Studenter som gråter ut, älska eller hata?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk
Ber om ursäkt om det var otydligt, det står något inlägg längre upp.

Nej men nu får du ge dig, här fiskar du efter beröm och när du får det så snäser du ifrån. Vill du att jag skall säga att det var dåligt att du jobbade ihop budgeten?

Detta var mitt svar som du verkar ha missat...

Som sagt lämnades det 1020 kr i månaden till dylikt (inte helt ovanligt att du utelämnar en del småposter som inte är obligatoriska i ekonomiska kalkyler och drar dem från en klumpsumma som återstår), kåravgiften går på vad? typ 60 spänn per månad? Hemförsäkring? typ 80 spänn? Läkare har jag inte varit hos på länge, men lägg 60 spänn i månaden så får du 2 läkarbesök. Dvs har vi fortfarande 820 kr plus.

Vad är felet med inkomstsidan? Sälja studentlitteratur för 40% är inga problem, jag brukar få ut 60% av nypris. Bostadsbidrag är inte heller svårt att få.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Detta var mitt svar som du verkar ha missat...

Som sagt lämnades det 1020 kr i månaden till dylikt (inte helt ovanligt att du utelämnar en del småposter som inte är obligatoriska i ekonomiska kalkyler och drar dem från en klumpsumma som återstår), kåravgiften går på vad? typ 60 spänn per månad? Hemförsäkring? typ 80 spänn? Läkare har jag inte varit hos på länge, men lägg 60 spänn i månaden så får du 2 läkarbesök. Dvs har vi fortfarande 820 kr plus.

Vad är felet med inkomstsidan? Sälja studentlitteratur för 40% är inga problem, jag brukar få ut 60% av nypris. Bostadsbidrag är inte heller svårt att få.

Ber om ursäkt, får skylla på för mycket blod i koffeinomloppet.

Angående kurslitteraturen så är det svårt att få sådant sålt efter terminsstart inom många kurser, eftersom litteraturen ofta bara går till en kurs och den redan gått. Så är det på många mindre lärosäten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk
Ber om ursäkt om det var otydligt, det står något inlägg längre upp.

Nej men nu får du ge dig, här fiskar du efter beröm och när du får det så snäser du ifrån. Vill du att jag skall säga att det var dåligt att du jobbade ihop budgeten?

Nej jag fiskade inte efter beröm. Det är du som på något sätt tror att det är berömvärt att kunna skapa en budget. Det är självklarheter och något alla skall göra och inget man får någon klapp på axeln.

*** EDIT ***

Mindre lärosäten använder snarare likartad litteratur då det oftast är färre föreläsare och därmed förmodligen samma på flera kurser. Dessa byter givetvis inte ut sina böcker varje termin då de förmodligen valt ut litteraturen från första början.

På större lärosäten där det förmodligen oftare byts föreläsare kan det säkerligen hända oftare i sådant fall.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Nej jag fiskade inte efter beröm. Det är du som på något sätt tror att det är berömvärt att kunna skapa en budget. Det är självklarheter och något alla skall göra och inget man får någon klapp på axeln.

Haha nu får du ge dig. Det är klart som fan att det är bra att jobba ihop en budget. Tror du lägger lite för stor värdering i ordet "bra".

EDIT: Nu kan jag inte hålla mig. Det är helt underbart att en av dom som lever runt allra mest i denna tråd är en person som får ut rimliga 9000kr i månaden. Hoppas verkligen att du spar undan minst 1200kr, du vet vem du är!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk
Ber om ursäkt, får skylla på för mycket blod i koffeinomloppet.

Angående kurslitteraturen så är det svårt att få sådant sålt efter terminsstart inom många kurser, eftersom litteraturen ofta bara går till en kurs och den redan gått. Så är det på många mindre lärosäten.

I de flesta kurser är det inte nya böcker varje år, och samma bok används året efter (då säljer jag för 60% av nypris året efter), och är det nya böcker i den kursen säljer jag för 40%. Problemet som jag ser hos de flesta studenter (och även en hel del som arbetar) är att de tänker varje ny kalendermånad som en ny period för sin budget. Jag räknar snitt på året. Om jag får betala 1000 kr nu på böcker så vet jag att jag till nästa termin får tillbaka minst 400 kr av dessa som jag lägger på nästa års böcker. Nu var jag visserligen lite seg i somras och sålde inte de 2 böckerna till kursen som startade nu, men jag ville nog egentligen ha kvar dem då jag känner att jag har råd med det.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk
Haha nu får du ge dig. Det är klart som fan att det är bra att jobba ihop en budget. Tror du lägger lite för stor värdering i ordet "bra".

Dags att du ger dig istället. Många av de som skriker om sitt dåliga studiemedel är just sådana personer som inte varit "bra" och arbetat ihop en budget. Det är en självklarhet i de flesta andra länder men i Sverige är det som vanligt lättare att skrika på staten då man fostras från barnsben att tro att staten alltid ska ta hand om en.

De flesta mogna personer inser relativt snabbt att för att klara sig under sin studietid behöver man en fungerande budget. Då får man sätta sig ner och fundera på vad man behöver och när man då har möjlighet att börja studera.

Har man en budget som stannar på att man behöver ca 9000kr i månaden, ja då har man inte råd att börja studera om man inte kommer upp i de summorna. Simpel matematik.

Om du vill ha en doktorsbesök-post i din budet på 600kr i månaden t.ex. ja då är det en utgift du ska se till att ha täckt osv osv. Det har inget med att man inte skulle kunna klara sig på studiemedlet att göra. Arbeta upp en budget och se hur mkt extra pengar du behöver jämfört med vanliga studenter som klarar sig gott och väl med det studiestödet vi har. För i sådant fall har du ju uppenbarligen många fler utgifter än dessa.

Jag har då inte sett en enda student som måste bo i en pappkartong eller som svalt ihjäl än så länge. Bara en massa gnäll från oekonomiska studenter som har svårt att förstå hur man klarar sig när man får bo ensam för första gången i sitt liv.

*** EDIT ***

Givetvis sparar jag undan mer än 1200kr i månaden. Det är inga som helst problem för mig. Jag tar inte ens extra studiemedlet varje termin då jag egentligen inte behöver det men använder dessa pengarna för säkerhets skull. Det är dumt då jag givetvis måste betala tillbaka dessa vid ett senare skede. Jag har klarat av studieterminer utan det extra studiemedlet också för den delen. Inga problem alls. Jag unnar mig lite lyx för de pengarna helt enkelt. Äger två bilar varav den ena relativt dyr i drift,(diesel ca 7000kr bara i skatt årligen) jag har även en stor lägenhet och köpt en ny mobiltelefon. Har en mängd onödiga utgifter helt enkelt som jag unnar mig.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Dags att du ger dig istället. Många av de som skriker om sitt dåliga studiemedel är just sådana personer som inte varit "bra" och arbetat ihop en budget. Det är en självklarhet i de flesta andra länder men i Sverige är det som vanligt lättare att skrika på staten då man fostras från barnsben att tro att staten alltid ska ta hand om en.

De flesta mogna personer inser relativt snabbt att för att klara sig under sin studietid behöver man en fungerande budget. Då får man sätta sig ner och fundera på vad man behöver och när man då har möjlighet att börja studera.

Har man en budget som stannar på att man behöver ca 9000kr i månaden, ja då har man inte råd att börja studera om man inte kommer upp i de summorna. Simpel matematik.

Om du vill ha en doktorsbesök-post i din budet på 600kr i månaden t.ex. ja då är det en utgift du ska se till att ha täckt osv osv. Det har inget med att man inte skulle kunna klara sig på studiemedlet att göra. Arbeta upp en budget och se hur mkt extra pengar du behöver jämfört med vanliga studenter som klarar sig gott och väl med det studiestödet vi har. För i sådant fall har du ju uppenbarligen många fler utgifter än dessa.

Jag har då inte sett en enda student som måste bo i en pappkartong eller som svalt ihjäl än så länge. Bara en massa gnäll från oekonomiska studenter som har svårt att förstå hur man klarar sig när man får bo ensam för första gången i sitt liv.

*** EDIT ***

Givetvis sparar jag undan mer än 1200kr i månaden. Det är inga som helst problem för mig. Jag tar inte ens extra studiemedlet varje termin då jag egentligen inte behöver det men använder dessa pengarna för säkerhets skull. Det är dumt då jag givetvis måste betala tillbaka dessa vid ett senare skede. Jag har klarat av studieterminer utan det extra studiemedlet också för den delen. Inga problem alls.

Håller med dig!

För mig var det väldigt enkelt att klara sig. Lär man sig att placera pengarna rätt i budgeten så är det inga problem att klara sig. Och jag bodde i en "vanlig" lägenhet med en hyra på ca 4000kr och att man levde väldigt "lyxigt" med fika och mycket annat varje dag.

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Dags att du ger dig istället. Många av de som skriker om sitt dåliga studiemedel är just sådana personer som inte varit "bra" och arbetat ihop en budget. Det är en självklarhet i de flesta andra länder men i Sverige är det som vanligt lättare att skrika på staten då man fostras från barnsben att tro att staten alltid ska ta hand om en.

De flesta mogna personer inser relativt snabbt att för att klara sig under sin studietid behöver man en fungerande budget. Då får man sätta sig ner och fundera på vad man behöver och när man då har möjlighet att börja studera.

Har man en budget som stannar på att man behöver ca 9000kr i månaden, ja då har man inte råd att börja studera om man inte kommer upp i de summorna. Simpel matematik.

Om du vill ha en doktorsbesök-post i din budet på 600kr i månaden t.ex. ja då är det en utgift du ska se till att ha täckt osv osv. Det har inget med att man inte skulle kunna klara sig på studiemedlet att göra. Arbeta upp en budget och se hur mkt extra pengar du behöver jämfört med vanliga studenter som klarar sig gott och väl med det studiestödet vi har. För i sådant fall har du ju uppenbarligen många fler utgifter än dessa.

Jag har då inte sett en enda student som måste bo i en pappkartong eller som svalt ihjäl än så länge. Bara en massa gnäll från oekonomiska studenter som har svårt att förstå hur man klarar sig när man får bo ensam för första gången i sitt liv.

Som sagt, du tolkar allt för mycket i ordet "bra". Dessutom vill jag för andra gången påpeka att det för inte handlar om huruvida det går att klara sig på 7800kr, utan om skall behöva klara sig på det. Att du utgår från att studenter genom sina studiemedel inte skall ha råd med sjukvård är tråkigt. Jag hoppas verkligen inte att den allmänna opinionen är av samma åsikt.

Som sagt det går att klara sig på 7800kr i månaden. Jag har personligen gjort det i över 3 år(det var till och med 7400kr när jag började). Men att sitta på kammaren med knutna nävar och frusta fram "kan jag klara mig så borde alla göra det" är inte god logik, det gäller att våga att se att det finna andra människor som i andra situationer också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gameresource
Håller med dig!

För mig var det väldigt enkelt att klara sig. Lär man sig att placera pengarna rätt i budgeten så är det inga problem att klara sig. Och jag bodde i en "vanlig" lägenhet med en hyra på ca 4000kr och att man levde väldigt "lyxigt" med fika och mycket annat varje dag.

Givetvis. Det är inte alls det att det skulle vara lätt som jag reagerar på. Det är detta att det skulle vara nån allmängiltig sanning att som student lever man på ruinens brant och att det är helt omöjligt att klara sig och att alla som gör det skulle vara någon slags minoritet i samhället när det i själva verket är tvärtom.

Man kanske inte ska bli förvånad över att det är mest de allra yngsta studenterna som har svårt att få ihop det.

brsk:

Jag utgår inte från något sådant. Jag utgår från mig själv när jag gör min budget. Om du har en omkostnad per månad på 600kr för läkarvård t.ex. så är det jättebra för dig i din budget. Den posten är inte rimlig i min. Eller är det bara att du inte vet hur man gör en budget där skon klämmer? Jag kan placera min läkarvård i t.ex. oväntade utgifter då jag inte de senaste 12-13 åren besökt läkare eller behövt sjukvård t.ex. Du inser väl att det är väldigt idiotiskt för mig i sådant fall att lägga en post om sjukvård i en budget?

Eller är problemet att du inte insåg att det var ett exempel på en person som t.ex. skulle behöva läkarvård för varje månad på ca 600kr?

Självklart finns det andra som inte klarar sig. Men de allra flesta klarar det alldeles utmärkt och de knyter inte sina nävar i någon kammare och jämrar sig över oekonomiska studenter, men de reagerar garanterat på när oekonomiska studenter börjar gnälla och försöka få det att låta som att det skulle gälla överlag att studenter inte klarar sig.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced

brsk:
Jag utgår inte från något sådant. Jag utgår från mig själv när jag gör min budget. Om du har en omkostnad per månad på 600kr för läkarvård t.ex. så är det jättebra för dig i din budget. Den posten är inte rimlig i min. Eller är det bara att du inte vet hur man gör en budget där skon klämmer? Jag kan placera min läkarvård i t.ex. oväntade utgifter då jag inte de senaste 12-13 åren besökt läkare eller behövt sjukvård t.ex. Du inser väl att det är väldigt idiotiskt för mig i sådant fall att lägga en post om sjukvård i en budget?

Självklart finns det andra som inte klarar sig. Men de allra flesta klarar det alldeles utmärkt och de knyter inte sina nävar i någon kammare och jämrar sig över oekonomiska studenter, men de reagerar garanterat på när oekonomiska studenter börjar gnälla och försöka få det att låta som att det skulle gälla överlag att studenter inte klarar sig.

Vet inte riktigt om du med flit missar min poäng hela biten eller om du bara undviker den. Skall dock försöka besvara alla dina frågor.

EDIT: Missförstog dig troligen kring sjukvårsbiten, vi berör inte riktigt samma sak i våra inlägg.

Jo jag vet dessvärre hur man gör en budget, har genomlidit allt för många poäng ekonomi för att det ens ska vara roligt.
Ja du kan onekligen placera läkarvårdsposten vart du vill.
Ja det vore idiotiskt av dig att lägga läkarpost i din budget om du inte känner ett kontinuerligt behov av vård eller motsvarande.

Men du är allt jämt en av dessa människor som slår sig för bröstet och tycker att om du klarar dig så borde alla göra det. Att du dessutom har en månadsinkomst som många skulle anse vara nästan i överkant för studenter gör det hela nästintill komiskt.

Jag vill dock poängtera att jag inte sympatiserar med den unge mannen i artikeln i början av tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk
Vet inte riktigt om du med flit missar min poäng hela biten eller om du bara undviker den. Skall dock försöka besvara alla dina frågor.

Jo jag vet dessvärre hur man gör en budget, har genomlidit allt för många poäng ekonomi för att det ens ska vara roligt.
Ja du kan onekligen placera läkarvårdsposten vart du vill.
Ja det vore idiotiskt av dig att lägga läkarpost i din budget om du inte känner ett kontinuerligt behov av vård eller motsvarande.

Men du är allt jämt en av dessa människor som slår sig för bröstet och tycker att om du klarar dig så borde alla göra det. Att du dessutom har en månadsinkomst som många skulle anse vara nästan i överkant för studenter gör det hela nästintill komiskt.

Jag vill dock poängtera att jag inte sympatiserar med den unge mannen i artikeln i början av tråden.

Ursäkta? Jag har sagt i princip vartenda post att inte alls alla kan klara sig på studiemedlet. Läs om läs rätt. Jag slår mig inte för bröstet för att man klarar sig. Det gör de allra flesta studenter. Inte alla. Många har svårt med att få studiemedlet att räcka. Även detta har jag sagt flertal ggr. Men de allra flesta har det inte.

Min månadsinkomst har till större delen av tiden faktiskt varit exakt samma som för alla andra studenter. Jag har dock valt att ta den extra avgift jag är berättigad till under vissa terminer. Jag klarar mig alldeles utmärkt även utan den summan som jag ändå kommer att betala tillbaka sedan och det är även skälet till att jag inte uttnyttjar den helt.

Så nej jag har inte en enda ggr sagt att bara för jag klarar mig bör alla göra det. Det är din läsförståelse som ger dig den bilden. De allra flesta studenter klarar sig alldeles utmärkt. Det är det jag sagt. Och kan man inte lägga upp en budget för att klara sig (vilket inte alla kan uppenbarligen) så är det tråkigt men inget att skrika sig hes om då det inte är alls svårt.

*** EDIT ***

Dessa personer som inte klarar sig behöver givetvis hjälp och stöd av personer som kan ekonomi så att de lär sig hur man skapar en fungerande budget. Turligt nog är det ytterst få som inte gör det så att det bör lösa sig relativt lätt. Det kan givetvis vara pinsamt att behöva be om hjälp med sådana saker och då är det självklart att man blir desperat och gärna gråter ut i t.ex. tidningar osv och hävdar att det inte alls är ens eget fel utan någon annans. Eget ansvar är jobbigt och många har som sagt problem med det.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jag har inte mycket att säga om folk som gråter ut i tidningarna om sin ekonomiska situation överhuvudtaget. Jag säger bara att den som förvärvsarbetar givetvis ska tjäna mer än den som studerar. Oavsett om de är oekonomiska eller inte. 10-12kkr i månaden räcker gott och väl för okvalificerat arbete av de flesta slag.

