SweCare - Folk som jobbar inom sjukvården

Permalänk

Blir så förbannat irriterad på den dära bi*chen på tv3 nu i Lyxfällan. De bör låta henne sitta i den sitsen hon själv satt sig i, så hon lär sig av sina misstag.... idioti -_-

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Så, jag har en tid nu haft en vit knöl, ungefär som ett knappnålshuvud på pungen. Inget som stör mig men kanske inte så fint när man är med andra Så vad är detta? Ska man gå till läkare?

Bilder

Nej men skämt åsido, hur stor är det om du försöker mäta?
Hur länge har du haft den?
Någon ny sexpartner (och utan skydd)?
Andra symtom än att den bara finns där?

Förstår om du inte vill svara på vissa av frågorna, men tänk på svaren för dig själv och avgör sen om du behöver kolla med en läkare

Skrivet av Metalie:

Blir så förbannat irriterad på den dära bi*chen på tv3 nu i Lyxfällan. De bör låta henne sitta i den sitsen hon själv satt sig i, så hon lär sig av sina misstag.... idioti -_-

Okej...?

Själv tyckte jag hon hade en sjukt bra inställning trots att hon var dummare än mina skor.
Alltid ett leende och gick helhjärtat in i uppgifterna, så det ska vara.

Permalänk
Skrivet av CSM101:

Okej...?

Själv tyckte jag hon hade en sjukt bra inställning trots att hon var dummare än mina skor.
Alltid ett leende och gick helhjärtat in i uppgifterna, så det ska vara.

Jovisst, men frågan är också om det var verklighet eller spel framför tv kamerorna, det man aldrig vet.
Tycker hellre någon annan människa kunde fått hjälp med jobb eller ekonomin, som är värd det och inte satt sig själv i sitsen utan pga regeringen eller andra omständigheter man inte kan rå för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metalie:

Jovisst, men frågan är också om det var verklighet eller spel framför tv kamerorna, det man aldrig vet.
Tycker hellre någon annan människa kunde fått hjälp med jobb eller ekonomin, som är värd det och inte satt sig själv i sitsen utan pga regeringen eller andra omständigheter man inte kan rå för.

Du missförstod mig lite, min "Okej...?" gällde huruvida det var rätt tråd du postade i eller ej

Permalänk
Skrivet av CSM101:

Du missförstod mig lite, min "Okej...?" gällde huruvida det var rätt tråd du postade i eller ej

OJ sorry, ja, det var i helt fel tråd xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Bilder

Nej men skämt åsido, hur stor är det om du försöker mäta?
Hur länge har du haft den?
Någon ny sexpartner (och utan skydd)?
Andra symtom än att den bara finns där?

Förstår om du inte vill svara på vissa av frågorna, men tänk på svaren för dig själv och avgör sen om du behöver kolla med en läkare

Ja den är väl ungefär som ett sesamfrö, 2-3 mm kanske.
Jadu, 1-2 månader typ.
Nya partners ja, men med skydd varje gång.
Nej den bara finns där, har väl råkat raka i den någon gång och visst det kom lite blod men sen är den vita knoppen tillbaka.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Ja den är väl ungefär som ett sesamfrö, 2-3 mm kanske.
Jadu, 1-2 månader typ.
Nya partners ja, men med skydd varje gång.
Nej den bara finns där, har väl råkat raka i den någon gång och visst det kom lite blod men sen är den vita knoppen tillbaka.

Kondylom (könsvårtor)
?

Permalänk
Medlem

Nä Kondylom är det inte Har ingenting på penis, det enda är en vit prick på pungen, alltså vit som en mogen finne typ.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Nä Kondylom är det inte Har ingenting på penis, det enda är en vit prick på pungen, alltså vit som en mogen finne typ.

okej.

Men kan inte uttala mig om det utan att ha sett det (ge fan i att tolka det som att jag vill se din pung...)

Men har du inga symtom är det troligtvis inget, men käner du oro är det bäst att låta en dermatolog kolla på det.

Permalänk
Medlem

Tog 24-timmars EKG för ett par dagar sedan, och läkaren jag träffade sade att jag hade en del överhoppade hjärtslag, men att de bara uppkom i vila och inte när jag ansträngde mig, och att det inte var något farligt. Han tyckte att jag skulle lära mig att inte tänka på det.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunait:

Tog 24-timmars EKG för ett par dagar sedan, och läkaren jag träffade sade att jag hade en del överhoppade hjärtslag, men att de bara uppkom i vila och inte när jag ansträngde mig, och att det inte var något farligt. Han tyckte att jag skulle lära mig att inte tänka på det.

Det stämmer. Enstaka extraslag eller tappade slag är att betrakta som normalt. Tappar man slag får man ofta ett så kallat "escape beat" lite senare än det normala slaget skulle kommit. Varför gjorde du en sådan utredning?

