Radeon HD 58xx-tråden

Permalänk

felsäkert läge, avinstalera drivrutiner o börja om

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle@anka:

felsäkert läge, avinstalera drivrutiner o börja om

Precis det jag har gjort om du läser mina trådar?!

Bytte t o m ner mig i drivisar... kör 10.9 nu ist för 11.2

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

kalle@anka, vet ju att du ä en jävel på datorer, och grafikkort, lös!

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Jag ska formatera datorn oxå, kör orginal inställningar i bios nu, och då startar datorn... Men innan jag sätte i dubbla kort så var datorn stabil, va fan måste jag klocka om från början för att jag sätte i ett kort till?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Skrivet av kalle@anka:

det var inte lite extra varmt under lanet?

Nej tyvärr inte det, maxade 70 grader som max under ett furmark test.

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk
Skrivet av SIR_HanZen:

Jag ska formatera datorn oxå, kör orginal inställningar i bios nu, och då startar datorn... Men innan jag sätte i dubbla kort så var datorn stabil, va fan måste jag klocka om från början för att jag sätte i ett kort till?

kanske blev ostabilt pga extra strömen som andra kortet drar
har inte läst allt men vet du om båda korten går att köra ensamt i datorn utan problem?

10.3 är senast bra drivrutinen ati gjort, nästan alla efter är skit

Skrivet av sabelström:

Nej tyvärr inte det, maxade 70 grader som max under ett furmark test.

och med resten av datorn maxad?

kanju också vara pga att du spelade längre tid än normalt, elr också bara nåt temp fel på datorn/ drivrutin te,x

annars är det ju ett tecken på att kortet börjar ge upp

avslutar med att skriva:
ati har satt för låg volt på ström spar funktionen, vet inte om det är för att det ska se bättre ut på pappret, elr att bara dom första korten garanterat klarade deras krav

har fåt höja 2d och ibland low3d volten på väldigt många ati kort från 5x, det som gör att jag skriver det nu är för att samtliga hade problem i 3d, tex konstiga sträck elr massa gröna fyrkanter, en del kort gav bara massa bluescreen

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

Absolut spelades det mer än vanligt, typ 36 timmar av 44 och så mycket spelar jag inte annars. Alla drivers var dom senaste, kollar alltid sådant innan lan. Resten av datorn var inte varm heller och kortet satt inte löst.

Skulle gärna öka volten lite för att se om det gick bättre så, men min volt är tyvärr låst.

Prövade klocka till maxvärde i CCC som är 870/1200 då flimrar tvn som oxå är inkopplat till grafikkortet och då är det bara windows bakgrund och inget annat.

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle@anka:

kanske blev ostabilt pga extra strömen som andra kortet drar
har inte läst allt men vet du om båda korten går att köra ensamt i datorn utan problem?

10.3 är senast bra drivrutinen ati gjort, nästan alla efter är skit

Okej, så 10.3 och senaste Application Profile CAP4 som gäller eller ska man ha en äldre dä med? Kör ju CF nu men hade problem som fan.. Formatera nyss och starta upp den med ett kort i så länge, så ska sätta i det andra kortet och lägga in drivers sen.. Fyller år idag så ska kalasa klart och sätta i kort + fixa drivers ikväll eller imorn Hoppas verkligen det funkar nu utan BSODS o allt, kör datorn som står i sign @ STOCK just nu.. Får börja klocka från början igen.. Men de ska la ej vara problem att klocka CPUN till 3,8ghz igen, kanske inte så optimalt att köra minnena i 1600mhz när dom är 1333mhz stock.. eller?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Installerat om datorn 2 gånger samt flashat tillbaka till original bios.
Datorn lät som ett jävla reaplan med 5870 bios, gick inte att justera ner
fläktvarv i bios.
Får nu 36000 i 3dmark06 med original bios oxå + att grafikkorten är tysta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SIR_HanZen:

