Studenter som gråter ut, älska eller hata?

Permalänk
Medlem

Studenter som gråter ut, älska eller hata?

Brukar inte skapa trådar om idiotiska människor, brukar klara mig med att spy galla i redan skapade trådar. Men nu blev jag så irriterad att jag inte kunde låta bli. Inte konstigt att ingen tar studenter seriöst när de säger att mer pengar behövs, när det bara är de pantade människorna som syns i media. Tänker på en artikel jag såg i aftonbladet (visst det är en skittidning, men det handlar inte om deras artikel utan mer personen som gråter i artikeln).

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5787805.ab

Killen säger sig inte ha råd att bo själv med de studiemedel på 7820 kr man får i månaden, och är tvungen att bo hemma och pendla. Så det han menar är att alla de tiotusentals människorna i landet som lever på sina studiemedel idag egentligen inte klarar det? Finns ju otaliga människor som klarar sig i uppsala med sina studiemedel som enda inkomst.

Sen gråter han om att han inte har tid till att arbeta, han skall läsa nån flumm i retorisk och litterär kommunikation och säger sig inte ha tid till att arbeta? Har vänner med dyslexi som både läser Matematik med mig just nu och vissa som pluggar på KTH, dessa läser även 25% extra per år. Dessa vänner har inga problem att arbeta extra i veckorna. Så kommer denna mupp och gråter om att han inte hinner arbeta alls medan han läser nått flumm?

Det jag stör mig på är att det är dessa människor som syns i media, inte undra på att folk bara tror vi studenter är lata och vill ha allt på silverfat. Skulle de lyfta fram en icke bortskämd och lat snorunge skulle det se annorlunda ut. En student som läser heltid samt arbetar ganska mycket och skulle må bra av att få lite avlastning i sin tillvaro. Är det bara jag som känner såhär?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

När jag läser artikeln får jag en känsla av att han tar fullt lån och bidrag men ändå har problem med pengarna fast han bor hemma. Är det så är han ju bara talanglös när det kommer till hushållsekonomi.

Edit: Folk gnäller på att de ska höja studiemedlet. När det sedan höjs gnälls det ändå. Visst kan det vara lite knapert ibland, men får man mer ska man väl inte skrika och gapa.

Visa signatur

Bättre sent än tidigt (på morgonen)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Largoplz
När jag läser artikeln får jag en känsla av att han tar fullt lån och bidrag men ändå har problem med pengarna fast han bor hemma. Är det så är han ju bara talanglös när det kommer till hushållsekonomi.

Edit: Folk gnäller på att de ska höja studiemedlet. När det sedan höjs gnälls det ändå. Visst kan det vara lite knapert ibland, men får man mer ska man väl inte skrika och gapa.

Han verkar gnälla på att han omöjligt kan ha råd att bo själv i uppsala och är tvingad att bo hemma.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Han verkar gnälla på att han omöjligt kan ha råd att bo själv i uppsala och är tvingad att bo hemma.

Så sant, jag läste lite flyktigt först. Är dock intresserad över hur han vet exakt hur alla problem är:
"De extra pengar som Rickard får kommer han att lägga på mat.
– Det är maten som man snålar på, så det är känns bra att man har råd att äta ordentligt, säger han. " Själv har jag aldrig dragit ner på maten pga att slantarna tryter. Det finns mycket annat man kan plocka bort före, typ alkohol. Nu vet jag naturligtvis inte om denna killen är en hårdfestare, men jag känner folk som gnäller på sitt studiemedel och hur det inte räcker. Trots detta har de råd att vara ute på krogen minst en gång i veckan, gärna lite oftare...

Visa signatur

Bättre sent än tidigt (på morgonen)

Permalänk

Vill man inte behöva snåla med pengarna bor man hemma som student.
Vill man ha egen lägenhet får man snåla som student.
Vill man leva fett så blir man inte student!

