Microsoft visar tidig version av Internet Explorer 9

Permalänk
Melding Plague

Microsoft visar tidig version av Internet Explorer 9

För första gången visar Microsoft upp nästa version av webbläsaren Internet Explorer för allmänheten. Det handlar dock inte om någon fullfjädrad version utan om en tidig förhandstitt för utvecklare.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Verkar lovande! Kul med både förbättrad mjukvarustöd och hårdvarustöd.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Mjukvarujätten meddelar att IE9 dessutom ska vara bättre på att följa standarderna.

Me like

Deras Force IE7 (osv) Document mode verkar riktigt intressant

Håller tummarna för att IE blir bättre än de skitläsare Microsoft brukar spotta ur sig

Permalänk
Medlem

Gillar!

Äntligen att dem inte släpper detta för XP!

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk

Bra att dom engagerar sig, men jag tror att dom har tappat fotfästet rejält på webläsarfronten. Innan Firebird/Firefox kom som en revolutionär uppstickare så gjorde Microsoft ingenting för att driva utvecklingen framåt. Utvecklingen stod still, så enligt mig får dom skylla sig själva. Dom har grävt sin egna grav i det här fallet. Ska definitivt uppgradera Internet Explorer när den väl kommer och prova den. Fast jag kommer definitivt inte byta. Det ska nog väldigt mycket till för att jag ska byta bort Firefox, och det är inte bara av funktionsskäl utan även politiska som ni kanske hör.

Hur som helst, ser hemskt gärna att IE slutar vara en nagel i ögat på webutvecklare. Som webdesigner har det varit ganska jobbigt att göra olika speciallösningar för att få det att funka okej i IE. Har själv gjort massor av hemsidor, och då har jag främst fokuserat på att dom ska fungera i Firefox, och när man tycker att det ser bra ut, och ska testa i IE så ser allting helt förskräckligt fel ut! Då blir man bara ledsen när det funkar i alla kända webläsare utom IE! Sen att alla kör lite olika IE-versioner runt om i världen stör ännu mer. Då orkar man bara inte längre... Slutar alltid med att jag tar en paus i några månader från allt vad webdesign heter och går ut och springer i skogen istället.

(Lite blandat off-topic från mig idag. )

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

55/100 i acid testet är inte precis något att hänga i granen precis...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elactos
55/100 i acid testet är inte precis något att hänga i granen precis...

Nej, verkligen inte med tanke på att Chrome, Opera och Safari får 100/100

Permalänk
Medlem

Lär väl marknadsföra det som 100% snabbare

Bra att dom i alla fall kommer någonstans. De flesta användarna ser ju ingen mening om att byta webläsare och att allt annat än explorer makes no sense när dom använder det. Varje gång något krånglar med min fars dator säger han till min mamma "aaa men jag kör ju det där firefox, det är därför"

Permalänk
Medlem

Kommer då inte byta tillbaks efter att man prövat Chrome, Rent guld att använda och 10x snabbare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomkungen
Kommer då inte byta tillbaks efter att man prövat Chrome, Rent guld att använda och 10x snabbare

Jag har märkt av att Chrome drar en jädrans massa RAM. Så använder mest firefox nu, men mitt ram användande kan gå öka med iallafall runt 400-500 mb med chrome jämfört med andra. Antar att det är pga att den gör varje flik till en process. Lite segt när jag redigerar stora bilder (280mp tror jag vissa ligger på) så mitt 4gb ram maxxas, och jag glömt att stänga ner chrome.

Permalänk
Medlem

Hmm inte märkt det själv Huddit

Har själv 16 flikar uppe och inte ens 2 gb av mitt minne används

Firefox är också mysigt men hade problem med vissa inloggningar så bytte

Permalänk
Medlem

55 poäng, hurra! Nu har IE kommit lite mer än halvvägs

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Provade, funkade prima.. detta kanske blir något

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ziegfried
Bra att dom engagerar sig, men jag tror att dom har tappat fotfästet rejält på webläsarfronten. Innan Firebird/Firefox kom som en revolutionär uppstickare så gjorde Microsoft ingenting för att driva utvecklingen framåt. Utvecklingen stod still, så enligt mig får dom skylla sig själva. Dom har grävt sin egna grav i det här fallet. Ska definitivt uppgradera Internet Explorer när den väl kommer och prova den. Fast jag kommer definitivt inte byta. Det ska nog väldigt mycket till för att jag ska byta bort Firefox, och det är inte bara av funktionsskäl utan även politiska som ni kanske hör.

Hur som helst, ser hemskt gärna att IE slutar vara en nagel i ögat på webutvecklare. Som webdesigner har det varit ganska jobbigt att göra olika speciallösningar för att få det att funka okej i IE. Har själv gjort massor av hemsidor, och då har jag främst fokuserat på att dom ska fungera i Firefox, och när man tycker att det ser bra ut, och ska testa i IE så ser allting helt förskräckligt fel ut! Då blir man bara ledsen när det funkar i alla kända webläsare utom IE! Sen att alla kör lite olika IE-versioner runt om i världen stör ännu mer. Då orkar man bara inte längre... Slutar alltid med att jag tar en paus i några månader från allt vad webdesign heter och går ut och springer i skogen istället.

(Lite blandat off-topic från mig idag. )

Webbläsare*, webbutvecklare*,webbdesigner*,webbdesign* ...

Man ska inte anpassa sig efter enstaka webbläsare, man ska gå efter standarder.
Om användaren har en webbläsare som inte klarar av standarden så får dem skylla sig själva.
Dock så kan du ju alltid informera användaren om bättre alternativ..

Springa i skogen är nyttigt.

Permalänk

Varför bara 55 poäng och inte 100? Är inte Microsoft ett tillräckligt stort och rikt företag för att klara göra sina program med bäst kvalité?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomkungen
Hmm inte märkt det själv Huddit

Har själv 16 flikar uppe och inte ens 2 gb av mitt minne används

Firefox är också mysigt men hade problem med vissa inloggningar så bytte

2gb är rätt mycket med webläsaren uppe. Jag får kanske 1,4gb med Chrome uppe, och när jag stänger den så kan det gå ner runt 800-900mb. Så för oss som inte har 8gb att leka med, är det ganska irriterande

Permalänk
Medlem

Stora = JA
Rika = JA
Men de väljer alltid sina egna lösningar, och folk klagar på att Apple låser in sina kunder

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HyperTech
Varför bara 55 poäng och inte 100? Är inte Microsoft ett tillräckligt stort och rikt företag för att klara göra sina program med bäst kvalité?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecodot
Webbläsare*, webbutvecklare*,webbdesigner*,webbdesign* ...

Man ska inte anpassa sig efter enstaka webbläsare, man ska gå efter standarder.
Om användaren har en webbläsare som inte klarar av standarden så får dem skylla sig själva.
Dock så kan du ju alltid informera användaren om bättre alternativ..

Springa i skogen är nyttigt.

Rättar du mig? Trodde inte att det var ett direkt fel att stava det med ett "b", bara att "webbdesign" är en försvenskning av det ursprungliga ordet. Jag skriver "web" istället för "webb" för att jag inte gillar när man försvenskar ord. Tycker inte det ser bra ut, men jag kanske ska börja anpassa mig.

Även om jag håller med om att användare av IE får skylla sig själva så vill jag ju ändå att det ska visas rätt även för folk som inte vet bättre (människor som använder gamla IE-versioner till exempel). Även om man skriver kod som följer W3C-standard, och resultatet ser bra ut i Firefox, Opera, Chrome och Safari, men inte i IE så blir man ju bara less.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Inte intresserad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecodot

Man ska inte anpassa sig efter enstaka webbläsare, man ska gå efter standarder.

I de bästa av världar ja, men försök att driva ett (webb-)företag och strunta i majoriteten av besökare. Det luktar KK

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ziegfried
Rättar du mig? Trodde inte att det var ett direkt fel att stava det med ett "b", bara att "webbdesign" är en försvenskning av det ursprungliga ordet. Jag skriver "web" istället för "webb" för att jag inte gillar när man försvenskar ord. Tycker inte det ser bra ut, men jag kanske ska börja anpassa mig.

Jag är lite tvärtom. Jag tycker det är tråkigt att folk inte klarar av att uttrycka sig på svenska längre. På jobbet sitter töntarna och säger: "deal breaker", "Return of investment", "Change management" osv... som om dom tror att dom framstår som bättre... sry för OT

Genom att skriva webdesign har du redan försvenskat ordet i sig. Annars ska du skriva web design. Vi skriver ihop, "andra" isär.
Saknas svensk motsvarighet kan man med fördel använda bindestreck, typ: web-utveckling. web-designer. Eller så tar man till sig att ordet webb numera är accepterat som ett svenskt ord och skriver webbutvecklare.
Ingen kritik eller så, bara jag som tänker högt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Jag är lite tvärtom. Jag tycker det är tråkigt att folk inte klarar av att uttrycka sig på svenska längre. På jobbet sitter töntarna och säger: "deal breaker", "Return of investment", "Change management" osv... som om dom tror att dom framstår som bättre... sry för OT

Genom att skriva webdesign har du redan försvenskat ordet i sig. Annars ska du skriva web design. Vi skriver ihop, "andra" isär.
Saknas svensk motsvarighet kan man med fördel använda bindestreck, typ: web-utveckling. web-designer. Eller så tar man till sig att ordet webb numera är accepterat som ett svenskt ord och skriver webbutvecklare.
Ingen kritik eller så, bara jag som tänker högt.

Good point. Har länge varit rätt kluven till detta, men du har rätt. Kanske ska börja anpassa mig då, hehe.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Håller tyvärr med om att Chrome verkar safta på rätt ordentligt med ram. Kollar man på processer och har en del flikar uppe i Chrome är de verkligen en hel jäkla lista me Chromeprocesser i Aktivitetshanteraren

Ja undrar om inte senaste Opera kör enskilda processer me, undra om den drar lika mkt minne. edit: hm, verkar bara va en process visst.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

Från 20 poäng till 55 poäng det är ju en förbättring på hela 175%. Klart det måste lyftas fram

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Superlight
Gillar!

Äntligen att dem inte släpper detta för XP!

Att dom jobbar på för att förbättra webbläsarna beror som tidigare sagts att Firefox m.f. webbläsare har kommit ut på marknaden m e n jag tror att de vill förbättra/hotta upp etc. webbläsaren p g a en dom där MS förbjöds att inkludera webbläsare i OS:et utan användaren skulle kunna få välja: för att användaren ska välja "rätt" webbläsare så jobbar de på som myror för att folk ska välja just IE mot bakgrund av domen.:P Det är vad jag tror.:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

hahaha! 55/100 på acid...
Nu är dom iaf hälften som bra som övriga

Permalänk

Laddade hem och testade, allt flöt ju på grymt fint! Vet inte riktigt hur seriöst man kan ta de där testerna men körde man samma tester med Chrome så vann ju IE utan problem just nu...

Visa signatur

Q6600 @ 3.2GHz | 2*4 Corsair XMS2 5-5-5-12 @ 1003 | Club3D HD4850 | Asus P5Q Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Me like

Deras Force IE7 (osv) Document mode verkar riktigt intressant

Håller tummarna för att IE blir bättre än de skitläsare Microsoft brukar spotta ur sig

Finns i IE8 för IE7. Kallas Combatibility Mode. Dock säkert nödvändigt för vissa att ha till 6 o 5 också, även fast man ska undvika 6an o neråt pga säkerhetsrisk.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem

Jag tycker 55/100 i beta-stadie är okej. Hade det varit en RC så hade jag varit besviken...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Jag har märkt av att Chrome drar en jädrans massa RAM. Så använder mest firefox nu, men mitt ram användande kan gå öka med iallafall runt 400-500 mb med chrome jämfört med andra. Antar att det är pga att den gör varje flik till en process. Lite segt när jag redigerar stora bilder (280mp tror jag vissa ligger på) så mitt 4gb ram maxxas, och jag glömt att stänga ner chrome.

Min chrome drar just nu inte ens 150MB RAM. Så det måste vara något fel.