SweCare - Folk som jobbar inom sjukvården

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Jag tänkte mest att det kanske låter obehagligt, är det inte ett himla trummande av en unge?

Du tänkte så.

Jag har fått prova lyssna i en sån sjlv, barnet var inte så rörlig av sig förvisso, men tycker hjärtljuden hördes rätt lite.

Men vi får väl snaret snart

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag gick och trillade på isen igårkväll och bröt tummen. Efter röntgen och gipsning på akuten fick jag en tid hos handkirurgen. Tydligen har jag en instabil så kallad Bennetfraktur som måste opereras. Enligt akutläkaren kommer det att gå "snabbt och lätt", något skulle stiftas och sedan gips i 6 veckor. Ungefär precis samma information jag får om jag googlar lite.

1. Men vad exakt är det de ska göra? Kommer de att behöva skära upp något i handen?
2. Jag fick inte äta något efter midnatt och inte dricka efter kl 05 på morgonen, jag har tid kl 07:05 imorgon. Betyder det att de vill söva mig?
3. Kommer jag kunna använda resten av handen lika bra som nu? Jag kan tex utan problem skriva med alla de resterande nio fingrarna på tagentbordet...

4. Om jag velat ha högkostnadskydd, det verkar ju bli dyrt, skulle jag sagt till direkt på akuten, eller räcker det att jag har mitt kvitto?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Hej!

Jag gick och trillade på isen igårkväll och bröt tummen. Efter röntgen och gipsning på akuten fick jag en tid hos handkirurgen. Tydligen har jag en instabil så kallad Bennetfraktur som måste opereras. Enligt akutläkaren kommer det att gå "snabbt och lätt", något skulle stiftas och sedan gips i 6 veckor. Ungefär precis samma information jag får om jag googlar lite.

1. Men vad exakt är det de ska göra? Kommer de att behöva skära upp något i handen?
2. Jag fick inte äta något efter midnatt och inte dricka efter kl 05 på morgonen, jag har tid kl 07:05 imorgon. Betyder det att de vill söva mig?
3. Kommer jag kunna använda resten av handen lika bra som nu? Jag kan tex utan problem skriva med alla de resterande nio fingrarna på tagentbordet...

4. Om jag velat ha högkostnadskydd, det verkar ju bli dyrt, skulle jag sagt till direkt på akuten, eller räcker det att jag har mitt kvitto?

Hej!

Vet inte exakt hur de tänkt åtgärda din fraktur då det kan skilja sig från fall till fall. Men när du säger stiftning så innebär det i större kirurgiska operationer att man lägger snitt i huden, dissike3rar fram benen som är drabbade och borrar in stift. Sitter dock benen som man vil s¨å kan man även borra in dessa stift utan att skära upp och frilägga benen.

Jag har själv intge varit med på någon handkirurgisk operation där patienten sövs, men man får ju ändå en rad läkemedel och smärtstillande som gör att man kan må illa. Och helt klart, skulle nåt skita sig så ska man kunna utöka anestesin med full narkos.
Men det kommer inte hända ;).

Tredje frågan är svår att svara på, det beror hur man utfört operationen och hur gipset kommer sitta, men generellt så ska du kunna använda dina andra fingrar som vanligt då dessa inte ska begränsas av gipset.

Högkostnadsskyddet är inget man ber om, när du kommit upp summan som krävs får du ett kort som gäller till ett år efter första besöket på sjukhus.

Permalänk
Medlem

Åkt på bältros min fråga lyder vågar jag dricka alkohol i måttliga mängder under fredag/lördag? typ 4-5öl kväll
vet ju att de inte är bra att dricka men hur pass mycket kan man förstöra genom att dricka dessa ganska små mängder alkohol?

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem
Skrivet av toker!!!:

Åkt på bältros min fråga lyder vågar jag dricka alkohol i måttliga mängder under fredag/lördag? typ 4-5öl kväll
vet ju att de inte är bra att dricka men hur pass mycket kan man förstöra genom att dricka dessa ganska små mängder alkohol?

Varför fundera på chansa?
Bara och avstå från alkoholen tills du är frisk.

Så akut kan det inte vara med intaget

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Varför fundera på chansa?
Bara och avstå från alkoholen tills du är frisk.

Så akut kan det inte vara med intaget

Haha näe men de blir så mycket roligare
Känner ju mig frisk i övrigt.

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem
Skrivet av toker!!!:

Haha näe men de blir så mycket roligare
Känner ju mig frisk i övrigt.

Alkis varning ;p
Nae men bara och stå över.

Gör något annat istället? Alltid bra för kroppen låta ha sin vila.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av toker!!!:

Åkt på bältros min fråga lyder vågar jag dricka alkohol i måttliga mängder under fredag/lördag? typ 4-5öl kväll
vet ju att de inte är bra att dricka men hur pass mycket kan man förstöra genom att dricka dessa ganska små mängder alkohol?

Tycker du ska följa Tokers!!! råd och avstå från alkohol denna helg. Har du någon behandling för bältrosen?

Shingles treatment: Does alcohol use affect therapy? - MayoClinic.com

Permalänk
Medlem

Jag har så länge jag kan minnas haft problem med att andas genom näsan. Det tar liksom emot när jag försöker göra det. Enligt läkaren har jag inga polyper och fick istället ett recept till Nasonex utskrivet, vilken har visat sig hjälpa. Men är det permanent lösning på problemet eller kan jag komma att behöva använda Nasonex dagligen, ja, livet ut, om jag inte vill tvingas andas genom munnen igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av usb:

Jag har så länge jag kan minnas haft problem med att andas genom näsan. Det tar liksom emot när jag försöker göra det. Enligt läkaren har jag inga polyper och fick istället ett recept till Nasonex utskrivet, vilken har visat sig hjälpa. Men är det permanent lösning på problemet eller kan jag komma att behöva använda Nasonex dagligen, ja, livet ut, om jag inte vill tvingas andas genom munnen igen?

Det är inflammationsdämpande läkemedel och således kan vi utgå från att du har lite inflammationsproblematik med dina slemhinnor. När jag gick på ÖNH rekomenderades inte långvarigt bruk av läkemedel i snoken, utan dessa skulle användas tillfällgit. Detta eftersom det kunde börja växa svamp, slemhinnan kunde ta skada etc.
Ville man prompt ha något att långvarigt skölja näsan med så skulle det vara natriumkloridlösningar, dvs rent saltvatten.
Använd Nasonex som du fått rekommenderat på receptet och sen kan du antingen sluta och se vad som händer, kontakta din läkare för att få svar på frågoan eller prova saltvattenslösningar som finns receptfritt på apoteket och se hur de funkar för dig. Men någon långvarig kur på månader är det inte frågan om såvida du inte går på regelbundna kontroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Det är inflammationsdämpande läkemedel och således kan vi utgå från att du har lite inflammationsproblematik med dina slemhinnor. När jag gick på ÖNH rekomenderades inte långvarigt bruk av läkemedel i snoken, utan dessa skulle användas tillfällgit. Detta eftersom det kunde börja växa svamp, slemhinnan kunde ta skada etc.
Ville man prompt ha något att långvarigt skölja näsan med så skulle det vara natriumkloridlösningar, dvs rent saltvatten.
Använd Nasonex som du fått rekommenderat på receptet och sen kan du antingen sluta och se vad som händer, kontakta din läkare för att få svar på frågoan eller prova saltvattenslösningar som finns receptfritt på apoteket och se hur de funkar för dig. Men någon långvarig kur på månader är det inte frågan om såvida du inte går på regelbundna kontroller.

Tack för svaret! Har en tid inbokad i början av januari nu.

