Datorer stulna vid skolinbrott

Permalänk

Datorer stulna vid skolinbrott

På onsdagsmorgonen åkte polis till skolan för att försöka säkra spår efter gärningsmännen. Enligt de första uppgifterna så har sju dataskärmar stulits. Hårddiskarna har gärningsmännen lämnat kvar. Inne på skolan har två dörrar sparkats sönder.

Där blev det allt fel, jag förstår inte hur någon skulle lägga ner tid på att skruva ut alla hårddiskar

Permalänk
Medlem

Eh, alltså menar du att sju dataskärmar stals och hårddiskarna plockades ur datorerna eller att tidningen (eller någon annan) missförstått, eller?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Ja. Datorer kallas för hårddiskar av de flesta Svenssons.

Permalänk

Någon som snott plattskärmarna..

Totalt ondöigt enligt mitt tycke att skolan ska köpa in tft när deras gamla ctr fungera. dvs bara mer skatt för oss dödliga

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Någon som snott plattskärmarna..

Totalt ondöigt enligt mitt tycke att skolan ska köpa in tft när deras gamla ctr fungera. dvs bara mer skatt för oss dödliga

Skolor får en viss budget efter antalet elever och vilken utbildning dessa går.
Hur många nya skärmar de anser sig behöva påverkar inte detta belopp.

Så om de lägger pengar på tokiga saker går det inte ut över skattebetalarna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Skolor får en viss budget efter antalet elever och vilken utbildning dessa går.
Hur många nya skärmar de anser sig behöva påverkar inte detta belopp.

Så om de lägger pengar på tokiga saker går det inte ut över skattebetalarna.

Jag bara tycker det ändå är en onödig utgift som skulle kunna lagt på annat.
När jag gick på elprogrammet så hade vi vårt egna datornät och skolan bytte hipp som happ ut sina datorer och de funkade sällan. nät som dog osv. vi satt sällan vid deras. high end burkar då de var slöare än våra 300-1000mhz 128-512mb ram burkar med egna servrar på 2*300mhz.
Vi slapp problem med datorer som strulade och hade våra program som fungerade bäst utan att pilla på grejorna. och vi gjorde även saker som andra klasser gjorde på deras fina datorer..

jag tror en dator pajade under 3 år då vi gick där och då var det bara att byta ut mot en annan äldre burk. medans skolans datorer blev saboterade och stulna. som sagt man behöver inte bra grejor för att göra något bara fungerande.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackeShan
Ja. Datorer kallas för hårddiskar av de flesta Svenssons.

alla vet ju att Modermodemet är ju hjärtat i hårddisken

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk

Dataskärm heter det väl inte heller?
Datorskärm heter det

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Jag bara tycker det ändå är en onödig utgift som skulle kunna lagt på annat.
När jag gick på elprogrammet så hade vi vårt egna datornät och skolan bytte hipp som happ ut sina datorer och de funkade sällan. nät som dog osv. vi satt sällan vid deras. high end burkar då de var slöare än våra 300-1000mhz 128-512mb ram burkar med egna servrar på 2*300mhz.
Vi slapp problem med datorer som strulade och hade våra program som fungerade bäst utan att pilla på grejorna. och vi gjorde även saker som andra klasser gjorde på deras fina datorer..

jag tror en dator pajade under 3 år då vi gick där och då var det bara att byta ut mot en annan äldre burk. medans skolans datorer blev saboterade och stulna. som sagt man behöver inte bra grejor för att göra något bara fungerande.

