Är inte nöjd med GTX275

Permalänk

Är inte nöjd med GTX275

Hej. Jag har en dator med följande egenskaper.

Chieftec Super Series PSU 650W Modular

MSI P55-CD53, P55, Socket-1156, DDR3
DDRIII, ATX, 1xPCI-Ex(2.0)x16, GbLan(Winki), OC Ge

Intel Core? i7 Quad Processor i7-860
2,80GHz, Socket LGA1156, 8MB,

Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9,
Kit w/two matched ValueRAM 2GB DDR3

Gainward GeForce GTX 275 896MB PhysX
PCI-Express 2.0, "Golden Sample", DVI, native-HDMI

Seagate Barracuda® 7200.12 1TB
SATA 3.0Gb/s, 32MB, 7200RPM

Jag är inte alls nöjd med mitt grafikkort pga jag spelar krävande spel som GTA 4. Jag får hyfsad grafik men inte så som jag vill. GTA 4 vill 1500Vmb tror jag och det kan jag inte köra. Hur kan ja göra så att ja får mer prestanta i spelet?
1) Genom att byta moderkortet och köpa den som klarar två grafikkort och köpa en till GTX275?
2) Genom att köpa ett nytt grafikkort? ( Men hittar inga som har 1500Vmb och bra för spel)

Mitt mål är alltså få så bra grafik som möjligt.
OBS jag har 5000kr att spendera på det systemet.

Permalänk
Avstängd

sälja ditt nvidia och köpa ett ati hd5870 "crossfire stödet är kasst i gta iv och vet inte ens om det stödjer sli?"

Sen klockar du CPUn

Permalänk

Behöver jag extra kylning när ja klockar? Jag har Cooler Master HAF 932 - full tower - utökad ATX. Räcker den?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sertacumas
Behöver jag extra kylning när ja klockar? Jag har Cooler Master HAF 932 - full tower - utökad ATX. Räcker den?

Du behöver inte extra kylning om du klockar måttligt. Håll koll på tempen och sluta klocka när det börjar bli för varmt.

Permalänk

Det e då bara klicka på en knapp då överklockar i7 själv hörde jag. Har aldrig gjort det nämligen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sertacumas
Det e då bara klicka på en knapp då överklockar i7 själv hörde jag. Har aldrig gjort det nämligen.

Vet jag inget om, hur som helst så skulle jag inte göra de... bios är nog säkrast.

Visa signatur

|| GA-MA770-UD3 REV:1 || AMD Phenom II 720BE 2,8 @ 3,55 Ghz || Sapphire 4830 512 Mb, 800 Shaders 700/1150 ||
|| Corsair DDR2 XMS2 4GB 1066 || WD Caviar GP 500 Gb 7200rpm || 14485 3D Mark06 ||

Permalänk
Inaktiv

om spelet inte flyter med den riggen är det ju något sjukt dåligt optimerat spel.

Permalänk

Ja, GTA IV är sjukt dåligt optimerat då det inte var tänkt att det skulle komma till PC från början. Så dom har inte jobbat speciellt mycket på pc-versionen. Köp ett 5870 alt. vänta på nvidia

Visa signatur

Lancool PC K-62 - i5 2500k@4,2 - MSI GTX 980 - 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Tror inte 5870 gör något prestand ökat i GTA IV. Skit spel för PC optimerandet av det spelet är sjukt dåligt. Så det är bara att stå ut elr. Googla lite commands som kan fixa till lite.

Permalänk
Medlem

Köp inte ett 5870 och tro att du kommer få bättre prestanda i GTA IV. Det handlar i såfall högst om ett par fps och det är sånt som inte är märkbart när man spelar. Behåll ditt GTX275 och klocka CPU'n istället. Helt idiotisk att rekommendera ett byte av grafikkort för att han ska få bättre prestanda i GTA IV.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Köp inte ett 5870 och tro att du kommer få bättre prestanda i GTA IV. Det handlar i såfall högst om ett par fps och det är sånt som inte är märkbart när man spelar. Behåll ditt GTX275 och klocka CPU'n istället. Helt idiotisk att rekommendera ett byte av grafikkort för att han ska få bättre prestanda i GTA IV.

Han har redan en av dom värsta cpuerna som finns på marknaden.

prestandaskillnadne mellan 275 och 58xx är stor. Det skulle ge en bra boost även i IV.

En kompis bytte från 4850x2 till 4870x2 och det blev enorm skillnad i gta iv. Han maxar nästan spelet nu.

Permalänk
Medlem

tycker gta IV flyter på riktigt fint på min även om jag kör på 1 grafikkort,, funkar hur bra som hälst i sli annars.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
tycker gta IV flyter på riktigt fint på min även om jag kör på 1 grafikkort,, funkar hur bra som hälst i sli annars.

Hur många mer FPS fick du med SLI? Jag förlorar dock ungefär 7 FPS då jag kör med Crossfire i gta4. Helt klart värt att ha ett riktigt bra single gpu kort.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjaa
Han har redan en av dom värsta cpuerna som finns på marknaden.

prestandaskillnadne mellan 275 och 58xx är stor. Det skulle ge en bra boost även i IV.

En kompis bytte från 4850x2 till 4870x2 och det blev enorm skillnad i gta iv. Han maxar nästan spelet nu.

Har jag den värsta CPU i marknaden???

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sertacumas
Har jag den värsta CPU i marknaden???

En av dom sa jag.

http://sweclockers.com/articles_show.php?id=6193&page=8

Avgör själv.

Permalänk
Medlem

Men det kan ju va så att det är bättre optimerat för sli än crossfire.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Det visste jag absolut inte. Jag trodde att jag har en bra spel dator..!!

Permalänk
Medlem

hmmm jag bytte mitt gtx 280 mot två 4870 ist. Fick en prestanda boost på 40%:)
Så jag skulle rekommendera 2st 5850 eller ett 5870.

Måste dock tillägga att gta IV är väldigt cpu krävande och en quad är nästan ett måste i detta spel, så lite klockning av cpu:n hade inte skadat.

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk

Men grejen är så här att när jag spelar GTA 4 och får den högsta grafik inställningar som min grafikkort klarar så används högst 35% av min processor. Varför ska ja överklocka då? Om ja ska överklocka då måste jag överklocka grafikkortet tror jag. Det är vad ja märker.

Permalänk

Eller det är jag som inte hänger med. Pratar ni om min i7?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjaa
Han har redan en av dom värsta cpuerna som finns på marknaden.

prestandaskillnadne mellan 275 och 58xx är stor. Det skulle ge en bra boost även i IV.

En kompis bytte från 4850x2 till 4870x2 och det blev enorm skillnad i gta iv. Han maxar nästan spelet nu.

Det där är rent BS och hype, ta reda på fakta innnan du går ut och rekommenderar någon att byta grafik kort pga av ett spel.

Permalänk

Vänta lite här nu Menar ni att Intel Core? i7 Quad Processor i7-860, är inte bra för spel? DÅ är ja riktigt lurad för det var vad säljaren rekomenderade mig när det gäller spel.

Permalänk
Avstängd

gta4 kräver cpu kraft.
2.8ghz är inte tillräckligt. kör upp prollen till 3.5ghz eller så.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Din CPU är top men klockning gör ju att du kan få ut lite till.

Här ser du lite siffror på vad ett byte av grafikkort skulle ge dig
http://www.pcgameshardware.com/aid,695689/Radeon-HD-5870-Revi...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sertacumas
Det visste jag absolut inte. Jag trodde att jag har en bra spel dator..!!

Alltså, värsta i det här fallet är mer som "skräckinjagande"
På ett positivt sätt.

i7:an är bland de bästa cpu:erna just nu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
gta4 kräver cpu kraft.
2.8ghz är inte tillräckligt. kör upp prollen till 3.5ghz eller så.

aa det har ja förståt men när ja inte överklockar överhuvudtaget och spelar GTA 4 med hyfsad inställningar då används högst 35% av min processor. Och ja undrar varför jag ska överklocka i så fall.

Permalänk
Medlem

GTA 4 är all cpu power. prova skillnaden mellan en dualcore och quadcore så förstår ni

hade en Athlon X2 5200+ klockad 3.3ghz, och fick runt 20fps nånting, och det hackade sjukt mycket.. knappt ens spelbart enligt mig, men det var så jävla kul att jag var tvungen att fortsätta, sen bytte jag upp mig till Ph II 940 BE @ 3.7ghz, och har nu väldigt bra prestanda i GTA4 (60FPS nästan jämt...). däremot grafikkortsbytet jag gjorde gav inte så mycket alls.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Hedersmedlem

hmm kan man få dessa nya "iX" att använda alla 4 kärnor istället för att köra turbo eller vad det är för funktion? kanske det kan hjälpa av vad jag förstått om gta4. min 920 gör 3,5 på 1,25v och det är ett kasst ex med gamla steppingen, kanske klockning kan ge ngt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Det där är rent BS och hype, ta reda på fakta innnan du går ut och rekommenderar någon att byta grafik kort pga av ett spel.

Kan skicka lite IV benchmark på den datorn om du vill det då med 4850x2 vs 4870x2 så får du se boosten grafikortsbytet gjorde.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjaa
Kan skicka lite IV benchmark på den datorn om du vill det då med 4850x2 vs 4870x2 så får du se boosten grafikortsbytet gjorde.

http://www.pcgameshardware.com/aid,695689/Radeon-HD-5870-Revi...

och som flera här redan säger så är det främst CPU'n som begränsar GTA IV