Telia pissar på trogna kunder?

Permalänk
Medlem

Telia pissar på trogna kunder?

Ahoy!
Jag har hört att folk som beställt iPhone 3GS av Telia får sina telefoner vid väldigt olika tidpunkter (samma färg och modell) jag pratar om iPhone 3GS 32GB svart.
En kompis har redan fått sin 3 veckor tidigare än utlovat och jag har fortfarande inte fått min 1 vecka senare än han fick sin och trots att det inkommit en ny sändning av telefoner sedan han fick sin.
Mysteriet är troligen löst...
Telia skickar ut ut telefoner till sådana som INTE redan är kunder för att suga i sig fler kunder och kvar blir vi som har varit dumma nog att redan vara kunder till Telia.
Så vad säger Telia?
Det här svarar Telia efter att jag lagt fram min tes om att icke kunder får sina telefoner före.

telefonist #1 -Men oj! har du inte fått bekräftelse om sändning?
Jag -Nej.
telefonist #1 -Det här måste jag kolla upp, du skulle ha fått den redan, jag kollar det här sedan ringer jag tillbaka på en gång. (i min värld så är på en gång åtminstone samma dag)

telefonist #2 Börjar med att konstra om det gäller olika modeller och att vi beställde olika tidpunkter samt använde olika sätt att beställa. (det skiljde ca en timme och vi beställde båda från hemsidan exakt samma typ av telefon)
Efter att han inser att det inte går att skylla på nåt som orsakat av mig så blir det tvärstopp och vi kommer överens om att jag ska ringa Aftonbladet, skriva i bloggar och forum om hur Telia beter sig

telefonist #3 Förvissar sig om det jag har sagt om min kompis stämmer och ringer (eller låtsas ringa) till dom som står för leveranserna. och beklagar att det måste vara så att det var 16GB svart som skickades ut vid den sista leveransen.

Grejen är den att datumet för utleverans av 32GB svart hade åxå flyttats fram i deras egen blogg så det hade enligt deras egen blogg kommit in nya 32GB svart.

Jag vet att det finns en tråd om leveranstider för iPhone men denna riktar sig direkt mot Telia.

Jag skulle bli mycket tacksam ifall folk kunde skriva här nedan om hur lång tid ni fick vänta på er iPhone beställd från Telia och ifall ni redan var kund hos Telia eller om ni hade en annan operatör vid beställningen.

Jag kommer att fylla på med mer telefonister och jag kommer att fortsätta ringa Telia tills jag får ett ärligt svar eller deras växel smälter ihop.

EDIT: Och där kom det ... den här telefonisten ser i listorna att folk som porterar sina nummer till Telia från andra operatörer är prioreterade.
EDIT2: Fixade kass meningsbyggnad (borttappat ord)
TACK SÅ FÖRBANNAT MYCKET TELIA FÖR ATT NI PISSAR PÅ TROGNA KUNDER.

Visa signatur

Fractal DesignDefine R2, Titanium | Corsair HX 750W | HD6970 2GB | Core i7 (D0) 920@3,8GHz | Asus P6TD DELUXE | Corsair 6GB DDR3 XMS3-12800 | 120GB Corsair Force3 | 80GB Intel X25-M G2 | 500GB Spinpoint F3 | Noctua NH-U12P | Windows®7 Home Swe 64-bit

Permalänk

Alla kunder som beställer eller bokar varor hos oss hamnar i samma ordersystem.
Du förstår säkert att vi inte har tid eller råd att skapa ett helt nytt orderläggningssystem för vissa kunder som vi skulle välja att prioritera.
Varför det dröjer längre för vissa än för andra beror väldigt ofta på att kunder inte skickar in kontrakten påskrivna på en gång.
Det kommer naturligtvis inte att gå ut några varor förrän alla kontrakt är påskrivna och oftast är det precis där den stora fördröjningen sitter.
Vid en inportering skrivs oftast alla kontrakt på i butik.
Just för abonnemangsförlängningar och köp via internet läggs man alltså inte i bokningskö förrän man undertecknat och skickat in alla papper.

Att vi inte skickar ut varor till kunder innan kunderna skrivit på kontrakten är väl inget själ att bli upprörd?
Jag heter Johan Hedlund och jobbar på Telia Kundservice. Jag sitter och svarar här på forumet tillsammans med mina kollegor.

//Johan

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grimzold

Telia skickar ut ut telefoner till sådana som INTE redan är kunder för att suga i sig fler kunder och kvar blir vi som har varit dumma nog att redan vara kunder till Telia.

