Värt att köpa SSD nu?

Permalänk
Medlem

Värt att köpa SSD nu?

Hej!

Jag går och funderar på om det är värt att köpa en SSD nu. Det jag undrar mest över är om priserna kommer sjunka mer än 500 kr nu i höst eller om pris/gb kommer hålla sig på samma nivå som nu? Eller kommer man kunna köpa 500gb ssd som är snabbare om bara något år?

Och om jag ska skaffa SSD vilken är bäst? Har kollat på Intel 80GB G2 och Crucial SSD 128GB

Mvh Hannes

Permalänk
Medlem

Re: Värt att köpa SSD nu?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av H.Bengtsson
Hej!

Jag går och funderar på om det är värt att köpa en SSD nu. Det jag undrar mest över är om priserna kommer sjunka mer än 500 kr nu i höst eller om pris/gb kommer hålla sig på samma nivå som nu? Eller kommer man kunna köpa 500gb ssd som är snabbare om bara något år?

Och om jag ska skaffa SSD vilken är bäst? Har kollat på Intel 80GB G2 och Crucial SSD 128GB

Mvh Hannes

Jag resonerar så här själv.
Idagsläget vill jag inte lägga stora pengar på en stor SSD utan nöjer mig med en lagom stor/bra billig. förslagsvis Intel G2 80gb alt Crucial M225 64gb.
Med all säkerhet kommer man, som du är inne på, att vilja uppgradera om 1år eller liknande, till både snabbare och större SSD för en billigare slant när tekniken "satt" sig i marknaden och utvecklingen bromsat in en smula.

Som det är nu finns det barnsjukdomar och relativt små diskar till höga priser, detta kommer sannolikt att förändras mer eller mindre dramatiskt under kommande året, iaf tror/spekulerar jag det.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det kommer nya Diskar som har längre livstid och bättre hastigheter.
Dagens kör Multi solid state.
Dom nya kommer med Single solid state. Som har högre livslängd, bättre hastighet, Och större lagrings möjligheter.
Men annars är Intels G2 riktigt prisvärd.

Permalänk
Medlem

Så om jag ska köpa SSD idagsläget och uppgradera om 1/2-1 år så är det Intel 80gb g2 ni rekommenderar? Varför ska jag inte skaffa crucials för ca 700 kr och få 128gb istället för 80gb?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FearKill
Skulle säga att det kommer nya Diskar som har längre livstid och bättre hastigheter.
Dagens kör Multi solid state.
Dom nya kommer med Single solid state. Som har högre livslängd, bättre hastighet, Och större lagrings möjligheter.
Men annars är Intels G2 riktigt prisvärd.

SLC kommer aldrig bli standard.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H.Bengtsson
Så om jag ska köpa SSD idagsläget och uppgradera om 1/2-1 år så är det Intel 80gb g2 ni rekommenderar? Varför ska jag inte skaffa crucials för ca 700 kr och få 128gb istället för 80gb?

Inte nån speciell anledning annat än att den kostar just 700 spänn mer...

Då har du lagt ut + 700kr på något som kommer eventuellt vara "gammalt/för litet" om 6-12 månader, valet är ditt eget.

Bättre lägga ut 1500 på nått som blir gammalt om 6mån än 2500 som också blir gammalt om lika många månader...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mercy1
Inte nån speciell anledning annat än att den kostar just 700 spänn mer...

Då har du lagt ut + 700kr på något som kommer eventuellt vara "gammalt/för litet" om 6-12 månader, valet är ditt eget.

Bättre lägga ut 1500 på nått som blir gammalt om 6mån än 2500 som också blir gammalt om lika många månader...

Inte hela sanningen. Faktum är att hårddiskarna pressar SATA-gränssnittet. Om disken blir gammal efter 6 månader så skulle jag säga att moderkortet är gammalt om 6 månader då en med SATA 6gbps behövs om man ska få ut riktig prestanda. Självklart kan man köpa en bättre, men då är det en ganska stor investering för aningen bättre SSD eftersom moderkortet inte pallar med mycket mer.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Har väldigt svårt att bestämma mig nu. Men tack för all information och alla idéer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H.Bengtsson
Har väldigt svårt att bestämma mig nu. Men tack för all information och alla idéer

Imorn får jag min Crucial M225 128 Gb, kan ge lite första intryck om jag får den att funka korrekt med min MBP.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FearKill
Skulle säga att det kommer nya Diskar som har längre livstid och bättre hastigheter.
Dagens kör Multi solid state.
Dom nya kommer med Single solid state. Som har högre livslängd, bättre hastighet, Och större lagrings möjligheter.
Men annars är Intels G2 riktigt prisvärd.

SLC kommer att fortsätta vara bra mkt dyrare än MLC. Idag gäller att SLC är minst 3x så dyrt som motsvarande MLC. OCZ ska visserligen släppa en ny SLC-enhet som citat "ska vara mer prisvärd än dagens SLC" men det kommer inte att vara någon gigantisk skillnad, förhandstipsen talar om $399 för 60 GB, dvs fortfarande 2.5-3x dyrare än dagens MLC. Många har tolkat OCZ beskrivning av den nya enheten som "en budget-SLC" som om det skulle röra sig om en budget SSD som använder sig utav SLC-minnen när det i verkliga fallet rör sig om en SSD som använder sg utav budget-SLC-minnen. Den är bara en budget-SSD när man jmfr med andra SLC-baserade, inte om man jmfr med MLC.

SLC (Single Level Cell) fanns innan MLC (Multi Level Cel), MLC utvecklades hjust för att SLC var för dyrt för gemene man, MLC har oxå mer utvecklingspotential när det kommer till pris/GB.

SLC har högre hastighet och bättre latency men frågan är om man verkligen märker ngn skillnad när man väl kommer över en viss nivå (skillnaden mellan en HDD och en bra SSD är väldigt lätt att se/uppleva, skillnaden mellan en bra SSD och en bättre SSD är däremot hårfin och för det krävs benchmarkprogram, notera här att jag skriver adjektivet bra vilket inkluderar alla nyare SSD men inte nödvändigtvis alla SSD, M225 och Intel är dock båda exempel på bra SSD).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av H.Bengtsson
Hej!
...
Och om jag ska skaffa SSD vilken är bäst? Har kollat på Intel 80GB G2 och Crucial SSD 128GB

Av de två skulle jag utan tvekan valt Intel-disken. Det enda som talar för M225 är ett lägre pris per GB, men i den här jmfrelsen tycker jag att det är viktigare att se till behov och priset för den storlek som man behöver. Om man ignorerar de extra 48 GB som M225 erbjuder vinner Intel på båda punkterna (prestanda och pris).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort

Av de två skulle jag utan tvekan valt Intel-disken. Det enda som talar för M225 är ett lägre pris per GB, men i den här jmfrelsen tycker jag att det är viktigare att se till behov och priset för den storlek som man behöver. Om man ignorerar de extra 48 GB som M225 erbjuder vinner Intel på båda punkterna (prestanda och pris).

Är vettigare att jämföra 64 Gb disken med 80 Gb disken då skillnaden mellan dessa endast är 16 Gb istället för 48 Gb. Och då ser prisbilden helt annorlunda ut

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Är vettigare att jämföra 64 Gb disken med 80 Gb disken då skillnaden mellan dessa endast är 24 Gb istället för 48 Gb. Och då ser prisbilden helt annorlunda ut

16GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
16GB

Haha, och jag skall vara matematiker Skyller på att jag hade sovit större delen av natten däckad på soffan!

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"