HP iPaq Voice Messenger (1095 kr på Dustinhome)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0x
Har du så den använder edge har du nog lyckats stänga av 3g. Hur du nu stänger av Edge, har jag ingen aning om då min operator inte erbjuder det.. Det kan ju också vara som så att du har bättre 3Gmottagning än gsmmottagning, då kanske den drar mindre ström?

Min kör jag på följande i Settings Power Manager:

Backlight time out on battery: 10 sekunder
Display time out: 2 minutes
Light Sensor: Off
Brightness: 1
Keyboard backlight time out: 8 sekunder

Självklart har jag stängt av blåtand och wifi. Brukar också stänga av de processer som ligger i bakgrunden. Kom också ihåg att telefonen har mycket bättre batteritid om du laddar den via USB istället för vägguttaget.

ok, tack

Kan vi inte börja samla lite fler "bra att ha program" här?

själv störde jag mig mycket på att "contacts" sorterades efter: efternamn-förnamn så jag laddade hem programmet:
"ContactFix" - som fixar ens kontakter så som man vill att de ska presenteras.
"Skype for windows mobile" - bra program men buggar satan för mig så det blev avinstallering.

Visa signatur

C2D E6600@3,2GHz. Kylning: ZALMAN CNPS9700 LED - ASUS p5w dh deluxe BIOS 1305 - 4Gb Geil DDR2 PC2-6400 - Geforce 8800GTS 512. - APLUS Case XClio 2, Sidodörr med 250mm-fläkt, Midi tower. - Hiper Nätagg ATX 530W. - Windows XP Pro. - NEC MultiSync 20WGX2 20.1".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Huh? Hur kan det vara så? Josasp sade nyss raka motsatsen!
Läste på laddaren, där står det "Output: 1A 5V" vilket är mycket mer än vad USB porten ger, förutsatt att laddning via USB porten ger 500 ma, och inte kör "Power USB" där USB porten kan ge upp till 6 ampere vid 5 volt.

Jag vet inte varför det är så, men ser vi till andra snabbladdningsbara batterier, t.ex. AA-batterier så ger snabbladdare oftast sämre prestanda. Jag är ingen expert på området, men laddar jag min via vägguttaget får jag kanske en dags användning, och kör jag istället via usbkabel får jag minst den dubbla prestandan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hedenhös
ok, tack

Kan vi inte börja samla lite fler "bra att ha program" här?

själv störde jag mig mycket på att "contacts" sorterades efter: efternamn-förnamn så jag laddade hem programmet:
"ContactFix" - som fixar ens kontakter så som man vill att de ska presenteras.
"Skype for windows mobile" - bra program men buggar satan för mig så det blev avinstallering.

http://wap.gpsed.com/wm/gpsed.mssp.cab
Det programmet verkar intressant, man kan kolla hastigheter etc. med GPSen. Man kan köra en runda och sedan jämföra tider och hastigheter med tidigare körda rundor och så Ska testa programmet nästa vecka om jag får igång GPSen ordentligt. Har tyvärr aldrig fått kontakt med någon satellit, antar att det är nått som är fel.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

http://wap.gpsed.com/wm/gpsed.mssp.cab
Det programmet verkar intressant, man kan kolla hastigheter etc. med GPSen. Man kan köra en runda och sedan jämföra tider och hastigheter med tidigare körda rundor och så Ska testa programmet nästa vecka om jag får igång GPSen ordentlig. har tyvärr aldrig fått kontakt med någon satellit, antar att det är nått som är fel.

Jag rekommenderar run.gps för det, helt underbart program!

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Jag rekommenderar run.gps för det, helt underbart program!

Ska kolla in det med, om utrymmet räcker! Har inte köpt mig ett minneskort än

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Har inte köpt mig ett minneskort än

Men gör det då kostar ju typ 70kr för ett 4gb nu ju.

Visa signatur

ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1

Permalänk
Citat:

Har du så den använder edge har du nog lyckats stänga av 3g. Hur du nu stänger av Edge, har jag ingen aning om då min operator inte erbjuder det.. Det kan ju också vara som så att du har bättre 3Gmottagning än gsmmottagning, då kanske den drar mindre ström?

