Permalänk

Byta till BÄTTRE Fläkt i Laptop

Hejsan!

Har en Hp/Compaq 6820s ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=215986 )
Där fläkten nu efter ca 1 ½ år börjat ge ifrån sig irriterande lagerljud.

Så min fråga är, vad bör jag sätta i för utbytesfläkt?

Vore väldigt tacksam om någon mer kunnig här kunde hjälpa mig, då jag inte gärna vill in och rota i burken i onödan.

MVh/ Pastorn

Permalänk

Troligtvis räcker det om du plockar isär datorn och rengör fläkten ordentligt Och sen en droppe symaskinsolja i den

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk

Hittade partnumret nu: 431312-001

Men min fråga är, borde det inte gå att få tag i en mer högkvalitativ fläkt att sätta dit? Och i så fall, vad ska jag välja för fläkt?

Å bör man smörja lagret till den nya fläkten för att få den att hålla längre?

Tacksam för hjälp

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
Troligtvis räcker det om du plockar isär datorn och rengör fläkten ordentligt Och sen en droppe symaskinsolja i den

Tack för tipset!

Klart värt att prova

Skulle även vilja justera fläktens varvtal, då den börjat varva upp som en orkan vid belastning under senare tid.. Förstår att burken troligen är full i damm.
Men efter rengöring, så vore det gött att kunna ställa in ett något högre konstant varvtal på fläkten för att undvika orkanen, och kanske sätta en "nöd uppvarvning" högre upp i temperatur registret..
Hur gör jag detta enklast?
Då denna burk är tämligen sval, mest pga. klent grafik kort vad det verkar rätt god luftgenomströmning.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Rengör först, sen kan du försöka styra fläkten. Annars kommer den bli överhettad.

Ladda ner Rivatuner, där kan du binda keys till fläkthastighet, eller bara beställa hur snabbt den ska snurra vid olika temperaturer. Speedfan kan också funka, mycket simplare.

Permalänk
Medlem

Finns det inget stöd för fläktstyrning (osäker hur det är på den) så kan du alltid ge dig på att undervolta och/eller adaptiv underklockning. Rightmark är ett mycket bra program för detta. Tar lite tid att göra, men att sänka idle-tempen med 10-15 grader är ingen omöjlighet. Detta plus en rengöring av flänsarna och lite olja i fläktlagret så är du tillbaka på banan med en dator som låter mindre än när den var ny :).

(har du kört den länge med dåligt lager så kanske fläkten inte går att rädda).

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Ett tips är ju att när du väl är inne i datorn så blås bort allt damm från flänsar och liknande då kommer datorn atomatiskt att få lite bättre kylning och RPM:en på fläkten iom detta att sänkas.

Visa signatur

|Laptop| : | ASUS UX330C | Arch | KDE Plasma
|Riggen| : | Corsair 750D | Asus GTX 780 DCII | i7 4770 | GA-Z87X UDH5 | H100i | 16gb LP | AX860i | Samsung EVO 512 | Dell 2713h | Windows 10

Permalänk

Ska du in i datorn så va FÖRSIKTIG, om du inte redan visste det så ryker garantin få fort du lossat på skruvarna (typ)

var noggrann när du blåser bort allt dam, även om du tror att du är klar så gömmer det sig alltid mer!

Ny fläkt ? gissar på att det är en liten 40mm, och hela industrin satsar mest på 80, 92, 120 fläktar.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Tänkte bara skriva ett inlägg med lika mycket vettigt innehåll som de två senaste:

...

Permalänk

Det finns nya fläktar 40mm osv, de har standardiserade mått, prz som med stationära fläktar 80-120mm, lite googlande

Men jag håller med det som Arne Anka sa, smidigast är som sagt det han beskrev, så ska du se att det lirar.