Bor själv hemma nu men tänkte flytta tills nästa år. Klart att man inte kommer kunna bränna 2k på flytande kväve i månaden men visst fan går det att leva på studiebidrag + studielån.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Killen behöver 800kr mer i månaden. Undrar om det är med bostadsbidrag inräknat eller ej. Lyckas killen ta ett lån kan han alltid skaffa sig en 1rok bostadsrätt. Verkar finnas några stycken i Uppsala enligt hemnet.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Det gnälls en hel del på studenter, detta trots att man som student får ett bidrag på ~2700/månad och resten är lånade pengar som skall betalas tillbaka. Andra transfereringar pratas det tyst om. Han har dock en poäng i att just studentrum är ofta dyrare än en vanlig etta. Studentrum 21m2, 2600-3000/månad, vanlig lägenhet fanns 19m2 för 1300/månad. Visst ett par kilometer ifrån campus men de pengarna sparar man.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Det gnälls en hel del på studenter, detta trots att man som student får ett bidrag på ~2700/månad och resten är lånade pengar som skall betalas tillbaka. Andra transfereringar pratas det tyst om. Han har dock en poäng i att just studentrum är ofta dyrare än en vanlig etta. Studentrum 21m2, 2600-3000/månad, vanlig lägenhet fanns 19m2 för 1300/månad. Visst ett par kilometer ifrån campus men de pengarna sparar man.

Jojo, men du överlever ju utan problem även om din hyra är 3.000 i månaden. Kanske inte kan köpa värsta datorn varje år men du behöver ju inte leva på nudlar direkt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Det gnälls en hel del på studenter, detta trots att man som student får ett bidrag på ~2700/månad och resten är lånade pengar som skall betalas tillbaka. Andra transfereringar pratas det tyst om. Han har dock en poäng i att just studentrum är ofta dyrare än en vanlig etta. Studentrum 21m2, 2600-3000/månad, vanlig lägenhet fanns 19m2 för 1300/månad. Visst ett par kilometer ifrån campus men de pengarna sparar man.

Det brukar väl inte gnällas på studenter? Det är väl mer att folk gnäller på gnälliga studenter.

Visst, budgeten är väl lite snäv, men o andra sidan ser jag det som en nyttig erfarenhet. Folk som studerar på högre nivå måste verkligen lära sig att vända på slantarna, vilket i mitt tycke bidrar till en bra livserfarenhet för studenter. Och att sedan hitta ett halvtaskigt betalt extraknäck är inte direkt svårt.

Jag är själv låntagande student med ett halvtaskigt extraknäck ifall någon nu vill kritisera mina åsikter

Permalänk
Inaktiv

Läser man ett riktigt program så har man inte tid att arbeta extra. Iaf inte om det inte ska påverka studierna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Läser man ett riktigt program så har man inte tid att arbeta extra. Iaf inte om det inte ska påverka studierna.

Klart man har. Eller menar du att alla kan studera exakt likadant? Tvärtom tror jag att studierna är upplagda efter en genomsnittlig student och inte en som är duktig och ambitiös.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Finns ju nån förbannad facebookgrupp där gymnasie-eleverna klagar på sina 1050 i månaden. Jag klarade mig ganska bra på mina stålar. Vad gör dom med sina pengar? Skippa ciggen och alkoholen så ska det väl gå bra. Om inte så är det fullt möjligt att jobba extra på gymnasiet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jojo, men du överlever ju utan problem även om din hyra är 3.000 i månaden. Kanske inte kan köpa värsta datorn varje år men du behöver ju inte leva på nudlar direkt.

Inköp av böcker, 1-2kkr/månad. Var är min marginal då? När en bok äter upp drygt 10% av "inkomsten" är det illa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aza_gnaget
Det brukar väl inte gnällas på studenter? Det är väl mer att folk gnäller på gnälliga studenter.

Visst, budgeten är väl lite snäv, men o andra sidan ser jag det som en nyttig erfarenhet. Folk som studerar på högre nivå måste verkligen lära sig att vända på slantarna, vilket i mitt tycke bidrar till en bra livserfarenhet för studenter. Och att sedan hitta ett halvtaskigt betalt extraknäck är inte direkt svårt.