Permalänk
Medlem

Finns det något som kan dämpa heshet? När jag är ute med kompisar, eller som igår på julfest, där de spelar musik så att jag måste prata högre än vanligt tar det inte lång tid (15-20min) innan jag blir jätte hes och tappar rösten helt. Jag har prövat med vanliga halstabletter typ Fishermans Friend och Läkerol som inte hjälper så mycket. Istället får jag sitta helt tyst i 40+min tills halsen är normal igen. Det är inte kul då jag missar flera roliga diskussioner (och framför allt att prata med fina flickor).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Phalle:

Finns det något som kan dämpa heshet? När jag är ute med kompisar, eller som igår på julfest, där de spelar musik så att jag måste prata högre än vanligt tar det inte lång tid (15-20min) innan jag blir jätte hes och tappar rösten helt. Jag har prövat med vanliga halstabletter typ Fishermans Friend och Läkerol som inte hjälper så mycket. Istället får jag sitta helt tyst i 40+min tills halsen är normal igen. Det är inte kul då jag missar flera roliga diskussioner (och framför allt att prata med fina flickor).

Haha känner igen mig där! Ibland kan jag skrika och ha mig utan att bli hes men ibland blir man bara väldigt hes utan anledning känns det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phalle:

Finns det något som kan dämpa heshet? När jag är ute med kompisar, eller som igår på julfest, där de spelar musik så att jag måste prata högre än vanligt tar det inte lång tid (15-20min) innan jag blir jätte hes och tappar rösten helt. Jag har prövat med vanliga halstabletter typ Fishermans Friend och Läkerol som inte hjälper så mycket. Istället får jag sitta helt tyst i 40+min tills halsen är normal igen. Det är inte kul då jag missar flera roliga diskussioner (och framför allt att prata med fina flickor).

Halstabletter hjälper inte mot heshet då heshet många fall beror på inflammation i stämbanden.

I ditt fall låter det som rösttrötthet (fonasteni) och det tycker jag du ska kolla upp hos ÖNH då du har återkommande besvär med detta. Det som kommer ske är att man undersöker stämbanden för att utesluta annan sjukdom och sen får du förhoppningsvis gå hos en logoped eller liknande för att lära dig hur du ska använda rösten rätt.

Ett hett tips är att du undviker att prata vid sådana tillfällen, för varför sätter man sig på ett hak med så hög musik att man måste skrika om man ska föra vettiga diskussioner. Och får du en het pingla på kroken så har du ett ypperligt tillfälle/anledning att gå bort från all stök och buller med henne och inleda en privat konversation på ett VIP-rum alt vid toaletterna

Permalänk
Medlem

Tack så mycket CSM101

Permalänk
Medlem

Hur går det för er som frågat om hjälp? Skriv hur det gått så andra (läs jag) kan ta del av det och lära mig något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Hur går det för er som frågat om hjälp? Skriv hur det gått så andra (läs jag) kan ta del av det och lära mig något.

Du kanske har förlorat några patienter

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Du kanske har förlorat några patienter

Det är det jag bävar för...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Hur går det för er som frågat om hjälp? Skriv hur det gått så andra (läs jag) kan ta del av det och lära mig något.

Jag väntar på sega läkare, de hittade ingenting vid koloskopin och min läkare va tydligen inte heltidsanställd där så efter mååånga veckor fick jag ringa upp och fick prata med nån ny läkare. Så de tog F-calprotectin-prov + massa blodrör de skulle köra 30 prover på eller nått, och skall till läkare på torsdag. Om F-cal provet är positivt igen antar jag att de kommer säga Crohns, för det känns inte speciellt sannolikt att jag fått en ny infektion på ett annat ställe samtidigt som det första försvann. Hoppas nästan på det eftersom det har blivit svårt att äta på sista tiden :p, vill få nått som gör det bättre, gärna innan jul.

Men på torsdag lär jag veta mer.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Själv har jag totalt ignorerat sjukvården och lekt frisk. Våga vägra sjukdom! Inte för att jag känner mig frisk men orka hålla på.

Var iofs på magnetkameraundersökning förra måndagen, dock inte hört något från det (och lär väl inte göra det heller ifall jag inte hör av mig). Samt att min huvudmedicin (imurel/azatioprin) håller på att ta slut så jag skickade in en begäran att få förnyat recept via vårdguiden. Tror det är första receptet där jag bara fått 2st uttag utskrivna (trots att det är min huvudmedicin), alla andra gånger har det varit 4st uttag.

Sen är jag rätt så säker på att jag borde gå på blodprovskontroll varje månad men har inte varit på snart 2 månader. De dära automatiska utskicken av remisser är visst inte så automatiska verkar det som..

