Fysikkort till framtida Dx11 kort? -> Nvidia 260?

Permalänk
Medlem

Fysikkort till framtida Dx11 kort? -> Nvidia 260?

Hej allihop.

Har en liten fundering angående framtiden. ska nämligen köpa en ny dator snart och är inte helt säker på hur jag ska göra.

Det är så att jag vunnit ett Nvidia 260 i en tävling, och känner att jag måste använda det i datorbygget.

Såg på ett annat forum hur dom dömde ut att köpa dyra g.kort nu då Dx11 kommer snart. Så ett sli-bygge med ett extra 260 skulle vara ett dåligt köp.

Så till min fråga:
Hur fungerar ett 260 som fysikkort? Är det att rekommendera?

Sen är jag inte helt säker på hur fysikkort och sånt fungerar så om vill förklara lite enkelt skulle det va great!

tacksam för svar
/Niklas

ps. källa -> (https://www.flashback.info/showthread.php?t=939893)

Permalänk
Antielefant

Mja, SLI-bygge med 260or är knappast ett dåligt köp, eftersom DX11-korten utan minsta tvekan kommer att kosta rätt mycket (räkna kallt med 3000-3500 för ett 360 och 4500-5000 för ett 380) - och 260 i SLI borde prestera rätt likvärdigt med åtminstone 360, kanske till och med likvärdigt med ett 380.

Sen att de inte stöder DX11 är skit samma - det dröjer minst 2 år till innan DX11-spel kommer ut på marknaden.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Sen att de inte stöder DX11 är skit samma - det dröjer minst 2 år till innan DX11-spel kommer ut på marknaden.

Nja, Ati sa ju att det skulle finnas DX11 spel lagom till deras relase.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd

spel görs inte av ati elr nvidia.
därför finns det få spel idag som är dx11 elr dx10.1 från grunden och upp utan spelen är patchade dx9 elr liknande.
varför skulle en speltillverkare göra ett spel för dx11 när ingen har sådana kort?
just för att de tjänar inga pengar på det tack vare piratkopieringen.
rena sjävmordet att göra spel enbart för dx11.
fördelen är att många tillverkare då försvinner som gör dåliga spel och de mer innovativa och som har resurser har möjlighet att göra spel för den marknad som finns.

vi kan notera att rent historiskt dvs för 3 år sedan pratades det om dx 10 men fortfarande 3 år senare, vart finns dess från grunden upp till dx10?
Om inte dx11 innehåller radikala förbättringar så finns det ingen anledning för de allra flesta att göra dx11 spel.

varför ska de lägga ned 100miljoner och 2 års arbete på något som inte kommer att sälja tillräckligt tack vare piratkopieringen?
Om det inte finns kunder och en marknad, gissa vad som sker?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Antielefant

DX11-spel i Oktober?

Umm... de AAA-titlar vi vet om kommer i höst eller inom en snar framtid (<1 år) är;

Need for Speed: Shift (SpeedEngine 4, DirectX 9/10)
DiRT 2 (EGOEngine, DirectX 10)
Operation Flashpoint 2 - Dragon Rising (EGOEngine, DirectX 10)
Champions Online (Cryptic GameTech Engine+PhysX, DirectX 9/10)
Jumpgate Evolution (JumpEngine2, DirectX 10)
Alpha Protocol (Unreal Engine 3, DirectX 9/10)
Borderlands (Unreal Engine 3, DirectX 9/10)
Rogue Warrior (Gamebryo+Havok, DirectX 9/10)
Bioshock 2 (Unreal Engine 3+PhysX, DirectX 9/10)
CoD Modern Warfare 2 (COD Engine 4+Havok, DirectX 10)
Left 4 Dead 2 (Source Engine, DirectX 9)
Assassin's Creed 2 (Anvil Engine+PhysX, DirectX 9/10)
Max Payne 2 (MAX-FX 2.0, DirectX 10)
Deus Ex 3 (Unreal Engine 3+PhysX, DirectX 9/10)
Resident Evil 5 (MT Engine, DirectX 10)
Diablo 3 (DirectX 9/10)
Starcraft 2 (DirectX 9/10)
Star Wars: The Old Republic (Unreal Engine 3+PhysX+Havok, DirectX 9/10)
Stargate Worlds (Unreal Engine 3+PhysX, DirectX 9/10)
Dead Rising 2 (Unreal Engine 3+PhysX, DirectX 9/10)
Thief 3 (Unreal Engine 3+PhysX, DirectX 9/10)
Mass Effect 2 (Unreal Engine 3+PhysX, DirectX 9/10)
Ghost Recon 4 (Unreal Engine 3+GRIN Diesel, DirectX 10)
Brink (id Tech 4, DirectX 10)
Mafia 2 (Illusion Engine+PhysX, DirectX 10)
Battlefield 3 (Refractor Engine 3+PhysX, DirectX 10)
Dark Void (Unreal Engine 3+PhysX, DirectX 9/10)
Crysis 2 (CryEngine 3+PhysX, DirectX 10/10.1)
Star Trek Online (Cryptic Game Engine+PhysX, DirectX 9/10)
Doom 4 (id Tech 5, DirectX 10/10.1)
Blade & Soul (Unreal Engine 3+PhysX, DirectX 9/10)