Detta är iallfall fel i mitt fall, jag är ny Telia kund, bytte från Telenor. Beställde min telefon den 28:juli och fick inte min förrän i 9:e september.

Så lång leveranstid är du definitivt inte ensam om

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeliaKundservice
Alla kunder som beställer eller bokar varor hos oss hamnar i samma ordersystem.
Du förstår säkert att vi inte har tid eller råd att skapa ett helt nytt orderläggningssystem för vissa kunder som vi skulle välja att prioritera.

Då är det ännu konstigare att folk som beställer samma telefon vid samma tidpunkt på samma hemsida får sina telefoner med 4 veckors mellanrum (nu har jag inte sett att den kommer om 2-3 veckor).

Citat:

Varför det dröjer längre för vissa än för andra beror väldigt ofta på att kunder inte skickar in kontrakten påskrivna på en gång.
Det kommer naturligtvis inte att gå ut några varor förrän alla kontrakt är påskrivna och oftast är det precis där den stora fördröjningen sitter.
Vid en inportering skrivs oftast alla kontrakt på i butik.

Jag får intrycket att du antingen inte har läst mitt inlägg ordentligt eller att du gör en "klipp och klistra".
Men jag tar det igen... Vi beställde samtidigt, på samma ställe (inte i butik utan genom "mina sidor" på telia.se) vi fick orderbekräftelse båda två, samma dag. men han har sin telefon 3.5 veckor tidigare än utlovat av den så kallade väntelistan. Enligt ditt sätt att se på det hela skulle det betyda att det tar längre tid för folk som blir porterade från andra operatörer.

Citat:

Just för abonnemangsförlängningar och köp via internet läggs man alltså inte i bokningskö förrän man undertecknat och skickat in alla papper.

Det behövs tydligen inte då man identifierar sig på "mina sidor"

Citat:

Att vi inte skickar ut varor till kunder innan kunderna skrivit på kontrakten är väl inget själ att bli upprörd?
Jag heter Johan Hedlund och jobbar på Telia Kundservice. Jag sitter och svarar här på forumet tillsammans med mina kollegor.

//Johan

Jo, man kan visst bli upprörd då man som telia kund sedan 1995 med ett avbrott hos 3 ett år ser att andra blir förfördelade på grund av girighet.
Och sedan att det tog 4 samtal innan nån erkände att det förhöll sig på det vis man misstänkte.
Vi får se hur många repliker det krävs här för att få fram ett erkännande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SeF.Typh00n
Detta är iallfall fel i mitt fall, jag är ny Telia kund, bytte från Telenor. Beställde min telefon den 28:juli och fick inte min förrän i 9:e september.

Så lång leveranstid är du definitivt inte ensam om

Du beställde tidigare och jag antar att trycket var ännu större på 32GB svart vid den tidpunkten och anledningen var att det verkligen inte fanns några telefoner att skicka.

Summan av kardemumman är att en kompis till mig har fått sin telefon tidigare än mig och det beror på att han porterade över sitt nummer från en annan operatör.
Det har, efter att han fått sin levererad kommit in mer 32GB svart enligt telias egen blogg så det kan inte heller bero på att han fick den sista i en sändning och jag fick vänta på en av de första i nästa sändning.

Visa signatur

Fractal DesignDefine R2, Titanium | Corsair HX 750W | HD6970 2GB | Core i7 (D0) 920@3,8GHz | Asus P6TD DELUXE | Corsair 6GB DDR3 XMS3-12800 | 120GB Corsair Force3 | 80GB Intel X25-M G2 | 500GB Spinpoint F3 | Noctua NH-U12P | Windows®7 Home Swe 64-bit

Permalänk
Medlem

Skippa Telia, de har ingen täckning längre ändå så. Blivit omsprungna av andra. Brukade ha 3G överallt i stockholm, inte längre...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Skippa Telia, de har ingen täckning längre ändå så. Blivit omsprungna av andra. Brukade ha 3G överallt i stockholm, inte längre...

telia kommer alltid har överlägset bäst täckning till skillnad mot sina konkurrenter. Dessutom krånglar det aldrig....

OnT:
Därför skrev man upp sig på en intresselista i en butik och så fick man sms när telefonen kom in. Då var det bara att åka snabbt som fan in innan alla andra gamarna "snor" den.

Som svar på hur lång tid det tog för mig att få min Iphone 3gs:
Telefonen kom in på en fredag om jag inte minns fel. Då var det ingen ide att ställa sig i kö. På lördagen åkte jag in och skrev in mig på en intresselista. 11 dagar senare kl 18 kommer smset om att en ny leverans har inkommit till norrlandsgatan lat som man var orka man inte åka in. Iställer åkte jag in morgonen efter och hängde på låset och då fanns fortfarande 11 st iphones kvar! :):)

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Telia är sämre än sämst.
Alla jag känner byter ifrån Telia på grund av långa väntetider dålig service med mera.
Gör som dom.

Edit: så överlägset bäst är inte deras täckning.
http://it24.idg.se/2.2275/1.106389

Kanske märker skillnad om man bor långt upp i norr.
Men å andra sidan så är dom nog inte bäst där uppe länge till.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Jag förlängde mitt Telia abonnemang och fick min svarta 32gb efter ca 14 dagar. I mitt fall förstår jag att det blev nåt konstigt men jag har väldigt svårt att tro att Telia medvetet väljer att ragga kunder istället för att behålla dom som dom har.

Permalänk
Medlem

Telia pissar inte bara på trogna kunder. De pissar på alla kunder

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Skippa Telia, de har ingen täckning längre ändå så. Blivit omsprungna av andra. Brukade ha 3G överallt i stockholm, inte längre...

Jag måste ha Telia om jag ska någorlunda snabb dataöverföring.
Jag bor på landet jag, siddu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lovan
Jag förlängde mitt Telia abonnemang och fick min svarta 32gb efter ca 14 dagar. I mitt fall förstår jag att det blev nåt konstigt men jag har väldigt svårt att tro att Telia medvetet väljer att ragga kunder istället för att behålla dom som dom har.

Dom skriver ju att dom inte har råd med ett fungerande ordersystem så dom slumpar väl ut grejerna.
Har man inte tid eller råd med ett system som prioriterar vissa saker så har man inte tid eller råd att skapa ett system som fungerar heller, eftersom systemet i sig inte känner av såna saker som rättvisa, etik eller moral.

Jag fyller på här med min fråga som jag ställde till Telia:
Fråga 2009-09-29 15:30

Jag undrar varför man som trogen Telia kund måste vänta längre än en som porterar sitt nummer från annan operatör?
Hela händelse förloppet finns beskrivet här:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...
Mycket dåligt ... jag har haft den uppfattningen att man betalar ett högre pris till Telia och i gengäld får en bättre service, men det verkar som om kvartalsekonomin även har slagit igenom med full kraft hos Telia med.

Detta är svaret:

Svar 2009-09-30 15:18

Hej!
Tack för din förfrågan.

Anledningen till att vissa kunder som porterar sitt nummer från en annan operatör får sin telefon tidigare än en trogen Telia kund är för att när man flyttar sitt nummer stänger den andra operatören av det befintliga abonnemanget hos dom. Detta resulterar i att kunden inte kan ringa med sitt nummer vare sig med sin gamla operatör eller med Telia. Därför måste vi kunna leverera en telefon till dessa kunder.

När man beställer Iphone försöker vi lägga fram porteringen så långt så detta inte ska uppstå, men det är väldigt svårt att sätta rätt inkopplingsdatum då vi inte har några leveransbesked från leverantören av telefonen.

Vi tycker självklart att det är väldigt tråkigt att vi inte kan leverera telefonen snabbare till alla kunder och vi försöker vara så rättvisa som möjligt.
Jag rekomenderar att du följer våra leveransbesked på http:/_/_www._teliaiphoneblog._se/_?page_id=_218.
Telefonen kommer levereras till dig uppskattningsvis ca v 43-44.

Man tyckte alltså att det i det här fallet var lagomt att skicka begäran om portering ca 4veckor innan det kommer någon telefon ett mycket dåligt försök till rättvisa tycker jag.
Och varför inte lägga in begäran om portering när kundens telefon kommit?
Porteringen i sig verkar ju inte inte ta lång tid då han fick sin telefon inom en vecka efter sin beställning...
Och med tanke på hur lätt det vore att göra det rättvist så känns det inte alls som om dom försöker vara rättvisa.
Att Telia är tycker det är tråkigt att vi ska behöva vänta på telefoner som dom ska få suga i sig massor med abbonemangs kostnader på det tror jag helt och fullt på.

Visa signatur

Fractal DesignDefine R2, Titanium | Corsair HX 750W | HD6970 2GB | Core i7 (D0) 920@3,8GHz | Asus P6TD DELUXE | Corsair 6GB DDR3 XMS3-12800 | 120GB Corsair Force3 | 80GB Intel X25-M G2 | 500GB Spinpoint F3 | Noctua NH-U12P | Windows®7 Home Swe 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
Telia är sämre än sämst.
Alla jag känner byter ifrån Telia på grund av långa väntetider dålig service med mera.
Gör som dom.