Min kör jag på följande i Settings Power Manager:

Backlight time out on battery: 10 sekunder
Display time out: 2 minutes
Light Sensor: Off
Brightness: 1
Keyboard backlight time out: 8 sekunder

Självklart har jag stängt av blåtand och wifi. Brukar också stänga av de processer som ligger i bakgrunden. Kom också ihåg att telefonen har mycket bättre batteritid om du laddar den via USB istället för vägguttaget.

Jag har försökt rota lite i det där med EDGE och ROAMING i ett desperat försök att få ner strömförbrukningen...
Enligt HP's support är det inget man kan "stänga av" i mobilen. De menar att det är SIM-styrt och att det med andra ord är upp till operatören (i mitt fall Halebop) att stänga av/begränsa dessa funktioner.

Synpunkter på detta?

Visa signatur

C2D E6600@3,2GHz. Kylning: ZALMAN CNPS9700 LED - ASUS p5w dh deluxe BIOS 1305 - 4Gb Geil DDR2 PC2-6400 - Geforce 8800GTS 512. - APLUS Case XClio 2, Sidodörr med 250mm-fläkt, Midi tower. - Hiper Nätagg ATX 530W. - Windows XP Pro. - NEC MultiSync 20WGX2 20.1".

Permalänk
Medlem
Citat:

Men gör det då kostar ju typ 70kr för ett 4gb nu ju.

Så viktigt är det inte att jag lägger 70 kr på det när jag har viktigare saker att köpa Så som nytt styre till moppen etc, det kostar många hundra (600-1000kr funderar jag på) om jag ska ha kvalitet.

Visa signatur

🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk

Men hur ska du då kunna kolla hastigheter o se om trimningen på moppen har lyckats!!??!1§1§½

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Men hur ska du då kunna kolla hastigheter o se om trimningen på moppen har lyckats!!??!1§1§½

Driv på med sarkasmen du, jag kör otrimmat
----------

Kan man köra modifierade kameradrivrutiner som på Sony Ericsson telefoner? Skulle gärna ändra om massa, och ha någon profil där det inte tar hundra år att ta ett kort.

Visa signatur

🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Så viktigt är det inte att jag lägger 70 kr på det när jag har viktigare saker att köpa Så som nytt styre till moppen etc, det kostar många hundra (600-1000kr funderar jag på) om jag ska ha kvalitet.

7% av 1000kr för mycket att spendera på din telefon?
70kr lägger man ju på en lunch ju

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

7% av 1000kr för mycket att spendera på din telefon?
70kr lägger man ju på en lunch ju

Om man tänker riktigt mycket kan man få fram antagandet att jag är runt 15 år, och då får man se vad 70 kr är för mig
Är faktiskt nästan en fjärde del av vad jag har för pengar att röra mig med per månad. Men började jobba som reklamutdelare förra veckan, så nu kommer 70 kr vara runt 7-10 % av vad jag har på en månad...

Men visst, jag hade köpt telefonen utan att blinka en extra gång om den kostat 70 kronor mer, men nu var det inte så

Visa signatur

🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Om man tänker riktigt mycket kan man få fram antagandet att jag är runt 15 år, och då får man se vad 70 kr är för mig
Är faktiskt nästan en fjärde del av vad jag har för pengar att röra mig med per månad. Men började jobba som reklamutdelare förra veckan, så nu kommer 70 kr vara runt 7-10 % av vad jag har på en månad...

Men visst, jag hade köpt telefonen utan att blinka en extra gång om den kostat 70 kronor mer, men nu var det inte så

Intressant resonemang, hade fungerat bra om det vore en månadsavgift vi talade om.

Men om vi gör antagandet att kortet kommer att hålla i 2år så borde vi med det resonemanget slå ut den totala kostnanaden av kortet på din totala inkokmst över två år.
Dvs 70/(1000*24)=0,0029%, eller ja låt oss bara säga att det är en ganska så liten utgift i förhållande till vad du får

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Intressant resonemang, hade fungerat bra om det vore en månadsavgift vi talade om.