Häh, en stor del av våra datorer är inte ens anslutna till något nätverk, de som är det har windows 98
Går el så vi använder datorerna till våra egna program.
Det står en 486a kopplad till en av våra robotar och en 386a till cnc svarven ^^
Däremot har vi datasalar i ett annat hus där vi kan göra arbeten
Men de datorerna börjar bli gamla o slitna så till hösten ska vi få laptops, det ska bli intressant o se hur mycket folk kommer ta sönder de datorerna

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
Dataskärm heter det väl inte heller?
Datorskärm heter det

Båda former finns med i SAOL och det finns dessutom en hel drös andra ord som börjar med "data" i betydelsen "dator". Det är förmodligen vettigare att irritera sig på mera erkända styggelser; varför inte särskrivningar eller "de-dem-dom"-problematiken?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
Dataskärm heter det väl inte heller?
Datorskärm heter det

... vi datasalar i ett annat ...

Det heter inte datorsalar ? xD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Båda former finns med i SAOL och det finns dessutom en hel drös andra ord som börjar med "data" i betydelsen "dator". Det är förmodligen vettigare att irritera sig på mera erkända styggelser; varför inte särskrivningar eller "de-dem-dom"-problematiken?

Jo, men det är ändå störigt då data betyder information.
Jag har precis kommit ur "dom"-träsket

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaphoX
Det heter inte datorsalar ? xD

Mina klasskompisar har smittat mig med sin okunskap
Satt o tänkte tidigare i dag varför jag kallar det för datasal när jag är så noggrann med allt annat

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
Jo, men det är ändå störigt då data betyder information.

Nej, det gör det inte.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Nej, det gör det inte.

jo?

Svenskt uppslagsord
data [²d'a:ta Uttal] subst.
plural fakta, uppgifter

Exempel

* skattemyndigheten begär in fullständiga data om folks inkomster

Dock:

Svenskt uppslagsord
data [²d'a:ta Uttal] datan subst.
dator, datamaskin (vardagligt)

Så det är ju typ rätt då =P

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
jo?

Svenskt uppslagsord
data [²d'a:ta Uttal] subst.
plural fakta, uppgifter

Exempel

* skattemyndigheten begär in fullständiga data om folks inkomster

Dock:

Svenskt uppslagsord
data [²d'a:ta Uttal] datan subst.
dator, datamaskin (vardagligt)

Så det är ju typ rätt då =P

Äh SAOL är ju ingen riktig ordbok :D, där finns väll googla o såna skitord också?
Antog att du kollade i SAOL eftersom de flesta konstiga dialekter och påhittade ord finns där

Det heter dator .slut, för liksom hur böjer du data när du syftar på maskinen?
Datarer? Datar? ............. nä just det Datorer, som kommer ur Dator

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
jo?

Svenskt uppslagsord
data [²d'a:ta Uttal] subst.
plural fakta, uppgifter

Exempel

* skattemyndigheten begär in fullständiga data om folks inkomster

Dock:

Svenskt uppslagsord
data [²d'a:ta Uttal] datan subst.
dator, datamaskin (vardagligt)

Så det är ju typ rätt då =P

Nej, data är inte lika med information, oavsett vad SAOL och du tycker.

data är kontextlöst.
information är däremot data med kontext (metadata), förädlad data, kanske man skulle kunna kalla det.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Nej, data är inte lika med information, oavsett vad SAOL och du tycker.

data är kontextlöst.
information är däremot data med kontext (metadata), förädlad data, kanske man skulle kunna kalla det.

Data betyder visst information, jämför nu med engelska
Computer = Dator
Data = Information

Alltså, hade maskinen hetat data hade man kallat den för data i engelspråkiga länder också.

En dator/datamaskin är en maskin som processar data, så är det helt enkelt.
Sen att data är en vanlig vardagsbetäckning på dator gör inte att det är korrekt.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
Data betyder visst information, jämför nu med engelska
Computer = Dator
Data = Information

Alltså, hade maskinen hetat data hade man kallat den för data i engelspråkiga länder också.

En dator/datamaskin är en maskin som processar data, så är det helt enkelt.
Sen att data är en vanlig vardagsbetäckning på dator gör inte att det är korrekt.

Det är inte hårdvara som kode tänker på.

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk

Hej, jag har köpt en bokstäver som jag tänkte läsa, den heter harry plotter. Någon som vet om den är bra?