra 7 är helt ohotade...

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thermion
Tror det var ungefär två månader sedan jag fick massa skäll och annat för att jag förutstpådde (efter krav, från vissa) att SSD skulle på allvar börja fasa ut de gamla HDD'erna om ca: 2år.

Det ser ju bara mer och mer ut som att jag, i min enfald kanske hade rätt? Men nåja, jag ska inte gläfsa mer om detta utan förpassar mig till sidlinjen igen, för att inte uppröra våra kära läsare.

Om man ser hur utvecklingen ser ut så är det väldigt långt kvar tills du kommer ens i närheten av samma pris per gigabyte med SSD som med vanliga hårddiskar.

Avrundat får du med:
SSD 64 gigabyte för 2000.
HD 2000 gigabyte för 2000.

Som framtiden verkar ser ut så säg om 1 år får du:
SSD 128 gigabyte för 1500.
HD 2000 gigabyte för 1500.

Om ytterligare ett år:
SSD 256 gigabyte för 2000.
HD 3000 gigabyte för 2000.

Även om vi går ännu snabbare fram med SSD och långsammare med HD får vi som minst 5 gånger så mycket lagringsutrymme med HD som med SSD, troligare handlar det om runt 10 gånger även om 2 år.

Men att vi kommer få se allt mer SSD som systemdiskar inom 2 år är jag övertygad om.
Inte ett high-end system kommer ha en vanlig HD som systemdisk. Typ.

Permalänk
Medlem

Det dröjer inte många år innan SSD säljs i volymer.. Men jag tror också det sker i kombination med traditionella mekaniska hårddiskar som kommer användas för bulklagring. SSD's tar hand om systemet och applikationer. På bärbara fronten så tror jag SSD tar över fullständigt inom 1-2 år; snabb, lägre vikt, lägre strömförbrukning och mindre värmeavgivning.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Avstängd

Edit: Äh, orka mata troll.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Definiera fasa ut? Vanliga hårddiskar kommer leva kvar betydligt längre än så då de inte har alltför taskig sekventiell överföring samt kostnaden per/MB är BETYDLIGT lägre än för SSD:s.

Traditionella hårddiskar kommer att leva kvar länge efter att de redan börjat fasas ut; det är ingen självemotsägelse.

Snart (läs: inom de närmaste åren, inte veckorna eller månaderna) kommer vi ha SSDar som är stora och billiga nog att på allvar kunna ersätta en HDD. HDDn kommer fortfarande att rymma överlägset mest, om inget fantastiskt revolutionerande händer inom minnesteknologin, men hur många behöver egentligen diskar som rymmer flera TB?

De flesta klarar sig bra med cirkus 500GB max, och dit kan vi nå relativt snart med SSD, för något år sedan kostade en 16GB flashpinne för USB-anslutning över tusenlappen. Idag kommer de praktiskt taget gratis i varje Happy Meal. Flashmarknaden går snabbt framåt.

Behöver du fetstort lager för alla dina rippade/torrentade filmer kan du alltid komplettera med en eller ett par HDD för bulklagring; OS, nyttoprogram och spel kommer snart att lätt rymmas på SSD, där du har mest nytta av snabb access.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Ska bli kul att se.
En SSD som system disk i min nästa dator är ett måste känner jag...

Håller med dig! vore dock kul o köpa en liten ssd och testa lite med!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

Ja nu blir det säkert så att man sitter och väntar på att OCZ Vertex 60gb ska gå under 2000kr, men när den gör det så lanseras en snabbare variant veckan efter som man kanske kan spara sig till. Så kommer det att fortsätta så.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Trevligt med lite tillökning på SSD-budget fronten! Är grymt intresserad av att uppgradera min burk med något kvickare lagringssystem, en bra prisvärd SSD skulle sitta mycket fint. har tittat en del på OCZ vertex 60gb, men nu börjar även intels X25-M 80gb komma ner i pris/gb, men det blir ju mycket pengar...

När det gäller prisvärdhet på SSD diskar så ska man inte mäta pris/gb egentligen, man ska mäta i hastigheten. man har inte en SSD för att lagra en massa musik och filmer på, man har sitt OS och sina program på den. Du som tvekar, kolla igenom din program mapp och windows mapp och se hur mycket du egentligen skulle behöva för en OS disk. Jag har en Program files på 44gb samt en Windows på 6gb, detta blir ju en ganska så smidig summa på 50gb, alltså skulle en 60gb Vertex räcka gott, och göra en otrolig skillnad varje gång jag startar datorn eller program. De filmer och den musik jag har (långt över 300gb totalt) får plats på den Terabyte disken man har som komplement.

Det verkliga problemet med SSD som jag ser det är inte lagringskapaciteten och prisvärdhet jämfört med HDD, det är livslängden på minnescellerna samt den degradering som blir när man skriver mycket på den. 3-4 år är en siffra jag hört om man använder den mycket, vilket skulle innebära en ny disk varje gång man byter dator, inte helt kul. Men man byter ju garfikkort och processor lika ofta, så varför inte? Man ska ju ändå ominstallera Windows.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU