Permalänk

CPU är 80 grader varm

Min dator börjar plötsligt att lägga av och jag tror jag vet vad det beror på. CPU hade en temperatur på 80 grader. Öpnnade burken och såg att de var ett tjockt lager med damm överallt, så jag tog bort allt damm och då funkade det i några timmar sen la den av igen, men då luktade det bränt. Jag vet att CPU-fläkten låter som fan men den rör iaf på sig. Jag undrar vad som kan vara fel? Är fläkten boven i dramat eller brukar kylpastan försvinna med åren eller tappa sin förmåga att kyla? Fläkten är ganska så ovanlig de är en 60x60x10mm, jag har sökt lite men hittar ingen fläkt i den storleken.

Permalänk

ta bort gammal kylpasta sen drar du på ny kylpasta, t.ex. inet

sen kanske du ska berätta vad du har för processor och för kylare till den ;P

Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring

Permalänk

Kunde inte hitta någon kylpasta på den? Det enda som hände när jag försökte att ta bort kylflänsen var att de följde med lite av CPU på den

De är en gammal historia (närmre 10 år) Asus A7V K133A, AMD Thunderbird 1,2 GHz. Var så länge sen man knåpade med datorer, räcker den infon?

Permalänk

köp kylpastan jag länka till och nån kylning, behöver du tips så säg till.

Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring

Permalänk

Har ingen större lust att lägga ut så mycket pengar på en kylpasta, måste väl finnas billigare alternativ? Men sen återstår vad jag ska hitta en sådan fläkt. Vill slippa att leta efter en ny kylfläns som säkerligen kommer att vara svår att hitta eller lägga pengar på en sådan...

Permalänk
Medlem

Köper du 4 g MX2 kylpasta och en Scythe 60mm Mini Kaze så landar det på under 200kr på Inet med frakt, kanske kan få fraktfritt också då blir det bara 100kr. Finns förmodligen inga nya kylare till din processor om du vill modda får du nog ha kvar din gamla kylfläns.

Permalänk

hur tog du bort dammet?
med en dammsugare?

Permalänk

Den där Schyte-fläkten är dubbelt så tjock, tror inte de funkar med skruvarna jag har.

Använde en pensel och mikrofibertrasa till att damma runt i datorn. Använde dammsugaren när jag tagit bort kylflänsen, kommer inte emellan där med en pensel.

Permalänk

Kan vara det som varit problemet, datorer gillar inte dammsugare. statisk elektrisitet kan vara felet...

Permalänk

Löste det på mitt eget sätt och så här vart lösningen:

Köpte en 60x60x25 fläkt som inte hade ett genomgående skruvhål från botten till toppen, om ni fattar vad jag menar? Då kunde jag få i skruvarna från sidorna, fast de var lite pilligt. Tog bort den gamla pastan med T-röd och köpte Arctic Silver (tror jag den hette) och smetade ut ett tunt lager med fingret, nu är CPU-tempen på 50-55 grader och Moderkorts-temperaturen på 30-33 grader i BIOS.

Haft på den i snart ett dygn så allting verkar vara tillbaks som vanligt igen