På tal om det, tittar man på listan över "mycket vanliga" biverkningar för imurel nämns bland annat "påverkan på benmärgen med nedsatt bildning av olika typer av blodkroppar som följd, inklusive minskat antal vita blodkroppar.". Azatioprin ges ju för att dämpa immunförsvaret, borde inte en minskning av vita blodkroppar följa naturligt då?

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Jag väntar på sega läkare, de hittade ingenting vid koloskopin och min läkare va tydligen inte heltidsanställd där så efter mååånga veckor fick jag ringa upp och fick prata med nån ny läkare. Så de tog F-calprotectin-prov + massa blodrör de skulle köra 30 prover på eller nått, och skall till läkare på torsdag. Om F-cal provet är positivt igen antar jag att de kommer säga Crohns, för det känns inte speciellt sannolikt att jag fått en ny infektion på ett annat ställe samtidigt som det första försvann. Hoppas nästan på det eftersom det har blivit svårt att äta på sista tiden :p, vill få nått som gör det bättre, gärna innan jul.

Men på torsdag lär jag veta mer.

Håller tummarna för dig, måste vara jävligt jobbigt att ha besvär som man inte vet orsaken bakom.

Skrivet av '[vEX:

;10611576']Själv har jag totalt ignorerat sjukvården och lekt frisk. Våga vägra sjukdom! Inte för att jag känner mig frisk men orka hålla på.

Var iofs på magnetkameraundersökning förra måndagen, dock inte hört något från det (och lär väl inte göra det heller ifall jag inte hör av mig). Samt att min huvudmedicin (imurel/azatioprin) håller på att ta slut så jag skickade in en begäran att få förnyat recept via vårdguiden. Tror det är första receptet där jag bara fått 2st uttag utskrivna (trots att det är min huvudmedicin), alla andra gånger har det varit 4st uttag.

Sen är jag rätt så säker på att jag borde gå på blodprovskontroll varje månad men har inte varit på snart 2 månader. De dära automatiska utskicken av remisser är visst inte så automatiska verkar det som..

På tal om det, tittar man på listan över "mycket vanliga" biverkningar för imurel nämns bland annat "påverkan på benmärgen med nedsatt bildning av olika typer av blodkroppar som följd, inklusive minskat antal vita blodkroppar.". Azatioprin ges ju för att dämpa immunförsvaret, borde inte en minskning av vita blodkroppar följa naturligt då?

Blir förbannad när sånt här händer. Inte på dig, utan på vården.
Nu vet jag förvisso inte detaljerna här, men ändå, borde kunna skötas bättre.

Vad beträffar dina läkemdel: Immunförsvaret består av flera komponenter och även om man ger imuundämpande läkemdel så vill man inte slå ut den helt. Att det klassas som en biverkan eller en icke önskad effekt beror på att man ändå vill ha kvar ett fungerande immunförsvar, men något dämpad så att den inte orsakar de besvär som man har.

Man kan få olika saker beronde på hur svår denna förlust av immunförsvaret är, tex neutropeni och agranulocytos. Immunförsvaret utgörs till största del av vita blodkroppar, men dessa utgörs av ett flertal undergrupper och beroende på vilka som drabbas får det olika namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Hur går det för er som frågat om hjälp? Skriv hur det gått så andra (läs jag) kan ta del av det och lära mig något.

gick bra för min del.
Kulan hänger kvar och lever.
Kan kännas lite obekvämt ibland, men inget jag stör mig direkt på.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Håller tummarna för dig, måste vara jävligt jobbigt att ha besvär som man inte vet orsaken bakom.

Det jobbigaste är väll att jag har mått kasst sen i slutet av juli, och nu är aptiten typ borta och jag får tvinga i mig lunch och middag, frukost är omöjligt. Feber varje dag är ju inte skoj heller :p. Tycker mest att man borde fått vård som hjälper på snart 5 månader, inte bara försöker ställa diagnos.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Blir förbannad när sånt här händer. Inte på dig, utan på vården.
Nu vet jag förvisso inte detaljerna här, men ändå, borde kunna skötas bättre.

Vad beträffar dina läkemdel: Immunförsvaret består av flera komponenter och även om man ger imuundämpande läkemdel så vill man inte slå ut den helt. Att det klassas som en biverkan eller en icke önskad effekt beror på att man ändå vill ha kvar ett fungerande immunförsvar, men något dämpad så att den inte orsakar de besvär som man har.

Man kan få olika saker beronde på hur svår denna förlust av immunförsvaret är, tex neutropeni och agranulocytos. Immunförsvaret utgörs till största del av vita blodkroppar, men dessa utgörs av ett flertal undergrupper och beroende på vilka som drabbas får det olika namn.

Mjo, har ju inte den mest positiva synen på sjukvården då jag redan i början föll mellan två stolar. Vilket resulterade i att jag lite halvakut fick läggas in då mitt hb var nere på 69 (med lägsta noteringen på 62, tog prover på en fredag, vart uppringd på lördagen och ombedd att komma in).

Drog iaf iväg en fråga via vårdguiden om hur länge man skulle behöva vänta på svar igår efter mitt förra inlägg. Vart väldigt förvånad då jag fick svar redan idag, dock var det i stort sett ingen förändring alls. Fortfarande två områden i tunntarmen med inflammation och förträngningar. Vilket allså betyder att imurelen inte haft någon större verkan. Känns ju lagom kul. :-/

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Great!

Man åker ända ut till förorten för ett läkarbesök (fullt i stan) mitt i tentaplugget och inget händer. F-calprotectinprovet hade varit normalt , så då tyckte läkaren att det tidigare provet och all röntgen hade varit "false-positives" och sket i det. Så då tycker han man kan sluta leta i tarmen. Att sannolikheten att alla tidigare prover har visat fel är astronomiskt liten sket han i. Ne, dit går jag inte igen. Får boka in ett telefonsamtal från någon läkare i stan, de verkade iaf vara mer kompetenta där och kom inte med ologiska påståenden. Han påpekade att F-Cal provet har "extremt låg säkerhet" och "ett dåligt prov".

Fick laxermedel så man kan gå på toa ordentligt iaf. Men man får väll se fram emot några sjuka månader till. Varför kan jag inte få en fast läkare i stan för?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Hur lång tid tar det för självförstörande stygn att försvinna?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Great!

Man åker ända ut till förorten för ett läkarbesök (fullt i stan) mitt i tentaplugget och inget händer. F-calprotectinprovet hade varit normalt , så då tyckte läkaren att det tidigare provet och all röntgen hade varit "false-positives" och sket i det. Så då tycker han man kan sluta leta i tarmen. Att sannolikheten att alla tidigare prover har visat fel är astronomiskt liten sket han i. Ne, dit går jag inte igen. Får boka in ett telefonsamtal från någon läkare i stan, de verkade iaf vara mer kompetenta där och kom inte med ologiska påståenden. Han påpekade att F-Cal provet har "extremt låg säkerhet" och "ett dåligt prov".

Fick laxermedel så man kan gå på toa ordentligt iaf. Men man får väll se fram emot några sjuka månader till. Varför kan jag inte få en fast läkare i stan för?

Det gäller att komma till rätt läkare, en som är kompetent och kan ställa diagnos. För mig tog det cirka 1 1/2 år innan rätt diagnos ställdes, hade varit hos ett gäng läkare innan som gissade på colon irretable, magsår, stress etc. Då hade min sjukdom (Ulcerös colit) spridit sig över hela tjocktarmen istället för att vara lokalt, tack vare okunniga läkare. Jag kom till slut till en specialist som genom koloskopi och viktigast av allt, lyssnade på mig, ställde rätt diagnos, som tur var.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt om detta blir långt men vill lämna en så fullständig anamnes som möjligt.

