Permalänk

Svalaste NB chip?

Hej alla,

Kanske inte direkt rätt forum (sweCLOCKERS) att ställa frågan i, men jag vill veta av proffs. ^^
Frågan lyder, vilket northbridge chip /mobo är svalast för Intel C2D och eventuellt QuadCore?
Har försökt googla lite info, men resultaten är tunna.

Jag sitter på en hutlöst varm Nforce 650i (P5n-e sli) och hade det inte varit för den hemska nordbryggan, hade jag kunnat dra ner på fläkthastigheterna ytterligare.
Jag vill inte köpa något nytt än, men det kan vara bra att veta vilka chip som är hyfsat svala (=behöver inte spektakulära kylningsprylar, eller kan köras fläktlöst t om med tower cpu coolers) ifall mobot pajar eller om jag helt enkelt tröttnar på min nuvarande.

Det är kanske svårt att få tag på äldre chip inom kort när Intel i5 m fl börjar bredda ut sig?
Som jag har förstått det, har t ex i5 nordbryggans funktioner inbyggda i processorchipet, vilket i teorin kanske är lättare att kyla än om man skulle ha en separat nordbrygga som går varm. Definitivt intressant i så fall.

Ska tilläggas att jag är väl av typen som behåller mina burkar tills de går sönder eller blir hemskt omoderna. Min förra burk hade jag i 8 år...innan jag köpte nuvarande C2D 2 ghz för ett par år sedan.

Permalänk
Medlem

Plocka av nordbyggs-flänsen och byt kylpastan till någon bättre (AS-5 tex.), jag gjorde detta på mitt p5n-e sli och sänkte NB tempsen med 10 grader typ. Gick från 50 till 40 ungefär i full load.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaloW
Plocka av nordbyggs-flänsen och byt kylpastan till någon bättre (AS-5 tex.), jag gjorde detta på mitt p5n-e sli och sänkte NB tempsen med 10 grader typ. Gick från 50 till 40 ungefär i full load.

Jag har en Thermalright HR-05 + Arctic Cooling MX2 på min...
jag undrar lite om dina temperaturer kan stämma? Har du fläkt på kylflänsen?

Permalänk
Medlem

En Intel P45'a är sval, typ ASUS P5Q-E ex.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kefil
En Intel P45'a är sval, typ ASUS P5Q-E ex.

Tack för svar. Ska kika lite närmare på den.