Behöver hjälp och tips till Win Server 2003 R2

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp och tips till Win Server 2003 R2

Hej!

Jag står i en butik om dagarna, de kör win2003 server R2 på sitt kassasystem, och vill nu gärna ordna upp ett lager, börjar bli en hel del produkter att hålla koll på.
De kör remoteaccess från deras huvudkontor om det krånglar, så de behöver egentligen inte lära sig så mycket.

Ingen av de ordinarie anställda är särskilt intresserade av datorer överlag, så jag funderade då på att läsa upp hemma, antingen genom distansutb, eller vanlig kurslitteratur jag köper i bokhandeln etc för att kunna administrera deras lager alternativt annat som dyker upp, på ett ok sätt, ingen överkurs alltså.

Så, min fråga, vart ska jag börja?
Kikat runt en hel del, och det enda vettiga jag återkommer till är:

WINDOWS SERVER 2003 LOKALA NÄTVERK A+B
Kan det vara till nytta?

Har en laptop liggandes som jag funderar att leka med servern på här hemma i hemmets trygga vrå.

Jag har alltid gillat mecka runt i operativsystem, intresset finns och viljan/tiden.

Mvh Micke

Visa signatur

Vi har alla hört att en miljon apor med skrivmaskiner förr eller senare kommer att återskapa Shakespeares samlade verk. Tack vare internet vet vi nu att detta inte stämmer.

Permalänk
Vila i frid

Först av allt innan du börjar på att mecka med ett företagssystem, se till att ha tillstånd/behörighet att mecka - annars är risken stor att du får gå hem utan lön.

För att ta reda på vad du bör läsa in lär du först ta reda på vad för slags system det är som körs på servern. Lokala nätverk etc är nog bra att veta mer om men är förmodligen inget du behöver för att kunna mecka med databaser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Först av allt innan du börjar på att mecka med ett företagssystem, se till att ha tillstånd/behörighet att mecka - annars är risken stor att du får gå hem utan lön.

För att ta reda på vad du bör läsa in lär du först ta reda på vad för slags system det är som körs på servern. Lokala nätverk etc är nog bra att veta mer om men är förmodligen inget du behöver för att kunna mecka med databaser.

Alltså, jag ska inte administrera hela kalaset, och det var de som undrade om jag kunde sköta det åt dem, tänkte underlätta för mig genom att förplugga lite.

Visa signatur

Vi har alla hört att en miljon apor med skrivmaskiner förr eller senare kommer att återskapa Shakespeares samlade verk. Tack vare internet vet vi nu att detta inte stämmer.

Permalänk
Vila i frid

Det underlättar om du tar reda på vad det är du kan hjälpa till med.

Ungefär som att mecka med en bil, citat från TV-serien Macken: "Kan du inte visa lite generellt hur man meckar med en bil?" http://sv.wikipedia.org/wiki/Macken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Det underlättar om du tar reda på vad det är du kan hjälpa till med.

Ungefär som att mecka med en bil, citat från TV-serien Macken: "Kan du inte visa lite generellt hur man meckar med en bil?" http://sv.wikipedia.org/wiki/Macken

Jag vill lära mig grundläggande kunskaper om WinServ2003, hur svårt var det att läsa sig till?

Likadant som att lära sig grundläggande kunskaper om bilmek, som att byta däck, oljefilter och hur principen om en bil fungerar...
Helt enkelt, tips om vad man kan läsa för böcker!

Visa signatur

Vi har alla hört att en miljon apor med skrivmaskiner förr eller senare kommer att återskapa Shakespeares samlade verk. Tack vare internet vet vi nu att detta inte stämmer.