Borde jag byta mina bromsar tro?

Permalänk

Borde jag byta mina bromsar tro?

Det tyckte jag iaf, så det blev nya bromsklossar!

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

Ähh håller ett par hundra mil till

Visa signatur

Amd Phenom 1090T @ 3,8 Ghz / 6 gb ram / Powercolcor Radeon 6970

Permalänk
Medlem

Ser inte speciellt bytta ut Dessutom skulle jag nog byta de där skivorna. Lite väl skrovliga.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Du bytte alltså inte skivorna?!

Permalänk
Medlem

Haha fy fasen
Byt skivor.

Permalänk

Ähh, slå av lite rost med en hammare och sedan drar du ut och bromsar riktigt hårt i 70 två gånger så blir allt bra igen.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Mina skivor är bara något snäpp bättre och med nybytta belägg och perfekta ok fick jag godkänt utan problem på bilbekämpningen... Men nästa gång blir det nog skivbyte.

Permalänk

Är väl inget? Håller ju åtminstonde 500 mil till

Visa signatur

inför åldergräns på ÖÄ!

Permalänk

Roligare när man sågat sönder de på innerspåret och ytterspåren hänger med runt.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag ser inte probemet

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knixaren
Ähh håller ett par hundra mil till

Precis!
Jävla fjollerier detta!

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Bah, 90 km/h och tvärnit.
Inte slänga så bra bromsskivor.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Blev faktiskt till att byta skivor och ok också, den automatiska justeraren pajade när jag skulle försöka få in kolven.

Skölden flagnade när jag bara petade lite på den

Men nu i efterhand misslyckades jag med luftningen så bromsarna är inte direkt bra, handbromsen la också av. Fast ingen ork att fixa det just nu, än finns det inte snö!

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk

Herregud, ja det är inte konstigt att vi har så stora soptippar som vi har i Sverige, när folk byter ut bromsar och ok innan de knappt är inkörda.

Annars den där skyddskåpan bakom såg inte allt för grann ut den heller.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Bromssköld är onödig kosmetika! Mina brukar fjälla lite varje gång jag byter däck osv, det lilla som är kvar av dem.

Så vad köpte du för ok? Jag köpte från biltema och är väldigt nöjd, kostar ju nästan ingenting heller (och man behöver inte lämna inbyte).

Lufta bromsar suger... Tänk på att fylla på vätska under tiden och lufta i rekommenderad ordning (brukar väl vara den mynning som sitter längst bort man ska starta med). Kolla också så du inte monterat oken upp och ned (fel sida alltså), då kommer du aldrig lyckas.

Permalänk
Medlem

vad kör ni för råttsoffor? shit

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Gasa tills det rasar, onödigt att byta tidigare liksom.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Gasa tills det rasar, onödigt att byta tidigare liksom.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Herregud, ja det är inte konstigt att vi har så stora soptippar som vi har i Sverige, när folk byter ut bromsar och ok innan de knappt är inkörda.

Annars den där skyddskåpan bakom såg inte allt för grann ut den heller.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Bah, 90 km/h och tvärnit.
Inte slänga så bra bromsskivor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av _tekken_
Precis!
Jävla fjollerier detta!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lars Adaktusson
Är väl inget? Håller ju åtminstonde 500 mil till

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knixaren
Ähh håller ett par hundra mil till

skulle ge domdär en 2 direkt om jag var besiktningsman utan att äns köra upp den i bromstestet...

och sen undrar jag hur ni tänker igentligen... gasar tills det rasar ? skulle han fortsätta köra på dessa även om de har en minimal bromsverkan i dagsläget så kommer det garanterat att inte finnas några kvar när dom väl behövs...

och det kommer medföra att antingen du eller nått /någon i din ogivning kommer skadas

tänk på att med dåliga bromsar är som att köra full du riskerar inte bara din egen bil utan även andras och deras liv

skulle du vilja ha på ditt samvete att du kört ihjäl nån och att du 2 veckor tidigare bytte bromsklossar men var för snål för att byta skivorna trots att det behövdes för bromsarna knappt fungerar.

fick jag iaf lära mig den hårda vägen som tur var så kom ingen till skada men både jag och den jag körde på i bakänden fick en bucklig bil

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
skulle ge domdär en 2 direkt om jag var besiktningsman utan att äns köra upp den i bromstestet...

och sen undrar jag hur ni tänker igentligen... gasar tills det rasar ? skulle han fortsätta köra på dessa även om de har en minimal bromsverkan i dagsläget så kommer det garanterat att inte finnas några kvar när dom väl behövs...

och det kommer medföra att antingen du eller nått /någon i din ogivning kommer skadas

tänk på att med dåliga bromsar är som att köra full du riskerar inte bara din egen bil utan även andras och deras liv

skulle du vilja ha på ditt samvete att du kört ihjäl nån för att du 2 veckor tidigare bytte bromsklossar men var för snål för att byta skivorna. och vet att du har dåliga bromsar

Och du är förstås den enda på hela Sweclockers som inte förstår att de skojar?

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cl3mens
Tacka vägverket för saltet.

Ähh sådär har ju skivorna blivit för att ägaren kör för mesigt, själv så har jag aldrig rostiga bromsskivor på mina bilar. Gäller att använda bromsarna ordentligt.

Permalänk

SBP är ett skämt ändå så. Tror man skulle kunna komma igenom med det ändå om man står på sig lite. Dock kan de jävlarna sluta leta efter fel som inte finns!

Har inte behövt byta mer en än en bromsköld men man går ju ändå öber bromsarna ett par gånger om året. lika bra det så de inte ligger på = billigare då de slits mindre = billigare bilkörning då de int eligger emot = säkrare!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hjälpsam

Så där blir det när oken kärvar, på min gamla bil rengjorde jag och smorde upp oken, och bytte belägg, efter hundra mil var skivan blank igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
SBP är ett skämt ändå så. Tror man skulle kunna komma igenom med det ändå om man står på sig lite. Dock kan de jävlarna sluta leta efter fel som inte finns!

Har inte behövt byta mer en än en bromsköld men man går ju ändå öber bromsarna ett par gånger om året. lika bra det så de inte ligger på = billigare då de slits mindre = billigare bilkörning då de int eligger emot = säkrare!

? Hur kom du till slutsatsen att det skulle vara säkrare för att det var billigare? Anledningen att bromsarna SKA ligga emot på en bil är för att ta bort skit från skivan och belägg, det gör att det finns en bättre yta att bromsa på. Du kommer alltså få ett högre friktionstal mellan belägg och skiva. Det gör att skivorna håller sig i bättre skick, visst beläggen håller sig inte lika länge, men det är för säkerhetens skull de ligger på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
? Hur kom du till slutsatsen att det skulle vara säkrare för att det var billigare? Anledningen att bromsarna SKA ligga emot på en bil är för att ta bort skit från skivan och belägg, det gör att det finns en bättre yta att bromsa på. Du kommer alltså få ett högre friktionstal mellan belägg och skiva. Det gör att skivorna håller sig i bättre skick, visst beläggen håller sig inte lika länge, men det är för säkerhetens skull de ligger på.

Nu har du nog drömt. Bromsarna ska inte alls ligga an annat än när man bromsar, eller ett elektroniskt system i bilen använder bromsarna t ex ESP eller motsvarande.

Parallellen säkrare och billigare är väl inte helt uppenbar däremot, men det var nog mer en klantig skrivning än något annat, tror jag.

Permalänk

Äh, slipa bort rostet och meck så håller dem ett bra tag till.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ztenlund
Nu har du nog drömt. Bromsarna ska inte alls ligga an annat än när man bromsar, eller ett elektroniskt system i bilen använder bromsarna t ex ESP eller motsvarande.

Parallellen säkrare och billigare är väl inte helt uppenbar däremot, men det var nog mer en klantig skrivning än något annat, tror jag.

Nej jag har inte drömt. Det är grundläggande tribologi. Du kan läsa mer om det här t.ex:

http://www.md.kth.se/mmk/gru/mme/mf206x/MasterThesis/MMK2009_...

Det pågår ju dock alltid utveckling inom området, och som du kan läsa i rapporten ovan så finns det ju idéer på att t.ex. låta dom växla så att inte alla belägg ligger på konstant, och då minska den energi som försvinner.

Det är alltså helt normalt på en ny bil att bromsarna ligger mot.