Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Ja det kommer det.

Okej, antar att det är prollen? Vet inte riktigt om jag vågar klocka men vilket grafikkort bli inge flaskhals?

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Skrivet av sskludde:

Okej, antar att det är prollen? Vet inte riktigt om jag vågar klocka men vilket grafikkort bli inge flaskhals?

Ett 5850 är det bästa kortet du kan ha utan att flaskhals uppstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Ett 5850 är det bästa kortet du kan ha utan att flaskhals uppstår.

Okej, men om man tänker så här. Ifall man jämför i7 930 + 5850 med i7 930 + 5970. Vilket system kommer ha bättre prestanda i spel?

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Skrivet av sskludde:

Okej, men om man tänker så här. Ifall man jämför i7 930 + 5850 med i7 930 + 5970. Vilket system kommer ha bättre prestanda i spel?

Det sistnämnda utan tvekan.

Permalänk

det var ett jävla sjat om flaskhals........när jag spelar bad company 2 så skiljer det 3fps om jag kör i 2.66 och 4.0 med ht..........väldigt lite skilnad.......i7an är ett monster......

Visa signatur

<<<Corei7920-D0-4.0ghz-HT-On-H50-PushandPull--AsusP6tDeluxeV1--ASUSRadeon-58701gb--6gbRam1600DDR3>>>

Permalänk
Skrivet av sweYoda:

Om du haft crossfire så hade den flaskat.

ne det hade den inte, fan då!

Permalänk

det är ett sånt jävla tjat om flaskhalsar på detta forum så jag blir fan trött åt de.så fort det är crossfire eller att det handlar om ett 5970 då flaskar en i7 X4...hahaha...lägg ner.
sen om det blir lite "dåligt" resultat i vantage då flaskar minnena, ALLTID är det en jävla flaskhals överallt.det ska vara mycket till att det ska flaska!!!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sskludde:

Jag undrar om det kommer att flaska ifall man använder Intel Core i7 930 2,88Ghz utan att klocka med ett PowerColor Radeon HD5970 2GB GDDR5?

Skrivet av Zeuxlarsson:

Ja det kommer det.

Ja du kan ju vänta till 2020, då lär inte processorkraft vara ett problem.

Så jävla löjligt att prata om att "CPU:n är en flaskhals i mitt system" när man snackar dessa processorer och för vardagsbruk. Det säger bara hur lite koll man egentligen har.

Hårddisken är en flaskhals i ditt system, SSD:n är också en flaskhals, det mesta flaskhalsar rejält egentligen om man jämför med dataöverföringen från CPU:n och dess interna register, sen är det en mindre intressant jämförelse, precis som denna tråd är onödig.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av fog:

Ja du kan ju vänta till 2020, då lär inte processorkraft vara ett problem.

Så jävla löjligt att prata om att "CPU:n är en flaskhals i mitt system" när man snackar dessa processorer och för vardagsbruk. Det säger bara hur lite koll man egentligen har.

Hårddisken är en flaskhals i ditt system, SSD:n är också en flaskhals, det mesta flaskhalsar rejält egentligen om man jämför med dataöverföringen från CPU:n och dess interna register, sen är det en mindre intressant jämförelse, precis som denna tråd är onödig.

Okej, så du tycker man ska strunta i flaskhalsningen och helt enkelt beställa det man vill ha utan att bry sig?

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem

För oss oinvigda, vad är flaskning och varför skulle man vilja köpa sånt utanför systembolaget?

Seriöst, ingen modern processor flaskar, detta är en regel med så få undantag att det är en regel utan nämnda undantag. Punkt. Slut. Stäng tråd och gå och hobbyklocka istället.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Fast resultaten olika benchmarks talar ju för sig själv, klockar du cpu så ökar prestationen från gpu. Tolka denna info hur du vill.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Den värsta flaskhalsen sitter bakom tangentbordet...

Visa signatur

Asus P6X58D-E, Intel i7 930, Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 3x2GB, Intel X25-M G2 80GB, Samsung SpinPoint F3 1TB, Sapphire Radeon HD5770 Vapor-X, Corsair HX650, Noctua NH-D14, Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

Borde ju vara väldigt beroende på vilken applikation det handlar om, att säga "det kommer flaska" är ju bara fel.

Med en modern cpu, köp det bästa grafikkort du har råd och lust med, ett 5870 kommer prestera bättre än 5850, och 5970 bättre 5870.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Fast resultaten olika benchmarks talar ju för sig själv, klockar du cpu så ökar prestationen från gpu. Tolka denna info hur du vill.

Jag länkar igen:
May Power Be with You: Find the Best CPU for a Single ATI Radeon HD 5870 and ATI Radeon HD 5870 CrossFireX Configuration - X-bit labs

Så kan du ju berätta var du ser att CPU'n är en besvärande flaskhals i 1920x1200 med AA och AF på med ett HD5870, vilket nog är så som de flesta vill spela spelen.

Visst ökar FPS något, med ökad klock även i det fallet i vissa spel, men det är inte besvärande mycket. Hade FPS gått ned en bra bit under 60FPS utan klock och du legat med 80FPS med klock, så kan vi kanske börja tala flaskhals.

Jag skulle vilja säga att man lugnt kan köra sin i7 920/930 utan klock om man inte kör med en bättre grafikkortslösning än ett single HD5870.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Lite halvt offtopic, men hur märker man att det flaskar? Blir allting helt plötsligt hälften så snabbt eller vill bara inte den snabbaste komponenten fungera lika snabbt som den ska utan den anpassar sig efter de andra lite slöare komponenterna?

Permalänk
Medlem

Ett bra sätt är ju att köra en runda Vantage oklockat och kolla GPU score.. Sen klockar du upp din i7 och om din GPU score ökar så kan man väl fastställa att den är en flaskhals? Bara en ide!;)

Jag tror inte att det kommer flaska ALLS!

Min E8400 flaskar ju inte mitt 4850? Men jag skulle antagligen få en rejäl ökning om jag bytte till en 980X prolle, men det är ju inte för att E8400 är en flaskhals, det är ju enbart för att 980n är mycket bättre.. eller? har antagligen fel..

Permalänk
Skrivet av FrooK:

Ett bra sätt är ju att köra en runda Vantage oklockat och kolla GPU score.. Sen klockar du upp din i7 och om din GPU score ökar så kan man väl fastställa att den är en flaskhals? Bara en ide!;)

Jag tror inte att det kommer flaska ALLS!

Min E8400 flaskar ju inte mitt 4850? Men jag skulle antagligen få en rejäl ökning om jag bytte till en 980X prolle, men det är ju inte för att E8400 är en flaskhals, det är ju enbart för att 980n är mycket bättre.. eller? har antagligen fel..

E8400 bör inte flaska med ett 4850 ändå så det uttalandet gav inget.

Permalänk

Kolla på testet tidigare länkat om att flaska eller ej, ett par 5870 CF flaskar INTE med en i7 på orginalklock i upplösning 1920x1200... Det gör antagligen inte ett par 5970 CF heller för den delen i den höga upplösningen. Sluta att tjafsa om detta nu.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

E8400 bör inte flaska med ett 4850 ändå så det uttalandet gav inget.

Har inte sagt att det flaskar heller så jag förstår inte vad du försöker komma med din kommentar då jag skrev mer än att ett 4850 inte flaskar.

Om man tänker som vissa här så betyder det att om jag klockar min CPU och vinner några FPS så betyder det att CPUn är en flaskhals? Det är väl klart att alla spel går bättre med snabbare CPU men måste det verkligen betyda flaskhals?

Förklara gärna varför, jag måste ju tänka fel..

Permalänk
Medlem

Man måste inse att det i många fall handlar om några få fps trots att man kanske klockat processorn låt säga 1 GHz.

Så visst finns detta flaskfenomen, men man måste förstå när det är relevant och inte. Det lär generellt sett märkas tydligare i exempelvis 3dmark än i spel. So what?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk

kan bara säga såhär, varför köra standard. var själv lite rädd för att klocka då jag aldrig gjort det men det var verkligen bara låsa spänningen på 1.2 sen börja öka succesivt. Pröva på säger jag bara.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av SuperChefen:

Lite halvt offtopic, men hur märker man att det flaskar? Blir allting helt plötsligt hälften så snabbt eller vill bara inte den snabbaste komponenten fungera lika snabbt som den ska utan den anpassar sig efter de andra lite slöare komponenterna?

Om du frågar mig, så är det när en komponent är markant sämre än övriga komponenter och gör att totalprestandan minskar rejält mycket.

Men dessvärre har definitionen urvattnats till att det är när någon komponent drar ned totalprestandan över huvud taget. Då är man fel ute tycker jag, eftersom det inte går att balansera systemet perfekt. Det är ALLTID någon komponent som är den som begränsar prestandan. Vilken komponent det är beror på vad applikationen belastar mest. I fallet spel, så är det i de flesta fall grafikkortet om man har en hyfsad CPU, så länge man inte har en überbra grafikkortslösning.

Om man i spel får 85FPS oklockat med sin i7 920 och överklockat till 4GHz får 92FPS, så anser inte jag att CPU i originalfrekvens är en flaskhals. Däremot kan man vinna ett par FPS på att klocka processorn (vilket jag ser som en annan sak). Om man sedan skulle byta grafikkort och bara genom att utföra det bytet lyfter FPS till 130FPS, så skulle jag vilja säga att det var grafikkortet som var flaskhals (trots att du kunde tjäna ett par FPS på att klocka CPU). Grafikkortet var den absolut största begränsande faktorn och ett byte gjorde en signifikant skillnad.

Därför blir det lite lätt missvisande om man tittar på ett test utfört i 1280x1024 i medumgrafikinställningar och utan AA/AF där man kör på ett HD5870 och när man ser en FPS på 120 med oklockad processor och 150 klockad, säger att man måste klocka processorn om man skall spela spelet utan att processorn skall flaskhalsa.
Processorn är nämligen enbart en flaskhals i just en så låg upplösning och grafikkvalitet pga att grafikkortet inte belastas. När man ställer upp upplösning och grafikkvaliteten och slår på AA/AF (vilket är som man vill spela spelen om man hostat upp pengarna för ett HD5870), kommer grafikkortet att gå in som den begränsande faktorn och skillnaden mellan oklockat och klockat kommer att bli obefintlig.

Jag har även svårt att kalla en komponent för flaskhals i ett visst spel om FPS i alla lägen befinner sig på en så hög nivå att flytet i spelet inte påverkas. Jag menar om du har 150 eller 180FPS i UT3 med allt maxat är totalt oväsentligt, eftersom skillnaden inte ger någon som helst påverkan av upplevelsen av spelet. Ja visst går det att få mer prestanda med en annan komponent (alt klock av den befintliga), men det är i sammanhanget oväsentligt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Bra skrivet, Wrong Target!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk

Tack för svaret Wrong Target!