Intel X25-M G2 80GB (FAQ=första posten)

Permalänk
Medlem

Mitt OS på min "backup" var jag tvungen att isntallera om nyligen pga. att ALLT gick svinsegt precis efter BIOS, och det enda jag förlorade var alla installerade spel (därför jag har 3 TB+ att ha allt viktigt på). Som du skrev så låter velociraptorn VÄLDIGT dyr i jämförelse, ville dock mest få en snabbare dator på backupen (enligt prestandatest (och logik) flaskhalsar HDDN min dator (i vissa fall 3d kortet, jag vet, väntar på HD5850)) Men jag gör nog så att jag väntar tills min 500gb dör.. fast om det blir samma fel som det blev för en vecka sen ryker den så jag vill höra mer från er här! lägg upp en plan åt mig

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Jo jag instämmer med dig men jag undrar om stuttering dessa diskar lider av blir lika märkbart på så pass långsamma datorer som netbooks. De har _inget_ att göra i ett system byggt för prestanda.

Hade det inte varit för att min Asus Eee 701SD kommit med en fastlödd eländig 4GB SSD (som Kingstons "skräpdiskar" utpresterar) så hade jag provat min X25-M på den med.

Helt rätt tänkt, men nu säger du emot dig själv helt plötsligt?
kanske jag som e trög men haha förfasen.
Just nu sitter jag på en ASUS eee 701 4GB ssd och fan va segt det går

Visa signatur

i7 920@3.36GHz | ASUS P6T | Corsair 6GB | Intel 320 160GB | WD GP 5TB | XFX HD6970 | Antec P182b | Corsair TX850w | Noctua | Win7x64 | Acer24'LED

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brolles
Helt rätt tänkt, men nu säger du emot dig själv helt plötsligt?
kanske jag som e trög men haha förfasen.
Just nu sitter jag på en ASUS eee 701 4GB ssd och fan va segt det går

Nu är jag trött men jag ser inte hur jag skulle säga emot mig själv. Netbooks är inga prestandadatorer, och min 701SD har något av det slöaste i diskväg jag någonsin sett. Hade jag haft en anslutning för en disk hade jag kört med Kingstons billiga stutteringskadade SSD i den, det hade fortfarande varit en uppgradering.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Nu är jag trött men jag ser inte hur jag skulle säga emot mig själv. Netbooks är inga prestandadatorer, och min 701SD har något av det slöaste i diskväg jag någonsin sett. Hade jag haft en anslutning för en disk hade jag kört med Kingstons billiga stutteringskadade SSD i den, det hade fortfarande varit en uppgradering.

citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Ursprungligen inskrivet av anders.149
Frågan är hur pass Intel-disken är den dag man nu väljer att flytta in den i en "riktig" dator. Utvecklingen kan gå fort. Förstår hur du menar och instämmer, men ska man ha en SSD enbart för en netbook så finns det lämpligare diskar.
--------------------------------------------------------------------------------

citat: av ubbe1
--------------------------------------------------------------------------------
Skitsnack.
På vilket sätt skulle intel g2 vara olämplig som disk till en netbook?
--------------------------------------------------------------------------------

Du var så emot en G2:a i en netbook, men helt plötsligt ville du
(om det nu hade varit möjligt) att installa G2:an i din Asus eee 701?

Jag håller med ubbe1, bästa ssd´n är en G2:a och sen ska man
inte glömma att den går ju faktist att flytta till vilken dator som helst
i framtiden.

Visa signatur

i7 920@3.36GHz | ASUS P6T | Corsair 6GB | Intel 320 160GB | WD GP 5TB | XFX HD6970 | Antec P182b | Corsair TX850w | Noctua | Win7x64 | Acer24'LED

Permalänk
Hedersmedlem

ojsan ett par timmar och en helt sida helt fylld i tråden
Kan alla bara sluta argumentera dedär med intel g2 + nettop?
tar mig friheten att sammanfatta:
intel g2 är snabb. nettop är ganska söliga. dess orginal HDDs är mycket söliga! I och med att diskarna orginal är mycket söliga så begränsas busshastigheten för lagring vilket även medför mindre strömförbrukning. Tex bara sata1 som direkt begränsar sekventiell skrivning/läsning mot diskar som har högre än 150MB/s i dessa värden.
Köper man en disk som är snabbare tappar de diskarna kraftigt i prestanda/krona om de är menade att köras i den datorn. Överlag ger de flästa SSD mycket bättre prestanda än orginaldiskarna men man bör se upp med jmicron 602 (var väll den.. mins inte numret ).

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brolles
Du var så emot en G2:a i en netbook, men helt plötsligt ville du
(om det nu hade varit möjligt) att installa G2:an i din Asus eee 701?

Jag har ju inte tänkt slösa bort en X25-M G2 på en Asus Eee 701, utan bara testa vilka prestandaskillnader som blir och hur mycket datorn verkligen hade begränsat disken. Men då min dator, som sagt, har fastlödd lagring så går det inte att testa.

Permalänk

Vad är skillnaden mellan X25-M G2 80GB retail och OEM?
Om jag köper OEM, går den inte att skruva fast då? Om det inte medföljer några skruvar eller nåt alls.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Vad är skillnaden mellan X25-M G2 80GB retail och OEM?
Om jag köper OEM, går den inte att skruva fast då? Om det inte medföljer några skruvar eller nåt alls.

Det har nämnts på varje sida i tråden. Köper du Retail-versionen så får du med skenor och skruv. OEM/Bulk får du endast med en disk.

Permalänk

Bläddrade igenom dem senaste 4-5 sidorna eller så men hittade ingen info angående detta, kände inte för att bläddra igenom 34 sidor såhär på morgonen..

Men jahapp =/ Då måste jag väl betala 500 spänn extra för retail versionen =/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Vad är skillnaden mellan X25-M G2 80GB retail och OEM?
Om jag köper OEM, går den inte att skruva fast då? Om det inte medföljer några skruvar eller nåt alls.

Med den 'billigare' OEM versionen medföljer inga fastsättningsdetaljer.
Å andra sidan behövs bara en bit tape för att hålla SSD'n på plats i lådan.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Undrar hur montörerna på inet skulle fästa den om man köper OEM...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Bläddrade igenom dem senaste 4-5 sidorna eller så men hittade ingen info angående detta, kände inte för att bläddra igenom 34 sidor såhär på morgonen..

Men jahapp =/ Då måste jag väl betala 500 spänn extra för retail versionen =/

Det finns ju lösa skenor att köpa för en hundring. Jag vet dock inga att rekommendera, de jag köpte som kom från Deltaco fungerar inte något vidare med skenorna i mitt Mini P180.

Ett alternativ är ju en liten låda som OCZ tillverkar. Den nämndes för ett par sidor sedan och ska, som jag uppfattade det, stödja även skensystem som finns i många chassin bättre. Disken trycks in i lådan så då är ju också frågan om X25-M passar i anslutningarna med. Jag är på väg till jobbet så hinner varken leta upp den nu eller kolla om den passar men någon annan kommer kanske ihåg vilken det är och kan svara fortare.

Jag hade för mig att den fanns på Komplett för 220kr, men när jag kikade precis så hittade inte jag den där.

500kr extra för Retail känns inte riktigt värt det, speciellt om även de fästena kan krångla med montering i chassin.

Permalänk
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Den här skulle inte funka då..?
https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/adapter-2-5-...

Fungerar gör den, men den är något svinig att skruva fast. Det var en sån jag köpte till min. Inte värd pengarna alls i mitt tycke.

Permalänk

Hmm.. men den funkar säger du..
Alltså kan man köpa den där adaptern och sen köra på en X25-M G2 OEM?
Det är montörerna som får kämpa lite med skruvandet sen bara.. ^^

Går det att skruva fast SSD:n med såna här skruvar? (troligen inte..): https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/bland...

Permalänk
Inaktiv

Skulle ju inte skriva mer i frågan men kan inte låta frågorna stå obesvarade.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149

Men jag förstår inte hur du kan säga att X25-M G2 skulle vara så bra på ett system som inte kan hantera disken när det finns billigare diskar som ger nästan samma prestanda på ett sådant system.

Ge mig ett bra argument till varför man ska betala extra för prestanda man ändå inte kan få ut?

du skriver det själv ovan. Man får bara nästan samma prestanda med en disk som bara är några hundralappar billigare och inte rekommenderas av någon annan än dig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Självklart, men den förändringen i prestanda i övergången mellan två olika diskar kan bara göras i samma system. Du kan ju inte jämföra din (förmodade) gamla långsamma disk mot den som jag körde innan i mitt system som faktiskt var rätt snabb. Det var det jag försökte förklara med mitt argument om en slö gammalt USB1.1 minne som systemdisk.

Du vill inte att jag gör jämförelsen. Är det för att jag visar att jag fick en större upplevd förbättring för mina 2100:- än vad du fick för dina 2100:-? Så visst kan jag och skall jag göra jämförelsen. Utan upplevd förbättring så är ju frågan om investeringen var lönsam och utan mätbara siffror så börjar man ju hamna på HIFI nivåerna med påstådda men ej mätbara ljudskillnader beroende på isoleringsplastens färg på kabeln..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149

Jag accepterar din åsikt att du anser att X25-M G2 är en bra disk i alla datorer, även om datorn i fråga flaskar hårddisken och man i princip betalar för presdana man inte kan få. Jag anser att X25-M G2 lämpar sig bättre i system som faktiskt kan ta tillvara på prestandan. För långsammare system finns det andra diskar som fungerar så gott som lika bra.

Och som jag redan skrivit 700 ggr, upp till var och en hur vi slösar bort våra pengar.

Så gott som lika bra var det ja. Med det resonemanget så borde det inte säljas något kvalitetsbaserat, en landmangrill är så gott som lika bra som en Weber, en Lamborgini så gott som lika bra som en Skoda ( vi har ju ändå hastighetsbegränsningen på max 120km/h) osv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Hade det inte varit för att min Asus Eee 701SD kommit med en fastlödd eländig 4GB SSD (som Kingstons "skräpdiskar" utpresterar) så hade jag provat min X25-M på den med.

Now we are talking

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Jag har ju inte tänkt slösa bort en X25-M G2 på en Asus Eee 701, utan bara testa vilka prestandaskillnader som blir och hur mycket datorn verkligen hade begränsat disken. Men då min dator, som sagt, har fastlödd lagring så går det inte att testa.

anar jag en lite bitter ton där?
synd att inte även du får uppleva prestandaförbättringen innan du går ut och dömer ut uppgraderingen som sådan.

Permalänk
Medlem

Vad som ingår i retail:
En låda:
http://privat.bahnhof.se/wb895093/intelssd/DSC02312.JPG

2.5"->3.5" adapter, lite skruvar, mini-cd (vet inte vad som finns på den, tror det bara är manual och installationsguide), installations guide i pappersform, klistermärke :p, och själva disken.
http://privat.bahnhof.se/wb895093/intelssd/DSC02313.JPG

Den väger ca. 80 gram:
http://privat.bahnhof.se/wb895093/intelssd/DSC02316.JPG
Känns ruskigt lätt men å andra sidan, den vanliga 2.5" disken som jag ersatte denna med vägde väl 92 gram eller något sådant så är ju ingen enorm skillnad. Däremot känns SSDn bara som en tunn ihålig låda

Undersidan:
http://privat.bahnhof.se/wb895093/intelssd/DSC02315.JPG

Ang. adapter så känns den som ingår rätt bra jämfört med andra jag sett, inte för att det på något sätt rättfärdigar 500 kr eller vad många butiker nu tar för retailversionen.
En låda är förstås bättre rent kompatibilitetsmässigt men den som nämnts i tråden kostade väl 400 kr? Känns inte direkt värt det tycker jag.
Dustin har en "vanlig" adapter:
http://www.dustinhome.se/pd_5010007584.aspx

Där får du med en adapter för miniPATA också, hittade ingen utan. Som student kostar den 42 kr, billigare än så blir kanske svårt att hitta. Av kommenterarerna att döma verkar kvalitén rätt kass dock..