Jag är själv låntagande student med ett halvtaskigt extraknäck ifall någon nu vill kritisera mina åsikter

Det brukar gnällas en hel del på studenter, då dessa "får" allt betalt. Sen att det är lånade pengar nämns inte.

Budgeten är inte snäv, den är usel, det ger en "inkomst" mindre det som fås med socialbidrag. Då kan man ju fråga sig varför socialbidraget är mer pengar än studiemedlet.

Är (knappt) låntagande student utan extraknäck som ska påbörja exjobbet, om allt går som det ska slutar det med 40kkr i studieskuld efter 4½ år.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Det står ju uttryckligen att han bor hemma och tar fullt lån, ändå räcker inte pengarna till. Antingen blir han ordentligt snuvad av sina föräldrar eller så har han allvarliga problem med sin månadsbudget.

Han tar ut fullt bidrag och lån, och får ut cirka 7600 kronor i månaden från CSN. Men det räcker inte långt.
– Jag skulle gärna flytta till Uppsala, men jag i dag har jag inte råd. 350 kronor extra ändrar ingenting, säger Rickard som bor kvar hemma hos sina föräldrar.

Det han borde oroa sig över är hur han ska betala tillbaka CSN-lånet med en kandidat i litterär kommunikation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Det står ju uttryckligen att han bor hemma och tar fullt lån, ändå räcker inte pengarna till. Antingen blir han ordentligt snuvad av sina föräldrar eller så har han allvarliga problem med sin månadsbudget.

Han tar ut fullt bidrag och lån, och får ut cirka 7600 kronor i månaden från CSN. Men det räcker inte långt.
– Jag skulle gärna flytta till Uppsala, men jag i dag har jag inte råd. 350 kronor extra ändrar ingenting, säger Rickard som bor kvar hemma hos sina föräldrar.

Det han borde oroa sig över är hur han ska betala tillbaka CSN-lånet med en kandidat i litterär kommunikation.

Ja föräldrarna måste ju ta hutlöst med betalt hur annars är det meningen att det ska kunna vara möjligt? Som vanligt är reportern värdelös på att ställa de rätta frågorna.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Läser man ett riktigt program så har man inte tid att arbeta extra. Iaf inte om det inte ska påverka studierna.

Både ja och nej.

Utbildnigen jag läser kräver under vissa terminer att vi dels är på avdelningen från 7-8 på morgonen till 16-17 på kvällen och utöver det ska vi hinna med att läsa in oss på all litteratur.

Så här har du rätt om du menar att man kommer ha svårt med ett deltidsjobb med fasta timmar varje dag.

Men, har ändå kompisar som jobbar en eller två helger på sjukhuset, trots det ovanstående.

Så det beror väldigt mycket på hur man är som person, vilken utbildning man läser och vilket jobb man har.

Permalänk
Medlem

Liksom andra människor är studenter inte alla gjutna i samma form. Vissa klarar sig gott på studiemedel, andra inte. Vissa klarar av att jobba och studera samtidigt, andra inte. Vidare tycker jag att det är märkligt att det ska gnällas så mycket på studenter, precis som om de vore någon sorts parasiter. Är det inte önskvärt att folk, trots att de måste låna till sitt uppehälle, skaffar sig en utbildning? Man kan ju istället knalla raka vägen till socialen. Man får lika mycket pengar därifrån och slipper betala tillbaka. Inte behöver man plugga heller.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Liksom andra människor är studenter inte alla gjutna i samma form. Vissa klarar sig gott på studiemedel, andra inte. Vissa klarar av att jobba och studera samtidigt, andra inte. Vidare tycker jag att det är märkligt att det ska gnällas så mycket på studenter, precis som om de vore någon sorts parasiter. Är det inte önskvärt att folk, trots att de måste låna till sitt uppehälle, skaffar sig en utbildning? Man kan ju istället knalla raka vägen till socialen. Man får lika mycket pengar därifrån och slipper betala tillbaka. Inte behöver man plugga heller.