Permalänk
Medlem

Snabbsänka på 74 är pass sjukt är man då?

Var till VC till idag och de visade sig att jag hade 40graders feber och 74 i snabbsänka men de hitta inget fel

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem
Skrivet av toker!!!:

Snabbsänka på 74 är pass sjukt är man då?

Var till VC till idag och de visade sig att jag hade 40graders feber och 74 i snabbsänka men de hitta inget fel

Går väl inte att säga exakt hur sjuk man är bara på CRP. 74 är inte jättelite och tyder mer på en bakteriell än virusinfektion. Ökningar kan givetvis komma vid andra inflammatoriska tillstånd än infektioner med. Vad sökte du för annat än feber?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerXes:

Går väl inte att säga exakt hur sjuk man är bara på CRP. 74 är inte jättelite och tyder mer på en bakteriell än virusinfektion. Ökningar kan givetvis komma vid andra inflammatoriska tillstånd än infektioner med. Vad sökte du för annat än feber?

Halsont, hade tydligen risig halsstatus men de gav ej utslag på nåt snabbtest de gjorde för halsfluss.

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem
Skrivet av toker!!!:

Halsont, hade tydligen risig halsstatus men de gav ej utslag på nåt snabbtest de gjorde för halsfluss.

Låter lite som en streptococktonsillit. Snabbtestet är inte helt säkert och utesluter inte diagnosen. Skulle kunna odla för säkrare diagnos men då tar det ändå några dagar. Du vinner lite tid på antibiotikabehandling men antagligen ingen större poäng längre. Du är antagligen frisk innan du hinner fixa med ev. antibiotikabehandling som man normalt bara vinner några dagar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toker!!!:

Snabbsänka på 74 är pass sjukt är man då?

Var till VC till idag och de visade sig att jag hade 40graders feber och 74 i snabbsänka men de hitta inget fel

Sa läkaren något om hur dina tonsiller såg ut?

Kör med febernedsättande, vila och få i dig vätska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiwiz:

Blir man frisk snabbare om man inte äter febernedsättande då man te x är förkyld och har feber? Att höja kroppstemperaturen är väl kroppens egna sätt att försvaga bakterier (eller virus i förkylningsfallet) för att döda dem mer effektikt, eller? Då verkar det ju dumt att ta febernedsättande om ens prioritering att bli frisk så snabbt som möjligt.

Jag passade på och frågade en överläkare på barn här på NUS och fick svaret att det inte finns någon data som visar att sjukdomsförloppet ökas om man tar febernedsättande.

Däremot så skulle man kunna minska sjukdomsförloppet genom sekundära åtgärder som blir möjliga tack vare febernedsättande.
Med andra ord, man tar febernedsättande, känner sig mindre sjuk, får i sig mer näring (är ju inte det lättaste när man mår riktigt illa) etc och på så vis minskar man sjukdomsförloppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerXes:

Det stämmer. Enstaka extraslag eller tappade slag är att betrakta som normalt. Tappar man slag får man ofta ett så kallat "escape beat" lite senare än det normala slaget skulle kommit. Varför gjorde du en sådan utredning?

Jag började känna av det för ett par månader sedan och blev orolig, så de tog ett vanligt EKG men såg inga tappade slag då, och eftersom det främst var på kvällen jag kände av det så fick jag ett 24h-EKG. Tänkte att det var bäst att kolla upp om det mot förmodan skulle vara något farligt.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Skrattar lite åt mitt egna ilands problem.

Opererade i förebyggande syfte mitt ljumsbråck.
Var i tidig stadie, man fanns tydlig symptom på att det kommer.

Sen utbildar jag mig till svetsare så det är bara en tidsfråga tills det hade smällt till direkt.
Så nu har det gått 1v och 2 dagar, när man kan rimligt börja "påfresta" området? allt från lyfta tynger grejer än mjölkpaket osv.
Och sen den största funderingen, när man kan ha sex utan att behöva yla pga smärta? vill ju inte slita upp nätet dom satt dit.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Skrattar lite åt mitt egna ilands problem.

Opererade i förebyggande syfte mitt ljumsbråck.
Var i tidig stadie, man fanns tydlig symptom på att det kommer.

Sen utbildar jag mig till svetsare så det är bara en tidsfråga tills det hade smällt till direkt.
Så nu har det gått 1v och 2 dagar, när man kan rimligt börja "påfresta" området? allt från lyfta tynger grejer än mjölkpaket osv.
Och sen den största funderingen, när man kan ha sex utan att behöva yla pga smärta? vill ju inte slita upp nätet dom satt dit.

