Permalänk
Sötast

Frusen Coca-Cola = Explosiv!

Att flytande materia under högt tryck kan vara farligt vet jag.

Men jag trodde att fast form var bestämd, att då den är frusen så har den expanderat färdigt.

Jag hade fel!

Jag la en cola till sambon i frysen igår, självklart så tänkte man inte mer på det, utan hittade den där idag!

Woops?

Någonstans här fick jag idén att om jag öppnar colan genom att slå av toppen med en kniv, så kan man ju äta cola isglass.
Så kniven åkte fram och jag högg två gånger.

PANG! Det small till utav helvete i köket, båda öronen piper lite milt....

Colan flög i 3 riktningar och burken bara flög ur min hand

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

har varit med om detdär, eller rättare sagt min bror, tog en cola flaska, 1.5litare ifrån frysen, och då var det mest is vid öppningen, så skulle han peta med en kniv där ochj så smällde det ut is över halva rummet

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Haha fan vad coolt!

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Avstängd

du är inte ensam om de;).
Men jag var så dum att jag öppnade den med hadnen >.< men dock öppnade jag den utomhus. men jag fick ett fint skär sår i handflatan och det dunkade i handen i ungefär 4 timmar.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_smurf

du är inte ensam om de;).
Men jag var så dum att jag öppnade den med hadnen >.< men dock öppnade jag den utomhus. men jag fick ett fint skär sår i handflatan och det dunkade i handen i ungefär 4 timmar.

Aj! Kan tänka mig att det gjorde ont då bara ljudsmällen gjorde ont i mina öron

Man kanske borde prova utomhus och filma?

Permalänk
Avstängd

jag kan filma i slowmotion:D men jag vågar fan inte ha en burk liggandes i frysen hemma >.<

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

HAHA en sak är säker, sånna där burkar tål riktigt högt tryck.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Hedersmedlem

Måste prova detta på altanen här ute nån dag

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag brukade roa mig med att frysa colan lite lätt och sedan göra ett litet hål i sidan av burken med en synål så man fick en fin cola fontän man kunde släcka törsten med.

En sak man får akta sig för när man fryser en flaska med läsk är att då den är under tryck så bildas inte is när den är 0 grader utan det är först när man öppnar flaskan den bildas och allt is vill spruta ur.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
PANG! Det small till utav helvete i köket, båda öronen piper lite milt...

Haha

Gjorde samma sak för ett tag sen, glömde en colaflaska i bilen. Det blev minus på natten och på dagen efter var det plus grader. Skiten hade sprängts och sedan smält. Som tur var låg flaskan i fickan på framsätet

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Tror att jag ska frysa en läskburk och sen skjuta på den med luftgevär.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk

funkar med öl också

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kul fenomen
Det som pangade måste väl ha varit det lilla luftlager som finns mellan colan och locket; när vätskan fryser så expanderar den och luften komprimeras. Kan tänka mig att det blir ett ganska högt tryck!

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
funkar med öl också

Där går fani mig gränsen pojk!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Har självklart hänt mig också. Dock lät jag det bli varm och öppnade utan någon olycka

Permalänk
Medlem

Hade en vikarie på mellanstadiet som hade jobbat extra i en bar. Timmar före så hade dricka kommit för helgen, och alla som var där var extrajobbare. De la all dricka i frysrummet där det var riktigt kallt. De glömde ta ut allt på en gång, utan hämtade då och då. Mitt under kvällen när det var fullt med folk så hade allt som var där inne exploderat.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Tror de sa på tv att en burk ska tåla ett tryck på 7bar. Och om jag minns rätt ska en PET-flaska klara 11bar. Så det är ett ganska högt tryck.

Visa signatur

Dator 1. Intel i5 4690K, 8 GB ram, Gigabyte GTX 770, FD Integra R2 650 W, Fractal Design R4, CM Hyper 212 EVO
Dator 2: Intel core 2 duo e8400 @ 3.0 Ghz, 4 GB ram, Gainward 8800Gt 512 mb. 11697 p @ 3dmark 06

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazda282
Tror de sa på tv att en burk ska tåla ett tryck på 7bar. Och om jag minns rätt ska en PET-flaska klara 11bar. Så det är ett ganska högt tryck.

Ja, om det håller 7-11 bar så kan det utan tvekan vara möjligt att få armen uppskuren av en sådan, med maximal otur såklart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlitZan
Tror att jag ska frysa en läskburk och sen skjuta på den med luftgevär.

+1

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Denna tråden fick mig att tänka på när någon här skulle käka räkor eller hur det var. Lika roligt resultat. POFF!

Visa signatur

BAAH

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swuppo
Denna tråden fick mig att tänka på när någon här skulle käka räkor eller hur det var. Lika roligt resultat. POFF!

Hm? Explosiva räkor?

Permalänk

7-11Bar är rysligt högt. visst sen om de tål det så är det nog inte mycket kraft man behöver för att öppna de. sen så är det väl snarare när de öppnas/Brister som de blir farliga.

Jag har iaf lärt mig att aldrig förvara kolsyra i frys.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swuppo

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Hm? Explosiva räkor?

Det var loaded som skulle fritera räkor i en porslinsskål stående på kokplatta.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Det var loaded som skulle fritera räkor i en porslinsskål stående på kokplatta.

Det låter inte som vår käre loaded

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlitZan
Det låter inte som vår käre loaded

Det var Loaded. Jag kommer också ihåg det.

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022

Annars är en klassiker att hälla i lite torris i en pet flaska,blanda i lite vatten, skaka och kasta. det smäller hyggligt bra det:D

Permalänk
Avstängd

om någon vill frysa cola så kan jag ge förslaget att lägga den i typ 3 plastpåsar innan så att det mesta hamnar där i om dom skulle spränga i frysen så är det inge roligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kom igen nu nån som vill filma?

Frys in en läske burk och släng från balkongen eller liknande

Har varken kamera eller läsk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Funkar med vatten också. Lite underliga egenskaper vatten har

Edit: Tänkte lite och kom fram till att det måste ju vara själva vattnet i kolan som fryser till is?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10