Men om vi gör antagandet att kortet kommer att hålla i 2år så borde vi med det resonemanget slå ut den totala kostnanaden av kortet på din totala inkokmst över två år.
Dvs 70/(1000*24)=0,0029%, eller ja låt oss bara säga att det är en ganska så liten utgift i förhållande till vad du får

Borde väll vara 0,29%

70/0,07 visar att jag får tusen kronor per månad, vilket inte stämmer. Får förmodligen in runt 750. Gjorde bara en liten snabb gissning i huvudet när jag skrev 7-10%

Men jag tycker inte att det är något knepigt resonemang jag har, det säger ju mig att det minneskortet tar runt 1/10 av vad jag kan köpa på en månad, vilket jag anser vara ovärt just nu.

Vill dessutom ha 8 GB, men det hittar jag inte på prisjakt.
Finns inte det till MicroSD? Eller är det MicroSDHC som passar? Där fanns det större storlekar.

Visa signatur

🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

MicroSDHC eller vad det nu kallas funkar utmärkt i telefonen. Tror alla kort över 4 GB är HC...

Permalänk
Medlem
Citat:

MicroSDHC eller vad det nu kallas funkar utmärkt i telefonen. Tror alla kort över 4 GB är HC...

Trevligt! Då vet jag vad jag ska köpa mig någon gång när tiden är den rätta
Spelar skriv/läs hastigheter någon som helst roll i mobilen? Går det mindre hackigt vid inspelning av film om man har snabbare minneskort t.ex?

Visa signatur

🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Personligen, fy fan för windows mobile.... provade en äldre version när qtek 9100 var het.... denna var fasen inte bättre.

Voice Messengern var ett stenhårt felköp för min del. får försöka sälja av den.

any takers ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Trevligt! Då vet jag vad jag ska köpa mig någon gång när tiden är den rätta
Spelar skriv/läs hastigheter någon som helst roll i mobilen? Går det mindre hackigt vid inspelning av film om man har snabbare minneskort t.ex?

Ingen aning faktiskt. Jag köpte själv http://www.dustinhome.se/pd_5010165555.aspx? och det funkar fint att spela upp Xvid-filmer med, typ DVDrip på 700 mb. I och med att det inte står några läs- eller skrivtider utskrivna antar jag att det inte är något höghastighetskort..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikabob
Personligen, fy fan för windows mobile.... provade en äldre version när qtek 9100 var het.... denna var fasen inte bättre.

any takers ?

Nyfiken hur du resonerar här. Vad är det som är så tokigt med WinMo i den här mobilen? Jag tycker WM6.1 Standard är lika trevligt som det jag främst kan jämföra det med, Symbian S60. (Har ingen avsikt att starta något flamewar, är bara nyfiken )

Permalänk
Medlem
Citat:

any takers ?

Jaha?

Voce messengern är ju fan den snabbaste WM telefonen jag har haft, och jag har haft bra många kan jag tillägga inklusive flera 9100 och kan då säga att en 9100 är fan så mycket slöare.

Vad upplever du slött med Voicen?

Visa signatur

Permalänk

Har nu fått Garmin mobile att funka. Verkar vara ett mycket bra GPS prog.

På test fick jag Halebop att stänga av möjlighet att surfa samt även möjlighet att ringa utomlands på mitt SIM... Jag inbillar mig att strömförbrukningen gick ner en del då.

Nu pratar vi standy/idle-tid såklart.

Kan detta stämma tro?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Personligen, så var det nog helheten som inte klickade. WM känns intensivt som det är utvecklat med touchscreen i åtanke, så det blir lite haltande när det saknas.

Jag har kört sony ericssons Candybar-lurar i många år, självfallet är operativsystemet för den kanske inte världens bästa. MEN ur min synvinkel väl utvecklat i åtanke med hårdvaran.

Permalänk

Vadå? Har inte du touch screen på din???

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Personligen, så var det nog helheten som inte klickade. WM känns intensivt som det är utvecklat med touchscreen i åtanke, så det blir lite haltande när det saknas.

Jag har kört sony ericssons Candybar-lurar i många år, självfallet är operativsystemet för den kanske inte världens bästa. MEN ur min synvinkel väl utvecklat i åtanke med hårdvaran.

Personligen så är jag sjukt nöjd med hur WM hanteras utan TS, haft WM+TS i 2år nu och är så less på't så jag kan spy. WM för ts fungera bra för knappar men fan att man måste trycka på någon liten skitknapp som inte kommer åt med fingrarna hela tiden.

Men WM smartphone är ju najs!

Visa signatur

Permalänk

Hmm, testade GPSen (garmin) idag till jobbet. Med billaddare och röd indikator på telefonen för laddning. Åkte hemifrån med 3 batteripluppar och kom fram med 2!?!

Visa signatur

Permalänk

Nån som fått den "riktiga" varianten av YouTube att fungera med denna telefon, och inte mobilvarianten?

Hur?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nån som fått den "riktiga" varianten av YouTube att fungera med denna telefon, och inte mobilvarianten?

Hur?

har inte testat, men det borde gå om du ändrar i webbläsare så att mobilen visas som en vanlig dator. Då ändras inte webbsidorna till mobilvarianter.

Vet att det går att ändra i Opera i alla fall, men det går nog inte i Internet Explorer.

Men då måste du ha Flashplayer också, länka gärna om du har det

Visa signatur

🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Tänkte ta och meddela att även jag nu skaffat en Voice Messenger fick hem den idag.
Den verkar vara helt okej och prisvärd till det här priset.
Har tankat alla uppdateringar från HPs supportsida och styrningen vart onekligen bättre, är fortfarande inte riktigt överens med den men det ger sig nog med tiden, jag var definitivt inte sams med joysticken på min förra då den var väck så :P.

Iaf så det jag var fundersam på tidigare ang. ljudvolymen så är den helt okej på denna, på 614c så var den värdelös!

Det jag funderar på är hur man ser vilket nät InternetExplorer surfar via, jag vill kunna styra (strypa) min webbläsare till att enbart använda WLAN när det är tillgängligt så jag inte får en massa datatrafik går det att göra via IE eller måste man in med annan läsare? Vilka läsare funkar till denna då den inte har touch?

Finns det ngn bra taskmanager för WM utan touch, nån som har hittat någon?

För er som går i köptankar så det är en prisvärd och bra telefon, tänk på att den inte är på svenska, men att svensk ordlista går att få. Förövrigt så är WM, just WM men denna telefon var faktiskt bland dom snabbare jag provat (vad gäller WM). Det är inte mitt favoritoperativ men har haft två tidigare telefoner med WM så jag är rätt van, alltså ingen telefon man köper åt farfar, man har du inte passerat 40 så go for it!

Är ni studenter är det fratkfritt från DustinHome dessutom och 8GB får ni för runt 180kr.

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk

Kicken, jag har inte hittat nån bra lösning för att låsa till WLAN, men jag har manuellt disablat GPRS genom att connections->GPRS->"leverantör"->"Connects to: Från "The Internet, till Secure WAP Network".

Är taskmanagern till denna dålig?

Och en helt annan sak...

Jag själv har inte haft så mkt problem med att man av misstag kommer åt touchknapparna vid exempelvis inkommande samtal, har väl bara hänt nån gång. Men för andra verkar det vara ett större problem och jag antar att det även kan bli för mig...

Jag hittade en intressant tråd/lösning på det problemet, om man är villig att flasha lite ROM's o grejer dvs.
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=559630

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Angående att komma åt touchknapparna under samtal finns det en fix till detta. http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareDesc...

Permalänk
Medlem
Citat:

Kicken, jag har inte hittat nån bra lösning för att låsa till WLAN, men jag har manuellt disablat GPRS genom att connections->GPRS->"leverantör"->"Connects to: Från "The Internet, till Secure WAP Network".

Är taskmanagern till denna dålig?

Och en helt annan sak...

Jag själv har inte haft så mkt problem med att man av misstag kommer åt touchknapparna vid exempelvis inkommande samtal, har väl bara hänt nån gång. Men för andra verkar det vara ett större problem och jag antar att det även kan bli för mig...

Jag hittade en intressant tråd/lösning på det problemet, om man är villig att flasha lite ROM's o grejer dvs.
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=559630

Citat:

Angående att komma åt touchknapparna under samtal finns det en fix till detta. http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareDesc...

Är bara att aktivera knapplåset att gå igång automatiskt under samtal

Inställningar> Security > Key Guard > Activate Key guard during calls.

Visa signatur

🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10