Edit: så överlägset bäst är inte deras täckning.
http://it24.idg.se/2.2275/1.106389

Kanske märker skillnad om man bor långt upp i norr.
Men å andra sidan så är dom nog inte bäst där uppe länge till.

sen när grannen har en husfest så totaldör nätet för alla andra än telia.
ok det kanske var lite överdrivet men oftast under belastade nät är det telia som fungerar bättre vad jag märkt av mina vänner och så iaf.

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

som en vän till mig sa: jag gör hellre en affär med djävulen än med telia. när han såg priserna för iphone

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning att välja telia som operatör?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qhrizz
telia kommer alltid har överlägset bäst täckning till skillnad mot sina konkurrenter. Dessutom krånglar det aldrig....

Måste vara därför alla med Telia jag känner (inklusive mig själv och tjejen) förlorar 3G helt hos många vänner och min far, medan alla andra operatörer inte gör det...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Telia.. tyvärr har jag inget positivt och säga om detta företag, därför låter jag bli och berätta varför, men hur som helst, nu har jag sagt upp mitt abonnemang hos dem, och aldrig mer, inte ens under pistolhot tänker jag återvända till detta företag.

my 2 cents..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ojva
Finns det någon anledning att välja telia som operatör?

Väl fungerande tjänster och god service till bra pris? Senast jag ringde till Telia svarade man bums och en reparatör var på plats samma kväll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Väl fungerande tjänster och god service till bra pris? Senast jag ringde till Telia svarade man bums och en reparatör var på plats samma kväll.

Reparerade han luften runt din mobil telefon så att den kunde ta emot samtal igen?
Ursäkta sarkasmen men Telia är ett mastodont företag så det är mer eller mindre olika företag som grejar med markbundet respektive mobilt.
Det märker man ju när man ringer fyra gånger till dom och man får fyra olika svar.

Visa signatur

Fractal DesignDefine R2, Titanium | Corsair HX 750W | HD6970 2GB | Core i7 (D0) 920@3,8GHz | Asus P6TD DELUXE | Corsair 6GB DDR3 XMS3-12800 | 120GB Corsair Force3 | 80GB Intel X25-M G2 | 500GB Spinpoint F3 | Noctua NH-U12P | Windows®7 Home Swe 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E_maN
sen när grannen har en husfest så totaldör nätet för alla andra än telia.
ok det kanske var lite överdrivet men oftast under belastade nät är det telia som fungerar bättre vad jag märkt av mina vänner och så iaf.

Jag kan inte påstå att detta är fallet med någon jag känner. Tex hos min frus päron så dör deras nät så fort om tvärs över gatan uppdaterar sig PS3 (ok lite överdrivet men ni fattar) Det dör helt enkelt kalassnabbt Sen har dom aldrig fått ut mer än stracks över 5mbit från sitt 8 (även mitt i natten när belastningen är låg)
Sen har min kusin bundit sit på 18månader på ett 8mbits som också tror att det är en jojo då det är instabilare än ett korthus i en snöstorm.

Jag själv hade inte ens problem med Glocalnet (inte heller med Bahnhof eller tele2) för 17 till och med en kompis 7.2mbits trådlöst från 3 var stabilare än Telias 6-8 (som det nu för tiden heter).

Kan iofs ha att göra med att vi bor i Karlshamn XD
Antar att Telia inte kan suga i hela landet ^^;

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
som en vän till mig sa: jag gör hellre en affär med djävulen än med telia. när han såg priserna för iphone

som jag då. Fast i alla affärer med telia XD

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Telia - dålig support och oändliga väntetider

Lessnade med dålig support, otroligt långa telefonköer samt bristfällig information beträffande internet telefoni. Resultatet blev ett par tusenlappar betalda för 0 st ringda samtal.

T o m i Ukraina där jag bodde under några år var servicen bättre från lokal operatör.
Mitt råd är: undvik Telia så långt det går.

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma, telia är ett riktigt uselt företag på alla sätt o vis. Jag hatar dom verkligen.

Visa signatur

6600k @ 4.5Ghz | 16 GB DDR4 | GTX 970 | Z170

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lideri:

Telia pissar inte bara på trogna kunder. De pissar på alla kunder

Jupp.:P De pissar och fnissar medan de drar in pengar på godtrogna/ej insatta kunder, som "litar på det stora statliga Telia".:P

Skrivet av ares93:

som en vän till mig sa: jag gör hellre en affär med djävulen än med telia. när han såg priserna för iphone

Jappsi taxi, *håller med* kan t.o.m. betala Jävulens taxi till en annan affär.:DxD^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!