Min dotter, då 6 år, blev under vintern 2008/2009 orkeslös och blek. Hon ådrog sig även under denna period en öroninflammation och svinkoppor. Hon blir alltmer anemisk men fortsätter att gå i skolan och deltar t.o.m. i gymnastiken. Möjligen är det därför jag inte söker upp en läkare förrän våren 2009. Jag har då tagit vilopulsen på henne när hon sov och den låg på 120 bpm. De tog naturligtvis HB på henne och skulle återkomma. Läkaren ringer mig några timmar senare och meddelar mig att jag omedelbart måste till sjukhus för transfusion eftersom hennes HB är 32(!). På sjukhuset tas ett nytt HB som visar 35 varpå personalen ser både chockade och förbryllade ut. En vecka och fyra enheter blod senare är vi utskrivna efter att man uteslutit leukemi m m.

I skrivande stund går hon på niferex dagligen och kan på så sätt hålla upe sitt HB. Slutar hon med det så dalar HB:t sakta igen. Följande är gjort:

-Ultraljud av buken
-2st gastroskopier
-Colonoskopi
-21 FHB (7x3) utspridda över hela förloppet
-scint m.a.p. Meckels divertikel
-kontraströntgen under en hel dag för att följa genomlopp i tarm
-kapselenteroskopi (väntar på svar)

Prover som tagits är bl.a. celiaki, parasit, inflammation, helicobacter. Även dietistutredning har genomförts. Allt har varit normalt.

Kort sagt så har hon en järnbristanemi som inte har någon funnen förklaring. Allt stämmer väl överens med en gastrointestinal blödning. Problemet är bara att någon blödning inte kan hittas. Alla FHB utom ett har varit negativa och hon har inte mörk/svart avföring eller annat synligt blod som kommer ut. Hon är pigg i övrigt men klagar ibland och oregelbundet på ont i magen i samband med intag av mat. Man har vid den första gastroskopin hittat lite blod i magsäcken men ingen blödningskälla. Man ställde då diagnosen gastrit baserat på den okulära undersökningen. Vid den andra hittades petekier (stavning?) i magsäcken. Prover togs som var normala, dock finns en notering i journalen att en av de miljoner läkare vi betat av tror att proverna varit icke-representativa. Hon har gått på magsårsmedicin en månad efter den första gastroskopin men den behandlingen avbröts då provsvaren blev klara (som visade u.a. samt negativt för helicobacter).

Vår ansvariga läkare börjar nu bli ganska öppen med att det fortfarande är ett mysterium men att hypotesen alltjämt är en blödning. Så jag tar nu en chansning och kollar om det är någon som har lust att leka Dr House tillsammans med mig. Alla idéer mottages tacksamt och håller naturligtvis ingen ansvarig för något. Detta är som sagt inte istället för sjukvård utan utöver. Vå resa på Östra Sjukhuset fortsätter i sin makliga takt.

Tack på förhand!

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av August:

Det gäller att komma till rätt läkare, en som är kompetent och kan ställa diagnos. För mig tog det cirka 1 1/2 år innan rätt diagnos ställdes, hade varit hos ett gäng läkare innan som gissade på colon irretable, magsår, stress etc. Då hade min sjukdom (Ulcerös colit) spridit sig över hela tjocktarmen istället för att vara lokalt, tack vare okunniga läkare. Jag kom till slut till en specialist som genom koloskopi och viktigast av allt, lyssnade på mig, ställde rätt diagnos, som tur var.

Ja ,det verkar inte bättre. Verkar ju dock positivt att mitt senaste F-cal prov inte tydde på en inflammation i tarmen. Vad som är konstigare är väll att jag mår sämre nu än när provet tydde på inflammation och det bekräftades av diverse magnetkamera osv.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Ber om ursäkt om detta blir långt men vill lämna en så fullständig anamnes som möjligt.

Min dotter, då 6 år, blev under vintern 2008/2009 orkeslös och blek. Hon ådrog sig även under denna period en öroninflammation och svinkoppor. Hon blir alltmer anemisk men fortsätter att gå i skolan och deltar t.o.m. i gymnastiken. Möjligen är det därför jag inte söker upp en läkare förrän våren 2009. Jag har då tagit vilopulsen på henne när hon sov och den låg på 120 bpm. De tog naturligtvis HB på henne och skulle återkomma. Läkaren ringer mig några timmar senare och meddelar mig att jag omedelbart måste till sjukhus för transfusion eftersom hennes HB är 32(!). På sjukhuset tas ett nytt HB som visar 35 varpå personalen ser både chockade och förbryllade ut. En vecka och fyra enheter blod senare är vi utskrivna efter att man uteslutit leukemi m m.

I skrivande stund går hon på niferex dagligen och kan på så sätt hålla upe sitt HB. Slutar hon med det så dalar HB:t sakta igen. Följande är gjort:

-Ultraljud av buken
-2st gastroskopier
-Colonoskopi
-21 FHB (7x3) utspridda över hela förloppet
-scint m.a.p. Meckels divertikel
-kontraströntgen under en hel dag för att följa genomlopp i tarm
-kapselenteroskopi (väntar på svar)

Prover som tagits är bl.a. celiaki, parasit, inflammation, helicobacter. Även dietistutredning har genomförts. Allt har varit normalt.

Kort sagt så har hon en järnbristanemi som inte har någon funnen förklaring. Allt stämmer väl överens med en gastrointestinal blödning. Problemet är bara att någon blödning inte kan hittas. Alla FHB utom ett har varit negativa och hon har inte mörk/svart avföring eller annat synligt blod som kommer ut. Hon är pigg i övrigt men klagar ibland och oregelbundet på ont i magen i samband med intag av mat. Man har vid den första gastroskopin hittat lite blod i magsäcken men ingen blödningskälla. Man ställde då diagnosen gastrit baserat på den okulära undersökningen. Vid den andra hittades petekier (stavning?) i magsäcken. Prover togs som var normala, dock finns en notering i journalen att en av de miljoner läkare vi betat av tror att proverna varit icke-representativa. Hon har gått på magsårsmedicin en månad efter den första gastroskopin men den behandlingen avbröts då provsvaren blev klara (som visade u.a. samt negativt för helicobacter).

Vår ansvariga läkare börjar nu bli ganska öppen med att det fortfarande är ett mysterium men att hypotesen alltjämt är en blödning. Så jag tar nu en chansning och kollar om det är någon som har lust att leka Dr House tillsammans med mig. Alla idéer mottages tacksamt och håller naturligtvis ingen ansvarig för något. Detta är som sagt inte istället för sjukvård utan utöver. Vå resa på Östra Sjukhuset fortsätter i sin makliga takt.

Tack på förhand!

Bättre med för lång berätelse än för kort.

Hur ser det ut i övriga släkten? Några heriditära eller ovanliga sjukdomar?
Syskon? Hur ser det ut hos dem?

Har din dotter varit fullt frisk tills detta eller har hon haft andra sjukdomar?
Brukar hon ofta ha infektioner/förkylningar?

Har hon haft gulsot ellervarit gulaktig i huden och i ögonvitorna? Har hennes urin varit mörk?

Svårt att veta vilka prover/labprover som tagits och så, därför brainstormar jag bara lite. Allt jag säger uppfyller måhända inte det som du beskrivit, men å andra sidan så måste man inte uppvisa alla symtom vid olika sjukdomar.

Blödning och bristtillstånd känns som ni uteslutit vilket för tankarna till hemolys, dvs nedbrytning av de röda blodkropparna.
Här har vi tex Glukos-6-Phosphate Deficency (G6PD) som är en enzymbristsjukdom som förkortar de röda blodkropparnas livslängd vilket gör att Hb sjunker.
Vi har även Autoimmun Hemolytisk Anemi (AIHA) som via olika mekanismer leder till förstörelse av de röda blodkropparna.
Tankarna går även till genetiska defekter, vilket kräver analys av kromosomer/gener etc och är något jag är väldigt inkompetent på.

Hur ser det ut med de två nämnda sjukdomarna, har de uteslutits? Dessa brukar ha en smygande anemi, som perosnen anpassar sig efter, tills en infketion kommer och triggar igång sjukdomsbilden (du nämnde tex att hon hade impetigo och otit).
Att det skulle röra sig om en blödningsanemi är inte troligt för mig utifrån det du skrivit då man inte sett något alls som skulle stödja det i utredningen. Hur var det tex när din dotter åt magsårsmedicin (omeprazol?), sjönk Hbn då också?