Hjälp mig laptop/netbook-experter!

Permalänk
Medlem

Hjälp mig laptop/netbook-experter!

Jag bedömer mig själv som en rätt krävande datoranvändare. Jag reser mycket, slänger upp min laptop hos kunder, på hotell och i flygplan. Jag använder i princip alltid ett gäng program samtidigt och ett hel bunt flikar på oftast både IE och Firefox som i princip alltid är uppe samtidigt. Jag gillar inte att behöva stänga av datorn utan vill snabbt kunna vila den eller bara slänga igen locket för att snabbt dra igång och jobba vidare med alla program igång. Jag faciliterar och föreläser ofta och kopplar upp mig mot projektorer både här och där. Jag använder Illustrator, Photoshop, lite enklare arkitektprogram och har alltid musik igång när jag jobbar i iTunes och ser ofta på film när jag reser. Har hänt att jag redigerat lite videosnuttar för internetpublicering också. Gillar att spela spel när tid finns, oftast strategispel.

Jag har under åren ägt och testat laptops med Mac OS 9/X, XP, Vista B/HP/Ultimate och 7, från Apple, HP, Samsung, Asus, Toschiba, Dell, Sony och Zepto. Just nu är det en Zepto Znote 6224W med 7 Ultimate. Funkar ok med det mesta förutom helt oacceptabel fläkt, för kort batteritid, för tung och oskönt tangentbord.

För att låta lite negativ så tycker jag all hårdvara och mjukvara jag har testat genom åren har olika fel och brister som irriterar. Och givetvis har alla sina olika fördelar. Men jag letar efter en latop som klarar ovan beskrivna uppgift med minsta möjliga grad av irritationsmoment helt enkelt

Här behöver jag hjälp av er experter!

Detta är mina prioriterade önskemål
- Tyst, och då menar jag i princip knäpptyst
- Bra batteritid; minst 5 timmar i faktisk (inte teoretisk) arbetstid, dvs inte i energisparlägen och liknande
- Så sval det är möjligt
- Bra byggkvalitet
- Lätt och tunn; absolut inget över 2 kg och helst under 1,7 kg
- Minst 11 och högst 14 tums skärm
- Minst 1366*768 och bra ljusstyrka
- Full hd på extern skärm
- Bra tangentbord, helst isolerade tangenter
- Snabb ner i vila och upp igen även att en mängd program är igång
- Problemfri vid i och urkoppling av externa skärmar och projektorer (har haft otaliga som måste startas om innan de fattar att det är externa enheter ikopplade)
- Pålitlig vid nätverksbyten och trådlösa uppkopplingar oavsett var den sövs och vaknar upp
- Hygglig spelprestanda (slappnar just nu av när tid finnes med Dragon Age Origins)

Detta är andra men inte lika viktiga önskemål
- 3G inbyggt
- Minst 3 USB
- Firewire
- Baklysta tangenter
- Lätt att hålla ren; dvs inte fingeravtryck osv
- Estetiskt tilltalande rent allmänt i minimalistisk och stilren anda
- DVD-rom (gissar att det inte går att kombinera med låg vikt)

So please help me out!