Efter läkningsperioden ska du kunna leva ditt liv precis som "vanligt", dv du kan ha sex. Sen kanske du kommer yla ändå,men då kanske det beror på någon kinky lek

Nej men skämt åsido.Läktiden varierar rätt bra mellan individer, dock så brukar man avråda från tunga lyft i 6-8v, för vissa längre, för andra kortare.
Dock så kan man återgå till normal aktivitetsnivå redan efter ett par veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Efter läkningsperioden ska du kunna leva ditt liv precis som "vanligt", dv du kan ha sex. Sen kanske du kommer yla ändå,men då kanske det beror på någon kinky lek

Nej men skämt åsido.Läktiden varierar rät bra mellan individer, första dgarna/veckan ska man dock hålla sig väldigt lugn och det räcker föe en del. Men för många tar det ett par, tre fyra veckor.

mm, dom 3 första dagarna var ett rent helvete att ens kunna komma ur sängen, sambon fick hjälpa mig ner och upp.

tog av mig andra dagen för att dusha, trodde jag skulle grina ibland.
Men nu är det lite si och så, kan gå hyffast "normalt". fick ta på mig susp. idag igen (gått 2 dagar utan) börjat värka i ljumsken/höger kula.

Får väl var passiv 2v till i allafall ang fysisk aktivitet...hmm

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Alltså finns det någon diagnos/sjukdom där man jämt är trött, nästan iaf?
Även om jag äter och sover bra, så kan jag somna mitt på dagarna hur lätt som helst.
Sov runt 9 tim inatt, blev trött vid 16 och sov någon timme och nu är jag trött igen och kan lätt somna när som.. vilket jag antagligen kommer göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metalie:

Alltså finns det någon diagnos/sjukdom där man jämt är trött, nästan iaf?
Även om jag äter och sover bra, så kan jag somna mitt på dagarna hur lätt som helst.
Sov runt 9 tim inatt, blev trött vid 16 och sov någon timme och nu är jag trött igen och kan lätt somna när som.. vilket jag antagligen kommer göra

Trötthet som inte är normal för en individ som varat i mer än två veckor måste kollas upp.

Finns en uppsjö av sjukdomar och tillstånd som har trötthet som symtom, allt från anemi (blodbrist) till svårare saker såsom sömnapné.
Trötthet i sig är ingen diagnos som man sätter bara sådär, man måste utesluta allt annat.

Det handlar om att i anamnesen ta tillvara på sociala- och livsstilsfaktorer, heriditet för diverse sjukdomar, menstruationscykeln, problem från mag/tarm, sömnkvalité etc
Sen måste man ta några basala prov såsom Hb för att se hur blodvärdet är.

Utan at veta vad du gör/inte gör om dagarna så är rådet:
försök motionera, ha regelbundna tider för sömnen, sov inte för länge eller för lite, ät bra etc.

Permalänk
Skrivet av CSM101:

Trötthet som inte är normal för en individ som varat i mer än två veckor måste kollas upp.

Finns en uppsjö av sjukdomar och tillstånd som har trötthet som symtom, allt från anemi (blodbrist) till svårare saker såsom sömnapné.
Trötthet i sig är ingen diagnos som man sätter bara sådär, man måste utesluta allt annat.

Det handlar om att i anamnesen ta tillvara på sociala- och livsstilsfaktorer, heriditet för diverse sjukdomar, menstruationscykeln, problem från mag/tarm, sömnkvalité etc
Sen måste man ta några basala prov såsom Hb för att se hur blodvärdet är.

Utan at veta vad du gör/inte gör om dagarna så är rådet:
försök motionera, ha regelbundna tider för sömnen, sov inte för länge eller för lite, ät bra etc.

Jo, det har du nog mycket rätt i.
Blodbrist har jag inte som tur är, det har jag redan kollat upp mig för. Övergick även till att bli köttätare igen efter att under 1 år varit vegeterian, just för att slippa oroa mig över anemi.

Däremot kan jag tänka mig rent logiskt att det kan bero på att man känner sig psykiskt pressad och har mycket i huvudet att tänka på, då jag under senaste månaden nu haft en hel del att stå i och kommer vara väldigt psykiskt jobbigt för mig kommande 7 veckor, då jag ska fortsätta min kbt behandling och ska dit i morgon nästa möte.
Det är otroligt påfrestande och känt många gånger panikkänsla just pga att det börjar bli lite för mycket för mig. Men jag har känt mig så stark under hela sommaren och ville äntligen ta tag i det hela och även börja arbetsträna.. men nu oroar det mig mer att jag ska må sämre eller ta det i för snabb takt... jag vet inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metalie:

Jo, det har du nog mycket rätt i.
Blodbrist har jag inte som tur är, det har jag redan kollat upp mig för. Övergick även till att bli köttätare igen efter att under 1 år varit vegeterian, just för att slippa oroa mig över anemi.

