Radeon HD 58xx-tråden

Permalänk

Hoppas fortfarande på svar, har inte orkat ta mig igenom hela tråden (107sidor) men finns det någonstans man kan läsa om Vilka kort i 5870-serien man kan softmodda volten på dvs inte via att ändra i bios. Jobbigt att gå den vägen varje gång man vill spela hårt och sen ändra i bios igen när man bara ska surfa och betala räkningar

§ 9, marknadsföring är förbjudet i forumet!
Visa signatur

PC1 / Antec 1100 | Corsair RM850W | ASUS Rampage IV Formula | I7 3930K x6 4.25GHz | Noctua NH-U12S | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB | Samsung Pro 240 256GB | ASUS GTX680 DirCU II OC | 4 x 2TB WD Green | 2 x 3TB Seagate 7200
PC2 / Asus P7P55D | I7 870 3.8GHz | Zotac GTX480 AMP
PC3 / Gigabyte X58A UDR3 | I7 950 3.8GHz | Gigabyte GTX470 SOC

Permalänk
Skrivet av FFredrikk:

Hoppas fortfarande på svar, har inte orkat ta mig igenom hela tråden (107sidor) men finns det någonstans man kan läsa om Vilka kort i 5870-serien man kan softmodda volten på dvs inte via att ändra i bios. Jobbigt att gå den vägen varje gång man vill spela hårt och sen ändra i bios igen när man bara ska surfa och betala räkningar

?

du ändrar bara en gång i bios, sen styr ju kortet det själv sen, om du spelar elr bara surfar

kortet har 3 lägen, ett när du bara surfar o kortet knappt används, sen ett när det används lite, och så ett till spel o andra krävande saker

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

Hur bra går det att köra crossfire med XFX's kort där den ena är XXX och den andra helt standard?
Samt, hur skulle det gå om man tex köpte ett Asus eller Saphire kort för att köra crossfire med ett XFX?

...pratar om 5870 om det spelar någon roll.

Permalänk

Hej gott folk! Efter ett antal år med bärbar speldator (Dell XPS M1710, dyraste datorn hittills men fortfarande grymt nöjd med den) så bestämde jag mig för att bygga ihop en stationär dator igen (datorn i sign). Började kika runt efter lämpligt grafikkort för en billig men bra speldator och föll för HD5850, närmare bestämt XFX HD5850 och hade rätt stor förhoppningar på det då jag läst mestadels bra.

Efter en del pillande i AMD GPU Tool fick jag upp kortet i 870/1170 som max, det presterar dock inte alltför bra i 3dmark men det beror på den alltför klena processorn (som ska bytas ut inom en snar framtid) som flaskar rejält. Men iaf, vill pressa kortet lite mer så flashade med MSIs upplåsta bios för att kunna öka spänningen, men det hjälpte inte. Har även provat med XFXs Black Edition bios, ATIs egna och Asus upplsåta, men inget hjälper! Är det som så att mitt kort inte är av referensmodell och därför varken tål att klocka minnena särskilt högt eller ändra spänningen?

MVH// Christoffer

Visa signatur

Spelriggen: Cooler Master 430 Elite > XFX PRO750W > ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 > Intel i5 2500K @ 4,3GHz > Antec Kühler H₂O 620 > 8GB (2x4GB) Corsair Vengance DDR3 @ 1600MHz > Sapphire HD6950 @ 940/1375 1.15V, 1536SP > 2x500GB Samsung HD501LJ

Permalänk

Allvarligt, är detta sant?

http://www.inet.se/artikel/5408937/powercolor-radeon-hd5850-1...

980kr är helt j*vla otroligt billigt.

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Skrivet av DanneBern:

Allvarligt, är detta sant?

http://www.inet.se/artikel/5408937/powercolor-radeon-hd5850-1...

980kr är helt j*vla otroligt billigt.

Produkten har utgått och kan inte längre köpas

gissnings vis billig bara för att dom skulle bli av med dom snabbt

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Skrivet av kalle@anka:

Produkten har utgått och kan inte längre köpas

gissnings vis billig bara för att dom skulle bli av med dom snabbt

Jo, ja skapade en tråd om det och det var köp-mani, typ.

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk

ok, men 1k för ett 5850 känns endå rätt dyrt, det är trots allt 1.1/2 år gamalt, och prestandan är rätt kass med

men har man redan ett 5850 så kanske det var ett ok pris

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

1k för ett 5850 kan väl knappast ses som dyrt?! :S Vist det är inte längre något kort i det absoluta topsegmentet men dåligt är det då inte! Har själv ett och maxxar alla spel jag testat med det.

Visa signatur

Spelriggen: Cooler Master 430 Elite > XFX PRO750W > ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 > Intel i5 2500K @ 4,3GHz > Antec Kühler H₂O 620 > 8GB (2x4GB) Corsair Vengance DDR3 @ 1600MHz > Sapphire HD6950 @ 940/1375 1.15V, 1536SP > 2x500GB Samsung HD501LJ

Permalänk
Skrivet av kalle@anka:

ok, men 1k för ett 5850 känns endå rätt dyrt, det är trots allt 1.1/2 år gamalt, och prestandan är rätt kass med

men har man redan ett 5850 så kanske det var ett ok pris

1k för ett 5850 är INGENTING. Jag sitter på två stycken, och jag behöver det inte. Ett av dem maxar allt jag har testat med bra fps. Det är som att säga runt 2200 för ett 580 eller liknande om det kanske förklarar.

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk

och endå duger inte ett 5850, suck varför måste man vara så kräsen?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Go förmiddag allesammans!

Har precis skaffat mig en HD5870, men är lite missbelåten över ljudet från fläkten, då den låter som ett smärre kärnkraftverk, och det gillar inte jag.

Är det någon som kan rekommendera en bra grafikkorts kylare ?

Har idag ett "Arctic Cooling Accelero Twin Turbo" liggandes hemma, men vet dock inte om den fungerar på det grafikkort jag har, passar den eller måste jag köpa en ny?

/Eddan

Visa signatur

W/S: Asus Prime X470-Pro | AMD Ryzen 7 2700x| Corsair Vengeance LPX 32GB,4x8GB, DDR4 2666MHz | Asus GTX 1070 | Samsung 970 EVO 1TB m.2

Permalänk

Tjenare!
Funderar mig på att inskaffa mig ett andra 5870 nu när priserna blivit pressade lite. Men jag är lite bekymrad:
Sitter på ett Gigabyte 5870 och en Gigabyte P55 UD3. Det jag undrar är om CF är möjligt trots grafikkort från olika tillverkare men från samma serie, och hur mycket prestanda går man miste om på att köra 8x 8x istället för 16x 16? Nätagget är på 650W vad jag minns. Har för mig att det borde klara CF av den serien, eller?

Permalänk
Medlem

Hej

Har precis satt i ett extra 5850 kort i datorn.
Datorn starta normalt och det var bild.
Kom till windows bilden försvann.
Tog skärmsladden och sätte i grafikkort nr.2 (understa) och det blev bild.
Hade nyaste drivrutinerna inne sen innan.
Behöver jag installera nåt för att CF ska funka 100% eller ominstallera drivrutinerna + Profiles?
Nåt i CCC jag måste ändra?

EDIT: Så nu i GPUZ under ATI CrossFire: DISABLED
Och finns inget i CCC som går att ändra...
WHY?

Mvh

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JakeHimself:

Tjenare!
Funderar mig på att inskaffa mig ett andra 5870 nu när priserna blivit pressade lite. Men jag är lite bekymrad:
Sitter på ett Gigabyte 5870 och en Gigabyte P55 UD3. Det jag undrar är om CF är möjligt trots grafikkort från olika tillverkare men från samma serie, och hur mycket prestanda går man miste om på att köra 8x 8x istället för 16x 16? Nätagget är på 650W vad jag minns. Har för mig att det borde klara CF av den serien, eller?

Jag hag hört / sett att de inte är så himla stor skillnad mellan 8/16x men googla går ju alltid göra annars

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Skrivet av SIR_HanZen:

Hej

Har precis satt i ett extra 5850 kort i datorn.
Datorn starta normalt och det var bild.
Kom till windows bilden försvann.
Tog skärmsladden och sätte i grafikkort nr.2 (understa) och det blev bild.
Hade nyaste drivrutinerna inne sen innan.
Behöver jag installera nåt för att CF ska funka 100% eller ominstallera drivrutinerna + Profiles?
Nåt i CCC jag måste ändra?

EDIT: Så nu i GPUZ under ATI CrossFire: DISABLED
Och finns inget i CCC som går att ändra...
WHY?

Mvh

Hmm, du har satt ditt bryggan? Crossfire-bryggan alltså.

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bondenpaavo:

Hmm, du har satt ditt bryggan? Crossfire-bryggan alltså.

Ja så noob är jag inte

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Skrivet av SIR_HanZen:

Jag hag hört / sett att de inte är så himla stor skillnad mellan 8/16x men googla går ju alltid göra annars

Haha ja det tror du inte jag försökt med eller? ^^ Hade ju flera frågor också

Permalänk

Köpa eller inte köpa, det är frågan...

Byggde en maskin förra våren med ett PowerColor Radeon HD5870 PCS+ och funderar om det är läge att köpa ett till, nu när priset på HD5870 droppat till runt 2000kr. Men frågan är väl om det är ett dumt köp....
Bättre vänta och spara pengarna till ett bättre kort om ett halvår...?
Rätt sugen på Crossfire...

Vad tycker ni?

Övrig spec;
GA-X58A-UD3R, i7-930, Corsair 6Gb, PowerColor Radeon HD5870 PCS+, Intel SSD 80Gb + en 2Tb disk, Antec HX-650w

Permalänk
Medlem
Skrivet av JakeHimself:

Haha ja det tror du inte jag försökt med eller? ^^ Hade ju flera frågor också

Gigabyte P55 UD3 kör x16/x4 i CF vilket suger. Läs här t.ex.

§ 1, tänk på språket.
Permalänk

BEhöver Hjälp snabbbbbt angående ett 5870 xfx hd

Tjenare ni kunniga folk, jag har ett 5870 jag köpte och ser att det saknas en Liten liten komponent typ längst upp åt höger på baksidan av slutet av kortet, typ tror komponenten heter k1n WD, det är allt av namnet jag såg, vet någon bra bilder över komponenterna för detta kortet ? så jag vet att jag skaffar rätt ? och vart kan jag få tag i dessa? tror knappast privat personer säljer sånna små saker. Tack för Svar

Mvh Pascal Högström

Visa signatur

Intel i7 3770K ivybridge, EVGA GTX 690, 16 GB DDR3 vengeance LP blue, 120 GB OCZ Revodrive Pci Express SSD, Chassi Corsair Vengeance C70 Military Green, Moderkort: AsRock z77 professional ATX, PSU Cougar CM 1000W, Fläktar Noctua 120 MM 140 MM.

Permalänk

Har ett återkommande problem när jag kör utökat skrivbord till min tv.

Har ett Gigabyte Radeon HD5850 OC och bilden kopplas genom Samsung HT-C5500

Bilden på tvn flimrar till varje gång bakgrunden byts och när man använder musen. Detta inträffar dock bara efter att datorn startat om sig.

Vet dock inte vad jag lyckas med för att bilden ska bli stabil eller om det är något som händer när jag inte är hemma som gör att det till slut blir som det ska.

Har gjort en egen tråd om detta, men inte ett svar HÄR

Flimmer på utökat skrivbord.
Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk
Medlem

Har en fråga, är det någon som vet om denna har referenskylare?
http://www.netonnet.se/art/dator/datorkomponenter/grafikkort/...

Enligt bild så är det ju det men enligt XFX hemsida så är det inte det, kan man kräva referenskylning då det visas på bilden i så fall?
Dessutom enligt produktbladet på netonnets hemsida för kortet http://www.netonnet.se/art/dator/datorkomponenter/grafikkort/... så visar det referens. Borde ju kunna kräva det ifall det skulle vara annat i så fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av JakeHimself:

Tjenare!
Funderar mig på att inskaffa mig ett andra 5870 nu när priserna blivit pressade lite. Men jag är lite bekymrad:
Sitter på ett Gigabyte 5870 och en Gigabyte P55 UD3. Det jag undrar är om CF är möjligt trots grafikkort från olika tillverkare men från samma serie, och hur mycket prestanda går man miste om på att köra 8x 8x istället för 16x 16? Nätagget är på 650W vad jag minns. Har för mig att det borde klara CF av den serien, eller?

8x 8x är ju ganska standard för cf/sli, dom har ju kommit fram till att man inte förlorar någon märkbar prestanda. Men om jag inte minns fel så är ju ena PCIe sloten på UD3:an 4x, vilket innebär att du skulle köra i 4x 4x, och prestanda minskningen på det kan jag inte yttra mig om, men förmodligen är det inte att föredra.

Permalänk
Medlem

heej! har 2 stycken 5870 i crossfireX och funderar på att köpa en ny riktig gaming skärm med härlig "snabbhet". (uppdateringsfrekvens eller vad det heter)

är det någon mening att köpa en 120 Hz skärm för att det är härligt "flyt" i bilden eller kan man inte utnyttja detta utan 3D-funktion.
har funderat ett tag på att fixa ny skärm sedan jonas/emil tog upp det här med att många har bra datorkomponenter men en dålig skärm.

ge mig tips och förklara gärna vilket som är "bäst".
TACK PÅ FÖRHAND
Mvh LOLmeOUt

Permalänk
Medlem
Skrivet av LOLmeOUT:

är det någon mening att köpa en 120 Hz skärm för att det är härligt "flyt" i bilden eller kan man inte utnyttja detta utan 3D-funktion.

Nej, du behöver inga glasögon för att utnyttja 120 Hz om det är det du menar. Fick hem en Samsung 2233RZ från Komplett i förrgår och det är verkligen ett häftigt flyt. Har inte hunnit testa så mycket än men t.ex om man drar ett fönster i Windows så ser det liksom mer "realistiskt" ut som om det var ett papper man flyttar runt. Använder för tillfället ett GTX460 till skärmen så ska prova 3D så småningom. HD5-serien hade väll vissa problem med 120 Hz i början men det är nog inget problem längre.

Permalänk

CF

Skrivet av SIR_HanZen:

Ja så noob är jag inte

Fick du ordning på dina problem?

Jag fick igår mitt andra XFX HD5850 BE.
Hade ruskiga problem innan jag fick datorn att acceptera några drivrutiner till korten. Bara att få CCC att fungera visade sig svårt.

Jag fick gå tillbaka till catalyst 10.9 för att få det att lira.
Men OJ!!! vilket lyft. BFBC2 flyter nu på som aldrig förr.

Dock inte i menyerna, där får jag sjuka FPS-drops. Ofta under 10. Men så fort man kommer in på bana i spelet så skjutsar det på fint igen, ofta över 100 FPS. Vad kan detta bero på?
Jag kör 1920x1080 och allt på max. vsync av.

Någon som fått nyare drivrutiner än 10.9 att fungera tillfredställande?
Eller fort bort fps-drops problemet i menyerna på bfbc2?

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag kör med senaste drivrutinerna dvs 11.2 och det fungerar bra för mig, men får ibland även jag fps-drops i menyerna och direkt när man kommer in i spelet.

Permalänk

Strange. Googlade runt lite och det finns fler som har problem med 11.2 samtidigt som det finns många som det fungerar bra för. Verkar vara lite lotto över det hela.

Körde ett test: http://3dmark.com/3dmv/2948537 Verkar resultatet rimligt med min setup?

Ja jag är lite noob därav frågorna.

Oj, upptäckte en sak nu. Korten ligger i en temp utav 55-60 grader i IDLE.

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Medlem

Körde ett test jag med och fick följande: http://3dmark.com/3dmv/2948585