Permalänk

Verifying dmi pool data problem.

Hej, jag köpte en ny dator igår och byggde ihop den. Och efter div. problem så gick den igång kanon. Men när jag skulle installera windows så hittade den ingen hårddisk, även fast jag hittade den i BIOS, det är en SATA-hårdisk.

Jag googlade runt lite på just det och jag var tydligen inte ensam om problemet.
Jag läste att man var tvungen att installera några drivrutiner för SATA-hårdiskar. Men jag förstår inte hur jag skulle göra det alls. Efter nåt pillande i BIOS så verkar ingenting funka, så jag resettar till fabriksinställningar på BIOS.

Nu när jag skall starta upp datorn så stannar den på "Verifying dmi pool data".
Jag har absolut ingen aning alls vad jag ska ta mig till, jag kan dock ta mig in i BIOS och göra inställningar men jag vet inte alls vad jag ska göra.

Har ni några tips?

EDIT: Kan tillägga att jag inte har något diskettuttag så jag kan göra en s.k "ms-dos formaterad diskett " och boota med den, som jag läst på div. sidor.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en sökning på google. Det första som kom upp var detta.

http://www.computerhope.com/issues/ch000474.htm

Visa signatur

-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilaya
Jag gjorde en sökning på google. Det första som kom upp var detta.

http://www.computerhope.com/issues/ch000474.htm

Jep, har sett den hemsidan själv. Men blir inte allt för mycket klokare av den dock.

Kan problemet vara att jag inte satt CDläsaren som nr1 när man bootar? Hur gör man det isf? Har försökt utan lycka.

Permalänk
Hedersmedlem

När du återställde BIOS till fabriksinställningar, var det då genom att nollställa CMOS?
Annars, pröva med det. Instruktioner om hur du går tillväga finns på sida 31 och 32 i manualen.

Pröva sätta hårddisken på en annan sata-port, kolla om den fungerar ordentligt i nån annan dator etc.
Du kan även testa med en annan disk i din egen dator och se om samma sak händer.

Alternativt kan du pröva att uppdatera BIOS om inget annat funkar, sida 66 i manualen.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phukkitt
När du återställde BIOS till fabriksinställningar, var det då genom att nollställa CMOS?
Annars, pröva med det. Instruktioner om hur du går tillväga finns på sida 31 och 32 i manualen.

Pröva sätta hårddisken på en annan sata-port, kolla om den fungerar ordentligt i nån annan dator etc.
Du kan även testa med en annan disk i din egen dator och se om samma sak händer.

Alternativt kan du pröva att uppdatera BIOS om inget annat funkar, sida 66 i manualen.

Har nu provat att nolställa CMOS. Blev dock ingen skillnad utan den fastnar fortfarande. Jag har även provat att byta SATA-port och det blev ingen skillnad heller.

Jag vet ju att det ska funka då det gick igång första gången, jag kom in i windows 7 installationen och allting men då kunde den inte läsa av min sata-hårdisk. Antar att det hade med drivrutiner att göra.

Permalänk
Hedersmedlem

Ofta ser det ut så här:

Man skall alltså flytta den blå plastbiten ett steg.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Ofta ser det ut så här:http://i38.tinypic.com/14ifm6g.jpg
Man skall alltså flytta den blå plastbiten ett steg.

Jag lyckades nollställa CMOS men det blev absolut ingen skillnad, den står still på Verifying pool data fortfarande..

Provade att koppla ur kablarna till hårddisken och då fastnade den inte utan bootade från CD'n. Men jag kan i vilket fall inte installera något OS då jag inte har någon hårddisk inkopplad. Känns som om jag kom en liten bit på vägen nu, whats next?

Permalänk
Hedersmedlem

Om den bootar normalt med hårddisken urkopplad så kan du ju prova med en annan hårddisk och se om den fastnar då med, i så fall kan det ju vara hårddisken som knasar.

Men när du ändå är i farten, gå in i bios och kontrollera att det är inställt så att den bootar från DVD:n och inte försöker boota från hårddisken.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Jag har precis haft samma problem som du.

Jag har två hårddiskar där den ena är laddad med Vista och den andra med W7. Helt plötsligt en dag så kan inte datorn boota på vare sig den ena eller den andra disken, står Verifying DMI pool och sedan så rebootar burken.

Hos mig så resetade jag bara BIOS så löste problemet sig men det är riktigt skumt, aldrig varit med om ngt sådant förut.

Jag tror att mitt problem berodde på att jag switchade "fysiskt" mellan de olika diskarna med olika OS utan att stänga av strömkontakten till nätaggregatet så jag orsakade troligtvis kanske nån liten elektrisk spik i systemet som kraschade bios.

Permalänk
Medlem

Ställ diskarna på AHCI istället för RAID eller IDE som de antagligen står på nu, ändra CD/DVD till boot device 1 och installera sedan Windows.
Om du inte vet hur du gör det här står det till 100% i manualen.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730