Däremot kan jag tänka mig rent logiskt att det kan bero på att man känner sig psykiskt pressad och har mycket i huvudet att tänka på, då jag under senaste månaden nu haft en hel del att stå i och kommer vara väldigt psykiskt jobbigt för mig kommande 7 veckor, då jag ska fortsätta min kbt behandling och ska dit i morgon nästa möte.
Det är otroligt påfrestande och känt många gånger panikkänsla just pga att det börjar bli lite för mycket för mig. Men jag har känt mig så stark under hela sommaren och ville äntligen ta tag i det hela och även börja arbetsträna.. men nu oroar det mig mer att jag ska må sämre eller ta det i för snabb takt... jag vet inte

Smart idé är ju att nämna detta till din terapeut imorgon och se vad denne har att säga om det.

Viktig med sömn är dock att veta at det inte är längden somavgör, utan kvalitén, att du sover 9timmar säger egentligen inget mer än att du ligger i sängen i 9 timmar

Permalänk
Medlem

sambon hade liknande problem med stress m.m m.m pga jobbet och saker runt omkring.
Hon började gå hos en kurator/psykolog.

Enligt henne lättade det hur mycket som helst på stressen av att bara få prata av sig till en utomstående.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

sambon hade liknande problem med stress m.m m.m pga jobbet och saker runt omkring.
Hon började gå hos en kurator/psykolog.

Enligt henne lättade det hur mycket som helst på stressen av att bara få prata av sig till en utomstående.

Det är väldigt sant det.
Behöver inte ens vara en person man pratar till, kan vara ett husdjur eller liknande, eller till och med att man skriver tankar i en bok.
Det viktiga är att få utlopp för känslorna och tankarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Det är väldigt sant det.
Behöver inte ens vara en person man pratar till, kan vara ett husdjur eller liknande, eller till och med att man skriver tankar i en bok.
Det viktiga är att få utlopp för känslorna och tankarna.

Nae, sant sant, men lite bra med person är att dom kan ställa dom funderingar som lossar på spärrarna eller ha någon att bolla med.
Tror fler borde ha någon utomstående att växla ord med.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Hm.. Vi råkade ut för en liten incident igår vid matbordet..

Jag skulle ställa fram dricksglas på bordet och råkade tyvär tappa ett på tallriken och glaset gick då i tusen bitar. Vi började genast att leta glasbitar i maten och jag sopade ihop det som låg på bordet.. Vi fick såklart bort allt som låg på bordet och golvet.

Det som oroar mig lite nu är att vi kan ha fått glas i oss. Min tjej fick en glasbit i munnen som hon lyckligtvis kände och spottade ut men ingen annan verkar ha drabbats (vad jag vet). Det blev en hel del väldigt smått pulver av det hela som säkerligen spreds "överallt" på köksbordet. Jag kände dock inget när jag tuggade genom maten extra noga.

Hur stor är chansen att vi faktiskt fått i glas som vi inte känt av överhuvudtaget?
Det måste väl ändå handla om finkornigt pulver isf?

Läste att även om man svalt glas är det stor chans att det bara går rakt genom utan att ge invärtes skador om det nu är ca 1-10 mm stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Hm.. Vi råkade ut för en liten incident igår vid matbordet..

Jag skulle ställa fram dricksglas på bordet och råkade tyvär tappa ett på tallriken och glaset gick då i tusen bitar. Vi började genast att leta glasbitar i maten och jag sopade ihop det som låg på bordet.. Vi fick såklart bort allt som låg på bordet och golvet.

Det som oroar mig lite nu är att vi kan ha fått glas i oss. Min tjej fick en glasbit i munnen som hon lyckligtvis kände och spottade ut men ingen annan verkar ha drabbats (vad jag vet). Det blev en hel del väldigt smått pulver av det hela som säkerligen spreds "överallt" på köksbordet. Jag kände dock inget när jag tuggade genom maten extra noga.

Hur stor är chansen att vi faktiskt fått i glas som vi inte känt av överhuvudtaget?
Det måste väl ändå handla om finkornigt pulver isf?

Läste att även om man svalt glas är det stor chans att det bara går rakt genom utan att ge invärtes skador om det nu är ca 1-10 mm stort.

Ska inte vara någon fara, blir biten så stor att den är skadlig hade du känt den när du tuggat.

Just det här med vassa föremål och GI-kanalen är fascinerande, att man ändå kan ha sker som passerar utan att det skadar.

Men men, som tur är är tarmlumen något som nybildas kontinuerligt och med snabb hastighet, så eventuella rispor o dyl blr snabbt reparerade.
Ha dock bara koll på magsmärtor eller liknande, för man vet ju aldrig.