N64 handkontroll via usb

Permalänk

N64 handkontroll via usb

Hej!

Jag undrar var jag kan köpa en adaptoid till Nintendo 64 så att jag kan koppla in handkontrollen till datorn via usb och spela spel via emulatorn Project64 v1.6

Vore grymt uppskattat om det fanns någon vänlig själv där ute som har lust att hjälpa till.

Mvh

Permalänk
Permalänk
Medlem

Du kommer behöva drivrutiner troligen. Jag fick två halv trasiga vanliga xbox kontroller gamla xbox och satte ihop dem till en fungerande sedan klippte jag av sladden lödde på en usb kontakt laddade ner en privat gjord drivrutin till kontrollen och sen vare bara spela. Spelade Project 64 etc fungerade super bra Men vista och w7 funkar inte drivrutinerna i efter som att de kräver licenserade drivrutiner :/ Så kolla upp att de stödjer innan du köper

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lanicman random
Hittade en här

http://www.rejoy.se/hemelektronik/data/n64-controller-adapter...

Tack men det måste tyvärr vara en Adaptoid för att allting ska fungera som det ska med Projekt64 v1.6. :/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tyran26
Du kommer behöva drivrutiner troligen. Jag fick två halv trasiga vanliga xbox kontroller gamla xbox och satte ihop dem till en fungerande sedan klippte jag av sladden lödde på en usb kontakt laddade ner en privat gjord drivrutin till kontrollen och sen vare bara spela. Spelade Project 64 etc fungerade super bra Men vista och w7 funkar inte drivrutinerna i efter som att de kräver licenserade drivrutiner :/ Så kolla upp att de stödjer innan du köper

Haha låter härligt! (men komplicerat)

Sitter tyvärr dessutom på Windows 7.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chilloutlife
Tack men det måste tyvärr vara en Adaptoid för att allting ska fungera med Projekt64 v1.6, vilket definitivt är den bästa emulatorn. :/

Aah missade de.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tyran26

Onödigt att klippa av sladden, finns en billigt adapter.

Och drivrutinen fungerar väldigt bra i Vista för mig och farsans Win7 64bit, MEN jäkla liv att få det att fungera.

XBCD heter "drivrutinen", får högerklicka -> egenskaper -> kompskiten -> Windows XP bla bla och kör som admin. lite omstarter och gnäll rutor om felaktigt drivrutin.. Men det fungerar för 40 spel jag testat förutom Alone in The Dark.. fast vem spelar den skiten?

Skiljer sig inte värst mycket från Xbox360 kontrollern heller, står det "games for windows" på fodralet behöver man inte fiffla allt för mycket.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Vill också ha en adaptiod =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Onödigt att klippa av sladden, finns en billigt adapter.

Och drivrutinen fungerar väldigt bra i Vista för mig och farsans Win7 64bit, MEN jäkla liv att få det att fungera.

XBCD heter "drivrutinen", får högerklicka -> egenskaper -> kompskiten -> Windows XP bla bla och kör som admin. lite omstarter och gnäll rutor om felaktigt drivrutin.. Men det fungerar för 40 spel jag testat förutom Alone in The Dark.. fast vem spelar den skiten?

Skiljer sig inte värst mycket från Xbox360 kontrollern heller, står det "games for windows" på fodralet behöver man inte fiffla allt för mycket.

Billig adapter = mindre göra själv = tråkigt

Jag har lött om 3 av mina gamla xbox kontroller fast utan att klippa kabeln, går nämligen att öppna kontakten och löda fast USB kabeln i kontakten så man kan koppla in kontrollen i både USB port och xbox konsolen (har dock inte testat att ha den inkopplad i båda på samma gång ;P)

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Med xboxkontroller så e det inte så svårt då de kör vanlig usb fast en annan kontakt. N64kontroller kör ett eget protokoll så man måste ha lite elektronik imellan.

Men varför skulle inte adaptern på rejoy funka? Tar inte Project64 vanliga gamepads eller?