Permalänk

Problem med dator efter chassibyte

Tjena.
Inte säker på om tråden ligger rätt, men känns som denna sektionen passar bäst.

Jag bytte chassi igår. Flyttade helt enkelt över alla delar från det gamla till mitt nya. Har stött på lite problem och är inte säker på vad det kan vara.
Datorn startar och allting, men hårddisken hittas inte/går inte igång. Innan hittade den inte DVD-läsaren heller, så testade att byta IDE-kabeln som går till denna, och då gick det. Jag testade med en annan SATA-kabel till hårddisken, men det gick fortfarande inte. Jag har också testat att dra strömmen som satt till DVD-läsaren till hårddisken, och det gick fortfarande inte. Så det är inte strömtillförseln det är fel på. De enda problemen jag kan se är hårdvarufel på antingen SATAkontakter i moderkort eller söndrig hårddisk. Men kan finnas saker jag inte testat som jag inte vet om.
Jag har också ett annat problem med en av fläktarna. Det är en nyonfläkt, lyset fungerar på den, men den vill inte snurra. Har en annan likadan på ett annat ställe, och den funkar perfekt.

Vet ni vad som kan vara problemet i något av dessa fallen, eller har tips på vad jag kan testa osv. så skriv!

Permalänk

"mätt upp"? Hur menar du då?

Det är ett 350 watts. Mer vet jag inte, men kan kolla senare idag om det behövs.

Jag vet, 350 watt låter lite, men min dator kräver inte mer (förutom kanske tillsammans med de nya fläktarna?)

Jag kör på:

*Asus m2n4-SLI
*AMD Athlon 64 x2 @ 2.21
*2 GB DDR2 @ 667
*250 GB @ 7200
*GeForce 8600 GT @ 256

Permalänk

Det är inget skräp iaf, det kan jag säga. Har fungerat perfekt i uppåt tre och ett halvt år. Kollar när jag kommer hem om någon halvtimme.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att moderkortet saknar distanser? Gör att du kortsluter moderkortet med chassit, resulterrqar ibland till att du inte hittar saker

Permalänk

Eller att du har en överflödig distans under moderkortet som kortsluter moderkortet mot chassit.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D, 32GB 3600MHz CL16 RAM, RTX 7900XTX, Fractal North

Permalänk

Hur menar ni med distans?

Men om moderkortet kortsluts, bör inte hela skiten bara stängas av då? Eller har jag fel?

Permalänk

Sådana har jag. Fast jag där är något hål som det inte sitter en skruv i där det ska göra det. Och på ett annat skruvhål så har skruven fastnat i distansen och jag hade problem med att få av den, så har låtit den hänga.

I början struntade jag dock i distanser och skruvade i kanske två skruvar direkt, men sedan började jag om, då med distanser.

Permalänk

Ok, det ska jag göra =D
Ska även testa med en annan hårddisk, och alternativt ett annat moderkort om problemet kvarstår.

Permalänk

Testade hårddisken i min brors dator igår. Dock så märkte jag att i min dator kopplade jag strömmen till hårddisken via 1 molex-kontakt, och i min brors dator kopplade jag den med 1 SATAström-kontakt. Vet inte om detta påverkar, men det finns ju uttag för båda i hårddisken så.
Iallafall, hårddisken hittades inte i min brors dator heller. Dock så blev biten av kretskortet på hårddiskens undersida som satt vid strömkontakten varm, vilket betyder att den fick ström?
Idag ska jag testa hans hårddisk i min dator också, och se om det händer något.

Vet fortfarande inte vad som är felet på min fläkt heller, och inte vet jag hur jag tar reda på det heller. Någon som har någon aning? Som sagt är det en neonfläkt, neonljuset fungerar och startar vid systemuppstart, dock så står själva fläkten stilla. Vad kan detta vara?

Permalänk

Jag skulle kollat upp nätagget om jag kunde och hade utrustningen, men det har jag inte "/
Ska kolla moderkortsdistanserna idag med.

Permalänk

Tjena igen.

Jag testade en hårddisk från en annan dator idag. Jag drog ström från den andra datorn och satte SATA-kontakten i min egen (den som krabbar dvs). Då hittades hårddisken. Så det är inte SATA-kontakterna i moderkortet/sladden det är fel på.
Jag skulle ha tagit ut hårddisken och testat med ström från min dator också. Men självklart så satt den i något jävla HP-chassi som man måste bryta sönder med en kofot för att få ut skiten.

Angående moderkortsdistanserna så är jag rätt säker på att det inte är något defekt där. Jag kollade alla och de satt bra, samt jag rättade till den som hade fastnat.

Jag ska försöka få tag i en hårddisk att testa i min dator. Detta blir det som slutligen avgör om det är nätagget eller hårddisken det är fel på. Jag skulle testa med min brors hårddisk, men självklart så hade den endast SATA-ström ingång, och det finns inte någon sådan kontakt på mitt nätagg -.-
Får fortsätta leta helt enkelt.
Det lutar mot att det är min hårddisk det är fel på dock, då jag testade den i min brors dator, och då fungerade den inte heller. Men iofs så har mitt nätagg alltid varit lite konstigt det med, samt att det jävlas med en fläkt. Men jag får se när jag fått tag i en hårddisk helt enkelt.

Mvh

Permalänk

Någon som vet var jag får tag i SATA-hårddiskar med Molex-ström (4-pin) ingång?
Hittar det fan ingenstans. De enda med Molex jag hittar är med PATA eller wtf det heter.
Så vet någon var jag får tag i såna? Eller är det här: http://www.tradera.com/Adapterkabel-4-pin-Molex-till-1-x-SATA... något att lita på?

Permalänk

Nätagget är rätt gammalt ja.
Får bli en sån här: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=355639
och en sån här: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=115476

Sen borde det fan funka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av indyingdays
Nätagget är rätt gammalt ja.
Får bli en sån här: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=355639
och en sån här: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=115476

Sen borde det fan funka.

Köp detta istället och lägg till gratis frakt så har du ett bra agg för 500kr! Den har ju även satakontakter!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Köp detta istället och lägg till gratis frakt så har du ett bra agg för 500kr! Den har ju även satakontakter!

Fattar inte riktigt hur du menar här?

Permalänk
Medlem

Jag skulle bytt nätagg om jag vore dig. Du skriver ju själv att det alltid varit lite konstigt.

Kan vara så att ett defekt nätaggregat har pajat din disk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Fattar inte riktigt hur du menar här?

Det verkar ju vara något knas med ditt nätagg, och din disk funkade i din brors dator?

Beställt det agget jag länkade till ifrån inet.se och lägg till gratisfrakten så kostar det bara 501kr tror jag och då får du en fungerande dator.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Nej, hårddisken fungerar inte i andra datorer heller. Den är helt stendöd.

Antar att det var det här nätagget du menade? http://www.inet.se/artikel/6909446/corsair-cx-400w-80-
För du hade inte länkat något

Vill ju helst köpa både nätagg och hårddisk, men kostar ju "/ Så vet fan inte hur jag ska göra nu.

Förresten, skickade en felanmälan till Inet (där jag beställde mitt chassi) om att chassit var defekt (fläkten som inte snurrar). En av 4-pinskontakterna till fläktarna har ju sneda pinnar med, har antagligen någonting med att den inte snurrar att göra? Så jag får skicka in den. Men de sa att hittas inget fel så kostar det 250 Kr. Så vet inte om jag vågar riskera det om det skulle vara så att fläkten jävlas p.g.a nätagget?

Vad tycker ni?

Permalänk
Citat:

Förresten, skickade en felanmälan till Inet (där jag beställde mitt chassi) om att chassit var defekt (fläkten som inte snurrar). En av 4-pinskontakterna till fläktarna har ju sneda pinnar med, har antagligen någonting med att den inte snurrar att göra? Så jag får skicka in den. Men de sa att hittas inget fel så kostar det 250 Kr. Så vet inte om jag vågar riskera det om det skulle vara så att fläkten jävlas p.g.a nätagget?

Vad tycker ni?

Vänta här nu. Fattar inte riktigt, ska du skicka in hela chassit för att en fläkt inte snurrar? Böj tillbaka den snea pinnen så var det löst. Sen provar du koppla ett batteri på + och - på fläkten. Ganska onödigt att skicka in den för kontroll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TurboTore
Vänta här nu. Fattar inte riktigt, ska du skicka in hela chassit för att en fläkt inte snurrar? Böj tillbaka den snea pinnen så var det löst. Sen provar du koppla ett batteri på + och - på fläkten. Ganska onödigt att skicka in den för kontroll.

Har prövat att böja tillbaka men det gick inte. Fast sen vet inte jag riktigt hur man ska göra, så vet ni något bra sätt och vad man ska använda så skriv det, för jag har ingen aning och vill inte förstöra något. Vad menar du med + och - på fläkten?

Permalänk
Citat:

Har prövat att böja tillbaka men det gick inte. Fast sen vet inte jag riktigt hur man ska göra, så vet ni något bra sätt och vad man ska använda så skriv det, för jag har ingen aning och vill inte förstöra något. Vad menar du med + och - på fläkten?

Jag vet inte vad det är för kontakt du pratar om men ta ett passande verktyg och använd lite lätt övervåld så löser det sig nog.

Jag menar att du ska ta ett batteri. En kabel från plus och en från minus på batteriet. Dom ska du koppla in på fläktens +(röd) och -(svart). Mycket enkelt och snurrar den så har du sparat 250 spänn.

Ja se där, någon hann först.

Permalänk

Är jävligt dålig på sånt här med kablar så är inte lätt att förklara. Men alltså det går två sladdar från varje fläkt, men de går in i en 4-pin kontakt. Och det är en av de här 4 pin kontakterna som är förstörd.

Permalänk
Medlem

"I början struntade jag dock i distanser och skruvade i kanske två skruvar direkt, men sedan började jag om, då med distanser."

Är denna mening som jag blir brydd på.

Skruvade du fast moderkortet direkt mot plåten med 2 skruvar?

Om du nu gjorde det och startade upp datorn så blev det garanterat kortslutning och moderkortet har nog gått sönder och då gäller ingen garanti.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-E Gaming...AMD Ryzen 7 5800X3D...Hyte Y60
Corsair Vengeance LPX 64GB (2x32GB) 3600MHz CL18...Sapphire Radeon RX 7900XT Nitro+
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM850x
Samsung 990 PRO 2TB M.2 + WD BLACK SN850X 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord_Moridin
"I början struntade jag dock i distanser och skruvade i kanske två skruvar direkt, men sedan började jag om, då med distanser."

Är denna mening som jag blir brydd på.

Skruvade du fast moderkortet direkt mot plåten med 2 skruvar?

Om du nu gjorde det och startade upp datorn så blev det garanterat kortslutning och moderkortet har nog gått sönder och då gäller ingen garanti.

Ja, så gjorde jag. Men jag startade aldrig datorn i det läget.

Jag är nu på väg att köpa mig en Molex till SATA adapter och testa att köra brorsans hårddisk i min dator. Och funkar det då så beställer jag en ny hårddisk.

Det jag tänkte på var dock om det är så att nätaggregatet brände min hårddisk, bränner det inte andra hårddiskar jag stoppar i då också?

Permalänk

Förresten. Om jag ska köpa ett nytt nätagg, vilket tycker ni jag bör sikta på? Det lutar mot Corsair VX/TX. Det jag undrar är vilken watt jag bör ha. Jag kör nu på:

*Asus m2n4-sli
*AMD Athlon X2 2.2 GHz
*2 GB DDR2 667 MHz
*GeForce 8600 GT 256 MB
*250 GB HDD 7200 RPM
*Något Creative Audigy 5.1 ljudkort.
*Vanlig DVD-läsare.
+processorfläkt och 3 chassifläktar varav två neon.

Jag kommer antagligen dock att uppgradera datorn efter sommaren. I så fall 2 GB RAM till så att det blir 4 GB DDR2, samt ett nytt grafikkort: ATI 5770 1 GB eller liknande.

Det jag vill är att nätaggregatet ska hålla för detta med så jag slipper köpa nytt i samband med grafikkortet igen. Så om jag köper ett Corsair VX eller TX, hur många watt bör det vara på för att utan problem klara av:

*Asus m2n4-sli
*AMD Athlon X2 2.2 GHz
*4 GB DDR2 667 MHz
*XFX ATI Radeon HD 5770 1 GB
*250 GB HDD 7200 RPM
*Något Creative Audigy 5.1 ljudkort.
*Vanlig DVD-läsare.
*Processorfläkt och 3 chassifläktar varav två neon.

Vad rekommenderas?

Permalänk
Medlem

Tjena. TS här igen, dock på en annan användare

Har fixat allt med datorn nu och det fungerar äntligen perfekt

Fick hem detta och den här ifrån Inet igår. Installerade grejorna och då hittades hårddisken. Idag fixade jag även fläktproblemet. Jag hade helt enkelt kopplat fel. Måste dock säga att kontakterna och kopplingssystemet var väldigt konstigt upplagt och grymt svårt att förstå sig på.

Men nu fungerar allt perfekt

Visa signatur

// Jocke