Denna är kanske bättre, men finns inte i lager:
http://www.dustinhome.se/pd_5010331484.aspx
(kostar 47 som student)

edit:
http://www.dustinhome.se/pd_5010316127.aspx
Kostar 16 kr med studentrabatt (60 kr utan).
Kommentarerna verkar oense om skruvar ingår dock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Ett alternativ är ju en liten låda som OCZ tillverkar. Den nämndes för ett par sidor sedan och ska, som jag uppfattade det, stödja även skensystem som finns i många chassin bättre. Disken trycks in i lådan så då är ju också frågan om X25-M passar i anslutningarna med.

Det *måste* ju passa. Är ju standard på allting, annars skulle jag inte kunnat montera min i min bärbara t.ex. Kontakterna sitter alltid på samma ställe.

Permalänk

Okej tack för det utförliga svaret och de fina bilderna echo.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Vad som ingår i retail:

2.5"->3.5" adapter, lite skruvar, mini-cd (vet inte vad som finns på den, tror det bara är manual och installationsguide), installations guide i pappersform, klistermärke :p, och själva disken.
[url]http://privat.bahnhof.se/wb895093/intelssd/DSC02313.JPG[/url

Så det medföljer en 2.5"->3.5" adapter?
Lustigt.. alla rekommenderar att man köper en 2.5"->3.5" adapter separat när man köper X25-M G2.
Men då behöver man ju inte köpa till en adapter när man köper SSD:n..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Okej tack för det utförliga svaret och de fina bilderna echo.

Så det medföljer en 2.5"->3.5" adapter?
Lustigt.. alla rekommenderar att man köper en 2.5"->3.5" adapter separat när man köper X25-M G2.
Men då behöver man ju inte köpa till en adapter när man köper SSD:n..

Den kanske inte ingår om man köper OEM-versionen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Så det medföljer en 2.5"->3.5" adapter?
Lustigt.. alla rekommenderar att man köper en 2.5"->3.5" adapter separat när man köper X25-M G2.
Men då behöver man ju inte köpa till en adapter när man köper SSD:n..

Om man köper retail så får man med det. Om man köper OEM, som de flesta gör (jusst för att retail ofta kostar 500 kr mer eller något sådant) så antar jag att man bara får disken och inget annat, inte ens skruvar (så brukar det vara i alla fall).

Permalänk

Ja jag vet att adaptern inte följer med OEM versionen.. men jag har sett många här i forumet som har rekommenderat att man köper en 2.5"->3.5" adapter till retail versionen..

OEM versionen är ju rätt ny, förut så existerade bara retail versionen..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ubbe1
du skriver det själv ovan. Man får bara nästan samma prestanda med en disk som bara är några hundralappar billigare och inte rekommenderas av någon annan än dig.

Är inte ca en tusenlapp ett ganska stort steg över "ett par hundralappar"?
Även jag har en aversion mot jmicron kontrollers, men jag har ett vagt minne av att tester på dessa kingston indikerar att stutteringproblemet (och random writes) är klart reducerat. Hade jag själv funderat på att uppgradera en nettop, så hade jag helt klart grottat vidare i den fråga istället för att skaffa en prestandabest. Varför bränna mer pengar än man behöver?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ubbe1
Du vill inte att jag gör jämförelsen. Är det för att jag visar att jag fick en större upplevd förbättring för mina 2100:- än vad du fick för dina 2100:-?

Försöker du vara irriterande?
Den upplevda förbättringen för dig var högre, eftersom din utgångspunkt var så mycket lägre. Inte så svårt att inse väl?
Av den anledningen så hade din upplevda förbättring nog rätt sannolikt blivit högre än hans, även om du bytt till en billigare kingston eller tex en crucial m225.