Det jag säger har ju ingenting om vilken inkomst man har att göra. Utan snarare att alla har utgifter som om man hade inkomster på 18kkr efter skatt. Det är den biten jag "gnäller" på.

Sen kan vi ju diskutera varför t.ex. socialbidrag +betald hyra blir en summa större än den studiemedlen är, då man klarar sig på dessa. Samt varför studiemedlen totalt leder till en "inkomst" mindre än existensminimum.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Det jag säger har ju ingenting om vilken inkomst man har att göra. Utan snarare att alla har utgifter som om man hade inkomster på 18kkr efter skatt. Det är den biten jag "gnäller" på.

Sen kan vi ju diskutera varför t.ex. socialbidrag +betald hyra blir en summa större än den studiemedlen är, då man klarar sig på dessa. Samt varför studiemedlen totalt leder till en "inkomst" mindre än existensminimum.

Jag har jobbat och levt väl på 10-12kkr efter skatt, och då levde jag långt över vad jag kände något behov av som student. På den lönen hade jag ändå råd med att köpa xbox, något eller ibland några spel i månaden, gå på bio som jag vill och ha mig. Sista veckan var seg men det är den ju alltid.

Jag håller med om att det är vrickat att studiebidragen, som ska leda till någonting samhället vill ha, är lägre än ersättningen för att sitta hemma och lira wow. Men om man som student inte klarar sig på 9-10kkr per månad då gör man någonting fel eller behöver se över sina prioriteringar.

Edit**
Eller ja, 9-10kkr är en hård gräns då boendekostnader varierar kraftigt. Men säg Hyra + 4-5000kr istället. Klarar man sig inte på det så gör man väldigt fel.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Musikälskare

Har en polare som bor med sin tjej och de delar ETT csn lån, så de går allt ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag har jobbat och levt väl på 10-12kkr efter skatt, och då levde jag långt över vad jag kände något behov av som student. På den lönen hade jag ändå råd med att köpa xbox, något eller ibland några spel i månaden, gå på bio som jag vill och ha mig. Sista veckan var seg men det är den ju alltid.

Jag håller med om att det är vrickat att studiebidragen, som ska leda till någonting samhället vill ha, är lägre än ersättningen för att sitta hemma och lira wow. Men om man som student inte klarar sig på 9-10kkr per månad då gör man någonting fel eller behöver se över sina prioriteringar.

Edit**
Eller ja, 9-10kkr är en hård gräns då boendekostnader varierar kraftigt. Men säg Hyra + 4-5000kr istället. Klarar man sig inte på det så gör man väldigt fel.

Jag förstår inte, studiebidraget+lån är på 7800, vilket är en bit ifrån 9-10kkr.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Har en polare som bor med sin tjej och de delar ETT csn lån, så de går allt ^^

Now that's impressive! Jag kan se att det skulle vara genomförbart, men att någon skulle orka leva så?

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Jag förstår inte, studiebidraget+lån är på 7800, vilket är en bit ifrån 9-10kkr.

Jag kan hjälpa dig. Nyckelordet är att han även arbetade för hela 2200kr i månaden, dvs ca 3-4 dagar i månaden.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Jag förstår inte, studiebidraget+lån är på 7800, vilket är en bit ifrån 9-10kkr.

Jag reagerade på tanken om att alla skulle ha utgifter motsvarande 18kkr/mån. Jag har klarat att leva gott på 10-12kkr, varav jag skulle säga att 9-10kkr hade räck och jag hade ändå vart rätt nöjd.

Min poäng var att jag håller med om att det är konstigt att arbetslöshet värderas högre än studier men också på att man som student inte behöver så mycket. Mer än 4-5000 efter hyra är för mycket, vilket för många borde bli runt 9-10kkr. Alltså tycker jag det är för lågt idag, men allt över 10kkr är verkligen att ta i.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Läser man ett riktigt program så har man inte tid att arbeta extra. Iaf inte om det inte ska påverka studierna.

Handlar lite om hur man lägger upp sin tid. Jag har jobbade 40-80 timmar extra i månaden hela vårterminen vid sidan av mina heltidsstudier. Enda som blev lidande var fritiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga

Min poäng var att jag håller med om att det är konstigt att arbetslöshet värderas högre än studier...

Dom värderas verkligen inte högre än någon annan. Människa som människa. Men den som blivit arbetslös och får dessa pengar ni pratar om, har betalat sin A-kassa och gjort sig "förtjänt" av pengarna. Vilket inte dom flesta studenterna gjort ÄN

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H-can
Dom värderas verkligen inte högre än någon annan. Människa som människa. Men den som blivit arbetslös och får dessa pengar ni pratar om, har betalat sin A-kassa och gjort sig "förtjänt" av pengarna. Vilket inte dom flesta studenterna gjort ÄN

Som om A-kassans avgift skulle räcka till att betala ut a-kassan. Det krävs bidrag från staten för att få det att gå runt. Man måste jobba bra många år för att den lilla avgift man betalar ska räknas som att man betalat sin akassa. Större delen av A-kassan är bidrag från staten, inget annat.

Avgiften till akassan räcker knappt att betala för pappersarbetet runt.

*** EDIT ***

Räkna bara på att hela Sverige, nio miljoner skulle betala akassa. Säg 300kr i månaden, jämför sedan detta till antalet arbetslösa och försök lista ut hur länge akassan skulle räcka om det bara var dessa 300kr som skulle gå till akassan eller om det skulle vara mer än en liten liten del av kakan.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H-can
Dom värderas verkligen inte högre än någon annan. Människa som människa. Men den som blivit arbetslös och får dessa pengar ni pratar om, har betalat sin A-kassa och gjort sig "förtjänt" av pengarna. Vilket inte dom flesta studenterna gjort ÄN

Jag sa arbetslöshet, inte arbetslösa. Arbetslöshet i sig är inte en människa, det är ett tillstånd. Och det är väldigt underligt att man i ett samhälle där utbildning anses vara någonting väldigt positivt är villig att lägga mer pengar på arbetslösheten än studier.

De bidrag de får är ju dessutom inte höga, det mesta är ju ett lån. Man får ju idag in en 2-3 studerandes bidrag på vad 1 person som går arbetslös med ersättning från socialen kostar. Det är en underlig vridning tycker jag, även om de studerande ännu inte gjort sig "förtjänta" av sitt bidrag.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Jag klarade mig på 6900 med en hyra på 3200 (hade visserligen 1000 kr i bostadsbidrag de flesta månader men ändå). Jävla gnäll.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det är en underlig vridning tycker jag, även om de studerande ännu inte gjort sig "förtjänta" av sitt bidrag.

Det är diskutabelt.. en del av oss jobbade en 4-5 år innan vi började på högskolan, andra upp emot 20 år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Det är diskutabelt.. en del av oss jobbade en 4-5 år innan vi började på högskolan, andra upp emot 20 år.

Jo visst, men jag skulle nog säga att inte särskilt många har innan de pluggar tjänat tillräckligt för att täcka upp sina studier.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jo visst, men jag skulle nog säga att inte särskilt många har innan de pluggar tjänat tillräckligt för att täcka upp sina studier.

Genomsnittsåldern på universitetet är 29 år så det är nog väldigt många som har hunnit spara om man vill.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Nu vill tydligen CSN höja bidraget till folk som studerar grundskolan på komvux så de helt slipper lån... Låter smartare att göra detta åt dem som studerar på högskolenivå istället.

http://www.aftonbladet.se/temautbildning/article5831971.ab

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Nu vill tydligen CSN höja bidraget till folk som studerar grundskolan på komvux så de helt slipper lån... Låter smartare att göra detta åt dem som studerar på högskolenivå istället.

http://www.aftonbladet.se/temautbildning/article5831971.ab

fel på länken.. kan du fixa en ny?

Edit: Tror min FF har fått cp ryck.... Nåja nu fungerar det...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CloX
Finns ju nån förbannad facebookgrupp där gymnasie-eleverna klagar på sina 1050 i månaden. Jag klarade mig ganska bra på mina stålar. Vad gör dom med sina pengar? Skippa ciggen och alkoholen så ska det väl gå bra. Om inte så är det fullt möjligt att jobba extra på gymnasiet.

Grejen är ju att det går ju i princip inte få tag på något extrajobb, så illa som det är idag. Men jag håller med dig, 1050 i månaden räcker även om det inte är mycket över ibland.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Studerar man i en studentstad finns det ofta många sätt att leva billigare.

aktiverar man sig tex i en sektion eller nation på smart sätt kan man ofta komma undan mkt matkostnader samt dra ned festkostnader väldig mycket.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss