Windows 7 använder 2 partitioner? Vart är min datadisk?

Permalänk
Medlem

Windows 7 använder 2 partitioner? Vart är min datadisk?

Tjaoo..
Det var länge sedan man lade ett avtryck här, gött å vara tillbaka..
Har kört Winxp sedan 03-04 och har ALDRIG haft några problem, fick dock lite smånasty virus häromdagen och fick formatera.
C:/, min förstapartition är min datadisk med sparade saker sedan början av 2000-talet med allt möjligt som INTE får förloras.

Massa strul för installera Win 7, fick till sist igång det och märker att den använt 2 partitioner, själv Win ligger på D:/ men den har dock använt min backup/data-disk C:/ som en systemdisk, visst, kanske inte så smart att köra C:/ som data, men så blev det. Hur fan får jag tag i den här disken nu som är dold? I Installationsprogramet valde jag D:/ som partition att installera på. MÅSTE få tag på mitt skit nu, och vill inte att C:/ ska ha NÅGOT med windows att göra då jag har allt för mycket viktigt där.

Jag ser C:/ under administrativa verktyg/Diskhanteraren men inte när man försöker browsa den som vanligt, t.ex. under "Den här datorn".

Tacksam för snabbt svar innan jag slänger ut skiten...

mvh

Permalänk
Medlem

I diskhanteraren.
Har den någon enhets bokstav där?

Höger klicka på partitionen och läs vad du kan välja mellan. Menyn som dyker upp kan se ut på 2-3 olika sätt beroende på vilken bild av partitionen / hårddisken du höger klickar på.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Oj, det blev lite fel.. Partitionen på 195GB är min datadisk(det jag kallade för C:/), och den har blivit en bootfil?..

Den hette DVS C:/ i windowsinstallationen..

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du har ju svaret framför dig:

195GB disken saknar ju enhetsbokstav.
Change driveletter and path.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Du har ju svaret framför dig:

195GB disken saknar ju enhetsbokstav.
Change driveletter and path.

Tack som fan.. Nu fungerade det, högerklickade och lade till.. Lade av med datorer för 6år sedan och det lilla vettet som fanns då försvann för lääänge sedan.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Nu ska jag bara få igång mitt ljudkort..