Asus P4-P5N9300 HDMI trasig eller är jag inkompetent?

Permalänk
Medlem

Asus P4-P5N9300 HDMI trasig eller är jag inkompetent?

Tja!

Har dragit igång en Asus P4-P5N9300 (med Windows XP) över helgen som ska stå som HTPC med XBMC.

När jag flyttar ut till TV:n (från att ha kört VGA vid skrivbordet) så får jag inget liv i HDMI ut. Vad jag kan läsa mig till så är det inget jag ska behöva göra utan den ska hoppa igång utan några speciella åtgärder. Eftersom bilden ska komma även vid boot så har det ju inget med drivrutiner att göra.

Har testat mot min receiver Onkyo SR606, direkt mot min Samsung LE46B655. samt min gamla Samsung TV LE32R73. Två olika HDMI kablar.

Någon som har goda eller liknade erfarenheter av P4-P5N9300?

Visa signatur

Min cpusamling http://www.cpucollection.se | Mitt projekt att katalogisera alla kända processorer: http://www.chipdb.org

Permalänk
Medlem

Re: Asus P4-P5N9300 HDMI trasig eller är jag inkompetent?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardgood
Tja!

Har dragit igång en Asus P4-P5N9300 (med Windows XP) över helgen som ska stå som HTPC med XBMC.

När jag flyttar ut till TV:n (från att ha kört VGA vid skrivbordet) så får jag inget liv i HDMI ut. Vad jag kan läsa mig till så är det inget jag ska behöva göra utan den ska hoppa igång utan några speciella åtgärder. Eftersom bilden ska komma även vid boot så har det ju inget med drivrutiner att göra.

Har testat mot min receiver Onkyo SR606, direkt mot min Samsung LE46B655. samt min gamla Samsung TV LE32R73. Två olika HDMI kablar.

Någon som har goda eller liknade erfarenheter av P4-P5N9300?

har du koppalt hdmikontakten när tv eller dator varit påslagen så kan den ha gåttsönder. är tydligen rätt vanligt.
man ska tydligen koppla dom strömlöst., inga strömsladdar i minst 30min, har för mej det va någon på hifiklubben som sa det

Visa signatur

10100111001

Permalänk
Medlem

Ok. Jag jackade ju ihop det med förstärkaren på så visst kan det ha hänt.

Felanmälan till ASUS sa iaf att den ska skickas tillbaka till återförsäljaren så jag får se när/om jag får en ny tillbaka.

Visa signatur

Min cpusamling http://www.cpucollection.se | Mitt projekt att katalogisera alla kända processorer: http://www.chipdb.org

Permalänk
Medlem

Kan vara som mitt Zotac 9300 kort som jag kör via min Onkyo 606'a.

Förstärkaren måste vara igång på rätt kanal när jag startar HTPC'n för att den ska mata ut bilden via HDMI.

Startar jag HTPC'n först och sen förstärkaren så får jag ingen bild via HDMI.

Typ samma om man har den kopplad till TV/projektor direkt, typ som att den måste känna utav att det är något på HDMI för att den ska börja sända.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

har exakt samma problem ,letat efter lösningen, så kom jag till denna tråden. jag har kopplat in min HDMI till tv när den varit påslagen. har aldrig stängt av tv.n eller datorn heller. fan. nu är mina båda HDMI kontakterna trasiga =(

Permalänk
Medlem

Kan ju bumpa denna tråd med lite updates.

Fick enheten utbytt av Misco. Monterar ihop den nya och allt funkar i ett par veckor.... Sen dör skiten igen.

Skickar den till Misco. När jag får tillbaka lådan så är den skrämmande lik den jag skickade in... samma adresslapp osv. Visst det var min maskin som kom tillbaka. Typ "Du måste installera rätt drivrutiner för att HDMI ska fungera i Windows. Inga fel hittade".

Rent skitsnack.

HDMI-porten är igång från boot och fungerar oavsett drivrutiner. Jag kan sätta en rätt stor peng på att de inte kan ha haft igång den maskinen. Om deras påstående stämmer så måste jag alltså ha en VGA-skärm när jag installerar den. Konstigt att detta inte nämns i manualen...

Visa signatur

Min cpusamling http://www.cpucollection.se | Mitt projekt att katalogisera alla kända processorer: http://www.chipdb.org

Permalänk
Avstängd

Jag hade en sådan dator förrut. Den är rent skräp. Be att få byta till något annat eller att få pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sensuella Sven
Jag hade en sådan dator förrut. Den är rent skräp. Be att få byta till något annat eller att få pengarna tillbaka.

Jepp det är däråt det lutar... Tyvärr är det bra form på lådan och det finns inga andra barebone (än Asus) som har HDMI inbyggt med socket 775. Men det får nog bli ett vanligt moderkort och chassi i stället.

Edit: Shuttle har ju med HDMI men det är nästan 1500 till på priset.

Visa signatur

Min cpusamling http://www.cpucollection.se | Mitt projekt att katalogisera alla kända processorer: http://www.chipdb.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sensuella Sven
Jag hade en sådan dator förrut. Den är rent skräp. Be att få byta till något annat eller att få pengarna tillbaka.

På vilket sätt är de skräp, går alla sönder efter ett tag? Jag har haft min i ett halvår och den har varit igång så gott som dygnet runt sen jag köpte den, funkar hur bra som helst.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardgood
Jepp det är däråt det lutar... Tyvärr är det bra form på lådan och det finns inga andra barebone (än Asus) som har HDMI inbyggt med socket 775. Men det får nog bli ett vanligt moderkort och chassi i stället.

Edit: Shuttle har ju med HDMI men det är nästan 1500 till på priset.

Köp ett sådant chassi som jag har nu. Silverstone SG05B. Funkar superbra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
På vilket sätt är de skräp, går alla sönder efter ett tag? Jag har haft min i ett halvår och den har varit igång så gott som dygnet runt sen jag köpte den, funkar hur bra som helst.

Jag har haft tre stycken och alla har varit skit på ett eller annat sätt. =0/

Bara mina erfarenheter alltså.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sensuella Sven
Jag har haft tre stycken och alla har varit skit på ett eller annat sätt. =0/

Bara mina erfarenheter alltså.

Ok, jag undrade bara exakt vad det är som är så dåligt.
Uppgraderingsmöjligheterna är ju extremt begränsade men vill man bara ha en tyst HTPC som kan spela upp alla typer av filmer duger den alldeles utmärkt tycker jag.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Avstängd

Den integrerade grafikkretsen överhettas alldeles för lätt och datorn blir, överlag, alldeles för varm. Kylningen är helt värdelös om du frågar mig och tack vare detta var i alla fall mina exemplar på tok för instabila... =0/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sensuella Sven
Den integrerade grafikkretsen överhettas alldeles för lätt och datorn blir, överlag, alldeles för varm. Kylningen är helt värdelös om du frågar mig och tack vare detta var i alla fall mina exemplar på tok för instabila... =0/

Ok några såna problem har jag inte haft med min iaf, jag har inte ens hört processorfläkten gå upp i varv.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100