Sagt med andra ord: du har köpt en nettop för säg 3000 och lagt 2000+ på en uppgradering, dvs uppgraderat burken för en summa av 60-70% av dess värde! Anders har köpt burk för säg 12000+ och lagt samma pengar på uppgradering, och därmed uppgraderat burken för 16-17% av sitt värde. Inte så konstigt att den upplevda förbättringen är större för dig.
Och fortfarande konstigt i mina ögon att köpa en ren budgetburk och trycka i lyxkomponenter i den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ubbe1
en Lamborgini så gott som lika bra som en Skoda ( vi har ju ändå hastighetsbegränsningen på max 120km/h) osv.

Tja, om det enda man gör i sin lambo är att pendla fram och tillbaks till jobbet, så tycker jag även det är ett rätt korkat köp.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Nu verkar många ha fått sina ssd diskar och nu borde det dyka upp lite tester med hjälp av hd tune osv

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Jag förstod att det var dem du syftade på, men som sagt innehåller de en kontroller baserad på jmicrons ökända jm602. Googla med sökorden jm602 och stuttering och du ser varför jag, och säkert många med mig, väljer att ignorera de allra billigaste SSDarna.

Nu vet du dock säkerligen, eller bordeiaf, att det inte sitter samma JM602-lösning i Kingstons Value som i t ex Apex. Och att den inte lider av samma stuttering och presterar bättre. Det är inget fel på den disken i en netbook/nettop i min mening.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Musikälskare

Hämtar min på posten idag efter skolan, återkommer med test etc.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
Nu verkar många ha fått sina ssd diskar och nu borde det dyka upp lite tester med hjälp av hd tune osv

Jag fick min igår (till slut!) och installerade Windows 7 RTM på den. Testresultat per ovan, men jag förstår inte en siffra. Så någon annan får väl berätta om jag behöver ändra på någon inställning :P. Defrag verkar iaf vara avstängt efter installationen.

Permalänk
Medlem

tack sevenfour. här ett liknade becnhmark men med en 80 gb 7.2k, sata2 disk

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Är inte ca en tusenlapp ett ganska stort steg över "ett par hundralappar"?

vi snackar om <7 kr/gig. dvs inga stora pengar när det rör sig om så små volymer.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ubbe1
Skulle ju inte skriva mer i frågan men kan inte låta frågorna stå obesvarade.

du skriver det själv ovan. Man får bara nästan samma prestanda med en disk som bara är några hundralappar billigare och inte rekommenderas av någon annan än dig.

Du vill inte att jag gör jämförelsen. Är det för att jag visar att jag fick en större upplevd förbättring för mina 2100:- än vad du fick för dina 2100:-? Så visst kan jag och skall jag göra jämförelsen. Utan upplevd förbättring så är ju frågan om investeringen var lönsam och utan mätbara siffror så börjar man ju hamna på HIFI nivåerna med påstådda men ej mätbara ljudskillnader beroende på isoleringsplastens färg på kabeln..
Så gott som lika bra var det ja. Med det resonemanget så borde det inte säljas något kvalitetsbaserat, en landmangrill är så gott som lika bra som en Weber, en Lamborgini så gott som lika bra som en Skoda ( vi har ju ändå hastighetsbegränsningen på max 120km/h) osv.
Now we are talking

anar jag en lite bitter ton där?
synd att inte även du får uppleva prestandaförbättringen innan du går ut och dömer ut uppgraderingen som sådan.
mvh
ubbe

Det här börjar likna personliga påhopp. Tagga ner nu. Ämnet är slutdiskuterat och då du inte fattar vad jag skriver så ser jag ingen vits att besvara dig. Som det verkar så förstår de flesta andra vad jag menar och syftar.

Tagga ner nu och sluta med din dryga attityd. Ämnet är som sagt redan slutdiskuterat.