Min dator har blivit långsam
Jag håller på att få fnatt på min dator för att den har blivit så långsam.
Ofta när jag bara ska göra nåt simpelt som att byta fönster så tar det typ 2 minuter.
Eller när jag kompilerar Flashfiler så tar det ca 1-5 minuter när det bara ska ta ca 10-20 sekunder.
Det känns som att det går sirap i datorn. Förstår inte varför den har blivit så slö.
Formaterade för övrigt om den för ca 3 månader sen för att den krånglade och var långsam, det blev bra då men den blev långsammare och långsammare efter det.
Jag kör XP. Spelar inga spel, surfar inga mysko sidor eller har för mej några konstiga saker. Har nästan inga program installerade alls. Och har ställt in de visuella inställningar i windows för bästa prestanda.
Har tänkt och ta och formatera den en gång till nu, och sedan bara ha det absolut nödvändigaste installerat efter det.
Vill bara samla ihop lite råd för hur jag ska få datorn att vara så snabb som möjligt. Att köpa någon ny hårdvara är inget alternativ för mig =\
Vilket Anti-virus program ska jag köra med för bästa prestandan, utan att det släpper in massa virus så datorn blir seg i vilket fall såklart =P
Jag kör på AVG just nu.
Och anti-spyware? använder Spyware doctor nu.
Förresten så har jag fått upp meddelanden massa ggr om att windows behöver mer utrymme och förstorar växlingsfilen. Har läst att man kan ha en egen partition som växlingsfilen ska vara på och att storleken ska vara låst. ska man det?
hur är det med brandvägg? ska man ens ha något aktiverad? Har hört från flera att det är ganska onödigt, men jag kör på xp's brandvägg just nu.
Just det, har även läst att man ska vara inne på administratör-konto så lite som möjligt och ist köra på ett konto som inte e admin eftersom att det ger mindre åtkomst till saker som spywares och sånt vill komma åt.
och vad finns det för annat att tänka på som faktiskt har någon märkbar effekt på hastigheten på datorn?
har föresten sökt en hel del om de här grejerna men hittat väldigt lite men information, så ni får gärna länka till någonstans där det finns optimerings-tips eller så.
Går jag förresten in i felsäkert läge så går datorn snabbt som blixten förutom när jag drar runt fönster och sånt, jag hade utan tvekan kört i felsäkert läge hela tiden för det funkar perfekt till det jag gör *förutom* att upplösning bli så låg. synd =(