Vilket format föredrar du till datorskärmen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kol

Det stämmer inte. En 16:9 24" skärm är bredare än en 24" 16:10 skärm. Det är det som oftast folk väljer mellan.

Dessutom ska det sägas att de flesta 16:10 skärmar som numera lanseras är 1680*1050.

Vad blir det, 5 mm på bredden man 'vinner' i storlek samtidigt som man förlorar 25 mm på höjden. Jag känner ingen som reflekterat över att 24" 1920/1200 och 1920/1080 har olika bredd, så de flesta ser nog 24" som 24" oavsett AR. Det avgörande är priset, och 16:9 innebär färre pixlar och därmed lägre tillverkningskostnad. Det mesta av 16:9 som produceras är billigt TN-skräp och det låga priset gör att folk köper det.
Tillverkarna ser att billigt säljer, och då gäller det att ta fram nya lågprisskärmar med bättre mätvärden än konkurrenterna. Bildkvalité kan inte anges med siffror, men saker som responstid, kontrast och annat kan.

Samma sak med digitalkameror. När linsen utgörs av en formpressad plastbit som i mobilkameror blir det alltid dålig bildkvalité, oavsett om det är 1,3 eller 5 Mp sensor, ändå går konsumenten efter megapixel när digitalkameror jämförs.

Exemplen är många där avgörande egenskaper utelämnas för att de är svåra att beskriva på lättbegripligt sätt. Istället används meningslösa egenskaper som inte har någon påverkan för att rangordna produkter. Vem behöver egentligen 50000:1 i kontrast?

Tillägg:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kol
Nej, det stämmer alltid. Det du måste förstå är att formatet är ett längd och höjd förhållande.
...

Om du har en 16:9 skärm och ökar på höjden utan att förändra bredden kommer inte skärmen längre att vara 16:9 utan ett högre och mindre brett format så som t.e.x. 16:10. Notera att ditt format blivit mindre brett utan att du förändrat bredden på skärmen.

Nu får du väl ge dig. När du till och med i dina egna exempel först skriver att bredden är oförändrad, hur kan den då vara mindre brett i nästa mening?
En tankevurpa i ett misslyckat försök att bevisa att dina egna teser är de rätta?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kol

Om du har en 16:9 skärm och ökar på höjden utan att förändra bredden kommer inte skärmen längre att vara 16:9 utan ett högre och mindre brett format så som t.e.x. 16:10. Notera att ditt format blivit mindre brett utan att du förändrat bredden på skärmen.

Förespråkar du alltså att man bör köpa 16:9-skärmar för att de uppfattas bredare för att de har mindre höjd?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Förespråkar du alltså att man bör köpa 16:9-skärmar för att de uppfattas bredare för att de har mindre höjd?

Om man tycker att formatet är viktigt så bör man köpa 16:9 om man gillar riktigt breda format. Om man gillar ett högre men mindre brett format som 16:10 så köper man det. Gillar man ett ändå högre format såsom 4:3 så köper man det.

Om 16:9-skärmen är bred eller hög beror väl på vad du jämför med. Jämför du med en 16:10 skärm med samma storlek vad gäller diagonal eller skärmyta så kommer 16:9 skärmen att vara bredare men lägre.

Det är väl ändå inte det som den här diskussionen handlar om utan att det finns de som motsäger sig självklarheter som att 16:9 är ett bredare format än 16:10.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kol
Det är väl ändå inte det som den här diskussionen handlar om utan att det finns de som motsäger sig självklarheter som att 16:9 är ett bredare format än 16:10.

Om man har två skärmar med samma diagonal så stämmer det, ja! Men jämför man två skärmar med lika diagonal inser man också att den bredare av dem får MINDRE AREA och förlorar MYCKET PÅ HÖJDEN. Och kom inte med argumentet att det finns 16:9-skärmar med andra diagonaler, för då är vi inne på ett helt annat område, där det inte är proportionerna som gör att skärmen blir bredare eller får fler pixlar.

Du behöver inte fortsätta mala runt ditt mantra om att 16:9-skärmar är bredare, för alla har redan förstått det, ändå är det ingen som bryr sig. För jämför man en 16:10-skärm med en liknande 16:9 inser man att det lilla man tjänar i bredd inte överväger föredelarna med flerpixlar på höjden. Självklart är det ju en kostnadsprioritering, vad som ger mest skärm för pengarna, men att förlora de där extra pixlarna i höjd är ett handikapp i många fall om man inte använder skärmen enbart till film. Folk är ganska ointresserade av vilka proportioner som är teoretiskt "bäst, folk vill veta vilken skärm man bör köpa, vilket kan vara skälet till att diskussionen håller på att spåra ur

Och stör man sig på black borders vid filmtittande bör man ju dels betänka att det finns filmer som har 2.15:1 och ger black borders även om man har en 16:9-skärm. Är man dessutom så medveten om bildkvalitén att man tycker black borders är irriterande bör man snarare betänka att skaffa en skärm av bättre paneltyp.

Kol, om vi antar att det finns två skärmar med exakt samma area och antal pixlar, men den ena är 16:10 och den andra är 16:9, vilken hade du valt i så fall? Och vilken hade du valt om 16:10-skärmen hade 11% fler pixlar? Du ser, det beror alldeles på vilka två skärmar man jämför, man kan inte komma till en generell slutsats! Men som det ser ut idag är 16:10-skärmarna oftast mycket bättre för de flesta än sina motsvarande 16:9-skärmar. Det kan du inte fly ifrån.

Jag kan medge att jag skulle kunna tänka mig köpa en 2048 x 1152-skärm, bara för att få högsta möjliga bredd, men då sysslar jag också med musikproduktion och har i princip bara nytta av bredd, eftersom ett mixerbord stäcker sig horisontellt. Men jag gör annat med datorn också, och då har jag större nytta av pixlar på höjden. Jag skriver en hel del rapporter, där höjden är absolut viktigast. PDF-dokument är oerhört irriterande att läsa när man inte har mycket på höjden. Allting handlar om vad man ska köra på skärmen och för i princip alla normala sysslor utom film är det viktigare med pixlar på höjden.

Om du vill vinna den här diskussionen, gå till ett filmforum.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Om man har två skärmar med samma diagonal så stämmer det, ja! Men jämför man två skärmar med lika diagonal inser man också att den bredare av dem får MINDRE AREA och förlorar MYCKET PÅ HÖJDEN. Och kom inte med argumentet att det finns 16:9-skärmar med andra diagonaler, för då är vi inne på ett helt annat område, där det inte är proportionerna som gör att skärmen blir bredare eller får fler pixlar.

Du behöver inte fortsätta mala runt ditt mantra om att 16:9-skärmar är bredare, för alla har redan förstått det, ändå är det ingen som bryr sig. För jämför man en 16:10-skärm med en liknande 16:9 inser man att det lilla man tjänar i bredd inte överväger föredelarna med flerpixlar på höjden. Självklart är det ju en kostnadsprioritering, vad som ger mest skärm för pengarna, men att förlora de där extra pixlarna i höjd är ett handikapp i många fall om man inte använder skärmen enbart till film. Folk är ganska ointresserade av vilka proportioner som är teoretiskt "bäst, folk vill veta vilken skärm man bör köpa, vilket kan vara skälet till att diskussionen håller på att spåra ur

Och stör man sig på black borders vid filmtittande bör man ju dels betänka att det finns filmer som har 2.15:1 och ger black borders även om man har en 16:9-skärm. Är man dessutom så medveten om bildkvalitén att man tycker black borders är irriterande bör man snarare betänka att skaffa en skärm av bättre paneltyp.

Kol, om vi antar att det finns två skärmar med exakt samma area och antal pixlar, men den ena är 16:10 och den andra är 16:9, vilken hade du valt i så fall? Och vilken hade du valt om 16:10-skärmen hade 11% fler pixlar? Du ser, det beror alldeles på vilka två skärmar man jämför, man kan inte komma till en generell slutsats! Men som det ser ut idag är 16:10-skärmarna oftast mycket bättre för de flesta än sina motsvarande 16:9-skärmar. Det kan du inte fly ifrån.

Jag kan medge att jag skulle kunna tänka mig köpa en 2048 x 1152-skärm, bara för att få högsta möjliga bredd, men då sysslar jag också med musikproduktion och har i princip bara nytta av bredd, eftersom ett mixerbord stäcker sig horisontellt. Men jag gör annat med datorn också, och då har jag större nytta av pixlar på höjden. Jag skriver en hel del rapporter, där höjden är absolut viktigast. PDF-dokument är oerhört irriterande att läsa när man inte har mycket på höjden. Allting handlar om vad man ska köra på skärmen och för i princip alla normala sysslor utom film är det viktigare med pixlar på höjden.

Om du vill vinna den här diskussionen, gå till ett filmforum.

Så då är vi överens om att 16:9 är ett bredare men lägre format än 16:10. Vad skönt! då kan vi avsluta den diskussionen.

Om vilken skärm jag skulle välja så väljer jag hellre en 16:9 även om den har 11% färre pixlar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Men som det ser ut idag är 16:10-skärmarna oftast mycket bättre för de flesta än sina motsvarande 16:9-skärmar. Det kan du inte fly ifrån.

Nja, vad har du för belägg för det egentligen. Tycker inte man kan påstå att det ena formatet passar fler. Iaf inte utan en större utredning.

Jag har inget intresse av att vinna någon diskussion.

Permalänk
Medlem

Skönt att tillhöra den 75% större gruppen som föredrar det 230'400 pixel rikare formatet

PS nej ja vill inte bidra till diskussionen bredare vise högre.

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk

16:10 är inte alls oftast mycket bättre för de flesta än sina motsvarande 16:9 skärmar - titta bara på försäljningsstatistiken så ser du snabbt att en billig 16:9 skärm med TN panel är det som oftast är bäst för de flesta - dock kan man inte säga det heller då valet av skärm AR är personligt och styrs, till viss del, av sitt arbetsmönster.

Bryr man sig inte alls om AR utan vill bara ha en bredare skärm än 4:3 köper man givetvis en 16:9 eftersom de är billigare än "motsvarande" 16:10.

Bryr man sig beror det däremot helt på hur man utnyttjar skärmytan - Själv kör jag på 16:9 av olika orsaker, en är att jag utvecklar software som ska visas på TV apparater och eftersom majoriteten av dagens apparater är just 16:9 var det ett enkelt val. En annan orsak är att 16:9 passar mitt synsfält bättre än 16:10 eller gud förbjude 4:3. Det skiljer inte mycket, men det var nog för att plåga mig under tiden jag faktiskt körde på :10 skärmar.

Den dagen det finns 21:9 skärmar på runt 30-32" kommer jag byta upp mig med engång oavsett om det samtidigt skulle komma 20:10 eller liknande. Det bredare formatet passar mitt arbetsmönster. Jag har dock inga som helst problem att förstå att en högre yta passar andra grupper (f.ex. layoutnissar) bättre.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ckghagen
Skönt att tillhöra den 75% större gruppen som föredrar det 230'400 pixel rikare formatet

16:10 är inte ett pixelrikare format än 16:9.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ckghagen
Skönt att tillhöra den 75% större gruppen som föredrar det 230'400 pixel rikare formatet

PS nej ja vill inte bidra till diskussionen bredare vise högre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kol
16:10 är inte ett pixelrikare format än 16:9.

Jag förstod att det var 24" 16:10 1920x1200 vs 1920x1080 han menade, tror att alla andra också förstod det. Tror även att du förstod det, om inte annat kunde du anat det. Men nu är det hårklyveri på högsta nivå, glömmer någon skriva ut en enhet, mått osv. Så börjar det om osv. osv.

//EOF