Man får mer pengar därifrån (socialen alltså).
Men jag håller med. Utbildning är uppmuntrat, för att inte säga glorifierat i vårt samhälle. Någonting alla ska sträva efter och vilja ha. Det är en social norm att utbildning = bra. Men ändå är det någonting fult att vara student, någonting som används i nervärderande mening i mycket. Rent hyckleri skulle jag kalla det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Man får mer pengar därifrån (socialen alltså).
Men jag håller med. Utbildning är uppmuntrat, för att inte säga glorifierat i vårt samhälle. Någonting alla ska sträva efter och vilja ha. Det är en social norm att utbildning = bra. Men ändå är det någonting fult att vara student, någonting som används i nervärderande mening i mycket. Rent hyckleri skulle jag kalla det.

Anledningen till detta är givetvis sossarnas trams om att man vill vidareutbilda större delen av befolkningen istället för att inse att vidare studier inte är något för alla. Sossarna skäms över att personer måste vara städare, det vore finare om städaren vidareutbildade sig istället, ingen kan ju bara vara städare osv osv. Trots att alla yrken behövs och de flesta yrken definitivt inte behöver vidareutbildning.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Anledningen till detta är givetvis sossarnas trams om att man vill vidareutbilda större delen av befolkningen istället för att inse att vidare studier inte är något för alla. Sossarna skäms över att personer måste vara städare, det vore finare om städaren vidareutbildade sig istället, ingen kan ju bara vara städare osv osv. Trots att alla yrken behövs och de flesta yrken definitivt inte behöver vidareutbildning.

Ja jag sa ingenting om hur löjlig tanken om att alla ska vidareutbilda sig är. Det är störtlöjligt på alla sätt som går.

Säger någon lärling så är jag den första som hoppar på att det borde införas på allvar igen. Högre studier är inte för alla, och redan där så har jag inte ens tagit med alla som lär sig bättre på andra sätt än att gräva ner sig i en bok. Riktiga lärlingsplatser och mer inriktade utbildningar är någonting jag ansett har behövts länge. Man behöver liksom inte veta vad kung åsa-nisse den elfte gjorde i polen år 1496 om det jobb man ska göra är att utveckla nästa generations bränsleceller. Och man behöver inte 2 månader teori för att lära sig hantera en svets när 2 veckor praktik lär en samma sak.

Men nu är det ju ändå så att oavsett vems puckade idé det är att alla ska vara ingenjörer eller läkare och så vidare så är faktiskt studier ingenting dåligt, och det är minst lika löjligt att det skulle vara någonting negativt att vara studerande som det är att alla ska plugga. Det är en bra sak att vi har en så bred allmänutbildning som vi har, men vi har börjat offra detaljkunskaperna till fördel för att folk ska vara vandrande uppslagsverk, vilket istället är att gå för långt.

Och ärligt talat är ju inte borgarna något bättre. Det är minst lika dumt att tro att alla ska kunna få lika mycket bara man offrar tillräckligt och är tillsräckligt mycket av en egoist som det är att tro att alla ska kunna ha allting bara alla delar med sig.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

När man går i skolan och är mindreårig är tanken att man bor hemma, personligen så använde jag alla mina 1050:- i månden på Fika i skolans cafeteria, med 350:- mer hade jag kunnat fika ännu mer! Att flytta hemifrån innan studierna i skolan är klar är optionellt, inte en rättighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Läser man ett riktigt program så har man inte tid att arbeta extra. Iaf inte om det inte ska påverka studierna.

Varför inte? Har flertalet vänner som just nu bevisar dig fel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Inköp av böcker, 1-2kkr/månad. Var är min marginal då? När en bok äter upp drygt 10% av "inkomsten" är det illa.

2k i månaden är ganska pessimistiskt, går att köpa begagnat osv. Runt 1.000 kr i månaden (10 månader per år) som snitt under din utbildning är nog mer rimligt. Och då har man 3820 kr kvar efter hyra och böcker. Sen behöver man ju inte supa bort hela sommarlönen, jag brukar ha X antal tusen kvar som jag sen har till hösten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Liksom andra människor är studenter inte alla gjutna i samma form. Vissa klarar sig gott på studiemedel, andra inte. Vissa klarar av att jobba och studera samtidigt, andra inte. Vidare tycker jag att det är märkligt att det ska gnällas så mycket på studenter, precis som om de vore någon sorts parasiter. Är det inte önskvärt att folk, trots att de måste låna till sitt uppehälle, skaffar sig en utbildning? Man kan ju istället knalla raka vägen till socialen. Man får lika mycket pengar därifrån och slipper betala tillbaka. Inte behöver man plugga heller.

Jag är student själv, så jag gnäller inte på studenter i sig. Jag gnäller på dessa lata studenter som säger att det är omöjligt att ha råd när så många andra redan klarar sig. Folk skulle ta studenter mer seriöst om de lyfte fram "Erik" som pluggar på KTH och får endast B och A i betyg men jobbar deltid 20% samtidigt. Den killen gör ju sitt yttersta för att få det att funka båda i skolan och jobbet. Detsamma kan man ju inte säga om muppen i artikeln.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Har flertalet vänner som just nu bevisar dig fel

Förutsatt att de går "riktiga" program, det vill säga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Varför inte? Har flertalet vänner som just nu bevisar dig fel

2k i månaden är ganska pessimistiskt, går att köpa begagnat osv. Runt 1.000 kr i månaden (10 månader per år) som snitt under din utbildning är nog mer rimligt. Och då har man 3820 kr kvar efter hyra och böcker. Sen behöver man ju inte supa bort hela sommarlönen, jag brukar ha X antal tusen kvar som jag sen har till hösten.

Jag är student själv, så jag gnäller inte på studenter i sig. Jag gnäller på dessa lata studenter som säger att det är omöjligt att ha råd när så många andra redan klarar sig. Folk skulle ta studenter mer seriöst om de lyfte fram "Erik" som pluggar på KTH och får endast B och A i betyg men jobbar deltid 20% samtidigt. Den killen gör ju sitt yttersta för att få det att funka båda i skolan och jobbet. Detsamma kan man ju inte säga om muppen i artikeln.

Har flertalet vänner som läser tyngre program som _inte_ klarar av att jobba samtidigt, trots mycket hög studiemotivation. Sen vet ju inte jag om du klassar Y som ett tungt program.

Alla böcker går inte att köpa begagnat. Det är en dröm om så vore fallet. Intressant vilken hyra du räknat på? 2000/månad? Det finns inte någon studentlägenhet i den stad jag studerar som har den hyran, normen är 2500-3000 för en etta med kokvrå. 21m2 om du undrade.

Vem sa ett ord om att supa bort en sommarlön? Det är något du fått för dig helt på egen hand. Om man nu ska vara på det sättet, det är inte omöjligt att studera heltid, ta endast lån delar av tiden. Som sagt, kommer sluta efter 4½ år med ca 40kkr i studieskuld. Detta på en av de tyngre utbildningarna.

Annars kan vi ju ta upp de som får endast A, pluggar både en ingenjörs och en ekonomutbildning samt arbetar 20%. MEN är det representativt för gruppen studenter?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk

Själv klarar jag mig fullt och gott på studiemedel från CSN och bostadsbidrag. Bor i studentrum i Uppsala och min enda fasta kostnad är hyran som ligger på ca 3k. Jag äter bra, är ute och festar på nation en gång i veckan och har utgifter för litteratur på ca 500-1000kr i månaden för nyinköpta böcker.

Jag skulle nog kunna jobba extra på helgerna, men det skulle tära på orken för mycket så jag har valt att inte göra det.

350 kr hit eller dit gör ingen betydande skillnad för min del, men visst skulle det sitta fint med 800-900 kr extra så man kunde köpa nya kläder oftare eller kanske lägga undan lite pengar till en ny dator.

Jag tror oftast att den dåliga ekonomin hos studenter beror på en kombination osunt levande, lathet, dålig ekonomisk planering, samt någon illusion om att man kan leva över sina tillgångar precis som hos de flesta andra som lider av dålig ekonomi i Sverige.

Ni som köper litteratur för 2k i månaden, vad läser ni?

Permalänk
Medlem

Det är inte _vad_ man läser som spelar roll utan vilka böcker som är kurslitteratur. Många verkar ju ta sina egna böcker vilka är undermåliga och har ett högt pris. I ettan, matebok, 1200 eller så, sen tillkom ju övrig litteratur i kursen.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk

"För att dryga ut kassan på sommarmånaderna jobbar han extra i glasskiosk. De pengarna försvinner snabbt i väg på nöjen, eftersom inget studiemedel betalas ut under sommaren." gör mig närmast förbannad.

Han HAR ett extrajobb, han läser som många sagt innan inte direkt den mest krävande utbildningen (varför han bör klara att jobba extra) och så klagar han över att hans pengar inte räcker? Galenskaper! Killen har uppenbarligen stora problem med att hantera sin ekonomi. Det är inte statens uppgift att betala hans inkompetens.

Det blir ju inte bättre av att han inte ens har råd med mat (!) trots att han antagligen betalar väldigt lite för hyra (där han nu bor).

Staten borde bekosta en kurs åt honom i hur man hanterar pengar. Om inget görs så kan den här personen utan tvekan kosta skattebetalarna stora summor pengar.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Skribenten på aftonbladet tycker väl studenter är bortskämda ungar och då valde denna att plocka ut den som kom med sämst ursäkter, för att det skall framstå som att alla studenter har dessa. Mycket fult gjort av skribenten.

Förutom saker som nämns, han klagar på lång restid mellan sthlm och uppsala, men hallå många gymnasieelever tvingas åka buss på krokiga vägar där restiden är dubbelt så lång. Det är tusan så mycket enklare att plugga på tåg, än en buss som vinglar hit och dit och får många(de flesta?) att bli åksjuka vid läsning.
*edit*
Angående bostadsbidrag så kan man bara få det tills man är 29år, detta är inget argument för att studenter under 29år skall få mer pengar. Men kanske studenter över 29 skulle få långa mer? (det var något med att man kunde höja lånet efter ålder om jag minns rätt, iaf tog jag såklart aldrig full lån)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Skribenten på aftonbladet tycker väl studenter är bortskämda ungar och då valde denna att plocka ut den som kom med sämst ursäkter, för att det skall framstå som att alla studenter har dessa. Mycket fult gjort av skribenten.

Förutom saker som nämns, han klagar på lång restid mellan sthlm och uppsala, men hallå många gymnasieelever tvingas åka buss på krokiga vägar där restiden är dubbelt så lång.
*edit*
Angående bostadsbidrag så kan man bara få det tills man är 29år, detta är inget argument för att studenter under 29år skall få mer pengar. Men kanske studenter över 29 skulle få långa mer? (det var något med att man kunde höja lånet efter ålder om jag minns rätt, iaf tog jag såklart aldrig full lån)

Efter 25 år har du rätt till tilläggslån om du haft en viss inkomst (tror det var 170 000) det året du påbörjar din utbildning, dock i max 30 veckor tror jag det var eller något sådant.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Som student får man mer än 7800kr i månaden i genomsnitt om man inte räknar sommarmånaderna. För mig skulle det vara en tillräcklig summa att leva på, jag har 3500kr i hyra i månaden. Mat, hushållsartiklar och teleräkning ligger under 2500kr totalt. Efter detta har jag kvar 1800kr att spendera på andra utgifter som studieböcker och kläder etc. Det kan bli lite tight vissa månader, men det är absolut inte omöjligt att leva bra på dom pengarna.

Som det är nu får jag ett bidrag varje månad av mina föräldrar som gör att jag kan leva ett lite roligare liv. För visst finns det inte mycket som är jobbigare är när man hela tiden måste hålla igen på utgifterna.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.