Nämn ett enda.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx

Battlefield 3 (Refractor Engine 3+PhysX, DirectX 10)

BF3 ska väl köra på Frostbite och den är numera uppdaterad för DX11.

Permalänk
Antielefant

Mja, Refractor 3 = Frostbite. Min lista är lite gammal, och är inte uppdaterad med DICE's namnbyte.

Och nej, den är inte DX11. Den kör Direct3D 10.0 med Shader Model 4.0 som max, men(!) - den stöder däremot Multi-Threaded Rendering och Programmable Shaders, vilka ingår i DX11.
Vilket även dagens DX10-kort gör för den delen.

Utan stöd för Shader Model 5.0 och Tesselization, vilket Frostbite inte stöder, kan man inte säga att det är DX11. Dagens DX10-grafikkort och processorer stöder nämligen allt ur DX11 utom just de två delarna.

Ska man enbart se till MTR och PSC kommer de två att komma väldigt snart, eftersom det är funktioner som relativt enkelt kan byggas in och som sagt stöds fullt ut redan idag. Unreal Engine 3 kör egentligen redan MTR, och PSC körs i begränsad mängd av varenda spel som stöder NVidia PhysX - eftersom PSC är ett annat namn på CUDA och Stream.
MTR = Multi-Threaded Rendering = Att olika CPU cores kan jobba med olika renderingstrådar samtidigt, till skillnad från idag då alla jobbar med i praktiken samma tråd.
PSC = Programmable Shader Cores = GPGPU-stöd

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Ok.. Kör väll kanske på en sli-rigg trots allt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Mja, Refractor 3 = Frostbite. Min lista är lite gammal, och är inte uppdaterad med DICE's namnbyte.

Och nej, den är inte DX11. Den kör Direct3D 10.0 med Shader Model 4.0 som max, men(!) - den stöder däremot Multi-Threaded Rendering och Programmable Shaders, vilka ingår i DX11.
Vilket även dagens DX10-kort gör för den delen.

Utan stöd för Shader Model 5.0 och Tesselization, vilket Frostbite inte stöder, kan man inte säga att det är DX11. Dagens DX10-grafikkort och processorer stöder nämligen allt ur DX11 utom just de två delarna.

Med tanke på att Frostbite numera använder Direct3D 11 och således har stöd för SM5 samt Tesselation så skulle jag nog påstå att den är DX11. Sen att den inte använder Tesselation än så länge är ju en annan femma, men stödet finns iaf.

Kommer BF3 verkligen ha stöd för PhysX? Med tanke på att det är Havok som används i bla BF1943 så verkar det troligare att det även kommer användas i BF3 och inte PhysX.

Permalänk
Antielefant

Bra fråga. Dice gjorde ju Mirror's Edge också, och även om ME kör Unreal Engine har Frostbite också stöd för CUDA extensions.

Allt de verifierat är att BF3 ska köra fysik, inte huruvida det blir PhysX eller Havok eller bådadera.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync