32 bit eller 64 bit?

Permalänk

32 bit eller 64 bit?

Har nu köpt ny dator, och undrar vilket windows 7 jag ska använda till det, 32 bit eller 64 bit?
Ska i princip bara använda den till att spela spel, t.ex. wow, dragon age och assassin's creed 2 när det kommer. Jag har 4 gb ram.

Jag undrar vilket, för har nämligen läst lite olika råd om vilket man ska använda. Har läst att 32 bit inte kan använda all ram om man har 4gb eller mer, stämmer det? Men har även läst att 32 bit presterar bättre i spel, och att 64 bit inte stödjer alla spel/program, stämmer även detta?

Och till sist, någon som vet om det skiljer mycket från de olika versionerna, home premium, professional och ultimate när det gäller hur mycket ram själva windows använder i de olika versionerna? Eller det kanske inte är någon skillnad alls?

Tack:)

Visa signatur

Desktop: AMD Phenom2 X4 955 @ 3,6Ghz - Gigabyte 6870 @ 960/1140MHz - A-DATA SSD 510-series 120 GB - Corsair 8GB 1600MHz - Asus M4A785TD-V EVO - Corsair VX 550W 80+ - Lian Li Lancool PC-K56

Permalänk

Du bör använda 64 tycker jag... 32 bitars klarar inte 4gb, ligger strax under. Det är skillnad i hur mycket minne de olika versionerna tar. Den värre versionen tar såklart mer minne... Jag bytte till 64-bitars för nåt år sen och har aldrig haft nåt problem med spel/program som inte funkar..

Lägger min röst på 64

Edit: missförstod sista frågan

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slimjim10
Har nu köpt ny dator, och undrar vilket windows 7 jag ska använda till det, 32 bit eller 64 bit?
Ska i princip bara använda den till att spela spel, t.ex. wow, dragon age och assassin's creed 2 när det kommer. Jag har 4 gb ram.

Jag undrar vilket, för har nämligen läst lite olika råd om vilket man ska använda. Har läst att 32 bit inte kan använda all ram om man har 4gb eller mer, stämmer det? Men har även läst att 32 bit presterar bättre i spel, och att 64 bit inte stödjer alla spel/program, stämmer även detta?

Och till sist, någon som vet om det skiljer mycket från de olika versionerna, home premium, professional och ultimate när det gäller hur mycket ram själva windows använder i de olika versionerna? Eller det kanske inte är någon skillnad alls?

Tack:)

Hejsan!

32-bit använder runt 3.x GB minne (inte helt säker). Ja det är riktigt att det finns vissa kompatibilitetsproblem med 64-bit och vissa program/spel. Jag tycker inte det är så stor skillnad på kompatibilitet att man ska välja 32 bit före 64 på grund av det. Och på din sista fråga är svaret ja. Jag kan inte siffrorna i huvudet men till exempel en lite simplare version som home använder mindre minne än värstingen ultimate.

Alltså: personligen tycker jag att du skall installera 64 bit och använda dina minnen fullt ut.

Visa signatur

Asus p6t deluxe v2 - i7 920 d0 - Corsair Dominator 1600mhz - Ati Radeon 5970 - Intel x-25m g2 80 GB - WD Green Power 1 TB - Powered by Corsair HX1000w :)

Permalänk
Medlem

Finns en del spel som funkar bättre i 64 än 32 också, när det finns 64bit variant = spelet kan använda mer än 2Gb minne.

Väldigt få spel som inte funkar under ett 64bit OS i princip bara 16bit program och spel, och sådana spel är väldigt gamla i så fall 15år+ ca.

Så man behöver egentligen bara grunna på detta med 32/64 i praktiken efter hur mycket minne man har, har man 3Gb minne kör 32bit OS.
Har man mer än 4Gb solklart 64Gb OS, det kniviga kan vara när man har precis 4Gb vilket man ska ta.

Med 64bit OS så kan allt minne användas men systemet använder något mer RAM än motsvarande under 32bit.

Med 32bit OS kan ca 3-3,5Gb RAM användas, finns ingen absoluta siffror utan detta är flytande, och beror helt på vad för hårdvara man kör med, och det kan bli ibland något mer än 3,5 eller tvärtom mindre än 3Gb i vissa fall, i gengäld använder systemet något mindre RAM än motsvarande 64bit, dvs exe filer osv upptar lite mindre plats.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Ok tack till båda som har svarat hittills:) Lutar åt att använda windows 7 64 bit ultimate just nu. Ultimate eftersom det är den versionen jag har lyckats fixa, men kan välja mellan 64 bit eller 32 bit. Enda som skulle kunna ändra mig till 32 bit nu är om det finns något spel som inte fungerar till 64 bit. Alla som har 64 bit, snälla skriv om ni vet om något spel/program som inte fungerar till 64 bit! Om ni ej har märkt något som 64 bit inte kan ha, skriv då att det fungerar bra, tack:D

Någon som även vet om det skiljer mycket i minne som ultimate använder i jämförelse till t.ex. home premium? Menar om det är någon märkbar skillnad när man är inne på datorn och spelar/surfar t.ex. Har helt ny dator, så det kanske ändrar vad svaret blir:P

Har köpt en helt ny dator, http://data.fuskbugg.se/skalman01/dator%20paket%20slut.jpg med ett radeon hd 4670, fungerar windows 7 ultimate 64 bit till denna datorn?

Tack för svar:)

Visa signatur

Desktop: AMD Phenom2 X4 955 @ 3,6Ghz - Gigabyte 6870 @ 960/1140MHz - A-DATA SSD 510-series 120 GB - Corsair 8GB 1600MHz - Asus M4A785TD-V EVO - Corsair VX 550W 80+ - Lian Li Lancool PC-K56

Permalänk
Medlem

Oavsett hur mycket minne man har så väljer man 64-bits versionen alla gånger då 64-bits operativsystemet kan hantera dubbla mängden data per klockcykel än vad 32-bitars versionen kan...

För övrigt, SÖK i framtiden, denna fråga måste ju ha upprepats så många gånger att jag inte kan räkna dessa trådar längre...

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson