Nyfiken på MacBook Pro 15"

Permalänk
Medlem

Har haft iMac C2D 17" vita modellen, MacBook Pro 15" modellen innan Unibody och MacBook 13" Unibody så ni vet så jag inte blir kallad för mac hatare av talibanerna vi har lurkandes här. Jag tycker Macar är för dyra för prestandan de ger och operativsystemet är inte det bästa heller även om det tilltalar mig estetiskt sett men det saknas så mycket i det ochsen att Apple inte kommit ut med en motsvarighet till Mini laptopsen är ju bara dåligt.

Har förövrigt aldrig köpt en Mac ny ifrån affär förutom min första iMac C2D 17" som jag fick till ett väldigt bra rabatterat pris. Avsaknaden av Blu-Ray är ju också helt BÖG och kom inte med att 13-17" är för liten skärm för Blu-Ray utan det går ju koppla in datorn till sin TV samt ljudanläggning man har hemma så det skulle ju gynna alla men tur att PS3 är så billiga som de är nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Jag tipsar dig med, se min profil.

[Edit] Jag är alltså lite uttråkad och ville skapa lite oreda i tråden, fast samtidigt. Ska man köpa Mac är det lika bra att man förbereder sig på ett liv av liknande kommentarer som jag skrev ovan. Tyvärr.

Jag är Mac-användare sedan -94 för övrigt.

Då får vi beklaga att det tog dig 15 år och så pass mycket spenderade pengar att inse att dom är sämmre.

Lite som? Jag åt upp hela hamburgaren, går tillbaka till kassan och klagar på att den inte var god!!!

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Re: Nyfiken på MacBook Pro 15"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GoDiamond
Dels så har jag alltid haft en känsla av att mac tar mycket betalt bara för sitt varumärke och inte riktigt ger samma sak som en pc gör för samma pengar?

Subjektivt - hårdvarumässigt är det ett stort Ja, dock.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GoDiamond
Självklart så förstår jag att man får betala för varumärket då det är ett extremt starkt varumärke! Ett exempel på det är att MBP saknar hdmi ingång och blu-ray spelare, stämmer det eller är jag felinformerad?

Stämmer, frågan är dock om det behövs.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GoDiamond
Nu kanske ni undrar varför jag överhuvudtaget funderar på en mac om jag tänker så men det är för att när man läser i forum och pratar med vänner som har mac så är alla så väldigt nöjda så jag undrar om det kan stämma?

Och jag är väldigt nöjd med Windows - enda problemen jag har är när jag själv klantar mig; det är lite svårare att klanta sig på en Mac kan man säga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GoDiamond
Sedan skulle jag vilja höra från båda hållen vad det är som gör att mac är bättre än windows eller tvärtom. Förlåt för alla frågor men jag skulle verkligen vilja ha svar på dom.

100% subjektivt - personligen vet jag inget som en Mac kan göra till skillnad från en vanlig PC för samma pris; och då är jag en stereotypisk designer.

Dock är de väldigt, väldigt snygga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Notred
blir sega lika lätt som en PC Windows

Detta är en myt pga att folk inte kan defragmentera, något Macs gör automatiskt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zalasta
Jag stör mej bara på att man inte kan få OSX till en PC utan måste köpa en mac!

Fel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zalasta
xD Min bror är ägare till en Macbook Unibody 13,3" och ja måste säga att OSX är bättre än Windows i nästan alla lägen. Bortsett från spel. Då måste man köra Windows i ex. boot camp men det är faktiskt inga problem alls med det! Go apple! [/B]

Stereotypen är att jag som designar ganska tungt ska äga en Mac, gärna en iMac eller MBP 15-17". Nu frågar jag, vad i OS X gör det bättre för mig om jag designar i Photoshop, Illustrator, InDesign, och Cinema 4D?

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Då får vi beklaga att det tog dig 15 år och så pass mycket spenderade pengar att inse att dom är sämmre.

Lite som? Jag åt upp hela hamburgaren, går tillbaka till kassan och klagar på att den inte var god!!!

Ojojoj, den flög visst långt över ditt huvud.

Permalänk
Medlem

"
Detta är en myt pga att folk inte kan defragmentera, något Macs gör automatiskt."

Även defrag eller inte så blir Windows systemen segare med tiden pga. det sättet tillverkare (har inget med Microsoft att göra igentligen) lägger in demoner och trays för att deras program ska starta snabbare och enklare. Detta köttar ner startuptiden rejält. Sen är windows register och cache system mycket värrre än på Mac OS X där man i stort sett måste ladda ner 3dje parts program för att tömma om du inte är duktig själv.

1 år gammal Windows installation kan lätt ta 6-8 minuter att starta upp och äta upp ramet från sekund 1.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
[B]"
Även defrag eller inte så blir Windows systemen segare med tiden pga. det sättet tillverkare (har inget med Microsoft att göra igentligen) lägger in demoner och trays för att deras program ska starta snabbare och enklare. Detta köttar ner startuptiden rejält.

Har absolut inget att göra med Windows - OS X hade haft exakt samma "problem" om den körde .exefiler - samt är det end user och ingen annan som installerar dessa program.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
1 år gammal Windows installation kan lätt ta 6-8 minuter att starta upp och äta upp ramet från sekund 1.

Va? Jag var extremt lat, dammade aldrig ur, defragmenterade aldrig, och avinstallerade aldrig program på 2 år, och uppstartstiden gick upp till absolut max 70 sekunder. Detta sjönk med 10-15 sekunder då jag hade städat.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.