Okej, så 10.3 och senaste Application Profile CAP4 som gäller eller ska man ha en äldre dä med? Kör ju CF nu men hade problem som fan.. Formatera nyss och starta upp den med ett kort i så länge, så ska sätta i det andra kortet och lägga in drivers sen.. Fyller år idag så ska kalasa klart och sätta i kort + fixa drivers ikväll eller imorn Hoppas verkligen det funkar nu utan BSODS o allt, kör datorn som står i sign @ STOCK just nu.. Får börja klocka från början igen.. Men de ska la ej vara problem att klocka CPUN till 3,8ghz igen, kanske inte så optimalt att köra minnena i 1600mhz när dom är 1333mhz stock.. eller?

Dina minnen är de 1333MHz:are eller är de specade för 1600MHz?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9SDP:

Installerat om datorn 2 gånger samt flashat tillbaka till original bios.
Datorn lät som ett jävla reaplan med 5870 bios, gick inte att justera ner
fläktvarv i bios.
Får nu 36000 i 3dmark06 med original bios oxå + att grafikkorten är tysta.

Vad va ditt problem från början? Kör du CF? Vilka drivers? Vilken App-Profile CAP? Vilket/vilka kort har du?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Dina minnen är de 1333MHz:are eller är de specade för 1600MHz?

Specade för 1333mhz, om jag ser rätt:

http://www.ocztechnology.com/ocz-ddr3-pc3-10666-gold-low-volt...

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SIR_HanZen:

Då är det inte konstigt att du inte får det stabilt i 1600MHz
Men det skiljer inte mycket emellan dessa hastigheter så håll dig på 1333MHz.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Då är det inte konstigt att du inte får det stabilt i 1600MHz
Men det skiljer inte mycket emellan dessa hastigheter så håll dig på 1333MHz.

Men jag klocka min dator till 3,81ghz som står i sign, den klarar alla test i Intel Burn Test osv och vart stabil.. Så , så mkt kan ju inte minnena vara ostabila då? Men jag ska försöka klocka cpun och ligga runt 1333mhz + rätt timings som dom är specade för och volt då.. elleR?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SIR_HanZen:

Men jag klocka min dator till 3,81ghz som står i sign, den klarar alla test i Intel Burn Test osv och vart stabil.. Så , så mkt kan ju inte minnena vara ostabila då? Men jag ska försöka klocka cpun och ligga runt 1333mhz + rätt timings som dom är specade för och volt då.. elleR?

Överklockning kan ge symptom som dessa du har, så du bör kolla att det hela funkar under mer "normala" former. Så ja jag skulle försöka att sätta minnet på tex 1066MHz och sedan klocka mot 1333MHz.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Överklockning kan ge symptom som dessa du har, så du bör kolla att det hela funkar under mer "normala" former. Så ja jag skulle försöka att sätta minnet på tex 1066MHz och sedan klocka mot 1333MHz.

okej.. så du påstår att det inte är cf som spökat utan jag kört mina minnen för fort

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Fråga, hur svårt är det att sätta upp en 5870-cf setup? har ett kort redan som jag köpte när det släpptes, funderar på att köpa ett likadant nu. Är tekniken förlegad för dom nya spelen (skyrim, diablo3, osv) eller är det bara att tuta o köra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sturmish:

Fråga, hur svårt är det att sätta upp en 5870-cf setup? har ett kort redan som jag köpte när det släpptes, funderar på att köpa ett likadant nu. Är tekniken förlegad för dom nya spelen (skyrim, diablo3, osv) eller är det bara att tuta o köra?

Enda du behöver göra är:
köpa ett 5870 till och sätta i de i ledig pci-e port och sätta dit cf bryggan.
avinstallera gamla drivers och insrallerna nya, version vet jag ej vilka som är bäst, men många säger 10.3 eller 10.4 är bra, sen antar jag du måste installera appliaction profilen drivers för just cf ska funka bra?!
så i stort sett bara tuta o köra
dock vet jag inte vad d3 kommer kräva, jag vet att 5850/5870 cf står hyffsat bra i prestanda ÄN och även bra i prestanda per krona!

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Tack så mycket det hjälpte väldigt mycket, blir nog att slå till på ett till 5870, ska även uppgradera mobo, cpu och ram inom en snar framtid. Kanske även bygga ett customchassi för dom grafikkorten jag har, har en eftermarknads kylare som blåser ut varmluften i chassit.

Permalänk
Medlem

Kör alla med "ATI Catalyst™ Application Profiles" Och vilka isåfall?
Kör med 10.3 Drivers och inte de senaste då det krånglat mycket. Kan man köra med 10.3 och senaste ATI Catalyst™ Application Profiles v. 11.2 CAP4 ?

Nån idé att köra de senaste drivrutinera på 5850BE x2 (Crossfire) med 11.3 (11.4) ?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9SDP:

OK först lite ögongodis
( jag lägger upp allt om biosversioner mm im kväll )
http://i1198.photobucket.com/albums/aa444/9DSP/36254.jpg

Väntar än på det du lova skicka upp här, inte ditt "ögon godis"

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle@anka:

kanske blev ostabilt pga extra strömen som andra kortet drar
har inte läst allt men vet du om båda korten går att köra ensamt i datorn utan problem?

10.3 är senast bra drivrutinen ati gjort, nästan alla efter är skit

Har en annan här på forumet som säger 10.10 är den bästa för han då han har också 2x 5850, tänkte testa dom här snart.
Och datorn va nog ostabil för att mina minnen gick i 1600mhz, men är speccade för 1333mhz och sen hade jag glömt av att jag tajtat ihop mina timings från 9-9-9-24 till 8-8-8-24 istället.. Kanske va det? Funderar på klocka CPUN till stabil klock 3.6 - 3.8ghz och köra minnena så nära 1333mhz ist, va tror du/ni om detta?
Efter jag klockat cpun till stabil klock, tar jag tag i mina 2x XFX HD5850 Black Editions och klockar dom?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad ett Diamond HD5870 skiljer från ett från typ xfx eller sapphire? Lite nyfiken bara då jag har ett diamond:)

Visa signatur

CPU: i7 -930 @2.8GHz MB: Asus P6X58D Premium RAM: 3x2GB OCZ Gold DDR3 1600MHz SSD: Intel X25-M 80GB HDD: WD Caviar Black 1TB Graphics: Radeon HD5870 1GB Chassi: NZXT Lexa PSU: Corsair HX750W Monitor: BenQ 24" OS: Windows 7 Ultimate (64Bit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stekerz:

Någon som vet vad ett Diamond HD5870 skiljer från ett från typ xfx eller sapphire? Lite nyfiken bara då jag har ett diamond:)

Klistermärket på och eventuellt klockfrekvenser och kylning om det är lite fabriksöverklockat eller har någon annan kylning. Det är dock inga problem om du köper tex ett XFX, korten kommer klocka ner sig till det med lägst klock.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Klistermärket på och eventuellt klockfrekvenser och kylning om det är lite fabriksöverklockat eller har någon annan kylning. Det är dock inga problem om du köper tex ett XFX, korten kommer klocka ner sig till det med lägst klock.

ok^^ var lite nyfiken bara:)

Visa signatur

CPU: i7 -930 @2.8GHz MB: Asus P6X58D Premium RAM: 3x2GB OCZ Gold DDR3 1600MHz SSD: Intel X25-M 80GB HDD: WD Caviar Black 1TB Graphics: Radeon HD5870 1GB Chassi: NZXT Lexa PSU: Corsair HX750W Monitor: BenQ 24" OS: Windows 7 Ultimate (64Bit)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stekerz:

Någon som vet vad ett Diamond HD5870 skiljer från ett från typ xfx eller sapphire? Lite nyfiken bara då jag har ett diamond:)

Förr när ATi hette ATi så var detta märke det som var närmast BBA=Built By ATi, men de görs väl i kina ändå

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Borde man inte få mkt mer prestanda / mindre lagg i BFBC2 med dubbla XFX 5850 BE kort istället för ett kort?
Testade högsta upplösning 1920*1080 och de laggar, måste jag gå ner mkt i upplösning och öka allt till HIGH osv ist för de ska flyta? 10.10 drivers + senaste application profile 11.4 CAP1

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Skrivet av zerozam:

Kopplade upp en Eyefinity-setup förra veckan med ett XFX5870 + 3 * Dell U2311h(DVI+DVI+DP). Problemet är att vid boot så vrålar grafikkortsfläkten 100% och skärmarna visar ingenting. Är tvungen stänga av på knappen. Pluggar ut DP kabeln, bootar, pluggar i DP kabel -> allt funkar normalt. Provat byta DP kabeln men nada... ideas anyone?

Ok! Jag verkar ha hittat lösningen själv:

Använde följande kabel från dustinhome: DELTACO DP-1020, DISPLAYPORT-DISPLAYPORT 2.0M, Artikelnr: 5010208844

Mitt problem verkar vara otäckt likt detta: necdisplay

Citat:

Summary
When using certain incorrectly manufactured 3rd party Mini DisplayPort to DisplayPort cables to connect a display to a host computer, problems such as the following may arise:
1. Host computer is unable to power on.
2. Host computer is unable to correctly enter sleep modes.
3. Host computer is unable to correctly resume from sleep modes.
4. Display is unable to be turned on or display video correctly.
5. Incorrect display resolution or corrupted video is shown.
This issue has been indentified in several configurations including when displays are connected to Apple Mac Pro computers, with video cards such as the ATI Radeon 5870 or 5770. However, it may also impact other Apple products when connected to a display via the Mini DisplayPort connector. This issue may also impact other non-Apple products that use a Mini DisplayPort connector.

och

Citat:

Cause
Certain Mini DisplayPort to DisplayPort cables available in the market were incorrectly manufactured and do not adhere to the DisplayPort design specification. This defect can cause the above symptoms to appear. The defective cables may be marked or sold as "DisplayPort certified" and contain the DisplayPort logo.

och lite längre ner:

Citat:

Technical description of cause
Certain Mini DisplayPort to DisplayPort cables available in the market do not adhere to the DisplayPort design wiring specification. This incorrect design causes power-related issues with the display and/or host computer. The DisplayPort specification states that a display (known as a "sink" device) must output power on its DisplayPort input connector. The specification also states that a graphics adapter (known as a "source" device) must also output power on its DisplayPort output connector. The idea for providing power on both the "source" and "sink" devices is that certain other devices connected between the two can receive power. Such devices may be, for example, a repeater or a converter of some sort. When a cable is used to connect a display directly to a graphics adapter, the DisplayPort
specification states that the cable must not connect the power line, and the power outputs of the two devices should not be connected together via the cable.
The cables that were manufactured incorrectly connect the power line through the cable and allow the power outputs of the display and graphics adapter to be connected together - a condition that is forbidden in the DisplayPort specification. Because the two power sources are connected together when using one of these cables, situations can arise in which one device is actually supplying power to the other. For example, if the host computer is powered off but the display is on (or even in standby mode), the display will inadvertently supply power to the host computer, which may cause problems such as not being able to power on, enter sleep modes or resume correctly. Similarly, if the host computer is powered on but the display is off, the computer will be supplying power to the display, which may cause problems with the display powering on

Mäter mina båda kabel och konstaterar att pin20-pin20 är ihopkopplade... har gjort en reklamation till dustinhome - fortsättning följer.

Comments anyone?

Permalänk
Medlem

Vilka drivers / application profile ska man ha nu för tiden? Spelar mest BFBC2 och har 2 x XFX 5850 BE (oklockade atm)

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |