Permalänk
Medlem

Atapi Incompatible

Hallå (ny här på forumet).

Jo, nu är det så här. Min brännare har börjat krångla, den har i stort sett försvunnit helt. Jag har testat att sätta "Auto" och "CD-rom" i BIOS på Secondary Master. Den sitter ensam på en IDE-kabel, har prövat byta den också men det funkar ändå inte. Den har ström, för den blinkar till när man startar och jag kan ejecta.

Men när jag startar datorn så piper det två gånger och sen står det "Secondary Master Drive - Atapi Incompatible. Press F1 to resume".

Men nu så är inte jag något proffs på sådant här så..
för det första: Vad betyder det, Atapi Incompatible? För det andra, vad tusan kan jag göra åt det?

Brännaren är en TDK Cyclone 32x/10x/40x.

Vore guld om någon kunde förklara och hjälpa mig.
Tacksam för svar, blir tokig snart.

Visa signatur

All we need is da fonk.

Permalänk
Hedersmedlem

Funkade brännaren förut?

Vad pipen betyder kan du kontrollera i moderkortets manual.

EDIT: Välkommen till forumet

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den har funkat hur bra som helst innan.

Pipen är väl antagligen bara för att markera att något gick snett, eftersom felmeddelandet kommer upp i samma veva.

Tack, tack

Visa signatur

All we need is da fonk.

Permalänk
Medlem

Vad har du för typ av ide-kablar? Extra långa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perb
Vad har du för typ av ide-kablar? Extra långa?

Jadu Jag tror den är lite längre än vanligt. Har en annan här som är kortare. Är lite dålig på vilka olika varianter som finns

Visa signatur

All we need is da fonk.

Permalänk
Medlem

är det Udma66/100 kablar? Vissa Atapi enheter kan ha lite probs med sådana kablar. Testa att köra med en gammal hederlig kabel istället och se om det funkar bättre då.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K