Hur gör jag det här? RAID 0...

Permalänk
Medlem

Hur gör jag det här? RAID 0...

Tjenare

Försöker installera Win XP home i raid 0. Moderkortet är DFI lanparty NF4 som har inbyggd raid controller.

Hur ska man göra?

Inaktivera raid i bios och installera XP på en av diskarna ? Ska man trycka F6 i början av installationen och installera RAID drivrutiner då? För att sedan ändra någon annan stans till raid 0 ?

Aktivera raid i bios och sedan gå in i raid menyn och välja create array eller vad det heter och sedan installera XP? Ska man då trycka F6 också?

Har googlat lite men ärligt talat fattar jag inte ett skit. Vore grymt tacksam om någon förklarade i korta steg exakt hur jag ska gå till väga. Det är lite jobbigt att chansa sig fram i och med att det tar ett tag att installera XP hela tiden.

Permalänk
Medlem

Har kört mycke' nollor på det mobot, se siggen!

Ange vikka diskar som ska'va'me' i nollan i RAID-BIOS.
I me' XP-CD'n, F6+diskett med' drivisar.

Kör så de' ryker!

Permalänk
Medlem

Okej när man har gjort F6+diskett. Ska jag välja det som står högst upp på listan? Står typ nvida blabla( kommer inte riktigt ihåg, datorn är inte hemma hos mig)? När man sedan kommer till då man brukar välja disk och vilken partition man ska installera windows på, hur ska det se ut då? Ska det vara en stor disk på 400gb då om jag har valt i RAID-bios att köra raid 0 med två 200gb diskar?

Det jag är lite orolig för att jag har fel diskett. Han som jag hjälper har ett DFI lanparty NF4 det är jag helt säker på men jag vet inte om det är ett ultra-d eller ett sli-d eller något annat. Jag har ett ultra-d och jag hade kvar disketten så jag tänkte att det borde vara samma raid controller i alla korten?

Permalänk
Medlem

Jag har ett Ultra-D och där gör man som ja' sa'. Kolla annars DFI's sajt.
Partitionera gör du vid installation.
En RAID0 oavsett antal diskar upplevs som EN disk av Win, som alltid.
Prova första valet på disketten, går'e så går'e.